Dabar populiaru
Publikuota: 2020 kovo 15d. 14:59

Technologijų įmonės darbuotojus išleido dirbti namo, gamybininkai ieško išeičių

Darbas iš namų 15min tema
123RF.com nuotr. / Darbas iš namų

Visoje Lietuvoje mažiausiai dviem savaitėms uždarius darželius ir mokyklas bei visoje šalyje skelbiant karantiną IT ir kūrybinių profesijų darbuotojai pratinasi prie naujos realybės – nuotolinio darbo. Vienose įmonėse į namus dirbti persikelia darbuotojai, turintys mažamečių vaikų, kitose – visas kolektyvas. Tuo tarpu gamybininkai, besikliaujantys rankų darbu, suka galvas, ką daryti.

Pastarosiomis dienomis nemaža dalis biurų, ypač Vilniuje, ištuštėjo. Vyriausybei paskelbus, kad imamasi griežtesnių priemonių dėl koronaviruso plitimo ir uždarius mažiausiai dviem savaitėms mokyklas ir darželius, o nuo pirmadienio skelbiant dviejų savaičių karantiną, įmonės skuba prisitaikyti prie naujos realybės – darbo iš namų.

Lengviausia persiorientuoti IT įmonėms, daugiausiai dirbančiomis su užsienio klientais. IT įmonės „NFQ Technologies“ vadovas Paulius Insoda 15min tvirtino, kad darbas nuotoliniu būdu šioje įmonėje – įprasta praktika ir kiekvienas darbuotojas turi galimybę dirbti iš namų.

„Turime apsibrėžę aiškią politiką, kaip tai turi vykti. Rinkoje esame beveik 20 metų, apie 80 proc. mūsų partnerių yra užsienio kompanijos, todėl turime pakankamai gerai susiformavusius efektyvaus nuotolinio darbo įgūdžius“, – aiškino P.Insoda.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Paulius Insoda
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Paulius Insoda

Tiesa, pasak jo, pasikeitus situacijai dėl ugdymo įstaigų įmonė dirba ties šių taisyklių atnaujinimu. „Darome jas lankstesnėmis, nes suprantame, jog turintiems mažamečių vaikų suderinti darbą ir jų priežiūrą yra nemažas iššūkis. NFQ viduje turime subūrę specialią už šią situaciją atsakingą darbo grupę“, – komentavo vadovas.

Šiuo metu kiekvienas „NFQ Technologies“ darbuotojas dėliojasi asmeniškai, kaip patogiau būtų prižiūrėti mažamečius vaikus – ar tai būtų slenkantis grafikas su kitu suaugusiu šeimos nariu, ar darbas iš senelių namų ir pan.

Kaip 15min informavo „Danske Bank“ Lietuvos filialo generalinis direktorius Ramūnas Bičiulaitis, apie 30 proc. darbuotojų iš namų jau penktadienį dirbo ir „Danske Bank“ Lietuvos filiale. „Stebime situaciją ir esame pasirengę prireikus iš namų leisti dirbti dar daugiau kolegų”, – penktadienį tvirtino vadovas.

Tuo tarpu konsultacijų bendrovės „Ernst&Young“ partneris Kęstutis Lisauskas 15min aiškino, kad jeigu anksčiau darbas iš namų šioje įmonėje buvo leidžiamas, tai šiuo metu – skatinamas.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Kęstutis Lisauskas
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Kęstutis Lisauskas

„Sudarytos visos sąlygos dirbti iš namų, visų pirma, žmonėms kurie turi mažų vaikų. Penktadienį tikrai daug daugiau dirbančių buvo negu ketvirtadienį. Anksčiau visada pageidavus leisdavome dirbti iš namų, o dabar darbą iš namų skatiname“, – sakė K.Lisauskas.

Laikinai užrakins visą biurą

Kai kurios įmonės ėmėsi dar griežtesnių priemonių – nuotoliniu būdu nurodyta dirbti visiems darbuotojams. Nuo pirmadienio biuro duris bent kelioms savaitėms užrakina pirmasis lietuviškas vienaragis „Vinted“ – apie 400 žmonių kolektyvas persikelia dirbti į namus. Tiesa, jau penktadienį darbuotojams rekomenduota darbuotis namuose.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./„Vinted“ biuras
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./„Vinted“ biuras

Kaip 15min sakė „Vinted“ vykdomasis direktorius Mantas Mikuckas, laikinai nuotoliniu būdu dirbs ir įmonės biurai kitose šalyse – Berlyne (Vokietija), Prahoje (Čekija) ir Varšuvoje (Lenkijoje).

Valdo Kopūsto / 15min nuotr./Mantas Mikuckas
Valdo Kopūsto / 15min nuotr./Mantas Mikuckas

„Mes praėjusią savaitę vieną dieną skyrėme testavimui ir patikrinome, ar veikia sistemos, ką reikėtų tobulinti, tad jaučiamės pasiruošę“, – pasakojo M.Mikuckas.

Kiek laiko vyks darbas nuotoliniu būdu „Vinted“ vadovai spręs pagal tai, kaip klostysis situacija šalyje. Pasak M.Mikucko, nors „Vinted“ kolektyvas yra jaunas ir nėra didelės rizikos grupėje, sprendimas dirbti iš namų priimtas po diskusijų su darbuotojais. Įsigilinę į situaciją Italijoje darbuotojai nusprendė, kad didžiausia problema, kad šalių sveikatos apsaugos sistemos nesugeba susitvarkyti su kilusia grėsme, tad nutarta prisidėti sumažinant viruso platinimo riziką – dirbdami iš namų „Vinted“ darbuotojai nesinaudos viešuoju transportu, nebus masinio susibūrimo vietose.

Į namų ofisus – ir „Senukai“ elektroninė parduotuvė, ir „Tele2“

Reaguodama į situaciją šalyje „Kesko Senukai Digital“ įmonė, valdanti „1A“ ir „Senukai“ elektronines parduotuves Baltijos šalyse, nuo pirmadienio, kovo 16 dienos, priėmė sprendimą taip pat dirbti nuotoliniu būdu.

Toks sprendimas buvo priimtas atsižvelgiant į šalies institucijų rekomendacijas bei siekiant apsaugoti darbuotojų sveikatą.

„Savo veikloje mes laikomės laisvumo ir atvirumo principų: nereikalaujame iš darbuotojų visą darbo laiką būti savo darbo vietoje. Atsižvelgdami į modernėjančius darbo rinkos poreikius bei į verslo pobūdį, esame sudarę darbuotojams sąlygas užduotis atlikti turint kompiuterį, internetą ir telefoną. Skirtumas tik toks, kad nuo pirmadienio šis sprendimas dirbti nuotoliniu būdu palies visus mūsų įmonės darbuotojus, dirbančius Baltijos šalių centriniuose biuruose“, – teigė „Kesko Senukai Digital“ administracijos vadovė Solveta Bružaitė.

Dirbti iš namų nurodyta ir „Tele2“ biuro darbuotojams. „Mūsų biuro darbuotojams, kurių darbas biure nėra kritiškas įmonės veiklai nurodyta dirbti iš namų artimiausias dvi savaites“, – 15min informavo „Tele2“ komunikacijos vadovas Andrius Baranauskas.

„Tele2“ nuotr./„Tele2“ biuras
„Tele2“ nuotr./„Tele2“ biuras

Nuo pirmadienio, kovo 16 dienos, „Tele2“ laikinai apriboja ir savo salonų veiklą aptarnaujant klientus gyvai ir pereina prie elektroninės prekybos.

„Mūsų darbuotojų ir klientų sveikata yra aukščiausias prioritetas, todėl šiuo laikotarpiu savo paslaugas teiksime internetu. Raginame privačius ir verslo klientus planuotis savo pirkinius ir juos įsigyti internetu“, – pranešime spaudai teigia „Tele2“ generalinis direktorius Petras Masiulis.

Klientų prašoma naudotis elektroninėmis užsakymo priemonėmis – tiek užsisakant paslaugas, tiek įsigyjant telefonus.

Arno Strumilos / 15min nuotr./Darius Maikštėnas
Arno Strumilos / 15min nuotr./Darius Maikštėnas

Ne tik studentus, bet ir visus darbuotojus iš biurų namo išsiuntė dirbti ir Vilniaus universitetas.

O valstybės valdomos įmonės „Ignitis grupės“ direktorius Darius Maikštėnas buvo pirmasis vadovas, pranešęs, kad darbuotojai, turintys vaikų iki 14 metų, gali dirbti iš namų tol, kol uždaryti darželiai ir mokyklos. Jei tokios galimybės nėra – bus darbuotojui bus forminama prastova ne dėl darbuotojo kaltės ir mokamas 50 proc. darbo užmokestis. „Ignitis“ grupėje yra 22 bendrovės, kuriose dirba daugiau kaip 4 tūkst. žmonių.

Gamybininkai suka galvas

Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) darbuotojams, turintiems ikimokyklinio ar mokyklinio amžiaus vaikų, rekomenduoja dirbti iš namų, o negalintiems to padaryti – imti nedarbingumo pažymėjimą.

Tiesa, įmonės tvirtina dar nesugalvojusios, ką daryti su darbuotojais, kurių darbo specifika neleidžia dirbti iš namų. Ypač neramu gamybininkams – kad gamybos procesas nesustotų, o įmonė turėtų iš ko mokėti algas, darbuotojų jiems reikia darbo vietoje.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./„Thermo Fisher Scientific Baltics“
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./„Thermo Fisher Scientific Baltics“

Gyvybės mokslų sprendimus kuriančios įmonės „Thermo Fisher Scientific“ vyr. komunikacijos vadovas Egidijus Jaseliūnas 15min tvirtino, kad penktadienį įmonė leido visiems darbuotojams, turintiems mažamečius vaikus, likti namuose ir pasirūpinti savo atžalomis.

„Lygiagrečiai kalbamės su darbuotojais kaip tikslingiausia būtų organizuoti darbus kitomis savaitėmis. Esame gamybinė kompanijai, darbo iš namų principo negalime taikyti visai organizacijai. Todėl lanksčiai reaguojame į situaciją ir, vadovaudamiesi SAM rekomendacijomis, ieškome sprendimų kartu su darbuotojais“, – tvirtino E.Jaseliūnas.

„Lifosa“ nuotr./Jonas Dastikas
„Lifosa“ nuotr./Jonas Dastikas

„Lifosa“ generalinis direktorius Jonas Dastikas 15min tvirtino, kad kol kas darbuotojai, kurie turi mažamečių vaikų ir neturi su kuo jų palikti, atleidžiami nuo darbo, o vietoj jų dirba pakaitiniai darbuotojai. Jei situacija užsitęs, tokie darbuotojai ims atostogas.

Atostogas ims ir kai kurie „Elinta“ įmonių grupės darbuotojai, nes įmonės kolektyvas turi daug neišnaudotų atostogų. „Elinta“ vadovas Vytautas Jokužis 15min tvirtino, kad sudarys sąlygas darbuotojams turintiems vaikų ir negalintiems dirbti iš namų.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vytautas Jokužis
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vytautas Jokužis

„Gamybiniai procesai vyksta, stengiamės, kad niekas nesustotų, nes koronaviruso pavojus nemažesnis ir ekonominis, jei sustotų visas ūkis“, – įspėja V.Jokužis.

„Eksma“ valdybos pirmininkas prezidentas Rimantas Kraujalis 15min tvirtino, kad inžinieriai ir anksčiau turėjo galimybę dirbti nuotoliniu būdu, tačiau tokios galimybės neįmanoma pasiūlyti visiems darbuotojais.

„Nėra jokios problemos su tais, kurie dirba labiau intelektinį darbą, tačiau kalbant apie tuos, kurie dirba prie užsakymo vykdymo – nuotoliniu būdu lazerio nepadarysi“, – atkreipė dėmesį R.Kraujalis.

Pasak jo, jau dabar reikia galvoti, kas bus po dviejų trijų mėnesių ir iš ko įmonės mokės algas, nes užsakymai iš užsienio klientų stoja, įmonės nėra sukaupusios didelių rezervų.

Bendrovės nuotr./„Eksma“ Dvarčionyse planuoja 12 mln. eurų investicijas
Bendrovės nuotr./„Eksma“ Dvarčionyse planuoja 12 mln. eurų investicijas

„Uždavinys galvoti, ką darysime rugsėjo mėnesį. Daug kas stoja, užsitęsia detalių išsiuntimas iš Kinijos, kitų šalių. Reikės mokėti žmonėms atlyginimus, už elektrą, dujas. Kaip tą išsidėlioti, kai nėra sukaupta daug lėšų, kad galėtume išgyventi. Ypač verslo įmonės – jos neturi ypatingų atsargų. Mes kol bėgame, tol neskęstame, kai tik nustojame bėgti, pradedame po truputį skęsti“, – įspėja R.Kraujalis.

2008 metų krizė įmonės beveik nepalietė, tačiau šį kartą situacija blogesnė ir prireiks 7-9 mėnesių, kad padėtis grįžtų į vėžes.

„Planuojame, kad ekstremali padėtis bus mažiausiai tris keturis mėnesius, po to gero pusmečio reikės, kad viskas atsistatytų, tad reikia galvoti, kaip per 7-9 mėnesius išsidėlioti veiksmus", – prognozuoja R.Kraujalis.

Draudžia komandiruotes

Įmonės griežtina ir kitas vidaus taisykles – atšaukia visas komandiruotes, darbuotojui, kuris pats ar jo šeimos narys sugrįžo iš bet kokios kelionės, liepiama dirbti nuotoliniu būdu.

„NFQ Technologies“ mėnesiui laiko atsisakė išorinių renginių biuruose, “Thermo Fisher Lietuva” atšaukė visas ekskursijas į įmonę, riboja svečių vizitus, dezinfekuoja tarnybinius autobusus, „Danske Bank“ uždarė sporto klubus ir valgyklas įmonės viduje, o „Elinta“ nurodė darbuotojams kuo mažiau liestis vienas prie kito, neduoti rankos sveikinantis.

Teisininkai: priversti dirbti nuotoliniu būdu negalima

Advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ darbo teisės ekspertas Rimantas Stanevičius 15min tvirtino, kad rekomenduodamas dirbti iš namų darbdavys visų pirma turi užtikrinti tam sąlygas: kompiuterinę įrangą, darbui reikalingas programas ir panašiai. Atsiranda ir kiti niuansai, tokie kaip darbo saugos laikymasis ar rizika perdirbti nustatytas valandas.

„Šiuo atveju reikėtų prisiminti, kad darbas iš namų (ar nuotoliniu būdu) iki šiol buvo traktuojamas kaip papildoma motyvacinė priemonė, užtikrinanti darbuotojui galimybes daugiau laiko skirti artimiesiems, neiti į darbą, jeigu pajuto pirmuosius ligos simptomus ir pan. Be abejo, ne visų specialybių ir pareigybių darbuotojai apskritai turi galimybę dirbti namuose, nes darbas tiesiogiai susijęs su paslaugomis pas klientą. Taigi čia turime kitą kraštutinumą – kada darbus stabdyti ir ką daryti su darbuotojais“, – komentavo ekspertas.

Pasak jo, kalbant apie darbą nuotoliniu būdu, teoriškai darbuotojas gali atsisakyti taip dirbti, bet pandemija yra nestandartinis įvykis Darbo teisėje ir teisingiausia šiandien vadovautis sveiku protu.

Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Advokatė Jurgita Judickienė
Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Advokatė Jurgita Judickienė

„Jurex“ vadovaujančioji partnerė, advokatė Jurgita Judickienė 15min taip pat pabrėžė, kad darbuotojas gali atsisakyti dirbti nuotoliniu būdu. Darbuotojas, atsisakęs dirbti nuotoliniu būdu, negali būti nušalinamas nuo darbo, taip pat jam negali būti skelbiama prastova.

„Jei darbuotojas atsisakys dirbti iš namų, rekomenduojame situaciją spręsti geranoriškai, domėtis, kodėl žmogus nenori ar negali dirbti nuotoliniu būdu, ir kartu ieškoti problemos sprendimo“, – teigė J.Judickienė.

Pasak advokatės, darbas iš namų ko gero būtų pati paveikiausia ligų prevencijos priemonė, tačiau ji tinkama ne visais atvejais. Nustatant šį darbo organizavimo būdą turi būti įvertintas darbo pobūdis (ar funkcijos gali būti atliekamos iš namų) ir tai, ar darbuotojas tam turi reikiamas darbo priemones (už jų suteikimą atsakingas darbdavys).

J.Judickienė tvirtino, kad siekiant išvengti koronaviruso plitimo darbdavys gali atsisakyti darbinių kelionių, edukuoti darbuotojus ir pasiūlyti darbuotojui lankstų darbo grafiką.

„Tai sumažintų darbuotojų skaičiaus buvimą vienu metu tose pačiose patalpose, būtų galima reguliuoti jų skaičių, pasikeitimo dažnumą, patalpų vėdinimą, dezinfekavimo ir kitus profilaktinius veiksmus“, – sakė J.Judickienė.

Advokatė primena, kad šiuo metu supaprastinta nedarbingumo pažymėjimų išdavimo tvarka, o asmenims, neseniai grįžusiems iš Kinijos (visos provincijos), Šiaurės Italijos regiono (Lombardijos, Veneto, Pjemonto ir Emilijos-Romanijos regionai), Honkongo, Irano, Japonijos, Pietų Korėjos, Singapūro, rekomenduojama 14 dienų nuo paskutinės buvimo minėtose šalyse dienos likti namuose ir stebėti savo sveikatą. Esant įtarimams dėl užsikrėtimo jiems nuotoliniu būdu išduodami nedarbingumo pažymėjimai 14 dienų.

Komentarai: 3

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Ypatingos

09:00
07:59

Esports namai

URBAN˙/

Metas ruošti automobilį

Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką