Vilniaus autobusų ir troleibusų vairuotojai yra pervargę, dirba po 230 valandų per mėnesį, o per parą ilsisi vos 9 valandas. Be to, atlyginimai jiems sumokami per tris kartus, nesudaroma normalių darbo sąlygų. Galbūt tai ir yra viena iš priežasčių, kodėl pastaruoju metu autobusai vis dažniau patenka į eismo įvykius, kuriuose nukenčia žmonės.
Skaudžiausias – praėjusios sekmadienio, kai po 46-ojo autobuso ratais žuvo močiutė ir jos 8-erių metų anūkė.
Kaltina sunkiomis darbo sąlygomis
Tokius kaltinimus VVT bendrovės ir sostinės savivaldybės vadovybei pažėrė vienos iš šioje įmonėje veikiančių profesinių sąjungų vadovė Danuta Khlopova.
Jos teigimu, visi kaltina vairuotojus, kurie esą yra neatsargūs, dirglūs, pikti, bet iš tikrųjų nematoma problemos esmės – nuovargis, kuris visur ir visada juos lydi.
„Man gaila vairuotojų, aš pati 5 metus vairavau troleibusą ir žinau ne iš pasakojimų, koks šis darbas. Žmonės skundžiasi, kad vairuotojai niūrūs, be nuotaikos, bet niekas nepaklausia, kodėl taip yra“, – kalbėjo „Vilniaus viešojo transporto“ nepriklausomos darbuotojų profesinės sąjungos lyderė.
Anot D.Khlopovos, bendrovėje dirba apie tūkstantis vairuotojų, tad be priežasties visi nebūtų pikti ir nepatenkinti. Jos teigimu, vairuotojai dirba kur kas daugiau valandų, negu turėtų, nesukurta pakankamai etatų. Jau nekalbant apie valandų skaičių, kai vairuotojams namams pasiekti ir poilsiui per parą lieka vos 9 valandos.
Įstatymų nepažeidžia?
VVT generalinis direktorius Gintaras Nakutis tokias vienos iš profesinių sąjungų vadovės kalbas neigia. Pasak jo, teiginys, kad vairuotojai per mėnesį dirba po 230 ir daugiau valandų, yra niekuo nepagrįstas. Esą vienos iš trijų bendrovėje veikiančių ir negausų būrį narių (apie 140) turinčios profsąjungos pirmininkė tik naudojasi žmonių tragedija ir kraunasi politinį kapitalą.
„Vairuotojų darbas reglamentuojamas įstatymais, o darbo ir poilsio režimo reikalavimų bendrovėje laikomasi griežtai. Taip pat pagal kolektyvinę sutartį leidžiama dirbti iki 180 viršvalandžių per metus. Tai yra griežtai kontroliuojama tiek profsąjungų, tiek pačios įmonės“, – aiškino G.Nakutis.
G.Nakučio teigimu, poilsis vos 9 valandas numatytas naktį, bet dienos metu vairuotojai turi dar 5-6 valandų pertraukas. Į tai D.Khlopova atsakė, kad niekas dieną nemiega, nes organizmas ilsėtis nori būtent naktimis.
Užmokestį sumoka per kelis kartus
Beje, Lietuvoje vidutinis vairuotojų darbo užmokestis šiemet buvo 2253 Lt, Vilniuje 2599 Lt, o tuo tarpu įmonės „Vilniaus viešojo transporto“ vairuotojai gauna trečdaliu didesnius atlyginimus nei kiti Lietuvoje, vidutiniškai 3246 Lt per mėnesį, – aiškino G.Nakutis.
Vis dėlto direktorius pripažino, kad finansinė VVT situacija sudėtinga, nors skolos ir mažėja – nuo 2011 metų jos sumažėjo net 72 mln. Lt, bet vis dar siekia daugiau nei 100 mln. Lt.
Todėl už rugsėjį atlyginimai buvo sumokėti per du kartus, už spalį – per tris, už lapkritį – irgi per tris (paskutinis mokėjimas buvo sausio 2 d.), už gruodį sumokėta per du kartus (paskutinis mokėjimas buvo sausio 17 d.).
„Beje, Lietuvoje vidutinis vairuotojų darbo užmokestis šiemet buvo 2253 Lt, Vilniuje 2599 Lt, o „Vilniaus viešojo transporto“ vairuotojai gauna trečdaliu didesnius atlyginimus nei kiti Lietuvoje, vidutiniškai po 3246 Lt per mėnesį.
Pavyzdžiui, Rygoje vairuotojų vidutinis atlyginimas siekia 2640 Lt (550 LVL)“, – aiškino G.Nakutis.
Paklaustas apie sekmadienio avariją, kai autobusas mirtinai sužalojo moterį ir mergaitę, G.Nakutis aiškino, kad 46-ojo maršruto vairuotojo darbo režimas yra toks: keturias dienas dirba, dvi dienos laisvos. „Kol policija atlieka tyrimą, mes susilaikysime nuo visų komentarų šia tema“, – teigė G.Nakutis.
Dvi gyvybes nusinešusi nelaimė įvyko sekmadienį apie 15 val., Laisvės pr. ir Buivydiškių g. sankryžoje, šalia privačios ligoninės ir poliklinikos „Kardiolita“. Vilniaus maršrutinis 46-ojo numerio autobusas, važiavęs iš centro į Pašilaičius, judėjo Buivydiškių gatve ir ruošėsi pasukti į dešinę, į Laisvės prospektą, bei sustoti Rygos stotelėje. Tuo pat metu per Laisvės prospektą, ties perėja, ėjo dvi pėsčiosios. Autobusas jas parbloškė ir pervažiavo galiniu ratu. Kaip tiksliai įvyko ši avarija, kol kas aiškinasi pareigūnai.