Dabar populiaru
Publikuota: 2018 vasario 6d. 15:37

Žeriamos pastabos dėl „Lietuvos energijos“ automobilių nuomos konkurso

Lietuvos energija
Irmanto Gelūno / 15min nuotr. / Lietuvos energija

Valstybės valdomai energetikos grupei „Lietuvos energija“ paskelbus naują įvairios paskirties automobilių nuomos konkursą, Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) esminių priekaištų konkurso sąlygoms neturi, bet rinkos dalyvių pozicijos dėl jo skiriasi. Dalis jų reikalavimus automobiliams vadina pertekliniais, o kai kurie mano, kad konkursas nėra skaidrus.

Ankstesnį „Lietuvos energijos“ konkursą įvertinusi kaip fiktyvų, VPT rekomendavo grupei jį skaidyti. Tarnybos direktorė Diana Vilytė sako, kad dalyvauti konkurse turėtų kuo daugiau tiekėjų.

„Norėtųsi, kad Verslo aptarnavimo centras („Lietuvos energijos“ antrinė įmonė – BNS) daugiau neklystų ir kad tikrai dalyvautų tokiame stambiame automobilių pirkime daugiau tiekėjų, tarpusavyje konkuruotų ir nuo to laimėtų perkančioji organizacija („Lietuvos energija“ – BNS) ir mes visi kartu paėmus (...) Paskelbti du kvietimai, vienas pačių automobilių nuomai ir paskui aptarnavimo paslaugoms.(...) Iš mūsų pusės žiūrint, konkurencija užtikrinama“, – BNS sakė D.Vilytė.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Diana Vilytė
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Diana Vilytė

Lietuvos autoverslininkų asociacijos generalinis direktorius Rokas Knyva mano, kad konkurso reikalavimai pertekliniai ir gali būti orientuoti į „Lietuvos energijos“ antrinę įmonę „NT Valdos“, kuri teikia automobilių nuomos paslaugas.

„Šitas pirkimas atrodo kaip ir labai impozantiškai, bet didžioji dalis nuomos pirkimo, matyt, tiesiogiai susijusi su „NT Valdų“ šiuo metu turimu parku (...) Matyt, yra labiau vidiniai tikslai ir jie turi būti formalizuoti per išorinius pirkimus (...) Sąlygos ydingos, nes jos stipriai ribojančios“, – BNS sakė R. Knyva.

Bendrovių pozicijos dėl konkurso išsiskiria

Tarptautinė įmonių grupė „Modus Group“, valdanti 18 automobilių prekės ženklų atstovybių tinklą (tarp jų „BMW“, „Alfa Romeo“, „Maserati“, „Porsche“), patvirtino BNS, kad dalyvaus konkurse, o jo sąlygas vertina kaip priimtinas.

„Taip, dalyvaujame šiame konkurse (...) Prieš konkursą buvo skelbiama vieša apklausa dėl konkurso sąlygų ir techninių reikalavimų. Tad kas norėjo, galėjo pateikti savo pakeitimų siūlymus. Reikalavimai racionalūs ir atitinka rinkos sąlygas“, – komentare BNS rašė „Modus Group“ automobilių verslo pardavimų vadovas Aurimas Tamašauskas.

Pasak jo, bendrovė yra dalyvavusi ir ankstesniuose „Lietuvos energijos“ konkursuose. Jis negalėjo patikslinti, kiek automobilių įmonė ketina pasiūlyti.

Tuo metu vokiečių gamintojui „Opel“ atstovaujančio „Rasmito“ verslo konsultantas Vytautas Bajorūnas teigė, kad bendrovė nedalyvaus „Lietuvos energijos“ konkurse.

„Tikrai ne, nes su naujais automobiliais nepraeiname vien dėl sąlygos dėl septintos saugos oro pagalvės. Tai jau iš karto „numeta“ krūvą gamintojų. (...) Be abejo (pertekliniai reikalavimai – BNS), ta septinta oro pagalvė – tai yra aiškus gamintojas, kuris tai daro – išmeta daug konkurentų. „Škoda“, „Volkswagen“ – labiausiai orientuota į tą pusę“, – BNS sakė V. Bajorūnas.

Automobilio oro pagalvės
Automobilio oro pagalvės

Dar viena bendrovė, kuri nenorėjo būti įvardyta, BNS teigė ketinanti dalyvauti konkurse, tačiau kritiškai vertinanti jo sąlygas.

„Iš tiesų konkursas yra labai keistas ir, mano požiūriu, labiausiai orientuotas į esamo automobilių parko pratęsimą, kas reiškia, kad yra padarytos išskirtinės sąlygos dabar nuomojančiai bendrovei „NT Valdos“ tęsti nuomą už pakankamai nedidelius kaštus“, – sakė bendrovės atstovas.

Kaip vieną iš perteklinių sąlygų jis nurodė reikalavimą tiekėjui užtikrinti galimybę aptarnauti automobilius centruose Vilniuje, Kaune, Panevėžyje, Šiauliuose, Klaipėdoje, Alytuje, Utenoje (tokia sąlyga numatyta daliai automobilių).

Pasak neįvardijamos bendrovės atstovo, kai kurie reikalavimai eliminuoja dalį potencialių dalyvių.

„Vidutiniai ir dideli „plug-in“ hibridiniai automobiliai – praktiškai nėra konkurencijos – „Volkswagen Passat“ ir „Kia Optima“. Ir tai dar klausimas, ar „Kia Optima“ mūsų rinkoje tiekia „plug-in'us“ (...) Dalyvauti galime ir dalyvausime, tačiau tik sąlyginai labai mažoje dalyje. Nors dėl tam tikrų apribojimų norėtume, bet negalime teikti pasiūlymų didesniam kiekiui“, – teigė bendrovės atstovas.

Bendrovės „Autopark“ direktorius Vismantas Baršys sakė, kad įmonė ketina dalyvauti konkurse, tačiau jis abejoja, ar galės pasiūlyti konkurencingą kainą.

„Visi bandys, visi žiūrės, bet jeigu mes dalyvausime, tai mes už dyką į tokį konkursą neisime, mes norėsime uždirbti. O norint uždirbti, klausimas, ar galėsime laimėti – pasiūlyti tokią kainą, su kuria konkuruosime. Jeigu jų dukterinė kontora („NT Valdos“ – BNS) gali eiti su maža kaina, jie automatiškai gauna kažkiek geresnį pasiūlymą“, – BNS sakė V. Baršys.

Pasak jo, potencialių konkurso dalyvių gali būti palyginti nedaug dėl pirkimo masto – daugiau kaip 1200 automobilių, o tai reikalauja didžiulių lėšų.

„Tų dalyvaujančių Lietuvoje labai nedaug gali būti vien dėl tos priežasties, kad 1200 vienetų (automobilių – BNS), tarkime, vidutinė kaina 17 tūkst. eurų be PVM, tai jau turime apie 20 mln. eurų portfelį. Tokių rinkos dalyvių, kurie galėtų pasiskolinti tokią sumą vienu metu, nėra daug Lietuvoje (...) Dalyvaujančiųjų bus, bet ar jiems pavyks pasiūlyti tokią kainą kaip „NT Valdoms“? Didžiausia kliūtis visiems – kapitalo poreikiai“, – aiškino V. Baršys.

Anot jo, nors „Lietuvos energija“ skaido pirkimą į 11 dalių, bet norint, kad konkurso dalyvis turėtų apčiuopiamos ekonominės naudos, būtų idealu jam laimėti ir antrąjį – automobilių parko administravimo – konkursą: „Tu turi pasiimti viską, kad iš to turėtum verslą. Jeigu vienas be kito, tai nėra ekonomiškai naudinga“.

Abejonių kelia automobilių administravimo konkursas

VPT direktorė D.Vilytė teigė įžvelgianti rizikos dėl antrojo – automobilių parko administravimo – konkurso, tačiau kita vertus, anot jos, „Lietuvos energijos“ veiksmuose pažeidimų nėra.

„Viso to parko administravimą, priežiūrą jie norėtų pavesti vienam tiekėjui. Bet kai ką galima dar išskaidyti, kai ką gali padaryti turbūt IT firma, kai ką – dar kokia kita. Gal kai kuriais atvejais neracionalu suskaidyti. Mes sutikome su tuo dalyku. Net ir pas mus išsiskyrė pozicijos“, – BNS sakė D.Vilytė.

Lietuvos autoverslininkų asociacijos generalinis direktorius R. Knyva teigia, kad parko administravimo konkursas jam kelia abejonių.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Lietuvos energija
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Lietuvos energija

„Ten gali dalyvauti bet kas, bet manau, kad rezultatas būtų toks pat. Tuo labiau, kad ten jau nėra skirstymo, ten perkama visam parkui paslaugos. Labiau tikėčiau, kad tai yra toks pusiau vidaus sandoris, kuris iškeliamas į išorę“, – teigė R. Knyva.

Pasak R. Knyvos, viešieji konkursai neretai rengiami pateisinti iš esmės jau pasirinktą prekę ar paslaugą, taip ribojama rinka.

„Negaliu pasakyti, kad visi viešieji pirkimai, bet didžioji jų dalis vyksta nuo pabaigos į pradžią: tai yra iš esmės aišku, ką konkrečiai perkančioji organizacija perka, tiktai jie įrėminami, formalizuojami pagal Viešųjų pirkimimų įstatymo raidę ir tada, kad nebūtų netikėtumo faktoriaus, apribojami reikalavimai“, – sakė R. Knyva.

V. Baršys taip pat pastebėjo, kad viešuosiuose pirkimuose veikiausiai yra ydinga reguliacinė aplinka. Pasak jo, „Lietuvos energijai“ akivaizdžiai nelengva surengti tvarkingus, bet ekonomiškai efektyvius pirkimus.

„Manau, kad jie labai nori atrodyti ekonomiškai naudingi su tokiu dideliu kiekiu, bet tokiai mažai, kaip Lietuvos rinkai tas didelis kiekis yra daugiau trukdis (...) Jiems labai sudėtingi tie procesai. Aš, turėdamas tokią didelę kontorą, stengčiausi turėti arba vieną du tiekėjus – neturėti jų daug. Įsivaizduokime, kad mano parkas – pora tūkstančių mašinų ir bus tie 10 tiekėjų – būtų ekonomiškai nenaudinga vargti su jais“, – argumentavo V. Baršys.

Vis dėlto jis teigė, kad, „Lietuvos energijos“ pirkimai neatrodo tendencingai orientuoti į vieną rinkos dalyvį.

„Negali sakyti, kad visai orientuota į vieną, paliktos galimybės kitiems (...) Turint tą jų dukterinę kontorą („NT Valdas“ – BNS), kuri gali patiekti, tai pažiūrėjus jų skaičius, jie nedirba pelningai, kaip kad dirba privatūs tame sektoriuje“, – aiškino V. Baršys.

„Lietuvos energija“: konkursais domimasi

„Lietuvos energija“ teigia siekianti pirkti tai, ko reikia grupės veiklai, o ne tai, ką gali pasiūlyti vienas ar kitas rinkos dalyvis.

„Pirkimo sąlygose nurodėme, jog dalyje nuomojamų automobilių turės būti įrengtos mobilios darbo vietos inžinieriams arba gamybiniame transporte darbo įrankiai turės būti sukomplektuoti pagal standartą ir visos tos grupės mašinos turės būti paruoštos identiškai. Tokių jau paruoštų automobilių „NT Valdos“ neturi. Ko gero, neturi ir kiti tiekėjai, todėl laimėtojui teks įdėti papildomo darbo ir pastangų automobilius paruošti nuomai“, – BNS teigė „Lietuvos energijos“ Finansų ir iždo direktorius Darius Kašauskas.

Pasak jo, konsultacijos dėl pirkimų vyksta tiek su VPT, tiek su potencialiais rinkos tiekėjais, į dalį pastabų atsižvelgta.

Pasiūlymų konkursams laukiama iki vasario 12 dienos.

„Lietuvos energija“ 5 metų trukmės sutartis (išskyrus elektromobilius ir įkraunamus hibridinius automobilius, kurie bus nuomojami 3 metams) dėl beveik 1,3 tūkst. automobilių nuomos su tiekėjais tikisi pasirašyti iki šių metų birželio.

Konkursą laimėję tiekėjai automobilius turės pristatyti per 4 mėnesius nuo sutarties pasirašymo dienos arba vėliau.

Konkurso nugalėtojai bus vertinami remiantis ekonominio naudingumo kriterijais.

Didžiąją dalį automobilių – daugiau kaip 1 tūkst. automobilių, sudarys gamybinis ir aptarnaujantis transportas. Juo daugiausia naudojasi „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO). Numatoma nuomotis pikapų, mažųjų visureigių, mikroautobusų, furgonų, kompaktinių automobilių, elektromobilių.

Viešųjų pirkimų tarnybą praėjusių metų pradžioje teigė, „Lietuvos energijos“ 2015 metais vykęs 19,8 mln. eurų vertės daugiau kaip 1,1 tūkst. automobilių nuomos konkursas vyko fiktyviai, iš anksto žinant jo laimėtoją. Juo pripažinta grupės bendrovė „ NT valdos“. VPT rekomendavo nutraukti sutartis bei skelbti naujus pirkimus, juos išskaidant.

Pernai gruodį „Lietuvos energija“ paskelbė atskirianti „NT Valdų“ transporto veiklą ir perduodanti ją naujai bendrovei – ją vėliau planuojama parduoti.

„NT Valdos“ valdo daugiau kaip 2 tūkst. įvairios klasės lengvųjų automobilių, specialios paskirties technikos ir mechanizmų. Maždaug pusę jų įmonė nuomoja rinkai, o likusią dalį – „Lietuvos energijos“ įmonėms.

BNS
Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „BNS“ sutikimo draudžiama.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Aktualu

Didžiojoje Britanijoje klesti „nusikalstamas turizmas“: nauji duomenys šokiruoja

Verslas

Gruzino katorga Lietuvoje: dirbo už „ačiū“, miegojo vilkike, prašė vandens ir duonos

24sek

Veteranų susirinkimas Prienuose: M.Lukauskis vėl suvienys jėgas su V.Šeškumi

Aktualu

V.Adamkus: Rusijos prezidento šokis su Austrijos užsienio reikalų ministre – Europos eižėjimo pradžia

Sportas

Dviratininkės V.Šumskytė ir A.Savičiūtė – Europos jaunių vicečempionės!

Aktualu

Trys lietuviai Šiaurės Airijoje nubausti už neteisėto įdarbinimo veiklą

Aktualu

Buvęs Donaldo Trumpo rinkimų kampanijos vadovas Paulas Manafortas pripažintas kaltu dėl mokesčių vengimo

Aktualu

Buvęs D.Trumpo patarėjas Michaelis Cohenas pripažintas kaltu dėl rinkimų kampanijos pažeidimų

Aktualu

Saulius Žukas: Kaip mokome skaityti. Darželis

Vardai

Itališka Karinos Jeremian šeimos šventė: sūnaus krikštatėviais tapo Martynas ir Viktorija Pociai

Aktualu

Čečėnija: išpuolius jau rengia užverbuoti 11-mečiai vaikai

24sek

NBA naujokų verdiktas – niekas netiki, kad Luka Dončičius dominuos už Atlanto

Aktualu

R.Šlepetys apie saugumą ant bėgių: „Įvertinkime: traukinio stabdymo kelias – 5 futbolo aikštės“

24sek

Broliai Lavrinovičiai atsisveikino su Panevėžiu: „Įsimylėjome šį miestą“

Vardai

Sudaužytų širdžių virpintojas „Rhye“ stebuklingu balsu užbūrė Vilniaus publiką

Aktualu

Lietuvoje viešėjęs hipių žvaigždė Fantuzzi: „Žmonijai reikia pasukti kita kryptimi – sugrįžti į širdį“

Vardai

Menininkas Donatas Dubauskas su valtorniste Greta į savo vestuves atriedėjo didžiaračiais dviračiais

Vardai

Milijonieriumi vadinęsis Aaronas Perezas už nepilnamečių pornografijos laikymą atsidūrė JAV kalėjime

Aktualu

VRK planuoja skelbti mažiau duomenų apie rinkimuose dalyvavusius kandidatus

Gyvenimas

Kodėl nieko neveikimas gali būti geriau už nuolatinį užimtumą?

Naujienos

Aktualu

Didžiojoje Britanijoje klesti „nusikalstamas turizmas“: nauji duomenys šokiruoja

Verslas

Gruzino katorga Lietuvoje: dirbo už „ačiū“, miegojo vilkike, prašė vandens ir duonos

24sek

Veteranų susirinkimas Prienuose: M.Lukauskis vėl suvienys jėgas su V.Šeškumi

Aktualu

V.Adamkus: Rusijos prezidento šokis su Austrijos užsienio reikalų ministre – Europos eižėjimo pradžia

Sportas

Dviratininkės V.Šumskytė ir A.Savičiūtė – Europos jaunių vicečempionės!

Aktualu

Trys lietuviai Šiaurės Airijoje nubausti už neteisėto įdarbinimo veiklą

Aktualu

Buvęs Donaldo Trumpo rinkimų kampanijos vadovas Paulas Manafortas pripažintas kaltu dėl mokesčių vengimo

Aktualu

Buvęs D.Trumpo patarėjas Michaelis Cohenas pripažintas kaltu dėl rinkimų kampanijos pažeidimų

Aktualu

Saulius Žukas: Kaip mokome skaityti. Darželis

Vardai

Itališka Karinos Jeremian šeimos šventė: sūnaus krikštatėviais tapo Martynas ir Viktorija Pociai

Aktualu

Čečėnija: išpuolius jau rengia užverbuoti 11-mečiai vaikai

24sek

NBA naujokų verdiktas – niekas netiki, kad Luka Dončičius dominuos už Atlanto

Aktualu

R.Šlepetys apie saugumą ant bėgių: „Įvertinkime: traukinio stabdymo kelias – 5 futbolo aikštės“

24sek

Broliai Lavrinovičiai atsisveikino su Panevėžiu: „Įsimylėjome šį miestą“

Vardai

Sudaužytų širdžių virpintojas „Rhye“ stebuklingu balsu užbūrė Vilniaus publiką

Aktualu

Lietuvoje viešėjęs hipių žvaigždė Fantuzzi: „Žmonijai reikia pasukti kita kryptimi – sugrįžti į širdį“

Vardai

Menininkas Donatas Dubauskas su valtorniste Greta į savo vestuves atriedėjo didžiaračiais dviračiais

Vardai

Milijonieriumi vadinęsis Aaronas Perezas už nepilnamečių pornografijos laikymą atsidūrė JAV kalėjime

Aktualu

VRK planuoja skelbti mažiau duomenų apie rinkimuose dalyvavusius kandidatus

Gyvenimas

Kodėl nieko neveikimas gali būti geriau už nuolatinį užimtumą?

Vardai

Atgal į mokyklą

Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką