Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

ESO vadovas: šiemet bus įdiegta pusė milijono išmaniųjų skaitiklių, suvartojimą bus galima matyti realiu laiku

Šiais metais laukia gausiausia išmaniųjų skaitiklių diegimo banga – bus įdiegta apie pusė milijono skaitiklių. Šį procesą vykdančio Energijos skirstymo operatoriaus (ESO) atstovai teigia, kad klientai netrukus galės sulaukti dar vienos naujovės – suvartojimo duomenų realiu laiku. Atsisakančių keisti skaitiklius tai daryti nebus verčiama, tačiau ateityje, pavyzdžiui, įvykus gedimui, toks skaitiklis vis viena bus pakeistas į išmanųjį.
Pristatyti pirmieji išmanieji skaitikliai
Pristatyti pirmieji išmanieji skaitikliai / Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr.

2022 m. šalies objektuose įdiegta 210 tūkst. išmaniųjų skaitiklių, tad šiuo metu Lietuvos objektuose jų iš viso yra beveik 317 tūkst.

Šiais metais planuojama įdiegti dar 500 tūkst. skaitiklių – daugiausiai visame I etape. Per dieną šiuo metu įdiegiama po 2 tūkst. skaitiklių, antradienį susitikime su žiniaskalida informavo ESO atstovai.

Šiuo metu vyksta pirmasis Išmaniųjų skaitiklių diegimo etapas, kai skaitikliai keičiami verslo klientams ir suvartojantiems daugiau nei 1000 kWh per metus. Antrasis etapas prasidės 2026 m.

Tiesa, kai kuriems šių kriterijų neatitinkantiems vartotojams skaitikliai bus keičiami be eilės, kaip sakė ESO vadovas Renaldas Radvila, „iš linijos“.

Sprendimai keisti skaitiklius bus priimami pagal esamą poreikį, pavyzdžiui, jei skaitiklis sugedo ar klientas tapo gaminančiu vartotoju.

Senųjų skaitiklių gedimų rodiklis siekia apie 0,6 proc., tuo tarpu išmaniųjų – apie 0,1 proc., informavo ESO.

Be to, suvartojantiems mažiau nei 1000 kWh per metus, skaitikliai bus keičiami pasibaigus jų metrologinės patikros terminui.

Nesusipratimų vis dar kyla

Praėjusiais metais prasidėjusiame masiniame skaitiklių keitimo procese sulaukta ir skundų – tiek dėl be išankstinio perspėjimo skaitiklius keičiančių darbuotojų, tiek dėl pakeitus skaitiklį išryškėjančių nedeklaruotos elektros sąskaitų, kurios apmokestinamos pagal paskutinio mėnesio tarifą.

15min jau rašė, kad ilgai bute negyvenusiai senjorei iš Kauno po skaitklio įdiegimo buvo priskaičiuota įspūdinga beveik 19 tūkst. eurų sąskaitą.

Antradienį ESO atstovai patikino, kad tokia istorija buvo išskirtinė, o galiausiai situacija buvo išspręsta senjorės naudai – šios sąskaitos jai nereikėjo padengti.

R.Radvila teigė, kad kiekvienas panašus atvejis yra įvertinamas individualiai. Nustačius realius neatitikimus, klientas ir bendrovė gali sutarti dėl sąskaitos susimokėjimo dalimis. ESO vadovas teigė, kad iš kelių šimtų tūkstančių pakeistų skaitiklių šiandien vertinama kelios dešimtys panašių atvejų, tačiau sumos yra kur kas mažesnės nei minėtos Kauno senjorės atveju.

Pauliaus Peleckio / BNS nuotr./ESO vadovas Renaldas Radvila
Pauliaus Peleckio / BNS nuotr./ESO vadovas Renaldas Radvila

Tuo tarpu jeigu klaida įvyko dėl blogos apskaitos ar skaitiklio gedimo, klientui atliekamas perskaičiavimas ir pinigai yra grąžinami.

ESO Išmaniosios apskaitos valdymo departamento direktorė Aurelija Židickytė-Orvydė žiniasklaidai teigė, kad apie 4 proc. klientų kreipiasi dėl įvairių su naujuoju skaitikliu susijusių klausimų, pavyzdžiui, dėl deklaravimo ar elektros suvartojimo.

Dėl galimų neatitikimų į po skaitiklio keitimo į išmanųjį į ESO kreipėsi mažiau nei pusė iš šių klientų, t.y. apie 6,3 tūkst.

ESO primena, kad naudojantiems seno tipo skaitiklius elektros rodmenis reikėtų deklaruoti kas mėnesį. Nevartojantys klientai taip pat turi deklaruoti nulinį vartojimą, antraip pritaikomas suvartojimo vidurkis.

Susitikime taip pat pažymėta, kad visus klientus apie skaitiklių keitimą stengiamasi įspėti, tačiau apie 10 proc. klientų nėra įmanoma informuoti dėl neteisingai nurodytų kontaktų. Skaitiklių keitimo darbus gali atlikti tiek ESO darbuotojai, tiek ir ESO samdomi rangovai.

Tiesa, bendrovės atstovai pripažino, kad kai kuriais atvejais diegimas iš anksto nebūna suplanuojamas, o sprendimas keisti priimamas darbuotojui jau būnant vietoje.

Pauliaus Peleckio / BNS nuotr./ESO Išmaniosios apskaitos valdymo departamento direktorė Aurelija Židickytė-Orvydė
Pauliaus Peleckio / BNS nuotr./ESO Išmaniosios apskaitos valdymo departamento direktorė Aurelija Židickytė-Orvydė

A.Židickytė-Orvydė teigė, kad diegimas yra daromas pagal efektyviausią maršrutą. Nuvykus į konkretų objektą – prioritetizuojami nauji, gaminantys klientai ir klientai su negalia – ir matant poreikį pakeisti ir kaimyninių objektų skaitiklius, mėginama susisiekti su to objekto valdytoju.

„Dėl to ir atsiranda atvejai, kai skaitikliai keičiami neįspėjus gerokai iš anksto“, – sakė A.Židickytė-Orvydė.

„Mums nėra tikslo atvažiuoti slapčia pakeisti skaitiklį“, – antrino R.Radvila.

Tiems klientams, kurie iš principo atsisako diegti skaitiklį, prievarta skaitikliai nėra diegiami – darbuotojas tiesiog išvažiuoja. Tačiau ilgainiui visi Lietuvoje naudojami skaitikliai bus pakeisti į išmanius.

Pavyzdžiui, gedimo atveju, senas kliento skaitiklis taisomas nebebūtų – jam bus įmontuotas naujas, išmanus skaitklis.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Energijos skirstymo operatorius
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Energijos skirstymo operatorius

Siūlys patiems pamatyti realų suvartojimą

A.Židickytė-Orvydė taip pat atkreipė dėmesį į mitą, kad įvedus išmaniuosius skaitiklius, klientų suvartojimas padidėja. Ji tvirtino, kad yra priešingai – gavę galimybę kasdien sekti suvartojimą, klientai daro atitinkamas išvadas ir pradeda taupyti.

Norėdami paneigti tokią nuostatą, ESO per artimiausią pusmetį planuoja suteikti klientams galimybę sekti elektros suvartojimą realiu laiku.

Šiuo metu klientai taip pat gali sekti savo suvartojimą, tačiau naujausi prieinami duomenys – tik praėjusios paros.

Tokiu atveju bus galima imtis sprendimų siekiant sutaupyti – pavyzdžiui, vartoti mažiau ar paskirstyti vartojimą tam tikram paros laikui. Toks sprendimas bus naudingiausias tiems, kurie yra pasirašę sutartis dėl su biržos kaina susietos elektros tiekimo.

Teodoro Biliūno / BNS nuotr./„Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) dispečerinė Kaune
Teodoro Biliūno / BNS nuotr./„Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) dispečerinė Kaune

„Artimiausią pusmetį prie skaitiklio klientas galės prisijungti tiesiogiai ir gauti duomenis tiesiogiai – klientas galės gauti realaus laiko suvartojimo duomenis“, – kalbėjo A.Židickytė-Orvydė.

Naujoji paslauga klientui kainuos, tačiau R.Radvila kol kas neatskleidė kiek. Vartotojui reikės įsigyti papildomą įrenginį, tačiau jo kaina kol kas taip pat nėra aiški. R.Radvila teigė, kad panašių įrenginių kaina rinkoje šiuo metu yra apie 29 eurus.

Savo suvartojimo duomenis klientas matys specialioje aplikacijose, kurios yra dabar kuriamos.

Tokia galimybė bus naudingiausia verslui, taip pat tiems buitiniams vartotojams, kurie sunaudoja daugiausiai elektros.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius