Dabar populiaru
Publikuota: 2017 gegužės 8d. 21:14

Po 10 metų Lietuvos parduotuvėse gali nebelikti kasininkų

Robotas dirba gamykloje Tokijuje
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr. / Robotas dirba gamykloje Tokijuje

Lietuvos parduotuvėse jau galėtų veikti robotizuoti ar automatizuoti įrenginiai, kurie nereikalautų žmogaus priežiūros, atsiskaitymai galėtų būti bekontakčiai – technologijos tam yra, tačiau tokios investicijos neatsipirktų, tikina ekspertai. Netgi pirmąją pasaulyje bekontaktę fizinę parduotuvę atidaranti „Amazon“ kol kas žmonių neatsisako, o samdo jų daugiau.

Automatizuotus sprendimus logistikos sektoriuje teikiančios ir Kaune veikiančios JAV kapitalo bendrovės „Equinox Europe“ vadovė Rasa Beskajevienė vertina, kad pernelyg brangios investicijos į technologijas kol kas neleidžia žmonių visiškai pakeisti robotais.

„Techniškai įrengti logistikos centrus, kuriuose visi procesai vyktų automatiškai – sistemos pačios reguliuotų ir vykdytų prekių saugojimą, surinkimą ar paskirstymą, į atitinkamas parduotuves ar fizinėse parduotuvėse būtų įrengtos radijo dažnio indentifikavimo technologijos, kurios matytų, kokios prekės yra paimamos iš lentynų – įmanomas. Tačiau paskaičiavus, kiek tai kainuoja, matyti, kad kol kas visgi išlaikyti personalą bent daliai operacijų kainuoja pigiau“, – sako R.Beskajevienė.

Asmeninio archyvo nuotr./„Equinox Europe“ vadovė Rasa Beskajevienė
Asmeninio archyvo nuotr./„Equinox Europe“ vadovė Rasa Beskajevienė

Anot jos, panašius skaičiavimus įmonė jau yra dariusi ne vienam klientui. Kol kas įmonės renkasi tarpinius variantus – iš dalies tokios technologijos jau yra diegiamos logistikos centruose, kur daugelis procesų palaipsniui automatizuojami, o jiems prižiūrėti paliekama nedaug personalo.

Šiuo metu pirmąją pasaulyje bekontaktę parduotuvę testuoja „Amazon“ – joje aptarnaujantį personalą sudaro robotai ir kitos automatizuotos sistemos, sekančios, kokias prekes įsigyja pirkėjai. Tačiau pati kompanija pranešė ir prieštaringą žinią – šiemet planuoja įdarbinti 15 tūkstančių naujų darbuotojų.

„Kalbant apie logistikos ar elektroninių parduotuvių sandėlių automatizavimą, galiu pasakyti, kad panašios technologijos, kurias taiko „Amazon“, yra įrenginėjamos ir Lietuvoje, kur diegiami įvairūs automatizuoti ar pusiau robotizuoti procesai. Šiais metais dviem klientams planuojame įdiegti technologiškai pažangiausias automatizuotas sandėlių sistemas – skirtingus sprendimus, kurių kiekvienas bus pirmas toks Lietuvoje“, – pažymėjo R.Beskajevienė.

Žmonių neatsisakys

Elektroninės parduotuvės „Pigu.lt“ generalinis direktorius Dainius Liulys tikina, kad logistikos procesų automatizacija šiuo metu yra jų prioritetas, kurį įgyvendinus būtų galima svarstyti ir kitus logistikos robotizacijos sprendimus. Tačiau tokių technologijų diegimas fizinėse parduotuvėse – toli ateityje.

„Ar tokio pobūdžio parduotuvė galima Lietuvoje? Techniškai galima, tačiau dėl mažos mūsų rinkos vargu ar tokio pobūdžio investicijos atsipirktų“, – teigė D.Liulys ir pažymi, kad „Amazon“ eksperimentas parodys, kaip prekybos centrai galėtų atrodyti po dešimtmečio.

amazon-prime-air
amazon-prime-air

Vokietijos kapitalo logistikos įmonės „Rhenus Svoris“, statančios naują logistikos sandėlį Vilniaus pakrašty, vadovas Arūnas Bertašius teigia, kad įmonė jau diegia automatizavimo sprendimus, tačiau jis pažymi, kad verslas pirmiausia įvertina galimas naudas ir atlieka išsamius skaičiavimus.

„Automatizacija gali pagerinti mūsų veiklą, užtikrinti spartesnį prekių judėjimą, tačiau tai nereiškia, kad mes visiškai atsisakysime žmonių. Galbūt po 20 metų mūsų sandėliai bus valdomi robotais arba vienas žmogus galės juos valdyti centralizuotai, tačiau šiandien, kai mes suskaičiuojame, kiek gali kainuoti tokios investicijos ir kiek reikėtų mokėti vienam žmogui išlaikyti, renkamės žmonių darbą“, – sakė A.Bertašius.

Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Žiemos olimpinės žaidynės

Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką