Dabar populiaru
Publikuota: 2021 sausio 5d. 12:24

Karantinas sujaukė darbo rinką: nauji iššūkiai darbdaviams

Darbdavys
123rf.com / Darbdavys

Situacija darbo rinkoje vis dar neįprasta, kaip ir pats įdarbinimo procesas karantino metu. Organizacijų psichologas pastebi šiuo laikotarpiu ryškėjančią tendenciją – be darbo likę ar dirbantys, bet patiriantys profesinės veiklos masto smukimą asmenys kandidatuoja į žemesnes pareigas, nei leistų jų įgytos kompetencijos ir rizikuoja ilgainiui nusivilti, nepatirdami profesinio augimo, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Naujų darbuotojų ieškantys verslai pastebi, kad padaugėjo kandidatuojančių iš turizmo bei aptarnavimo sektoriaus. Darbuotojai kaip niekad anksčiau gilinasi į įmonės rezultatus ir istoriją – nuo įsidarbinimo pradžios juntamas didelis įsitraukimas, o šiuo metu labiausiai žmonės ieško stabilumo.

Karantinas iššaukė natūralią darbuotojų atranką

Organizacijų psichologas, UAB „Personalo akademija“ vyriausiasis personalo tyrimų ir atrankų konsultantas Kostas Zalatoris komentuoja, kad dėl pandemijos traukiasi gamybos, paslaugų sektorius, vyksta etatų mažinimai ir darbuotojų atleidimai, todėl į darbo rinką plūstelėjo tiek kompetentingų, tiek ir mažesnės kompetencijos žmonių, kurie darbo ieško net ir žemesnėse pozicijose.

„Flow“ nuotr./Kostas Zalatoris
„Flow“ nuotr./Kostas Zalatoris

Pavyzdžiui, vadovo patirtį turintys asmenys kandidatuoja į vadybininko ar aptarnavimo specialisto pareigas ir pan. Darbdaviams derėtų įvertinti tai, kad per stiprus kandidatas naujoje darbovietėje dėl nerealizuojamų turimų kompetencijų gali patirti demotyvaciją įvairiomis neefektyvios elgsenos formomis. Neretai tokie žmonės darbo kolektyvuose įsivelia į tarpasmeninius ar tarpgrupinius konfliktus.

Naujų darbuotojų poreikį iššaukė jau pirmasis karantinas, kuomet daugelyje įmonių įvyko natūrali darbuotojų atranka. Įmonės UAB „BaltLED“, vystančios LED apšvietimo technologiją veiklos vadovė Ieva Šemberienė pripažįsta, kad pandemijos laikotarpiu naujų darbuotojų paieška nebuvo paprasta.

Per pastaruosiuos 5 mėnesius naujų darbuotojų skaičius įmonėje išaugo 25 proc. ir specialistų paieška dar nesustojo. Apie 40 proc. kandidatavusių žmonių – buvę turizmo ir aptarnavimo sektorių, smarkiai paveiktų pandemijos, darbuotojai netekę darbo viešbučiuose, kavinėse, taip pat ir grįžę iš užsienio.

Išaugo pardavimų vadybininkų paklausa

Pasak I.Šemberienės didžiausia darbuotojų kaita bei augimas vyko pardavimų skyriuje. „Prisitaikant prie pokyčių, kuriuos sukėlė pandemija, teko koreguoti visą pardavimų sistemą iš pagrindų ir papildyti komandą kitokių savybių turinčiais darbuotojais. Jei anksčiau norėjome universalaus pardavėjo, tai dabar atsirinkome žmones, kurie itin kompetentingi siauresnėse srityse ir gali lengviau atskleisti savo galimybes: galbūt vienam gerai sekasi naujų klientų paieška, o kitas puikiai vykdo pardavimus telefonu“, – pasakoja UAB „BaltLED“ atstovė.

Prisitaikant prie pokyčių, kuriuos sukėlė pandemija, teko koreguoti visą pardavimų sistemą iš pagrindų ir papildyti komandą kitokių savybių turinčiais darbuotojais, – sako I.Šemberienė.

K.Zalatoris antrina, kad pandemijos laikotarpiu įmonės ieško naujų Lietuvos ir eksporto rinkų pardavimų vadybininkų, kurie, skirtingai nuo senbuvių, galėtų dirbti aktyviau ir greičiau generuotų įmonių gaunamas pajamas. Kompanijos domisi komunikabiliais ir versliais nedidelę aktyvių pardavimų patirtį turinčiais kandidatais, kuriuos planuojama apmokyti per kelias savaites ar per bandomąjį laikotarpį.

Ieškantiems darbo karantino metu prioritetas – stabilumas

„Jau nuo pirmųjų pokalbių su kandidatais buvo jaučiamas kur kas didesnis įsitraukimas. Šiuo laikotarpiu tiek ieškantys darbo, tiek ir pereinantys iš vienos įmonės į kitą pirmiausia ieško stabilumo. Darbdavio pareiga – aiškiai parodyti, kad nauji žmonės turės darbo ne tik dabar, bet ir ilgalaikėje perspektyvoje.

Pasiteisinusi praktika mūsų įmonėje – DNR mokymai, kuriuos veda įmonės vadovas ir per 2-3 valandas naujiems darbuotojams pristato įmonės istoriją, paaiškina, kaip priimami sprendimai, kokie svarbūs projektai vykdomi šiuo metu, aptariami finansiniai ir plėtros planai. Atviras pokalbis grąžina žmonėms ramybę“, – sako I.Šemberienė.

„Flow“ nuotr./Ieva Šemberienė
„Flow“ nuotr./Ieva Šemberienė

Naujas darbuotojas įmonėje per pirmus tris mėnesius turi pereiti mažiausiai du svarbius etapus: adaptaciją, kuomet įgyjamos naujos profesinės ir asmeninės kompetencijos, bei socializaciją, kuomet užmezgami asmeniniai bei profesiniai santykiai su įvairių lygių bendradarbiais, perimama vidinė komunikacija, kultūra ir vertybės.

Dirbant nuotoliniu būdu įmonės vadovybei tenka išspręsti nelengvą klausimą – kaip būti kuo arčiau naujo darbuotojo ir teikti jam visą reikalingą informaciją, – sako K.Zalatoris.

„Dirbant nuotoliniu būdu įmonės vadovybei tenka išspręsti nelengvą klausimą – kaip būti kuo arčiau naujo darbuotojo ir teikti jam visą reikalingą informaciją. Neretai čia padeda mentorius.

Kitas svarbus dalykas – apie 2-3 darbo pradžios savaitę nauji darbuotojai gali patirti egzistencinį – profesinį stresą: griūva įsivaizduojamas naujos darbovietės „šventinis fasadas“ ir susiduriama su monotonija ar sunkumais savarankiškai einant profesiniu keliu“, – sako K.Zalatoris.

Pasak I.Šemberienės nuolatinį ryšį tiek su naujais, tiek su senais darbuotojais padeda palaikyti trumpi kasdieniai komandų susirinkimai vaizdo skambučiais – jie tapo nejudinamu darbo rutinos pamatu.

Dažna galimybė pasikalbėti su tiesioginiu vadovu bei kolegomis svarbi sprendžiant problemas bei užtikrina geresnę žmonių savijautą – visi išklausomi, gali prašyti pagalbos, patarimo ir jaučiasi komandos dalimi net ir dirbdami atskirai.

Komentarai: 1

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Ypatingos
Ypatingos
Interviu

Praktiškai su „Norfa“

Esports namai

URBAN˙/

Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką