Dabar populiaru
Publikuota: 2017 rugsėjo 17d. 08:00

Lietuvos garsenybių liaupsės feisbuke kainuoja ir 700 eurų

Agnė Jagelavičiūtė
„Scanpix“ nuotr. / Agnė Jagelavičiūtė

Už liaupsinantį įrašą feisbuke Lietuvos įžymybės gauna ir po 700 eurų ar net daugiau. Prekes ar paslaugas taip reklamuodami žinomi žmonės jau sukūrė atskirą verslo šaką, tačiau vengiama pažymėti, kad už tokias liaupses yra sumokėta. Neaiškūs ir mokesčiai. Teisininkai teigia, kad taip neturi būti, o jeigu institucijos gautų skundus, kiekvienas atvejis būtų unikalus – Lietuva teisinės praktikos dar neturi.

„Įsigijau nuostabų kremą. Pabandykite ir jūs“, – rašo feisbuko žvaigždė, įsiamžinusi su rankoje laikomu konkrečiu produktu. Jos sekėjai net neįtaria, kad už tokį įrašą ji gavo 300–400 eurų.

Jei žvaigždė už tą reklamą ir nieko negavo, jei ji taip reklamuoja savo draugų produkciją, vis tiek turi būti pažymėta, kad tai reklama, – sako A.Iškauskas.

„Buvau nedidelėje parduotuvėje. Fantastiškai apsipirkau“, – feisbuko paskyroje giriasi kita garsenybė, įkėlusi savo nuotrauką, kurioje ji ką tik peržengė tos parduotuvės slenkstį.

Apie kainas – puse lūpų

Prekybos tinklai, parfumerijos, drabužių, maisto gamintojai vis dažniau užsako tokias liaupses, o reklamos ir viešųjų ryšių agentūros net siūlo sąrašus žinomų žmonių, kurių palankius įrašus galima užsisakyti. Kuo garsesnė žvaigždė, turinti daugiau sekėjų feisbuke – tuo ir įrašo kaina didesnė.

15min anonimiškai apklausė kai kurias reklamos, žiniasklaidos planavimo, viešųjų ryšių agentūras. Vieniems tai „komercinė paslaptis“, kiti sutiko atskleisti įkainius anonimiškai.

Paaiškėjo, kad vienas liaupsinantis įrašas „Facebook“ tinkle gali kainuoti ir 700 eurų. Vieni prekes ir paslaugas reklamuoja nesislapstydami, kiti apsimeta nieko bendro su prekės gamintoju neturintys, o treti mielai nespjauna į natūrinius mainus – tu man prekę, aš – teigiamą nuomonę.

Kaina – pagal turinį

„Mano postas kainuoja 300 eurų + PVM, kaina oficiali, ją turi visos PR agentūros“, – atvirai pareiškė beveik 60 tūkst. sekėjų „Facebook“ turintis Saugirdas Vaitulionis, žiniasklaidoje įvardijamas kaip rinkodaros specialistas.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Dovilė Filmanavičiūtė ir Saugirdas Vaitulionis
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Dovilė Filmanavičiūtė ir Saugirdas Vaitulionis

300 eurų už įrašą – vidutinė kaina. 15min šaltinių duomenimis, reklaminio garsenybės įrašo kaina „Facebook“ svyruoja maždaug nuo 200 iki 700 eurų.

Pats S.Vaitulionis ateityje nebijo būti siejamas su reklamuojamais produktais, nes tiki kiekvienu žodžiu, kurį išsako.

„Yra buvę, kad nuėjau į restoraną, paragavau jų maisto ir supratau, kad tikrai negalėčiau rekomenduoti to žmonėms, nes vieta vos siekė vidutinį lygį. Į reklamą aš žiūriu principingai, nes žinau, kad vieną kartą pamelavus, žmonės manimi nebetikės. Mano žodis praras svarumą bet kurioje vietoje“, – pasakoja S.Vaitulionis.

Vyras sako reklamos pasiūlymų sulaukiantis tikrai dažnai ir reklamą pasitelkiant žinomus žmones jis laiko labai veiksminga. Tai sakydamas S.Vaitulionis remiasi iš užsakovų girdimu grįžtamuoju ryšiu.

Kai kurios garsenybės net ne pačios rašo tuos „Facebook“ įrašus – gauna juos iš viešųjų ryšių ar reklamos agentūros ir reikiamu laiku pasidalija tuo tekstu.

Į reklamas panašūs, bet kaip reklama nepažymėti, feisbuko garsenybių įrašai
Į reklamas panašūs, bet kaip reklama nepažymėti, feisbuko garsenybių įrašai

Žinomos dainininkės savo veidą „parduoda“ ir bendrame reklamos pakete – tampa prekių reklaminiu veidu, o kartu ir liaupsina savo klientą feisbuke.

Kitaip tariant, gera įtakingų žmonių nuomonė yra brangiai perkama. Tačiau Lietuvoje dar nėra praktikos, kad tokia reklama būtų pažymėta, jog už tai sumokėta. Socialiniai tinklai tokią galimybę suteikia.

Sulaukia daug pasiūlymų

Aktorė Beata Tiškevič neslepia dažnai sulaukianti reklamos pasiūlymų ir juos atrenkanti pagal tuo metu jai pačiai aktualią ar įdomią produkciją. „Nereklamuoju dalykų dažnai, tad, kai tai darau, noriu pasidalinti, pasidžiaugti atradimu ir tikiu, kad mano auditorijai šios informacijos gali reikėti“, – sako ji.

B.Tiškevič tiki, kad reklama turi būti artima vartotojui ir pati nevengia naudotis soc. tinkluose skelbiamomis rekomendacijomis: „Dažnai tingiu pasidomėt, ilgiau paieškot to, ko reikia. Pamatau ir pagalvoju, kad reikės išbandyti. Mano internetinis gyvenimas yra susiaurėjęs iki soc. tinklų. Jeigu ieškau masažo paslaugų, aš net neinu į „Google“, o paklausiu „Facebook“ draugų rekomendacijų. Jeigu ieškau, kur apsistoti, pasikliaunu sekėjais ir visada randu, ko reikia!“

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Beata Tiškevič
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Beata Tiškevič

Į klausimą, ar įmanoma pragyventi vien iš reklamos teikiamų lėšų, aktorė atsakė teigiamai, bet, anot jos, tai reikalautų daug pastangų.

„Į tai reikia įdėti daug darbo, pastangų. Nuolatos fotografuotis, priiminėti tas prekes, sugalvoti, ką šįkart parašyti – nors finansiškai tai labai malonu ir naudinga, bet nenorėčiau, kad tai būtų mano pagrindinė veikla, kuri užimtų didžiąją mano dienų dalį. Dėl to tai darau retai. Juk ne vien dėl pinigų gyvenam“, – sako B.Tiškevič.

Tampa pagrindiniu pajamų šaltiniu

„Jie iš to gyvena, valgo, rengiasi“, – 15min aiškino viena viešųjų ryšių specialistė. 400–700 eurų – tiek, pasak jos, kainuoja vienas garsenybės įrašas „Facebook“ tinkle. Nusiunti tekstą, žmogus jį publikuoja, pervedi jam pinigus ir baigta.

„Dabar Lietuvos įžymybės dažniau siūlo kompleksinius paketus, nebesiterlioja su vienkartiniais įrašais feisbuke. Įkainiai už įrašą? 200–500 eurų už vienetą“, – sakė vienos viešųjų ryšių agentūros vadovas.

Vis dėlto apie tokią praktiką Lietuvos reklamos ir viešųjų ryšių rinkoje kalbama puse lūpų – visi žino, kad tai vyksta, tačiau viešai įkainių niekas neskelbia. Feisbuko garsenybės taip pat nelinkusios prisipažinti, kad tai jų – pagrindinis pajamų šaltinis.

Į reklamas panašūs, bet kaip reklama nepažymėti, feisbuko garsenybių įrašai
Į reklamas panašūs, bet kaip reklama nepažymėti, feisbuko garsenybių įrašai

Viena brangiausiai apmokamų garsenybių – Agnė Jagelavičiūtė, „Facebook“ turinti per 163 tūkst. sekėjų. Įvairias prekes ji reklamuoja itin uoliai, o sykį net sulaukė Lietuvos banko įspėjimo. Rugpjūčio pradžioje ji pasidalijo įrašu, kuriuo reklamuoja tarpusavio skolinimosi platformos paskolas.

Lietuvos bankas įspėjo, kad tai yra paslėpta reklama, moteris nesilaiko įstatymų ir jai gali būti taikomos poveikio priemonės.

Ji, 15min žiniomis, už reklaminį įrašą gauna apie 700 eurų. Mažiau sekėjų turinčios „Facebook“ garsenybės gauna kiek mažesnius honorarus, tačiau jie, šaltinių žiniomis, visada prasideda bent nuo poros šimtų eurų.

Gali liaupsinti bet ką

Susidaro įspūdis, kad vienos garsenybės reklamuoja viską iš eilės, kitos dalyvauja vienos prekės reklaminėje kampanijoje, tampa jos ambasadorėmis.

Pavyzdžiui, 23 tūkst. gerbėjų turinti Indrė Kavaliauskaitė-Morkūnienė aktyviai ir neslėpdama savo paskyroje reklamuoja Vokietijos mažmeninės prekybos tinklo „Lidl“ drabužių kolekciją. Moteris dalijasi nuotraukomis, kuriose ji vilki „Lidl“ drabužius, taip pat komentaruose nevengia atsakyti į gerbėjų klausimus, kada, pavyzdžiui, parduotuvėse pasirodys prekė.

Tiesa, po įrašu yra grotažymės „sponsored“ (liet. apmokėta rėmėjo) ir „ad“ (liet. reklama), kas rodo, kad už turinį yra sumokėta.

Į reklamas panašūs, bet kaip reklama nepažymėti, feisbuko garsenybių įrašai
Į reklamas panašūs, bet kaip reklama nepažymėti, feisbuko garsenybių įrašai

Viena aktyviausių reklamuotojų yra socialinio tinklo žvaigždė Monika Šalčiūtė, tačiau ji taip pat nėra linkusi prisipažinti, jog jai už tai sumokama.

Kurie įrašai yra apmokėti, neįmanoma pasakyti, mat reklama yra nepažymėta, nors socialiniai tinklai ir suteikia tokią galimybę.

Nuotr. iš asmeninio archyvo/Paulius Mereckas
Nuotr. iš asmeninio archyvo/Paulius Mereckas

Lietuvos vartotojų gynimo centro vadovas Paulius Mereckas neabejoja, kad tokia paslėpta reklama yra Reklamos įstatymo pažeidimas.

„Ateityje turėtų atsirasti tyrimai dėl tokių įrašų. Bet skundų mes negavome. Akivaizdu, kad tai yra paslėpta reklama, bet kiekvieną atvejį nagrinėtume atskirai“, – teigė P.Mereckas.

Jo nuomone, valstybinės institucijos, prižiūrinčios rinką, turėtų operatyviai reaguoti, jei kyla įtarimų dėl vartotojų teisių pažeidimų. „Bet kaip ir daug naujovių, Lietuvoje su tuo irgi vėluojama“, – pastebėjo P.Mareckas.

Pakaktų tik skundo?

Vakaruose jau tampa įprasta praktika šalia feisbuko įrašo paskelbti, kad tai yra informacija, už kurią sumokėta. Lietuvoje tokia praktika gali atsirasti tik tada, kai vartotojai ims skųstis, pavyzdžiui, buvę suklaidinti.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Andrius Iškauskas
Luko Balandžio / 15min nuotr./Andrius Iškauskas

„Taisyklė yra aiški – reklama turi būti atpažįstama“, – sako advokatų kontoros „AAA LAW“ teisininkas Andrius Iškauskas. Televizijoje tokių produktų reklama, pavyzdžiui, serialuose, yra aiškiai reglamentuota, bet feisbukui taisyklių niekas nenustatinėjo.

„Jei žvaigždė už tą reklamą ir nieko negavo, jei ji taip reklamuoja savo draugų produkciją, vis tiek turi būti pažymėta, kad tai reklama. Mes neturime tokios teisinės praktikos“, – pastebėjo jis.

Kada ji gali atsirasti? A.Iškauskas mano, kad pakaktų, jei valstybinės institucijos, vartotojų teisių gynėjai imtų aiškintis tokius įrašus, jų atsiradimą. „Arba jei pasiskųstų vartotojai, kad buvo suklaidinti – skaitė kaip eilinį įrašą, o iš tiesų tai buvo reklama“, – samprotavo teisininkas.

Patirties jau yra. A.Jagelavičiūtė jau buvo įspėta už liaupses finansinėms paslaugoms. „Taip yra todėl, kad finansinių paslaugų reklama yra griežčiau reglamentuota. Bet kokiu atveju, jei žvaigždžių įrašai feisbuke būtų analizuojami tarnybų, kiekvienas atvejis gali būti skirtingas. Lietuva tokios praktikos dar neturi“, – pastebėjo A.Iškauskas.

Temos: 2 Reklama Facebook

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Aktualu

Dvigubas Fidelis: ką nuo savo tautos slėpė komandantė

15min iš Talino Sportas

Triumfuojantis „Atletico“ trimituoja: Taline pagaliau išsklaidėme „Real“ galybę

Gyvenimas

Kojos lūžis apsaugojo nuo vėžio: įspūdingas lietuvės pasakojimas apie Nyderlandų sveikatos apsaugą

Sportas

Drama Taline – Madrido „Atletico“ po pratęsimo nukovė „Real“ ir iškovojo Supertaurę

Sportas

„Sevilla“ treneris įvertino LFF stadioną ir Vilniaus „Žalgirio“ lygį

Aktualu

Dėl viaduko katastrofos Italijos premjeras skelbia nepaprastąją padėtį, vis dar skaičiuojamos aukos

Vardai

Ieva Zasimauskaitė – apie planuojamą antrą vestuvių šventę ir nelengvas santuokos pamokas

Interviu Kultūra

Iliustruotoja Aušra Kiudulaitė: „Laimė yra kai ne nelaimė“

Verslas

Unikalus pasiūlymas: parduodami rekonstruoti teismo rūmai

Mokslas.IT

Filme „Titanikas“ J.Cameronas laivo tragediją pavaizdavo itin tiksliai, išskyrus vieną detalę

Verslas

Parduodamas stilingas namelis su vaizdu į jūrą: vaizdai prieš ir po

Vardai

Natalijos Bunkės sūnus per Žolinę atšventė 7-ąjį gimtadienį: šventė pajūryje subūrė visą šeimą

Vardai

Brazilijos futbolo legenda Pele pardavė atostogų namą Niujorke, pirktą prieš 40 metų

Spalvingos gamtos gėrybės

Gazas

Mokslininkai surado būdą, kaip elektromobilius per kelias minutes užpildyti degalinėse

Mokslas.IT

Kaip išauklėti kovai auklėja žmones Prancūzijoje

Aktualu

Kelią Vilnius–Pabradė užblokavo nuvirtęs vilkikas

24sek

Jono Valančiūno gudrus dėjimas – antras tarp gražiausių „Raptors“ sezono epizodų

Verslas

Naujoji Zelandija uždraudė užsieniečiams šalyje įsigyti nekilnojamojo turto

LT 100 Aktualu

Kenčiantys beržai ir į darbą neinantys Jonai: kaip lietuviai vasaros šventes seniau šventė

Naujienos

Aktualu

Dvigubas Fidelis: ką nuo savo tautos slėpė komandantė

15min iš Talino Sportas

Triumfuojantis „Atletico“ trimituoja: Taline pagaliau išsklaidėme „Real“ galybę

Gyvenimas

Kojos lūžis apsaugojo nuo vėžio: įspūdingas lietuvės pasakojimas apie Nyderlandų sveikatos apsaugą

Sportas

Drama Taline – Madrido „Atletico“ po pratęsimo nukovė „Real“ ir iškovojo Supertaurę

Sportas

„Sevilla“ treneris įvertino LFF stadioną ir Vilniaus „Žalgirio“ lygį

Aktualu

Dėl viaduko katastrofos Italijos premjeras skelbia nepaprastąją padėtį, vis dar skaičiuojamos aukos

Verslas

Naujoji Zelandija uždraudė užsieniečiams šalyje įsigyti nekilnojamojo turto

LT 100 Aktualu

Kenčiantys beržai ir į darbą neinantys Jonai: kaip lietuviai vasaros šventes seniau šventė

Gyvenimas

Itin reta liga sergančiam Deimantui būtina kepenų transplantacija: šeima laukia žinių – priims lenkai ar vokiečiai

Sportas

„Žalgirio“ trenerį prieš mūšį su „Sevilla“ nustebino diskusijos apie varžovų sudėtį

Gyvenimas

Pelėsių gali būti ir kavos pupelėse, ir piene ar mėsoje

Deuce

Sinsinatis: N.Džokovičiaus pergalė ir išmestas A.Zverevas

Vardai

Rūtos Elžbietos Mazurevičiūtės mergvakaris: „Tiek įspūdžių per pusę gyvenimo nebuvau patyrusi“

Gazas

„Mototurizmo ralio“ objektai: 245 m aukščio Juragių antena, padėjusi išsaugoti Lietuvos nepriklausomybę

Maistas

Kosminiai desertai: talentingas konditeris kuria fantastiškas skulptūras iš šokolado

24sek

Naujajame Dainiaus Adomaičio trenerių štabe „Ryte“ – pokyčiai

24sek

Broliai Kuzminskai valdys Molėtų krepšinio klubą

Gyvenimas

Kodėl smerkiame didelį poros amžiaus skirtumą?

Sportas

„Sūduvos“ varžovų treneriu tapęs Tomas Ražanauskas: „Viskas buvo netikėtai“

Aktualu

Pirmininkavimą ES Rumunija tikisi išnaudoti stereotipams apie ją sulaužyti

Vardai

Atgal į mokyklą

Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką