Dabar populiaru
15min be reklamos

Be kasų ir kasininkų: „Iki“ atidarė pirmąją savo autonominę parduotuvę

Prekybos tinklas „Iki“ sostinės Didžiojoje gatvėje atidarė pirmąją savo autonominę parduotuvę. Joje nebus kasininkų ar kasų, o apsipirkti galima paprastai – tiesiog užėjus į parduotuvę reikės nuskanuoti mokėjimo kortelę, susirinkti pirkinius, o išeinant pro vartelius parduotuvė automatiškai nuskaitys tai, ką turėsite krepšyje ar kuprinėje.

Dirbtiniu intelektu paremta parduotuvė sostinės Didžiojoje gatvėje veikia beveik trejus metus, o ją sukūrė startuolis „Pixevia“. O dabar prekybos tinklas „Iki“ pasirašė bendradarbiavimo sutartį su „Pixevia“, kuri tapo parduotuvės valdytoja.

Iš viso į „Iki Express 24/7“ formato parduotuvę prekybos tinklas investavo 100 tūkst. eurų.

Mažmena keičiasi paskui pirkėją

Bendrovės „Palink“ generalinė direktorė Nijolė Kvietkauskaitė 15min tvirtino, kad mažmeninė prekyba turi nuolat keistis, vystytis ir negali gyventi iš to, kas buvo sukurta anksčiau.

„Kiekvieną kartą turi sukurti tai, ką darai iš naujo. Reikia stebėti, kaip keičiasi pirkėjų elgsena, jų poreikiai, ir stengtis labai greitai adaptuotis prie jų. Šios parduotuvės yra ženklas, stebime, kaip keičiasi pasaulinės mažmeninės prekybos tendencijos ir kaip keičiasi Lietuvos pirkėjų elgsena“, – sakė ji.

Anot N.Kvietkauskaitės, pandemija parodė, kad pirkėjai nori apsipirkti parduotuvėse gerokai greičiau, nei buvo iki pandemijos. Tiesa, ji pripažino, kad apie tokį projektą prekybos tinklas galvojo ir pokalbius su startuoliu buvo pradėję dar iki pandemijos.

„Pandemija dar labiau sustiprino malonaus ir greito apsipirkimo poreikį. Tokia technologija, kaip autonominės parduotuvės, kurios pagrindinis skirtumas nuo mums įprastos mažmenos yra greitas išėjimas pro kasas, nes jų tiesiog nebėra, apsiperki ir eini pro duris. Tai – vienas iš ateities technologijų variantų“, – kalbėjo ji.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Nijolė Kvietkauskaitė
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Nijolė Kvietkauskaitė

Teigiama, kad tai pirmoji tokia parduotuvė Lietuvoje ir Šiaurės šalyse. „Pixevia“ vadovas Mindaugas Eglinskas 15min pasakojo, kad panašių parduotuvių atsiranda Europoje, o įmonė buvo pati pirmoji, kuri įsisteigė Vilniuje.

„Iki atidarant šią parduotuvę, prekybos tinkluose dirbome su dirbtiniu intelektu, stebėjimu ir analitika. Bet suvokėme, kad, norint iš esmės automatizuoti parduotuves, neužtenka analitikos, kartais turi pats daryti sprendimus, kurie susiję su mokėjimo apmokėjimu, logistika, darbuotojų planavimu“, – aiškino jis.

M.Eglinskas 15min sakė, kad šiuo metu įmonė siekia nesustoti ties kasomis ir toliau optimizuoti visus parduotuvės procesus.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./„Iki“ atidarė dirbtinio intelekto valdomą parduotuvę
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./„Iki“ atidarė dirbtinio intelekto valdomą parduotuvę

Apsipirkimas be kasų ir kasininkų

Šioje dirbtiniu intelektu valdomoje parduotuvėje pirkėjas visą vartotojo kelią įveikia savarankiškai – išsirenka prekes, susikrauna jas į savo krepšį ir atsiskaito už jas. Įprastų ar savitarnos kasų parduotuvėje nebus.

„Nepaprastai elegantiškas apsipirkimas. Mano svajonė: lengvai įeiti, lengvai apsipirkti neturint per daug susilietimo taškų ir išeiti“, – aiškino N.Kvietkauskaitė.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./„Iki“ atidarė dirbtinio intelekto valdomą parduotuvę
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./„Iki“ atidarė dirbtinio intelekto valdomą parduotuvę

Norint apsipirkti autonominėje parduotuvėje, reikės turėti mobiliąją programėlę arba banko mokėjimo kortelę. Prie vartelių specialiame terminale nuskenavęs kortelę ar programėlę pirkėjas galės patekti į parduotuvę, išsirinkti prekes, o išeidamas pro vartelius patvirtinti mokėjimą. Apsipirkimo metu pirkėjas visas prekes gali dėti į savo maišelį ar kuprinę, jam nereikia papildomai imti prekių krepšelio.

„Technologija yra be galo sudėtinga, jos jautrumas turi būti labai didelis, jei norime turėti kokybišką apsipirkimą ir neturėti didelių nuostolių dienos pabaigoje“, – 15min tvirtino ji.

Skaičiuojama, kad parduotuvės asortimentą sudarys maždaug 500 skirtingų rūšių prekių. Čia galima rasti įvairių užkandžių, paruoštų vartoti produktų, gėrimų, pirmojo būtinumo higienos ir buities prekių asortimentą, kavą išsinešti.

„Kadangi parduotuvė yra senamiestyje, kuriame yra didelis turistų, praeivių srautas, taip pat šalia yra darbo erdvių ir tų, kurie gyvena, todėl stengiamės atsižvelgti į visą spektrą pirkėjų ir padaryti, kad kiekvienas iš jų rastų ką nors sau. Tai nėra savaitinio apsipirkimo parduotuvė „o jei ko nors pritrūko“. Pavyzdžiui, pieno pritrūko, baigėsi dantų pasta, norisi sumuštinio, o turistai ras visko, ko reikia: ir pleistrą, ir atsigerti, ir užkąsti – pačių būtiniausių prekių impulsiniam arba patogiam apsipirkimui“, – aiškino ji.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./„Iki“ atidarė dirbtinio intelekto valdomą parduotuvę
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./„Iki“ atidarė dirbtinio intelekto valdomą parduotuvę

Naujoji autonominė parduotuvė veiks visą parą septynias dienas per savaitę. Nuo 23 val. iki 7 val. ryto į ją patekti bus galima naudojantis programėle. Dieną parduotuvėje gali būti trys pirkėjai, o naktį – tik vienas.

M.Eglinskas pasakojo, kad šioje parduotuvėje nereikia nieko skanuoti.

„Nereikia dirbti, kaip savitarnos kasose, nereikia turėti kokios nors programėlės, kad nusiskanuotumėte prekes, nereikia prekių dėti ant kasos konvejerio. Kas dar svarbu, galima susikurti paskyrą, kur išduodamas brūkšninis kodas“, – sakė jis.

Svarsto apie plėtrą

Pasak N.Kvietkauskaitės, įmonė svarsto apie tokių parduotuvių plėtrą. Ji taip pat pabrėžė, kad prekybos tinkas investuoja į tuos dalykus, kurie turi ateitį arba ilgalaikę perspektyvą.

„Tikrai rimtai galvojame, kad ši technologija yra viena iš ateities technologijų mažmeninėje prekyboje. Be to, jos pritaikomumo amplitudė yra labai plati. Ne tik parduotuvė, tokia kaip ši, kurią atidarėme, bet ir procesų stebėjimas, efektyvumo didinimas, tiekimo grandinės valdymas. Yra labai daug vietų mažmeninėje prekyboje, kur technologijos gali būti kitas proveržis mažmeninės prekybos vystymesi. Tikrai negalvojame, kad, atidarius šią parduotuvę, padėsime tašką“, – sakė ji.

N.Kvietkauskaitė tvirtino, jog pirmąją tokio pobūdžio parduotuvę atidarė sostinėje, nes čia ateina visos naujos tendencijos greičiausiai. O senamiestis, „Palink“ vadovės teigimu, yra gera vieta išbandyti, nes čia yra intensyviausias žmonių srautas. Taip pat ji atkreipė dėmesį, kad tai yra pėsčiųjų, o ne automobilinio apsipirkimo parduotuvė.

„Svarstome įvairius variantus, o kodėl gi ne ten, kur šiuo metu nėra pastatytos parduotuvės, o bendruomenės jau gyvena. Jiems jau dabar pasibaigia pienas, reikia nusipirkti duonos, saldėsių vaikams. Tokios parduotuvės galėtų būti puiki alternatyva, kol neatsistos didelis prekybos centras arba tankis gyventojų yra tiesiog per mažas, kad ten ateitų didelis prekybos centras“, – 15min sakė ji.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./„Iki“ atidarė dirbtinio intelekto valdomą parduotuvę
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./„Iki“ atidarė dirbtinio intelekto valdomą parduotuvę

Darbuotojai nedings, keisis jų funkcijos

N.Kvietkauskaitė pabrėžė, kad kai yra kalbama apie parduotuvę be darbuotojų, dažnai žmonės išsigąsta, kad mažmeninėje prekyboje neliks apskritai dirbančiųjų. Tačiau, anot jos, tai nėra tiesa, mat net ir tokią parduotuvę reikės aptarnauti, be to, tų pačių darbuotojų keisis funkcijos.

„Parduotuvė bet kokiu atveju yra prižiūrima ir aptarnaujama žmonių, tik nėra tiesioginio kontakto su klientu. Čia yra esminis pasikeitimas, taigi tą svarbu akcentuoti, kad žmonės dirbs šioje parduotuvėje, tik jie dirbs nematomai. Reikės, kad kažkas prižiūrėtų prekes, kad kažkas jas atvežtų, jeigu nuspręsime, kad norime šviežio maisto, kažkas tą maistą parduotuvėje turės gaminti. Tikrai bus darbuotojų, kurie dirbs tokiose parduotuvėse“, – aiškino ji.

M.Eglinskas kasas palygino su arkliais, kurių šiandien žmonės pervažiavimui iš vienos vietos į kitą nebenaudoja. Jis įsitikinęs, kad prekių skanavimas kasos ar kitais aparatais nebetenka prasmės, kai atsiranda technologijos, kurios panaikina šį žingsnį.

„Pirmas dalykas – reikia optimizuoti pačią apsipirkimo patirtį, kad neliktų dalykų, kurie nėra prasmingi, atima iš žmonių laiką. Niekas neina į parduotuvę skanuotis prekių, o eina apsipirkti. Skanavimas yra paskutinis etapas, kuris, mūsų nuomone, yra visiškai nereikalingas. Pats svarbiausias dalykas – pagerinti apsipirkimo patirtį“, – apibendrino jis.

Panaši parduotuvė – Saulėtekyje

15min primena, kad gruodžio viduryje lietuvių startuolis „Traxlo“ Vilniuje atidarė mikroparduotuvę „Gott 2 Go“, kurioje nėra nė vieno nuolatinio darbuotojo. Šioje parduotuvėje gyventojai gali ne tik apsipirkti, bet ir užsidirbti papildomų pajamų – patikrinti produktų galiojimo datas ar sutvarkyti lentynas.

Saulėtekyje, šalia Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) centrinio pastato, atidaryta pirmoji „Gott 2 Go“ parduotuvė yra bendras dviejų Lietuvos ir Švedijos startuolių projektas: lietuvių startuolis „Traxlo“ tapo parduotuvės operatoriumi ir valdo visus procesus išmaniąja programėle „Tasku.app“, o švedų startuolis „HonestBox“ sukūrė pirkimų, mokėjimų ir pirkėjų srautų valdymo sistemą.

Apsipirkimas parduotuvėje unikalus tuo, kad joje nėra nė vieno darbuotojo. Išsirinkus prekes, už jas sumokama taip pat telefonu, ir tik tada durys atsirakina, išleisdamos klientą. Ši parduotuvė veikia visą parą. Vadovas pasakojo, kad pasitaiko pirkėjų ir trečią, ir ketvirtą valandą ryto.

PLAČIAU SKAITYKITE: Pamatykite: Vilniuje atidaryta parduotuvė be darbuotojų – apsipirkimui užtenka telefono.

Norėdamas tęsti – užsiregistruok

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką