-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.

Geriausi gyvūnai Mėnulio ir Marso kolonizacijai: dėl gravitacijos poveikio, tiktų labai nedaug rūšių

NASA planuoja iki dešimtmečio pabaigos įrengti nuolatinę Mėnulio stotį, o po to – tyrinėti galimybes žmonėms išsilaipinti Marse Tačiau kuriant bazines stovyklas už Žemės ribų, kosmoso kolonistams reikės atsivežti ekosistemą, kurioje bus ir gyvūnų. Tinklapis livescience.com domėjosi, kurie gyvūnai būtų naudingiausi astronautams.
Katinas kosmonautas
Katinas kosmonautas / Shutterstock nuotr.

Gyvūnai kitose planetose galėtų padėti atlikti gyvybiškai svarbias užduotis. Tačiau kol kas nėra vieningos nuomonės apie konkrečių gyvūnų tinkamumą nėra, pažymi livescience.com.

„Sudėtingos ekosistemos [už Žemės ribų] vis dar yra tolimoje ateityje ir daugiau mokslinės fantastikos, o ne aktyvių mokslinių tyrimų sritis“, – elektroniniu paštu „Live Science“ sakė Vašingtono universiteto Sietle astrobiologas Davidas Catlingas.

Optimistiškiausias scenarijus – Marse ir Mėnulyje gyvūnai vystytųsi taip pat, kaip ir Žemėje, tačiau kol kas apie tai nėra duomenų.

Svarbus veiksnys - pakitusi gravitacija galėtų paveikti raumenų ir kaulų vystymąsi, todėl Marso gyvūnai negalėtų tinkamai stovėti ar vaikščioti. Tokiomis sąlygomis greičiausiai geriausiai pasiteisintų smulkūs gyvūnai, kaip pelės ar vandens gyvūnai, „Live Science“ nurodė NASA Ameso tyrimų centro planetų mokslininkas Christopheris McKay. Jam antrina ir D.Catlingas, paminėdamas vabzdžius ar vėžiagyvius.

Kadangi žuvis ir kitus vandens gyvūnus palaiko plūdrumas, gravitacijos pokyčiai greičiausiai neturėtų didelės įtakos jų vystymuisi, spėja C.McKay. Žuvys būtų tinkamesnės auginimui kosmose, nes efektyviau maitinasi ir gamina mažiau atliekų nei gyvūnai sausumoje, teigiama 2021 m. žurnale „Frontiers in Astronomy and Space Sciences“ paskelbtoje apžvalgoje.

Nuo 2019 m. pagal programą „Lunar Hatch“ tiriamos galimybės į kosmosą siųsti žuvų ikrus. Jei žuvys išgyvens paleidimą ir skrydį į kosmosą, jos gali tapti efektyvesniu, daug baltymų turinčiu ir mažai atliekų sukuriančiu maisto šaltiniu nei sausumos gyvuliai, teigiama 2021 m. apžvalgoje.

Pietų Australijos universiteto ir Tarptautinio kosmoso universiteto Prancūzijoje 2020 m. ataskaitoje teigiama, kad vabzdžiai taip pat yra perspektyvūs kosminiai gyvūnai.

Ataskaitoje teigiama, kad vabzdžiai, pavyzdžiui, naminiai svirpliai (Acheta domesticus), yra labiausiai prieinami, nes jie yra geras baltymų šaltinis, o vietos ir vandens sunaudoja mažiau nei tradiciniai baltymų šaltiniai.

Uždaro ciklo gyvybės palaikymo sistemoje – dirbtinėje gyvenamojoje aplinkoje, kurioje žmonės ir gyvūnai gyventų Marse – įvairūs vabzdžiai galėtų atlikti svarbias funkcijas, tokias kaip apdulkinimas, dirvožemio apykaita ir detrito valymas, taip pat galėtų būti atsarginis maisto šaltinis, jei nepavyktų užauginti pasėlių, sakė D.Catlingas.

Kaip ir vabzdžius, vėžiagyvius taip pat galima auginti ankštose erdvėse kaip efektyvų maisto šaltinį. Krevetes galima auginti nedideliuose rezervuaruose ir naudoti jas kaip dalį akvaponikos sistemos, kurioje taip pat auginami augalai, rašo livescience.com.