Kokius žmogaus sukurtus statinius galima pamatyti iš kosmoso?

Neabejotinai esate girdėję, kad Didžioji kinų siena matoma iš kosmoso. Bet ar tai tikrai tiesa? Iš tikrųjų, ar įmanoma pamatyti bent kokį žmogaus sukurtą statinį iš už Žemės atmosferos ribų?
Žemė iš TKS
Žemė iš TKS / NASA nuotr.

Norėdami atsakyti į šį klausimą, pirmiausia turime apibrėžti, kur baigiasi Žemės atmosfera ir prasideda kosmosas. Karmano linija, pavadinta fiziko Teodoro fon Karmano vardu, yra laikoma riba tarp Žemės ir kosmoso. Paprastai ji apibrėžiama 100 km aukštyje virš mūsų planetos paviršiaus, rašo „Live Science“.

Taigi, ką galima pamatyti iš tokio aukščio? Ar giedrą dieną žmogus, esantis ties Karmano riba, galėtų matyti, pavyzdžiui, Didžiąją kinų sieną arba Didžiąją Gizos piramidę?

Iš tikrųjų yra daugybė žmogaus sukurtų statinių, kuriuos galima matyti iš kosmoso. Tačiau vargu ar tai bus iš karto į galvą ateinančios vietos.

123RF.com nuotr./Bingamo kanjono kasykla

Bingamo kanjono kasykla, esanti maždaug už 32 km į pietryčius nuo Solt Leik Sičio, yra didžiausia kada nors egzistavusi žmogaus sukurta kasykla, taip pat giliausia „atviro kasimo“ kasykla visame pasaulyje, teigia Universitetų kosmoso tyrimų asociacija. Šachta yra tokia didelė, kad ją ne tik galima matyti iš Karmano linijos be padidinimo, bet, kaip pranešama, ją galėjo matyti ir NASA erdvėlaivio „Space Shuttle“ astronautai, skridę 305-531 km aukštyje virš jūros lygio.

NASA duomenimis, iš kosmoso taip pat matoma Trijų tarpeklių užtvanka, kuri driekiasi per Jangdzės upę Kinijoje. Ši užtvanka yra didžiausias elektros energijos gamybos objektas pasaulyje ir, kaip manoma, brangiausia kada nors pastatyta hidroelektrinės užtvanka, praneša „France 24“. Ji yra 185 m aukščio ir daugiau kaip 2 km ilgio.

Wikipedia nuotr./Trijų tarpeklių užtvanka

Pasak NASA, nuo Karmano linijos taip pat galima pamatyti kitą inžinerijos šedevrą – Džumeiros palmę Dubajuje. O turint 800 mm objektyvą, dirbtinės salos aiškiai matomos iš Tarptautinės kosminės stoties (TKS), kuri skrieja vidutiniškai apie 400 km aukštyje virš jūros lygio.

NASA/GSFC/MITI/ERSDAC/JAROS, and U.S./Japan ASTER Science Team/Palm Jumeirah Dubajuje

Kai kuriuos greitkelius, ypač tuos, kurie eina per nederlingus regionus, pavyzdžiui, dykumas, taip pat galima pamatyti priklausomai nuo sąlygų ir apšvietimo, rašo „Live Science“.

Astronautai šiek tiek nesutaria dėl to, ar Gizos piramidės gali būti matomos plika akimi iš kosmoso. Britų astronautas Timas Peake teigė, kad ne, tačiau jis pripažino, kad masyvūs statiniai gali būti gana aiškiai matomi per 800 mm objektyvą. Tačiau buvęs NASA astronautas ir TKS vadas Leroy Chiao tvirtino, kad piramides pastebėjo būdamas orbitoje.

NASA/Egipto piramidės iš kosmoso

„Iš TKS galima daug ką pamatyti net plika akimi“, – elektroniniu paštu „Live Science“ sakė L.Chiao. „Pavyzdžiui, kartą didžiąsias piramides aptikau su teleobjektyvu, o dvi didžiąsias piramides plika akimi – jei tik apšvietimas ir oro sąlygos buvo geros – galėjau išskirti kaip du mažyčius taškelius.“

Taigi, o kaip dėl Didžiosios kinų sienos – garsiausio pavyzdžio? Šis mitas oficialiai sugriautas. Didžiosios kinų sienos plika akimi iš kosmoso pamatyti neįmanoma, ir ji tikrai nėra matoma iš orbitoje skriejančio erdvėlaivio. Siena yra per siaura ir seka natūralius kraštovaizdžio kontūrus ir spalvas.