Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

„Spūsčių matuoklis“: ar „Waze“ gali išgelbėti nuo „Geležinio kamščio“ prakeiksmo?

Rytais Vilniuje suparalyžiuojamos visos gatvės: Geležinio Vilko, Savanorių pr., T.Narbuto, Ukmergės g. ir t.t. Nieko nuostabaus: juk didžioji automobilių dalis beveik tuo pačiu metu pajuda iš miesto pakraščių į centrą. Tad tose vietose, kur didieji srautai susitinka, eismas visai sustoja. Logiškas ir paprastas „butelio kaklelio“ principas.

Tarkime, 23 mln. gyventojų turintis Šanchajus šią problemą sprendžia tiesdamas net trijų–penkių aukštų magistralinius kelius bei linijas greitiesiems traukiniams. Vilnius, žinia, per kelerius metus vos po pėsčiųjų viaduką išbetonuoja. Arba simboliškai pratęsia A juostą. Bet esminių sisteminių sprendimų, leidžiančių (tarkime, viešuoju transportu) greitai patekti į centrą – nėra.

A.Gavėno nuotr./15min/Gazas eksperimentas: žurnalistai Eglė Girdenytė ir Žilvinas Pekarskas
A.Gavėno nuotr./15min/Gazas eksperimentas: žurnalistai Eglė Girdenytė ir Žilvinas Pekarskas

Bet gal yra būdų šiek tiek palengvinti rytines kančias ir neinvestuojant daug pinigų? Gal patys vairuotojai gali imtis priemonių, kurios padėtų sutaupyti nors minutę – sudeginti mažiau degalų ir pasilikti šiek tiek daugiau laiko rytinei kavai?

Dviejų automobilių startas tuo pačiu metu

Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./„Kia Sportage“
Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./„Kia Sportage“

Su kolege Egle Girdenyte dviem automobiliais tuo pat metu (8.15 val. ryto) startavę nuo Vilniaus ribos ties Trakų Voke (Druskininkų kelyje šviečia didelis užrašas VILNIUS) bandėme pasiekti tą patį tikslą (Edukologijos žiedą) skirtingais maršrutais. Žinoma, prieš tai dėl viso pikto išgėrėme kavos ryto rūkuose. Štai kaip tai vyko:

Mintyse meldžiausi, kad nereikėtų važiuoti „Geležinio kamščio“ gatve praminta Geležinio Vilko gatve. Nes ji – neprognozuojama. Kartais juda pusėtinai, o kartais sustoja. Bet likimas buvo labai palankus, „Waze“ parinko kitą maršrutą.

Waze nuotr./Starto ir finišo taškai „Waze“ žemėlapyje
Waze nuotr./Starto ir finišo taškai „Waze“ žemėlapyje

Eksperimentas su „Waze“

Eglei maršrutą diktavo intuicija. Man – dar ir išmanioji programėlė „Waze“. Eksperimento tikslai, kaip jūs puikiai žinote, trys: išmatuoti eismo intensyvumo pokyčius, įvykusius per kelias savaites, įvardyti „kamščiatraukius“ (vietas, kuriose susiformuoja spūstys, kurios sutraukia kamščius, liaudiškai tariant) ir, svarbiausia, patikrinti, ar sutaupyti laiko spūstyse gali padėti dirbtinis intelektas.

Išmanioji programėlė „Waze“, kurią savo telefonuose turi daugelis, yra nemokama. Ji „mato“ ne tik visus „Google“ žemėlapius, bet ir yra savotiškas socialinis tinklas. Prisijungę prie „Waze“ vartotojai praneša apie įvairias kliūtis ir pavojus (pvz., avarijas, sustojusius automobilius, duobes) ir, be abejo, spūstis. Programėlė rodo vidutinį automobilių greitį lėčiausiuose ruožuose (jie žymimi raudona spalva). Taip pat vairuotojams primena leistiną maksimalų greitį. Jei važiuojate greičiau nei galima, perspėja, kad rizikuojate.

Kuo daugiau vartotojų prisijungia prie „Waze“, tuo tiksliau ji gali apskaičiuoti optimalų maršrutą.

Startas rūke

Taigi dėmesio, pradedame dvigubą eksperimentą! Startuoju pirmas su „Waze“, iš paskos važiuoja Eglė, kuri programėle nesinaudoja. Įsukti iš šalikelės į Leipalingio gatvę (kelias Druskininkai–Vilnius), kuria netrukus suksime į Vilnių iki susikirtimo su keliu, ateinančiu nuo Trakų, nėra taip paprasta. Eismas šioje vietoje intensyvus. Nes kai kurie gudruoliai čia atvažiuoja iš Trakų kelio ir, apsisukę intensyviame ruože, sutaupo kelias minutes.

Tiesa, apie 7.30 val. šioje vietoje (ties simboliniu Vilniaus ženklu) eismas apskritai buvo sustojęs, nes ties Trakų Vokės sankryža buvo susikūlę trys automobiliai.

Bet iki 8 val. spūstis kiek prasisklaidė. Todėl kelionė žemyn nuo kalno iki pat Aukštųjų Panerių pabaigos – visai pusėtina. Problemų kyla tik norint pasukti į dešinę ir užvažiuoti ant viaduko, vedančio į miestą pro Gariūnus (ties „Viada“ degaline). Painiavos čia kelia pirmoji eismo juosta: į ją grūdasi ir tie, kurie prieš viaduką suks į Minską, ir tie, kuriems sukti reikės dar už 50 metrų (į Vilnių, Kauną, Panevėžį ir t.t.).

Na, bet iš esmės tai smulkena. Pakako poros minučių, kelių džentelmeniškų vairuotojų, ir mano automobilis jau švilpia pro Gariūnų sankryžą. Pasikalbame su „Waze“ balsu ir judame į darbą pasišvilpaudami. Vėliau, žemyn nuo Gariūnų kalno per Nerį, taip pat jokių didelių bėdų: automobilių daug, bet situacija valdoma.

Dirbtinio intelekto sprendimas: lemtingas posūkis per Karoliniškes

Turbūt nieko nuostabaus, kad programėlė siūlo sukti į Vakarinį aplinkkelį, o ne važiuoti tiesiai pro Oslo g. piltuvėlį.

Sukame. Veidrodėlyje matau, kad Eglė važiuoja iš paskos. Keista. Moteriška intuicija – tokia pat stipri kaip „Waze“.

Tačiau netrukus išryškėja ir programėlės privalumai. Jis iškart siūlo sukti į dešinę per Karoliniškes ir pro TV bokštą veda į Laisvės pr. Jis – beveik tuščias. Akivaizdu, kad „Waze“ pamatavo ir suskaičiavo, kad važiuoti Pilaitės pr. būtų neracionalu. Jau esame rašę, kad ties Kelių policijos pastatu galima strigti ilgam.

„Waze“ pasiūlymas sukti per Karoliniškes
„Waze“ pasiūlymas sukti per Karoliniškes

Taigi 40 km/val. judame apytušte L.Asanavičiūtės gatve tuo metu, kai Eglė važiuoja į Pilaitės pr. spūstis.

Stringame tik ties Spaudos rūmais – posūkis iš Laisvės pr. į Narbuto gatvę visad buvo labai problematiškas. Tačiau aplenkėme Pilaitės pr. pragarą – ši mintis tikrai džiugina. Tikėtina, kad Eglė atsiliks nuo mūsų mažiausiai keliomis minutėmis, jei ne daugiau. Nes toliau, link Edukologijos universiteto, jau važiuosime tuo pačiu keliu (nes kito pasirinkimo nėra).

Leidžiamės nuo T.Narbuto g. kalno link Žvėryno. Na ir įšokame į pačią didžiausią transporto organizavimo nesąmonę – atkarpą tarp „Narbuto ežero“ ir Edukologijos žiedo. Čia – visai prastai. Jau esu rašęs, bet pasikartosiu. Edukologijos žiedas net ir po kosmetinių pertvarkymų nepraleidžia tiek automobilių, kiek reikėtų. Todėl susidaro spūstis iki pat Policijos departamento. Dėl šios priežasties per užsikimšusią Narbuto/Saltoniškių gatvių sankryžą per vieną žalio šviesoforo fazę pravažiuoja vos 3–4 automobiliai. O geltonas „vaflis“ (suliniuotas geltonas „korys“), ant kurio draudžiama sustoti, atrodo taip:

Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./T.Narbuto ir Saltoniškių g. sankryža
Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./T.Narbuto ir Saltoniškių g. sankryža

Rezultatas: laimėtos 6 minutės

VIDEO: „Spūsčių matuoklis“: nuo Trakų Vokės iki Edukologijos žiedo

Dėmesio, skelbiame rezultatus. Rugpjūčio pabaigoje, kai spūsčių nebuvo, šį atstumą įveikėme per 20 min 51 sek. Dabar Eglė, tą patį maršrutą pasirinkusi intuityviai – per 40 min ir 2 sek. Taigi kelionė truko beveik dvigubai ilgiau! Labiausiai stabdė Pilaitės pr. ir mano minėta zona ties Policijos departamentu. Vienintelis išsigelbėjimas – mero R.Šimašiaus pažadas, kad Edukologijos universiteto žiedinė sankryža bus rekonstruota iš esmės.

O ar padėjo „Waze“ sutaupyti laiko? Ar pakaks jo kavos puodeliui išgerti, atvykus rytą į darbą anksčiau? Tikrai taip. „Waze“ pasiūlymu kirtęs kampą per Karoliniškes, sutaupiau beveik 6 minutes. Šį maršrutą įveikiau per 34 min ir 14 sek.

Trečiadienį skaitykite Eglės Girdenytės reportažą iš ciklo „Spūsčių matuoklis“: kaip sekėsi važiuoti į Vilniaus centrą iš Naujosios Vilnios.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais
Reklama
Žaidimų industrijos profesionalus subūrusiems „Wargaming“ renginiams – prestižiniai tarptautiniai apdovanojimai