Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Išaugo tvarkingai utilizuojamų senų automobilių apimtys

Per pastaruosius dvejus metus Lietuvoje nebenaudojamų transporto priemonių antriniam perdirbimui surinkta beveik dvigubai daugiau nei tuomet, kai nebuvo vykdomos skatinimo programos.
Karantininė popietė Vilniuje
Karantininė popietė Vilniuje / Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr.

Vis dėlto dar pasitaiko nemažai atvejų, kai autoverslininkai, siekdami kuo didesnio pelno, bando apeiti galiojančias tvarkas, įpareigojančias juos prisidėti prie poveikio aplinkai mažinimo.

Atsakomybė – visiems: importuotojams, savininkams ir nebenaudojamų automobilių surinkėjams

Autogamintojų ir importuotojų asociacijos (AGIA) direktorė Rita Zdanevičienė primena, kad atliekų tvarkymo pareigą turi visi fiziniai ir juridiniai asmenys su tikslu parduoti ar neatlygintinai kitiems asmenims perduoti į šalį atvežę bent vieną transporto priemonę arba savo reikmėms per metus įsivežę daugiau nei penkis jų vienetus.

„Neretai pareigų importuotojai nevykdo, nes paprasčiausiai nežino tokio savo statuso ir su juo įgyjamų prievolių.

Ypač tai pasakytina apie fizinius asmenis, kurie įregistravę savo veiklą, tačiau dažnai mano, jog per metus atsivežę iš užsienio pardavimui daugiau nei penkis automobilius ūkinės veiklos nevykdo ir automobilių importuotojais netampa.

Vis tik įstatymai aiškiai nurodo, kad tokie asmenys, kaip ir įmonės, turi finansuoti eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymą“, – sako R. Zdanevičienė.

AGIA vadovės teigimu, šiandien Lietuvoje turime dvi rimtas, su automobiliais susijusias, problemas.

Pirma – ne visi importuotojai žino savo pareigą užtikrinti senų automobilių surinkimo ir perdirbimo tinklą Lietuvoje, antra – ne visi transporto priemonių savininkai suvokia, kad už paskutinę automobilio kelionę į legalų sąvartyną yra atsakingi būtent jie.

Kitaip yra reali tikimybė, jog nelegaliai išardyto automobilio bevertės detalės atsidurs pamiškėse, o VĮ „Regitra“ jo jau niekada neišregistruos.

„Automobilius, jų dalis, priedus ir aksesuarus į Lietuvą įvežę juridiniai ar fiziniai asmenys tą pačią akimirką tampa atsakingi už susidariusių atliekų sutvarkymą bei privalo dalyvauti jų surinkimo sistemoje. Transporto priemonių importuotojams tenkančios pareigos yra numatytos Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatyme.

Jame apibrėžiama, kad pradėję vidaus rinkai tiekti transporto priemones juridiniai ir fiziniai asmenys privalo registruotis Gamintojų ir importuotojų sąvade, o į registrą jau įtraukti gamintojai ir importuotojai privalo organizuoti eksploatuoti netinkamų transporto priemonių surinkimą ir tvarkymą.

Tai reiškia, kad jie turi sudaryti sutartis su teise tokias atliekas surinkti bei tvarkyti turinčiomis įmonėmis ir finansuoti tinkamą sutvarkymą, – teigia R. Zdanevičienė.

– Galiojančios tvarkos besilaikantys importuotojai gali patys sudaryti sutartis, tačiau toks atsakingo tvarkymosi būdas kainuoja gerokai brangiau nei tai daryti organizuotai, dirbant su mūsų ar kita kokia nors asociacija.

Mūsų nariai nuolatos konsultuojami, rengiame seminarus, kuriuose aiškiname, ką turi padaryti, kad nekiltų kokių nors neaiškumų nei dabar, nei ateityje.“

Ką reikia suprasti?

Automobilis, jei jis netampa istorine vertybe, anksčiau ar vėliau susidėvi ir tampa pavojinga atlieka.

Daugelis iš mūsų matome daugiabučių kiemuose metų metus stovinčius nenaudojamas transporto priemones. Ir, deja, jos ne tik vietą užima. Specialistai tvirtina, kad gali būti daug blogiau.

Automobilis po atviru dangumi, keičiantis oro sąlygoms, gali rūdyti, ima tekėti įvairūs kenksmingi skysčiai, tepalai.

Žinoma, galima bandyti tokį dar remontuoti, tačiau šis kelias gali būti labai brangus. Dar galima pamėginti jį parduoti, tačiau pirkėjo gali ir neatsirasti. Tada telieka utilizuoti pagal visus reikalavimus.

Kai atiduosite automobilį licencijuotiems perdirbėjams, gausite sunaikinimo pažymą ir tai reikš, kad ši transporto priemonė jau ne jūsų galvos skausmas. Bendrovė automobilį tinkamai išardys ir išregistruos. Savininkui šią procedūrą reikės tik deklaruoti VĮ „Regitroje“.

Legaliai sunaikinti – naudinga ir dar eisme dalyvaujantį: galima gauti kompensaciją netaršių transporto priemonių įsigijimui

Viena iš patraukliausių taršos mažinimo iniciatyvų – atsikratyti seno automobilio – yra Aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA) teikiama parama.

Norint gauti 1 tūkst. eurų kompensaciją tereikia priduoti nebetinkamą eksploatuoti transporto priemonę sunaikinimui bei gauti šį faktą patvirtinantį pažymėjimą.

Su juo automobilį reikia išregistruoti iš VĮ „Regitra“ tvarkomo Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro.

Tūkstančio eurų kompensacija yra ne vienintelė APVA taikoma skatinamoji priemonė atsisakyti taršaus automobilio. Ją galima gauti ir įsigyjant elektrinius paspirtukus, dviračius, viešojo transporto bilietus ar net transporto priemonių dalijimosi paslaugas.

Teikiamos ir kitos papildomos kompensacijos ekologiškesnėms seno automobilio alternatyvoms įsigyti: už įsigytą naudotą elektromobilį – 2,5 tūkst. eurų, o už įsigytą naują elektromobilį – 5 tūkst. eurų.

Vien šių metų rugsėjo pabaigoje APVA buvo gavusi 7 tūkst. gyventojų prašymų beveik už 5 mln. eurų elektrinių paspirtukų, dviračių ar mažiau taršių automobilių įsigijimui kompensuoti, kai 2020 metais šis skaičius tesiekė 3 tūkstančius paraiškų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius