Dabar populiaru

Naujausios

Publikuota: 2017 lapkričio 14d. 12:27

„Lietuvos geležinkeliai“ – ant ūkininkų sprando

Kauno traukinių stotyje
Eriko Ovčarenko / 15min nuotr. / Bėgiai

Europinė geležinkelio vė­žė „Rail Baltica“ įvardijama kaip ypatingos valstybinės reikšmės projektas, tai Europos Sąjungos tarp­­tautinio transporto ko­­­ridoriaus, jungiančio Bal­­­tijos šalis su Vakarų Europos valstybėmis, dalis. Be to, tai didžiausias Baltijos regiono infrastruktūros projektas per pastaruosius 100 metų.

Geležinkelio linijos statybos buvo pradėtos 2010 m. ruože Šeštokai–Mockava. 2015 m. rudenį baigti „Rail Balticos“ geležinkelio linijos statybos darbai nuo Lenkijos ir Lietuvos valstybių sienos iki Kauno. Šiais metais pradėtas įgyvendinti projektas atkarpoje nuo Kauno iki Lietuvos ir Latvijos valstybių sienos. Investicijos į geležinkelio ruožą „Rail Balticos“ regione siekia 5 mlrd. eurų.

Deja, važiuojant į Europą jau nutiesta „Rail Balticos“ vėže šiurpina vaizdai pro traukinio langus – apleistos, apžėlusios pagelžkelės. Jų priežiūra kažkodėl nesirūpinama, nors būtent tai yra europinės vėžės ir mūsų šalies įvaizdžio dalis ir, beje, kainuoja kur kas mažiau nei pati vėžė.

Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./ Stotis
Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./ Stotis

Neįvažiuoja technika?

Į „Ūkininko patarėją“ kreipėsi pasipiktinę ūkininkai ir gyventojai, kurių dirbamosios žemės plotai bei sklypai ribojasi su geležinkelio „Rail Baltica“ teritorija. Žmonės skundėsi, kad pagelžkelės yra labai blogai prižiūrimos, nė karto per pusmetį nenušienaujamos, suvešėjusios piktžolės skleidžia aplink sėklas ir užteršia gretimas teritorijas. Jau ne pirmą kartą AB „Lietuvos geležinkeliai“ yra įspėjami dėl netvarkingų pagelžkelių. Ruože tarp Kazlų Rūdos ir Marijampolės ne pirmus metus geležinkelio teritorijoje klesti piktžolynai.

Pasak gyventojų, geležinkelininkai jiems aiškina, kad trūksta tam lėšų, darbuotojų. Tačiau aukščiausioji geležinkelių valdžia tokį argumentą atremia, teigdama, kad tai netiesa. Vienais metais į šį priekaištą dėl apžėlusių pagelžkelių atsakė, kad dar nesibaigusios „Rail Balticos“ statybos, todėl jos liko nešienautos. Šį kartą buvo paaiškinta taip: „Šiemet dėl gausių kritulių ir įmirkusios žemės ne visur buvo galima privažiuoti su technika. Dėl to atsirado ruožų su nenupjauta žole.“

Paprastai geležinkelininkai pagelžkelių ruožams prižiūrėti naudoja rankinį darbą ir nešiojamąsias žoliapjoves, kai kur piktžoles purškia cheminiais preparatais.

Abipus bėgių lygiagrečiai driekiasi didžiuliai vandens drenažo kanalai, tad gretima teritorija net ir po didžiausios liūties gana greitai nusausėja. Tad pasiaiškinimai dėl įmirkusios žemės kelia abejonių, kaip ir dėl neįvažiuojančios technikos.

Gyventojai neapsikentė

AB „Lietuvos geležinkeliai“ neneigia, kad turėtų prižiūrėti Valstybės patikėjimo teise suteiktus žemės sklypus, kurių atstumas nuo geležinkelių svyruoja ir dažniausiai būna iki 20 metrų, tačiau į klausimą, kodėl to tinkamai nedaro, pateikia tokį atsakymą (kalba netaisyta): „Pagal įmonėje nustatytą tvarką, žolių pjovimas ir krūmų bei medžių kirtimas reglamentuojamas priklausomai nuo geležinkelio kategorijos ir yra skirtingo periodiškumo. Žolę rekomenduojama pjauti du kartus per metus: gegužės–birželio ir rugpjūčio–rugsėjo mėnesiais, tačiau atskirais atvejais pjaunama ir dažniau. Pasitaiko atvejų, kad žolė trukdo signalų, piketinių stulpelių ir kitų objektų matomumui – tuomet ji būna nupjaunama nedelsiant.

Lėšų žemės sklypų priežiūrai skiriama pakankamai, darbuotojų taip pat užtenka, pakanka ir technikos.

Kiekviename ruože yra paskirti konkretūs asmenys, atsakingi už geležinkelio ir valdomų žemės sklypų priežiūrą. „Rail Balticos“ projekto rangovai po rangos darbų įvykdymo žemės sklypų neprižiūri, tik šalina atsiradusius defektus garantinio laikotarpio metu (5 metai nuo statybos baigimo), o gandai apie tai, kad bendrovė, įsipareigojusi prižiūrėti pagelžkeles, bankrutavo, nėra tiesa. Kad trūksta lėšų ir darbuotojų pagelžkelių priežiūrai, taip pat netiesa. Lėšų žemės sklypų priežiūrai skiriama pakankamai, darbuotojų taip pat užtenka, pakanka ir technikos.“

Tai kodėl tai nedaroma, kodėl europinės vėžės pagelžkelės tokios apleistos ir netvarkomos? Neapsikentę gyventojai patys kelis kartus per vasarą šienauja geležinkeliui priklausančius plotus, kurie ribojasi su jų teritorija, nes nenori gyventi greta šabakštyno. Manote, kas nors už tai kada padėkojo? Tik pasišaipė, kad jiems patiems – geležinkelininkams – to nereikės daryti. Kita vertus, už gerą darbą gali būti ir nubausti, kad šeimininkauja svetimoje teritorijoje, nesvarbu, kad ją tvarko. Ūkininkai piktinasi, kad toje zonoje, kuri arčiau geležinkelio, tenka daugiau chemijos laukams naudoti, kitaip tos pačios piktžolės sukerotų ir jų laukuose. O prabangios vėžės šeimininkai kompensuoti šias išlaidas vargu ar kada pasiūlys.

Surašys protokolus

Ne kartą kelininkus ir geležinkelio darbuotojus dėl netvarkos pakelėse ar pagelžkelėse yra mėginusi įspėti Nacionalinės žemės tarnybos Marijampolės, Kazlų Rūdos ir Kalvarijos skyriaus darbuotojai. Tačiau, anot skyriaus vedėjos Irenos Kneizevičienės, jei žemė naudojama pagal paskirtį, kitaip tariant, geležinkeliams priklausančioje žemėje geležinkelis funkcionuoja, kitų pretenzijų dėl pačios žemės priežiūros jos naudotojai gali ir nepaisyti.

Tačiau Marijampolės savivaldybės administracijos Aplinkos valdymo skyriaus vyriausioji specialistė Regina Pakrosnevičienė, apžiūrėjusi Marijampolės savivaldybės teritorijoje esančias pagelžkeles, patikino, kad vis dėlto bus mėginama imtis atitinkamų priemonių.

„AB „Lietuvos geležinkeliai“ bus informuoti, kad be kitų reikalavimų, Marijampolės savivaldybės teritorijoje galioja Teritorijos tvarkymo ir švaros taisyklės. Savivaldybės Tarybos patvirtintose taisyklėse yra nustatyta, kad visas žaliąsias vejas reikėtų šienauti ne rečiau kaip 3 kartus per sezoną, t.y. iki gegužės 31 d., liepos 15 d. ir rugsėjo 1 d. Jei pasitvirtins, kad tai geležinkeliams priklausantys plotai, teks kviestis atsakingus asmenis ir rašyti administracinių nusižengimų protokolą. Savivaldybės nustatytų teritorijų tvarkymo taisyklių nesilaikymas užtraukia baudą nuo 20 iki 144 eurų, o pakartotinai iki 600 eurų baudą. Jei įspėjimų ir baudų nebus paisoma, yra dar kitas būdas bausti – įtraukti į apleistų nenaudojamų sklypų sąrašą, ir žemės mokestis tuomet didinamas dešimčia kartų“, – šiek tiek vilties suteikė savivaldybės Aplinkos valdymo skyriaus specialistė.

Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Marijampolės savivaldybė
Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Marijampolės savivaldybė

Galbūt daugiau atsakomybės už pagelžkelių priežiūrą tarp Kazlų Rūdos ir Marijampolės bus priverstas imtis ir už tai atsakingas AB „Lietuvos geležinkeliai“ filialas „Kauno geležinkelių infrastruktūra“ ir ten dirbantys žmonės? Juk net namą pastačius statybininkai privalo pasirūpinti jo infrastruktūra.

Bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ atstovai pažadėjo pakartotinai apžiūrėti geležinkelio ruožą, dėl kurio skundžiamasi, ir pagal situaciją nedelsiant imtis priemonių sutvarkyti žemės sklypus. Tačiau tai neturėtų būti raginimų, grasinimų baudomis priverstinis procesas. AB „Lietuvos geležinkeliai“, kuriems yra patikėta rūpintis „Rail Balticos“ europine vėže, turėtų jausti atsakomybę už tai, kaip atrodo jų priežiūroje esantis geležinkelis ir jo prieigos. Nes tai ne tik bendrovės, bet ir visos šalies įvaizdžio dalis.

Ūkininko patarėjas
Pažymėkite klaidą tekste pele, paspaudę kairįjį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Aktualu

Atversta I.Strazdauskaitės nužudymo byla: siekta nušalinti prokurorą, nes šis neva mušė budelį

Sportas

Trenerį A.Skarbalių prieš startą Europoje atleidę „Žalgirio“ vadovai užsitvėrė tylos siena

Aktualu

Į užsienį išvežtiems vaikams sunku padėti, nes juos veikia Stokholmo sindromas

Verslas

Degalinių tinklas „Emsi“ sukėlė pykčio bangą už prievartą skatinančias žinutes

Vardai

A.Bilotaitė dukros motiną žeminusiam P.Gražuliui įteikė dovaną: „Jis yra padugnė“

Gyvenimas

Maištingas paauglių elgesys: psichologė pataria tėvams, kaip elgtis konkrečiose situacijose

„Vieni vartai“: Argentinos nuopuolis, istorinis šansas islandams ir futbolas bažnyčioje

Mokesčių reforma Verslas

Nelieka kelio atgal: darbuotojo mokesčiai bus jungiami, keisis pensijų sistema ir tarifai

Nesenstančios knygos: perleistų kūrinių TOP 10

Sportas

„Skrieja kamuolys“: neverk, Argentina, ir futbolo romantikos paieškos

Nesibaigianti kova su gaisrais Manilos lūšnynuose

Vardai

Netikėtai mirė didžėjus Modestas Žilionis-Modessthe Sound

Aktualu

Petras Gražulis smaginasi toliau: moterį „pagydžiau“ nuo nevaisingumo

Verslas

Palangoje mokesčių inspektorės verslininkus lanko dviračiais ir moko sąžiningumo

Mokesčių reforma Aktualu

Ernestas Naprys: 5 didžiausi mokesčių reformos absurdai

Verslas

„Wizz Air“ keičia bagažo politiką: už lagaminą salone teks susimokėti visiems

N-18 Vardai

Aiškėja TV žvaigždės ir tituluotos gražuolės Sophie Gradon mirties aplinkybės: įtariama savižudybė

Vardai

„Maserati“ įsigijęs milijonierius I.Jomantas pagalbos ranką ištiesė paralyžiuotai kaunietei

Gyvenimas

Benedikto turguje – Joninių piknikas: keps paršelį, dovanos paparčio žiedus ir linksmins dainomis

Aktualu

VMI vertins, ar buvęs viceministras A.Bogdanovas nepadarė mokestinio pažeidimo

Naujienos

Aktualu

Atversta I.Strazdauskaitės nužudymo byla: siekta nušalinti prokurorą, nes šis neva mušė budelį

Sportas

Šveicarišką niuksą gavusi Brazilija vertę įrodinėja prieš Kosta Riką

Aktualu

Į užsienį išvežtiems vaikams sunku padėti, nes juos veikia Stokholmo sindromas

Vardai

Rūta Ščiogolevaitė pagimdė ketvirtą vaiką: „Taip, jau galite sveikinti“

Sportas

Trenerį A.Skarbalių prieš startą Europoje atleidę „Žalgirio“ vadovai užsitvėrė tylos siena

Verslas

Degalinių tinklas „Emsi“ sukėlė pykčio bangą už prievartą skatinančias žinutes

„Vieni vartai“: Argentinos nuopuolis, istorinis šansas islandams ir futbolas bažnyčioje

Vardai

A.Bilotaitė dukros motiną žeminusiam P.Gražuliui įteikė dovaną: „Jis yra padugnė“

Nesenstančios knygos: perleistų kūrinių TOP 10

Gazas

Lietuvis įsigijo greičiausią kada nors pagamintą „Porsche 911“

Nesibaigianti kova su gaisrais Manilos lūšnynuose

Gyvenimas

Maištingas paauglių elgesys: psichologė pataria tėvams, kaip elgtis konkrečiose situacijose

Mokesčių reforma Verslas

Nelieka kelio atgal: darbuotojo mokesčiai bus jungiami, keisis pensijų sistema ir tarifai

Sportas

„Skrieja kamuolys“: neverk, Argentina, ir futbolo romantikos paieškos

Vardai

Netikėtai mirė didžėjus Modestas Žilionis-Modessthe Sound

Verslas

Palangoje mokesčių inspektorės verslininkus lanko dviračiais ir moko sąžiningumo

Mokesčių reforma Aktualu

Ernestas Naprys: 5 didžiausi mokesčių reformos absurdai

Aktualu

Petras Gražulis smaginasi toliau: moterį „pagydžiau“ nuo nevaisingumo

Verslas

„Wizz Air“ keičia bagažo politiką: už lagaminą salone teks susimokėti visiems

N-18 Vardai

Aiškėja TV žvaigždės ir tituluotos gražuolės Sophie Gradon mirties aplinkybės: įtariama savižudybė

Vardai

Idėjos savaitgaliui

Video

Maudymosi kostiumėlių tendencijos

Pinigai mano ateičiai

30 geriausių restoranų

Remontas be nervų

Sveikata

Svajonių virtuvė

Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką