Dabar populiaru
Publikuota: 2016 balandžio 13d. 11:40

Lietuvos oro uostų vadovas neslepia – laukia sunkūs laikai, jei išeis „Ryanair“ ir „Wizzair“

Lietuvos oro uostai ruošiasi koncesininko atėjimui
Irmanto Gelūno / 15min nuotr. / Lietuvos oro uostai ruošiasi koncesininko atėjimui

Trečiadienį Seime lūžo ietys dėl Lietuvos oro uostų likimo. Jau gegužės pradžioje gali būti priimtas įstatymas, kuris leistų Vilniaus, Kauno ir Palangos oro uostus perduoti valdyti koncesininkui. Lietuvos oro uostų vadovas Gediminas Almantas teigia, kad šiuo metu sandoriui situacija palankiausia, tačiau po kelių metų situacija gali būti priešinga.

Lietuva itin priklauso nuo dviejų skrydžių bendrovių – „Ryanair“ ir „Wizzair“ ir vienai jų pasitraukus tai pajustume labai greitai ir ilgam. Taip pat jau artimiausiu metu valdžiai teks galvoti, iš kur paimti 200 mln. eurų būtinoms investicijoms. Net ir juos sukrapščius, nėra patirties, kaip juos efektyviai išleisti.

Suprasti akimirksniu

  • Į Lietuvos oro uostus greitai reikės investuoti 200 mln. eurų
  • Dabar šalies oro uostai yra priklausomi nuo „Ryanair“ ir „Wizzair“ veiklos
  • Koncesininkas laikinai valdytų tik oro uostų infrastruktūrą

Geri laikai ilgai netruks

„2015 m. buvo vieni iš sėkmingiausių aviacijai pasaulyje. Mažėjo aviacinio kuro kainos ir didėjo keliaujančiųjų skaičius.

Gerą rezultatą turime dabar, bet artėja naujas investicinis laikotarpis, kurio mes patys tikrai nepatempsime. Valstybė turi apsispręsti, ar pati nori investuoti, ar pritraukti privačias lėšas. Mes matome antrąjį kelią.

Pernai keleivių skaičius didėjo 11 proc. Šis efektas per dvejus ar trejus metus baigsis. Šiuo metu mes galime parduoti labai gražiai supakuotą prekę. Po kelių metų situacija bus visai kita“, – teigė G.Almantas.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Lietuvos oro uostų generalinis direktorius Gediminas Almantas
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Lietuvos oro uostų generalinis direktorius Gediminas Almantas

Pasak jo, mažesni oro uostai uždaromi. Tą jau daro suomiai, prie to eina švedai, prie to ateisime ir mes:

„Lietuva turi perteklinę infrastruktūrą. Latvija turi vieną oro uostą, kuris yra tvarus ir gali išsilaikyti. Mes turime tris oro uostus, kurių kaštų bazė yra labai panaši. Mūsų veiklos kaštai yra labai dideli.

Su šiuo projektu mes galima tapti lyderiais regione. Latviai ir estai labai domisi tuo, ką mes čia darome. Jie supranta, kad ir patiems teiks eiti šiuo keliu.“

Direktorius priminė, kad dabar yra paskutinis laikotarpis, kai gauname ES lėšas, bet jos skiriamos tik aplinkosauginiams projektams, todėl jas panaudoti galimybių nebus tiek daug. Po to šis pinigų maišas užsidarys.

Anot jo, Briuselio pavyzdys rodo, kad situacija gali keistis greitai. Net ir dabar ten keleivių yra 20 proc. mažiau.

„Vienai iš dviejų skrydžių bendrovių nusprendus trauktis iš Lietuvos, mes tai pajusime labai staigiai ir ilgam“, – kalbėjo G.Almantas.

Pagal koncesijos sutartį, valstybė išlaikytų visų objektų nuosavybę. Oro navigacijos sistema iš viso būtų neliečiama. Visų trijų oro uostų infrastruktūra būtų perduota laikinam valdymui.

Oro uostų verslas keičiasi

Lietuvos oro uostų valdybos narys Nerijus Pačėsa pabrėžė, kad konkurencija šioje rinkoje sparčiai didėja. Oro uostų valdymas keičiasi iš esmės. Tai jau nebėra tik vieta, kur leidžiasi lėktuvai. Yra oro uostų, kur pajamos tiesiogiai iš aviacijos nesiekia ketvirtadalio. Tad reikia organizuoti verslą taip, kad keleivių srautas generuotų pajamas.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./VĮ „Lietuvos oro uostai“ valdybos narys Nerijus Pačėsa
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./VĮ „Lietuvos oro uostai“ valdybos narys Nerijus Pačėsa

„Tokius objektus valdyti yra sudėtinga. Valstybinės įmonės statusas turi daug ribojimų priimant sprendimus. Sudėtingos biurokratinės procedūros, nors sprendimus reikia padaryti labai greitai. Taip pat galioja apribojimai skolintis. Galioja draudimas valstybėms remti oro uostus kaip sektorių.

Didelės privačios bendrovės turi kur kas didesnius derybinius svertus kalbantis su skrydžių bendrovėmis.

Tikimės naujų krypčių. Net ir Vilniaus oro uostas priklauso nuo dviejų kompanijų. Tai pavojinga ir taip suteikiama daug galios bendrovėms spausti mus derybose“, – sakė jis.

Galime atsilikti

Lietuvos pramonininkų konfederacijos prezidentas Robertas Dargis priminė, kad dar prieškariu Lietuva gamino lėktuvus, turėjome didžiųjų oreivių, tačiau dabar viskas kitaip.

„Pasaulyje stipriai keičiasi gamyba. Šiandien konkurencinė aplinka pasikeitė. Nebėra tokio didelio privalumo produkciją gaminti Azijoje. Matome, kad Lietuva vėl pasidarė įdomi investuotojams. Technologiniai pokyčiai leidžia individualėti gamybai. Galima gaminti nedideliais kiekiais ir greitai tai pateikti vartotojams. Atstumai čia tampa labai svarbūs.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Lietuvos pramonininkų konfederacijos prezidentas Robertas Dargis
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Lietuvos pramonininkų konfederacijos prezidentas Robertas Dargis

Lietuva čia turi didelį šansą. Gamybai nebereikia tiek daug žmonių. 3D spausdintuvai iš esmės keičia suvokimą apie produktų pristatymą ir gamybą.

Svarbu čia nebūti paskutiniams ir stengtis pirmauti. Čia pritraukti privatų operatorių yra labai svarbu. Valstybei turi būti atstovaujama labai stipriai. Turime patirčių, kad kartais privatus interesas užgožia viską“, – sakė jis.

Pralaimime Rygai

„Investuok Lietuvoje“ generalinis direktorius Mantas Katinas užsiminė, kad Lietuvos pasiekiamumas niekada nebuvo tobulas. Dažnai tenka paraudonuoti, kai tenka gilią naktį pasitikti didelės pasaulinės įmonės vadovą, atskridusį „Ryanair“ lėktuvu.

Jau dabar 41 proc. Europos oro uostų valdyme dalyvauja privatūs valdytojai. Per 5 metus 50 proc. padidėjo keleivių srautai per privačius oro uostus.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./„Investuok Lietuvoje“ generalinis direktorius Mantas Katinas
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./„Investuok Lietuvoje“ generalinis direktorius Mantas Katinas

„Mums svarbu, kad žmonės galėtų rytais ir vakarais atskristi į Vilnių. Mes taip esame ne kartą pralošę Rygai. Šiuo metu susidomėjimas Lietuva yra didelis ir yra geras laikas galvoti apie koncesiją. Tik septyniose Europos Sąjungos šalyse oro uostai yra valstybiniai“, – teigė jis.

Ji priminė, kad greitai reikės daugiau nei 200 mln. eurų investicijoms: „Tai labai didelė suma valstybei. Tai net ne pinigų klausimas, o kaip juos efektyviai išleisti. Jeigu valstybė ir sukrapštys tuos pinigus, be patirties jie bus investuoti neefektyviai. Pasaulyje oro uostų rinka stambėja, segmentuojasi, jungiasi. Tai aiški tendencija. Antžeminė pramonė renkasi pervežimus oru, o ne pervežimus keliais.“

Ateitis miglota

Reikia galvoti, kaip toliau elgsimės su keleivių ir krovinių terminalais.

Susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius pasidžiaugė, kad net krizės metais aviacijos verslas buvo paveiktas mažai.

„Tuo reikia džiaugtis. Šiandien Lietuvos oro uostų ekonominiai rezultatai džiugina. Iš nuostolingos veikla tapo pelninga ir yra augimo tendencija.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius

Reikia galvoti, kaip toliau elgsimės su keleivių ir krovinių terminalais. Tiesioginių krypčių nėra tiek daug, kiek norėtųsi. Daug investuotojų vienu iš lemiamų faktorių vertina šalies pasiekiamumą.

Koncesija atitiktų pasaulinę praktiką. Nesukūrėme savo nacionalinio vežėjo, todėl toks sprendimas būtų tinkamas“, – sakė jis.

Aibė pataisymų

Parlamentaras Jurgis Razma taip pat pagyrė Lietuvos oro uostų vadovybę, kad nesėdima vietoje ir galvojama apie ateitį. „Ne tiek daug Vyriausybėje yra sričių, kur tai matytume“, – sakė jis.

Tačiau parlamentaras išvardino priežastis, kodėl oro uostų koncesininkams siūlyti šiuo metu neverta: „Tokiam projektui nedėkingas laikas. Yra Seimo kadencijos pabaiga. Mes nežinome, kokia bus naujos valdančiosios daugumos politinė valia.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Jurgis Razma
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Jurgis Razma

Turime labai karčios patirties, kai privatininkai buvo įsileidžiami į valstybės valdomas įmones. Nerandu nei vieno pavyzdžio, kai tai pasiteisino. LEO LT mums dalino kur kas įspūdingesnius pažadus, nei girdime dabar. Tai verčia žiūrėti atsargiai.

Teisės departamento pastabų apimtis kelis kartus viršija paties projekto apimtį. Tai kelia daug klausimų.

Kai neturime savo nacionalinės oro bendrovės, tai neturėti ir savo nacionalinių oro uostų būtų skausminga. Tikrai nesiūlau mestis į koncesiją, kaip į kokį nors išsigelbėjimą.“

Salininkų bendruomenės pirmininkė Birutė Nalivaikienė taip pat atkreipė dėmesį į šalia oro uostų gyvenančių žmonių problemas: „Smagu, kad visi skrendam, bet nieko neišgirdau šalia gyvenantiems. Nuo 2012 m. pasikeitė triukšmo zonos. Nuo to salininkiečiams suprastėjo gyvenimo sąlygos. Lėktuvai skrisdavo iki 24 val. Dabar tai ir 5 ryto ir dar vėlyvesnė naktis. Triukšmo lygis yra didelis.

Man patiko mintis, kad srautus būtų galima išdalinti per kelis oro uostus. Tikimės, kad bus priimti teisingai sprendimai.“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Popiežiaus vizitas Aktualu

Pagrindiniai popiežiaus Pranciškaus mokymo akcentai: ar jis išties reformuoja Bažnyčią?

Aktualu

V.Putinas staiga griebėsi nuolaidų dėl karo Sirijoje: kas lemia tokį nuolankumą?

Pasaulis kišenėje

Rudens kelionės į saulėtus kurortus: kiek galima sutaupyti ir ko reikia pasisaugoti

Verslas

Lituanistinių institutų jungimas iškėlė klausimą: ar viskas daroma tik dėl pastatų?

Popiežiaus vizitas Sportas

Popiežius ir kamuolys: kodėl buvo vadinamas „pata dura“ ir nėra matęs žaidžiančio L.Messi?

24sek

Domanto Sabonio universitetas suviliojo Kauno „Žalgirio“ talentą

Vardai

Po ilgos pertraukos Avril Lavigne pristato naują dainą: „Parašiau ją galvodama, kad mirštu“

Aktualu

Be globėjų ir namų likęs našlaitis nerūpi ir valdininkams – vietos Vilniuje jam dar ieško

Jolita Vaitkutė – apie kūrybą, skaitymą ir įsimintiniausias knygas

Deuce

Teniso pasaulį sužavėjo R.Berankio varžovo reakcija į teisėjo nuobaudą

Pasaulis kišenėje

Lietuvis Kretoje rado 1800 metų senumo vazą: iš pradžių man grasino kalėjimu

Gyvenimas

Netapkite kliūtimi savo laimei: 3 mitai apie byrančią santuoką

Popiežiaus vizitas Aktualu

Prieš popiežiaus Pranciškaus vizitą į Vilnių – sveikinimas Baltijos šalims

Kultūra

Apie ką juoktis gyvenant priespaudoje, arba Humoras Palestinos kine

Vardai

Mia pradeda gyvenimą iš naujo: „Pastarieji 4 metai su šiuo žmogumi man buvo tikra kančia“

24sek

Tarp LKL naujovių – du klubai po padidinamuoju stiklu ir R.Alijevui užtrenktos durys

Gazas

1000WOW: lietuvis pasiryžo įveikti 250 000 kilometrų ir pamatyti 1000 pasaulio stebuklų per 4 metus

Aktualu

Prancūzijos teismas ultradešiniųjų lyderei M.Le Pen skyrė psichiatrinę ekspertizę

Aktualu

Dandolko lietuvių bendruomenė renka aukas nužudytos lietuvės laidotuvėms

Aktualu

Apstulbino Madridą: D.Trumpas ispanams pasiūlė pastatyti tvorą Sacharos dykumoje

Naujienos

Aktualu

Analitikai: Šiaurės Korėja neturi realių ketinimų atsisakyti branduolinių ginklų

Aktualu

V.Putinas staiga griebėsi nuolaidų dėl karo Sirijoje: kas lemia tokį nuolankumą?

Popiežiaus vizitas Aktualu

Pagrindiniai popiežiaus Pranciškaus mokymo akcentai: ar jis išties reformuoja Bažnyčią?

Verslas

Lituanistinių institutų jungimas iškėlė klausimą: ar viskas daroma tik dėl pastatų?

Pasaulis kišenėje

Rudens kelionės į saulėtus kurortus: kiek galima sutaupyti ir ko reikia pasisaugoti

Popiežiaus vizitas Sportas

Popiežius ir kamuolys: kodėl buvo vadinamas „pata dura“ ir nėra matęs žaidžiančio L.Messi?

Vardai

Po ilgos pertraukos Avril Lavigne pristato naują dainą: „Parašiau ją galvodama, kad mirštu“

24sek

Domanto Sabonio universitetas suviliojo Kauno „Žalgirio“ talentą

Jolita Vaitkutė – apie kūrybą, skaitymą ir įsimintiniausias knygas

Aktualu

Be globėjų ir namų likęs našlaitis nerūpi ir valdininkams – vietos Vilniuje jam dar ieško

Deuce

Teniso pasaulį sužavėjo R.Berankio varžovo reakcija į teisėjo nuobaudą

Gyvenimas

Netapkite kliūtimi savo laimei: 3 mitai apie byrančią santuoką

Pasaulis kišenėje

Lietuvis Kretoje rado 1800 metų senumo vazą: iš pradžių man grasino kalėjimu

Vardai

Mia pradeda gyvenimą iš naujo: „Pastarieji 4 metai su šiuo žmogumi man buvo tikra kančia“

Kultūra

Apie ką juoktis gyvenant priespaudoje, arba Humoras Palestinos kine

24sek

Tarp LKL naujovių – du klubai po padidinamuoju stiklu ir R.Alijevui užtrenktos durys

Gazas

1000WOW: lietuvis pasiryžo įveikti 250 000 kilometrų ir pamatyti 1000 pasaulio stebuklų per 4 metus

Popiežiaus vizitas Aktualu

Prieš popiežiaus Pranciškaus vizitą į Vilnių – sveikinimas Baltijos šalims

Aktualu

Prancūzijos teismas ultradešiniųjų lyderei M.Le Pen skyrė psichiatrinę ekspertizę

Aktualu

Dandolko lietuvių bendruomenė renka aukas nužudytos lietuvės laidotuvėms

Vardai

Daugiau vandens

Sveikata

Ruduo pilnas komplimentų

Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką