Dabar populiaru
Publikuota: 2018 spalio 14d. 08:06

Marija Burinskienė apie tramvajų ir kitą transportą Vilniuje: reikia savo įpročius laužyti

Marija Burinskienė Interviu
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr. / Marija Burinskienė

Į Vilniaus merus kandidatuojantis Dainius Kreivys prakalbo, kad modernūs miestai turi tramvajus, tad ir mums jo reikėtų. Idėja nėra nauja, ją bandė įgyvendinti Artūras Zuokas, vėliau sutikęs su specialistų siūlymu verčiau rinktis greituosius autobusus. Prof. Marija Burinskienė sutinka, kad tramvajus Vilnių papuoštų, bet nereikia pamiršti ir racionalumo, nes dabartinė sistema tenkina keleivių poreikius.

VGTU Aplinkos inžinerijos fakulteto Teritorijų planavimo instituto direktorė prof. dr. M.Burinskienė buvo viena iš studijos „Naujų transporto rūšių diegimo Vilniuje specialusis planas“ autorių. Ši studija pristatyta 2012 metais ir joje specialistai skaičiavo, modeliavo, kaip Vilniuje atrodytų įvairios transporto priemonių sistemos, pradedant metro ir baigiant paprastais autobusais.

„Greitieji autobusai atsirado parengus tą planą. Tai buvo pigiausias variantas – mes tikrai galvojome, kad geriausiai yra BRT (angl. Bus Rapid Transit – greitieji autobusai). Jeigu A juostos būtų atskirtos fiziškai, tai viešasis transportas galėtų važiuoti dar greičiau“, – kalbėdama su 15min prisiminė profesorė.

– Tai ar Vilniui dar reikalingas tramvajus, kai jau turime greitųjų ir paprastųjų autobusų bei troleibusų tinklą? – 15min paklausė prof. M.Burinskienės.

– Pagal tai, kokie šiuo metu yra visuomeninio transporto srautai, autobusų lyg ir pakaktų. Bet visi politikai stengiasi parodyti naujovišką miesto įvaizdį – naują, inovatyvų, progresyvų ir pan. Ir tas yra tiesa, kad miestas, kuris turi tramvajų, yra gražesnis, patrauklesnis, atrodo modernesnis. Tad iš kurios pusės pažiūrėsi. Jeigu žiūrėsime iš įvaizdžio pusės, tikrai reikėtų tramvajaus.

Miestas, kuris turi tramvajų, yra gražesnis, patrauklesnis, atrodo modernesnis.

Bet Vilniaus gatvių tinklas yra sudėliotas spinduline žiedine sistema. Todėl viena linija nieko negelbsti. Gatvės nuo centro eina į skirtingas puses. Neturime tikslių žiedų, bet sistema susidaro maždaug tokia. Todėl viena atšaka nieko neduos. Dabar turime šešių greitųjų autobusų tinklą, maždaug tokio reikėtų ir tramvajaus tinklo, kad jis būtų solidus, tikras ir padarytų didelę įtaką mūsų miesto susisiekimui.

– Bet tai jau būtų labai brangus projektas? Juk greitieji autobusai važinėja tikrai netrumpus atstumus – iš Santariškių į Stotį, iš Pilaitės į Saulėtekį ar iš Naujosios Vilnios – iki Žaliojo tilto.

– Taip, tai brangus projektas, bet norint normaliai padaryti, taip turėtų būti. Ilgą laiką kalbėta, kad pagrindinė linija turėtų būti Santariškės–Geležinkelio stotis, galbūt su atšaka į Oro uostą. Metro šalininkai nuolat akcentuoja maršrutą Pilaitės prospektu.

123rf nuotrauka/Tramvajus Taline
123rf nuotrauka/Tramvajus Taline

Aš pasidomėjau, kokie pas mus dabar yra keleivių srautai. Didžiausi srautai yra prie Žaliojo tilto, bet labai trumpoje atkarpoje – nuo Konstitucijos prospekto iki Žaliojo tilto. Rytinio piko metu per valandą abiem kryptimis čia pravažiuoja 5600–5700 keleivių. Po to jau mažiau.

Konstitucijos prospektas nuo Edukologijos universiteto žiedo iki Kalvarijų g. apkrautas jau gerokai mažiau – čia per valandą abiem kryptimis pajuda 4500 keleivių, link Žirmūnų – 3500, į kitą pusę – 1000. Čia ir yra tas Gordijo mazgas, kurį reikia išrišti.

– Bet ar tramvajus išspręs transporto problemas Vilniaus mieste? Juk linijas daugumoje gatvių tektų nutiesti ten, kur dabar važiuoja automobiliai.

– Mes visą laiką galvojame – o kaip automobiliai? Atsiras papildomas viešasis transportas, atimsime vieną juostą, tai kur dings automobiliai? Mūsų mąstymas toks, kad visą laiką galvojame, kaip važinės automobiliai. Gatvių tinklas yra, ir automobiliai ras kelią, kur kitur galima pravažiuoti.

Mes visą laiką galvojame – o kaip automobiliai? Atsiras papildomas viešasis transportas, atimsime vieną juostą, tai kur dings automobiliai?

Tikriausiai esate girdėję, kad 18-oje stambiausių Lietuvos miestų yra daromi darnaus judumo planai. Siekiama patobulinti viešąjį transportą, kad daugiau žmonių juo važiuotų, skatinti dviračių eismą ir vaikščioti pėsčiomis. Jeigu mes visa tai sujungsime, tai būtų labai gerai, kad papildomo viešojo transporto atsirastų.

Dabar Vilniuje atnaujinta apie 50 proc. autobusų, iki rudens pabaigos bus 250 naujų autobusų. Perkami troleibusai. Aš manau, kad Vilnius yra padaręs labai didelę klaidą ir bando ją ištaisyti – numato dabar nuolatos pirkti autobusus ir troleibusus ir tokiu būdu parkas bus atnaujintas. Nes neleistina, kad mieste važinėtų 20-ies ir daugiau metų senumo transporto priemonės, kurios veža didelį skaičių žmonių.

Sauliaus Žiūros nuotr./Gamykloje „Solaris Bus & Coach S.A” gaminami autobusai Vilniui
Sauliaus Žiūros nuotr./Gamykloje „Solaris Bus & Coach S.A” gaminami autobusai Vilniui

Jeigu mes kalbame, kad turime gerinti sąlygas viešajam transportui, tai galima galvoti ir apie tramvajų. Didžiausias pliusas yra tas, kad piko metu mes galime prikabinti keturis vagonus, o ne piko naudoti tik du ir ta talpa bus racionaliai išnaudota. Mažesnius autobusus keisti į didesnius yra sudėtingiau.

Bet aš labiausiai bijau, kad jeigu pas mus prasidės amžiaus statyba, tai kiek ji truks? Mes jau turime tokių baisių pavyzdžių, kai išrausiama ir rezultato nėra.

– Tai juk nėra greitas procesas, kaip galėtų sektis šios statybos Vilniuje?

– Tos patirties yra, užsienyje stato. Tai yra didelis pliusas miestui. Pavyzdžiui, Vokietijos miestuose, ten, kur atsiranda tramvajaus linija, pabrangsta nekilnojamasis turtas. Nes pagerėja susisiekimas, tai didina pasiekiamumą, patikimumą, tikrai patogu.

Bet aš labiausiai bijau, kad jeigu pas mus prasidės amžiaus statyba, tai kiek ji truks?

Istoriškai Vilnius neturi tramvajaus, ar tai netaptų kliūtimi pradėti statybas? Juk neretai miestuose tramvajaus linijos statytos kartu su visu miestu.

– Todėl ir sakau, kad vienos linijos mums neužteks. Dabar kalbama, kad Klaipėda galvoja apie tramvajų. Bet Klaipėda yra visiškai kitokio tipo miestas, linijinio tipo palei pakrantę, kur viena linija sprendžia labai daug, galime kitomis viešojo transporto rūšimis privažiuoti, prieiti iki tos linijos, kuri aptarnautų visą miestą.

Vilniuje vienos linijos tikrai nepakaktų. Aš nenorėčiau sakyti, kad mes Vilniuje turėtume visiškai atsisakyti tramvajaus. Svarbu, kokius prioritetus turėsime: ar žmones, jų važiavimą, patogumą? Jeigu mes nusprendžiame į centrinę miesto dalį neleisti automobilių, būtų rimtas sprendimas, tada būtų pasisakymas už įvairesnį viešąjį transportą.

Per Senamiestį tramvajaus linija, žinoma, neitų, bet Pylimo gatve tikrai galėtų, buvo modeliuota ta gatve. Tramvajai dabar yra modernūs, tylūs, vienbėgiai, dviejų bėgių. Turėtų specialistai nuspręsti, kuris variantas būtų geriausias, patikimiausias ir pan.

Mato Dauginio/15min.lt nuotr./Paroda „120 metų Vilniaus arkliniam tramvajui“
Mato Dauginio/15min.lt nuotr./Paroda „120 metų Vilniaus arkliniam tramvajui“

– Keleivių viešajame transporte pastaraisiais metais Vilniaus mieste mažėja, bent keliais procentais. Tai kaip tuos vilniečius priversti persėsti į viešąjį transportą? Vien tramvajaus tam neužteks, turi būti platesnis planas.

– Tikrai vien tramvajaus neužteks. Vienas iš tokio plano etapų bus darnaus judumo planas. Jeigu jo nuostatas palaipsniui pradėtų įgyvendinti, tai pradėtų veikti visą susisiekimo sistemą. Pirmiausia mes ne tik turime skatinti statyti dviračių takus, bet ir drausti, nepriimti automobilių į tam tikras miesto dalis. Vieni tai vadina „morkos ir bizūno“ principu, kiti kitaip, bet tai turėtų būti įgyvendinama kartu.

Ir jokių išimčių neturėtų būti, nors mes jas labai mėgstame, bet jos sugadina labai daug iniciatyvų.

Mes visi esame savo įpročių vergai ir mums reikėtų patiems išmokti vaikščioti.

Reikėtų griežtinti tvarką, kiek šeimoje yra automobilių. Pirmas automobilis reikalingas, jam taikomos lengvatos. Bet už antrą jau turi mokėti ir pakankamai daug, kad žmonės galvotų, ar jiems tikrai jo reikia, o gal gali pasinaudoti dalinimosi automobiliais sistema.

Aš manau, kad mes visi esame savo įpročių vergai ir mums reikėtų patiems išmokti vaikščioti. Dabar atsirado daug elektrinių paspirtukų, jie labai išpopuliarėjo, važiuoja suaugę žmonės. Ir riedžiais važiuoja, dviračiais, jų daugėja. Pagal darnaus judumo planą Vilniaus mieste planuojama, kad nuo 1 proc. iki 7,5 proc. padaugės važinėjančių dviračiais.

– Kaip, jūsų nuomone, atrodo dabartinė šešių greitųjų autobusų sistema? Ar jų užtenka, ar reikėtų dar papildomo maršruto, galbūt kurį nors prailginti?

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Greitasis autobusas
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Greitasis autobusas

– Vilnius yra gana reto užstatymo, jis užima didelę teritoriją, gyventojų tankis, tinkamas viešajam transportui, yra tik centrinėje dalyje. Todėl greitieji maršrutai ir apimą tą erdvę, kur viešasis transportas efektyvus. Iš pakraščių atvažiuoti jau reikėtų kitu transportu. Atsiranda privežimo aikštelės, nors kol kas nelabai jos veikia. Bet galbūt suveiks.

Turėtume mąstyti apie tai, kur ir ką statome ir kodėl žmonės kraustosi į priemiesčius? Nes žemės kaina ten gerokai pigesnė. Tad reikia geros valios arba finansinio mechanizmo, kaip pasiūlyti žmonėms grįžti į miestą.

Iš tikrųjų tai mums reikia savo įpročius laužyti ir būti sąmoningesniems. Jeigu norime gyventi švariame mieste, tai mums reikia ir patiems kitaip elgtis. Juk dažnai galvojame „Kur jie visi važiuoja?“, o kad ir patys važiuojame, apie tai negalvojame.

Iš tikrųjų tai mums reikia savo įpročius laužyti ir būti sąmoningesniems. Jeigu norime gyventi švariame mieste.

– O ar pastebite, kad situacija su dviračių, pėsčiųjų takais, gatvėmis Vilniaus mieste keičiasi, galbūt gerėja?

– Dviračių takus visą laiką po truputį statė, bet per šitą kadenciją gal atsirado didesnis patyrimas, gal suvokimas, kaip turi būti, gal pradėjo vadovauti tie žmonės, kurie patys dviračiais važiuoja ir geriau orientuojasi. Tikriausia yra kompleksas priežasčių, bet iš tikrųjų atsirado kokybė. Negalėčiau pasakyti, kad viskas yra labai gerai, bet pradėjo daryti kokybiškiau. Ir požiūris geresnis.

Turime pabaigtą vakarinį aplinkkelį – tai didžiulis dalykas. Nuo 1980 metų tik kalbėjome, o dabar mes jį turime. Pradedame kalbėti apie Šiaurinę gatvę ir tada bus aukštos kategorijos gatvių tinklas padarytas.

Negaliu pasakyti, ar tai šios kadencijos nuopelnas. Tai yra ir turi būti tęstiniai darbai, ypač susisiekimo sistemoje, nes projektai brangūs, neįvykdomi greitai, todėl turi būti nuoseklus darbas. Negali taip būti, kad atėjusi viena valdžia nusprendžia daryti, o kita – nedaryti. Su tramvajumi taip ir išėjo.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Automobilių spūstys Vilniaus vakariniame aplinkkelyje
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Automobilių spūstys Vilniaus vakariniame aplinkkelyje

Aš maždaug 2005-ais metais įsivaizdavau, kad po dvejų metų tramvajus bus, bet taip nenutiko.

– O kokią troleibusų ateitį matote Vilniaus mieste? Ar yra galimybių jų tinklą plėsti, maršrutus galbūt pailginti?

– Jeigu atsiranda elektriniai autobusai, kam tada troleibusai? Visų pirma, reikia atgaivinti kontaktinį tinklą, jis jau nėra patikimas, tai irgi kainuoja brangiai. Iš kitos pusės – gerų elektrinių autobusų, kuriuos Vilnius galėtų įpirkti, dar irgi nėra. Aš skeptiškai žiūriu į troleibusų plėtrą, bet kol kas tai yra elektrinis transportas, kuris važiuoja. O kada turėsime realų kitą? Tad tam tarpiniam laikotarpiui, kuris gali ilgai tęstis, troleibusai tikrai geras transportas. Dabar bus įsigytas 41 naujas troleibusas, jie, manau, tikrai atvažinės. Paskui galima mažinti troleibusų skaičių, galbūt centrinėje miesto dalyje.

Mato Miežonio / 15min nuotr./Troleibusas
Mato Miežonio / 15min nuotr./Troleibusas

Jau gaminama tokių troleibusų, kurie gali nemažą atstumą nuvažiuoti be kontaktinio tinklo. Juk Vilniuje didžiulė problema, kad troleibusai važiuoja pro Senamiestį, yra vizualinė tarša – tie laidai nėra labai gražu, ypač pritvirtintų prie istorinių pastatų jų nesinorėtų matyti.

Neseniai buvau Rygoje, tai į jų viešąjį transportą malonu žiūrėti. Ryga nuolat naujino parką po truputį, laikas ir Vilniui tą pradėti daryti, tada pamažu ir mes turėsime kitokį viešąjį transportą. Juk negalima ūžti, kad nupirkta naujų autobusų, o paskui dešimt metų vėl nieko nedaryti. Atsinaujinti reikia nuolatos.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Aktualu

Konservatoriai sieks atšaukti mokesčių reformą, o jei nepavyks – nepalaikys biudžeto

15min iš Ploješčio Interviu Sportas

Tylą nutraukęs G.Arlauskis apie sugrįžimą į rinktinę: „Šiuo metu – ne“

Aktualu

CŽV išvada: Saudo Arabijos princas suorganizavo žurnalisto J.Khashoggi nužudymą

Maistas

Vytaro Radzevičiaus „Pasaulio puodai“: briediena kanadietiškai

Gyvenimas

Saudo Arabijos karališkosios šeimos grožio terapuetė Lilija: „Turėdavau būti pasiekiama per 20 minučių“

Aktualu

Apleistos turgavietės padegėjai visiškai suįžūlėjo: šįkart gaisrą sukėlė dienos metu

Aktualu

Naujos konservatorių partijos įkūrėjai nerodo savo veidų

24sek

Panevėžio „Lietkabeliui“ – kaltinimas dėl skolų ir neteisėto sprendimo

Mokytojų palaikymo akcija „ŠMM, išgirsk mokytojus“ prie Vilniaus Žemynos progimnazijos

Aktualu

TS-LKD taryba patvirtino: prezidento rinkimuose rems Ingridą Šimonytę

Vardai

Carolina Herrera žeria patarimų moterims: „Niekas taip nesendina, kaip bandymas apsimesti jaunai“

24sek

Perimtas žalgiriečių ginklas: kaip „Barca“ suvystė „Žalgirį“?

„Vieni vartai“: (Ne)prarasta karta, E.Jankauskas ir Lietuva – Rumunija

Verslas

Remontui lombarde pasiskolinusi pora liko ir be buto, ir su skolų našta

Vardai

V.Siegel švenčia 24-ąjį gimtadienį: „Didžiausias džiaugsmas – dukra. Mano „aš“ nuėjo į antrą planą“

Sportas

Geriausias planetoje Ricardinho panašumų į L.Messi mato daugiau nei su C.Ronaldo

Vardai

Mauricijuje medų kopinėję Skaisgiriai liko sužavėti rojų primenančių vaizdų, kurie – lyg atvirutės

Aktualu

Konservatoriai tvirtins dešimt kandidatų į merus

Gyvenimas

Alkoholikas Povilas: „Gimus sūnui, švenčiau tris paras“

Multimedija

Didžiausia pasaulyje atostogų būsto nuomos paieškos sistema

Naujienos

Aktualu

Lietuvoje – du nužudymai: vyras įtariamas itin žiauriai uždaužęs žmoną

Aktualu

Sigitas Tamkevičius: Sekmadienio Evangelija. Kas žmogaus gyvenime yra svarbiausia?

Gazas

Dėl Vilniuje filmuojamo filmo numatomi eismo ribojimai

Aktualu

Klaipėdos rajone girtutėlis vairuotojas pervažiavo ant kelio gulėjusį vyrą

Aktualu

Audra Leslie smogė Portugalijai ir Ispanijai

Aktualu

Žuvo policininkas: kūnas ištrauktas iš tvenkinio prie pirties Sangrūdos kaime

24sek

D.Adomaitis kalbėjo apie trypčiojimą vietoje, A.Urlepas baksnojo į teisėjų darbą: „Taip negali būti“

Aktualu

Čekijos valdančioji koalicija patyrė skaudų pralaimėjimą Senato rinkimuose

Maistas

3 receptai su rudens gėrybėmis: cukinijų „makaronai“, burokėlių maltinis ir įdarytos bulvės

Sportas

Lietuvos boksininkas užsitikrino Europos jaunių čempionato medalį

Aktualu

Orai.lt: dienomis prisiminsim tolstančią vasarą

Aktualu

Nepale rasti visų devynių žuvusių Pietų Korėjos alpinistų ekspedicijos narių palaikai

Pasaulis kišenėje

Stebuklinga Tailando gamta: nacionaliniai parkai, kuriuos verta aplankyti

Gyvenimas

A.Kriščiūnas: gydytojai sakė, kad aš sveikas, bet atrodė, kad mirštu

Gyvenimas

4 dalykai, ką svarbu žinoti apie dvigubą pagurklį

Aktualu

Vladimiro Putino kritikas Aleksejus Navalnas paleistas iš kalėjimo

Aktualu

Dešimtys tūkstančių žmonių Berlyne dalyvavo demonstracijoje prieš rasizmą

Aktualu

Kauno savivaldybė tapo mokslo sklaidos centrą Kaune valdysiančios įstaigos dalininke

Aktualu

Somalyje per mirtininkų išpuolius žuvo mažiausiai 16 žmonių

Verslas

Teismas: už alkoholio reklamą jachtoje bauda skirta teisėtai

Vardai

Ypatingos

07:40
07:22

Gera keliauti kartu

Ko reikia šiuolaikiniam pirkėjui?

Sveikata

Būk nesustabdoma

Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką