Dabar populiaru
Publikuota: 2018 birželio 13d. 06:21

Oro bendrovės siūlo keleiviams susimokėti už taršą: kur patenka šie pinigai

Ryanair
Irmanto Gelūno / 15min nuotr. / Ryanair

Turizmo poveikis klimatui auga, ypač skraidant lėktuvais. Daugelis aviacijos bendrovių siūlo keleiviams galimybę kompensuoti anglies dioksido emisijas. „Deutsche Welle“ domisi, kur patenka šie pinigai ir kokią įtaką daro šios priemonės.

Kai kur keliauti traukiniais labai brangu, o tam tikrais atvejais jais nė nepasieksi kelionės tikslo, todėl vis dažniau keliaujama perpildytais lėktuvais. Kartais tai net pigiau nei pavakarieniauti restorane, bet tokie trumpi skrydžiai brangiai atsieina planetai.

Aviacija išmeta mažiausiai 2 proc. viso pasaulio anglies dioksido (CO2) emisijų – panašiai kaip visa Vokietija, jau nekalbant apie kitus žalingus padarinius, išplaukiančius iš šių emisijų. Tačiau didžiausia problema yra ta, kad per artimiausius dešimtmečius aviacijos sektorius, tikėtina, augs.

Kad pasaulis neatšiltų labiau nei 2 °C, kaip numatyta Paryžiaus klimato sutartyje, kiekvienas planetos gyventojas gali per metus išmesti maždaug 2 t CO2. Tai vadinamasis asmeninis anglies biudžetas. Tačiau Vokietijos aplinkosaugos organizacijos „Atmosfair“ duomenimis, vos kartą nuskridęs iš Frankfurto į Singapūrą ir atgal kiekvienas keleivis išmeta maždaug 6 t CO2.

Ekologiškiausias sprendimas būtų apskritai atsisakyti kelionių lėktuvais. Bet skrydžiams atpigus ir augant viduriniajai klasei iki 2036 m. lėktuvų keleivių gali padvigubėti iki 7,8 mlrd. per metus.

Anglies kompensacijos skamba kaip patraukli išeitis. Keleiviai gali savanoriškai sumokėti tam tikrą mokestį, kuriuo prisidėtų prie švarios energijos ir miškininkystės projektų besivystančiose šalyse. Viena tokia kompensacija prilygsta 1 t CO2 susiurbimui. Jos siūlomos kaip vienetai siekiant atpirkti konkrečios kelionės taršą.

Tačiau ar tai nėra tik lengvas būdas nuraminti sąžinę ir toliau teršti? Kaip žinoti, kad mūsų pinigai panaudojami pagal paskirtį?

Apgaulingas manevras ar kova su klimato kaita?

Finansavimu užsiimančios aplinkosaugos organizacijos „Forest Trends“ iniciatyvos „Ecosystem Marketplace“ programų vadovė Kelley Hamrick sako, kad „jei jau prisireikia skristi, šios kompensacijos yra tikrai geras būdas pabandyti sumažinti poveikį aplinkai.“

Kompensuojančios bendrovės nebando išsisukti nuo problemos pinigais, o iš tiesų labiau stengiasi mažinti emisijas, – sako K.Hamrick.

Daugelis klientų šį sumanymą vis dar vertina skeptiškai. Viena vertus, anglies kompensacijas galima prilyginti atviram barui, kur gali vartoti kiek nori nesirūpindamas padariniais, jei tik po visko susimokėsi.

Tačiau 2016 m. „Forest Trends“ išsiaiškino, kad daugiausia taršą kompensuoja bendrovės, labiausiai mažinančios emisijas. „Kompensuojančios bendrovės nebando išsisukti nuo problemos pinigais, o iš tiesų labiau stengiasi mažinti emisijas“, – sako K.Hamrick.

Pasitikėjimo klausimas

Vis dėlto kompensacijas renkasi labai nedaug keleivių. Didžiausios Vokietijos avialinijų bendrovės „Lufthansa“ atstovas spaudai Thomasas Jachnowas papasakojo, kad 2016 m. tokį sprendimą priėmė vos 1 proc. įmonės klientų.

Anot T. Jachnowo, šis pasirinkimas neįtrauktas į bilietų pirkimo procesą ir keleivis dėl jo turi įdėti papildomų pastangų. Bet keleiviai vengia kompensuoti savo anglies pėdsaką ir dėl kitų priežasčių, pavyzdžiui, nepasitikėdami arba stokodami žinių.

Svarbų vaidmenį atlieka sertifikavimo metodai. Savanoriško sertifikavimo agentūros, tokios kaip „Gold Standard“ ir „Verified Carbon Standard“, stebi anglies kompensacijas ir užtikrina, kad jos būtų panaudotos tik kartą, kad pinigai būtų paskirstyti tinkamai ir kad būtų padaryta tinkama įtaka aplinkai bei visuomenei.

Tokių projektų poveikis turi būti matomas. Taip pat turi būti galimybė tą poveikį pamatuoti, jis turi inicijuoti veiksmus, kurie kitu atveju nebūtų įvykę. Lengva pasakyti, bet iš tiesų atitikti šiuos standartus gana sunku.

Kaip sako aplinkos organizacijos „Green Alliance“ politikos direktorius Dustinas Bentonas, kompensavimo naudą sunku išreikšti kiekybiškai, ypač vykdant miškų atsodinimo projektus.

„Jei sumoki už medžių sodinimą, kiek anglies dioksido jie pašalins iš atmosferos per savo gyvenimą? Ar to pakaks atpirkti visiems jūsų tolimiesiems skrydžiams? To sužinoti neįmanoma“, – sako jis.

Gali būti, kad kol medžiai užaugs, jau būsime perkopę 1,5 ar 2 °C ribą. Ir tai tik tuo atveju, jei medžiai nežus, pavyzdžiui, per miško gaisrą, kuriam kilus į atmosferą išsiskirtų dar daugiau anglies dioksido.

Taršos kaina

Dažniausiai skrydžių emisijų skaičiuokles siūlo aplinkosaugos organizacijos: „Lufthansa“ bendradarbiauja su „MyClimate“, „Brussels Airlines“ su „CO2logic“. Taip užtikrinama, kad bendrovės nesipelnys iš savanoriškų aukų, emisijos bus apskaičiuotos sąžiningai.

Per skrydį išmetamas CO2 kiekis labai priklauso nuo lėktuvo efektyvumo, krovinių svorio ir sėdimų vietų skaičiaus. Kuo daugiau vietos keleivis užima lėktuve, tuo daugiau tonų jam reiktų kompensuoti, aiškina T.Jachnowas.

Už skrydį iš Niujorko į Frankfurtą ir atgal „Lufthansa“ ekonominės klasės keleiviams priskiria po 0,925 t CO2, o pirmosios klasės keleiviams – po 2,9 t. Už panašų skrydį su „Brussels Airlines“ ekonominės klasės keleiviams tektų kompensuoti maždaug 2 t CO2.

Anglies kompensacijos suma irgi skiriasi, nes jos reikia norint įgyventini projektą, skirtą sutaupyti toną CO2. „Lufthansa“ kiekvieną CO2 toną vertina 22,50 euro, o „Brussels Airlines“ – 12 eurų. Platformoje „Atmosfair“, kur kompensacijas už skrydžius galima sumokėti savanoriškai, ši kaina siekia 23 eurus už toną.

Tačiau šie skirtumai nereiškia, kad tam tikri projektai verti mažiau. K. Hamrick šią kainodarą lygina su kava: tarkim, braziliškos arba kolumbietiškos kavos kainos skiriasi, bet kokybė gali būti panaši.

Galiausiai viskas priklauso nuo informacijos. Svarbu žinoti, kur nukeliauja pinigai ir kas užsiima sertifikavimu. Nukrypimų visada gali pasitaikyti, bet sertifikavimo agentūros labai stengiasi jų išvengti.

Ir paskutinė pastaba: „Ryanair“ svetainėje išsamios informacijos nerasite.

„Deutsche Welle“ paklausinėjo bendrovės, kaip veikia anglies kompensacijos, kokie projektai remiami ir kas juos tikrina. „Ryanair“ komunikacijos vadovas Robinas Kiely patvirtino, kad įmonė nuo sausio siūlo savanoriškų anglies kompensacijų sistemą, bet išsamesnės informacijos nepateikė.

„Baigdami pirkti bilietus klientai gali pasirinkti kompensuoti savo kelionių CO2 emisijas pervesdami savanorišką auką klimato kaitos fondui. Tokia galimybė jau yra ir per artimiausias kelias savaites mes paskelbsime informaciją apie pasirinktus partnerius“, – paaiškino R.Kiely.

Galite neabejoti, kad „Deutsche Welle“ būtinai pasidomės dar kartą.

Lrt.lt

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Popiežiaus vizitas 15min iš Romos Aktualu

Prieš 5 metus – 15min klausimas popiežiui Pranciškui. Apie krepšinį

Aktualu

Popiežius Pranciškus: biografija ir įdomūs faktai

Popiežiaus vizitas Aktualu

Į Lietuvą atvyksta popiežius Pranciškus

Aktualu

Orai.lt: atkeliauja ruduo

Aktualu

Prezidentu gyventojai mato Gitaną Nausėdą ir Saulių Skvernelį

Popiežiaus vizitas Lietuvoje

Popiežiaus vizitas 15min iš Romos Aktualu

Pranciškaus kelionių puošmenos? Dieviški netikėtumai

Aktualu

Partijų reitinge po ilgo laiko „valstiečiai“ lenkia konservatorius

Gyvenimas

Ką galime sodinti rudenį: renkantis sodinukus, svarbu neapsirikti

Popiežiaus vizitas Aktualu

Vatikano žurnalistai: popiežius gali prašyti Lietuvos solidarumo dėl pabėgėlių

Aktualu

Kultūros rusų kalba draudimas Lvovo srityje sulaukė Vakarų diplomatų kritikos

Vardai

Karštas J.Jaručio 30-metis „Lofte“: „Freaks On Floor“ pristatė jubiliejinį albumą „Gold“

Aktualu

Prie Panevėžio kaktomušą sukėlęs „klevo lapas“ atsidūrė metalo gniaužtuose, dar keturi žmonės sužeisti

N-18 Vardai

46-erių Carmen Electra nusifotografavo visiškai nuoga: buvusi „gelbėtoja“ atrodo perpus jauniau

Gyvenimas

Lėtinės mieloleukemijos diagnozę išgirdusi Virginija: „Jei ne vyras, nežinau, ar būčiau ištvėrusi“

Interviu Aktualu

P.Haroche: „Europos gynyba neturi priklausyti nuo kitame žemyne gyvenančių žmonių interesų“

Vardai

Amalia Damonte – moteris, kurią popiežius Pranciškus norėjo vesti: atstumtas atsigręžė į Dievą

Sportas

Pergalingą įvartį ypatingai atšventęs V.Urbonas: „Prieš rungtynes pasakiau, kad jis turi įmušti“

Popiežiaus vizitas Aktualu

G.Grušas: savaitgalį pasaulio dėmesys bus nukreiptas į Lietuvą

Aktualu

Abejonės dėl interesų skaidrumo pakenkė švietimo ministrės reitingui

Naujienos

Pasaulis kišenėje

Atostogų pradžia: 10 valandų Vilniaus oro uoste ir prieš nosį užtrenktos durys į lėktuvą

Aktualu

D.Trumpas džiūgauja, bet ar Kimas tikrai atsisveikins su branduoliniais ginklais?

Aktualu

JK minint gaisro Londono daugiabutyje metines, šalyje tvyro pyktis ir sielvartas

24sek

Kazys Maksvytis: apie pergalingos atakos planą ir sužvėrėjusį Donatą Tarolį

Aktualu

D.Trumpas: susitikimas su Kim Jong Unu padėjo pasauliui išvengti „branduolinės katastrofos“

Gazas

Kelininkai perspėja: eismo sąlygas Telšių, Šiaulių ir Vilniaus apskrityse sunkina rūkas

Aktualu

Neringos valdžia siekia atnaujinti Nidos oro uosto veiklą

Aktualu

Japonija: JAV ir Pietų Korėjos pratybos yra gyvybiškai svarbios

Vardai

Pramogų pasaulio ir instagramo žvaigždės susibūrė ikoniškame vakarėlyje

Verslas

Loterijų ir lošimų mokesčius siūloma didinti nuo 2021-ųjų

Aktualu

Lietuvoje lankosi Nyderlandų karalius

Sportas

9 mėnesius varžybose nedalyvaujanti Airinė Palšytė: „Išgirdau visokių gandų“

Aktualu

Į aktorystę neįstojusi Laura Stumbraitytė: neišlaikyti egzamino – pasaulio pabaiga. O gal pradžia?

Aktualu

Paryžiuje policija po keturias valandas trukusios dramos suėmė kelis įkaitus laikiusį vyrą

Aktualu

Kim Jong Unas pakvietė Trumpą apsilankyti Šiaurės Korėjoje

Verslas

Konkursas žlugo – kas maitins Kėdainių moksleivius, neaišku

Gazas

Žemaitijos ralyje bus intrigų: žadama karšta kova tarp trijų R5 bolidus turinčių lenktynininkų

Aktualu

Konservatoriai dėl ryšių su „MG Baltic“ pašalino Mantą Adomėną iš partijos

Gyvenimas

Chirurge svajojanti tapti Urtė pamatė, kaip dirba medikai Jungtinėje Karalystėje

Aktualu

D.Trumpo žodžiais dėl JAV karių ir pratybų Pietų Korėjoje gali džiaugtis ir Kinija, ir Rusija

Vardai

Daugiau vandens

Sveikata

Ruduo pilnas komplimentų

Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką