Dabar populiaru
Publikuota: 2018 vasario 13d. 07:59

Po „Lietuvos geležinkelių“ išskaidymo – žvilgsnis į nuostolingą keleivių vežimą

Traukinys
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr. / Traukinys

Kai kurie maršrutai, kuriais dabar keleivius gabena „Lietuvos geležinkeliai“, turėtų būti atiduoti kitiems vežėjams, o jų gabenimas turi būti dotuojamas iš biudžeto, sako kai kurie ekspertai. Vyriausybė pritarė „Lietuvos geležinkelių“ išskaidymui, todėl nuostolingas keleivių vežimas bus sutelktas vienoje atskiroje bendrovėje.

2016 metais „Lietuvos geležinkeliai“ iš keleivių vežimo patyrė 36,5 mln. eurų nuostolių. Pernai, preliminariais duomenimis, nuostoliai buvo šiek tiek mažesni. Po to, kai Vyriausybė pritarė bendrovės išskaidymui, laikas paskaičiuoti, kiek kainuoja vieno keleivio vežimas ir ar verta juos gabenti būtent geležinkeliu, sako ekspertai.

„Nėra jokios paslapties – keleivių vežimas yra nuostolingas, tačiau niekas neturėtų brangti, kadangi sprendimai yra tokie priimti, kad „Lietuvos geležinkeliai“, kaip holdingas, mokės į valstybės biudžetą dividendus ir tik sumokėjus dividendus bus galima kalbėti apie kompensaciją ar dotaciją keleivių vežimui“, – antradienį interviu LRT radijui teigė S. Skvernelis.

Susisiekimo ministras Rokas Masiulis pripažino, kad keleivių vežimas geležinkeliais veikiausiai nebus pelninga veikla ir ją teks subsidijuoti iš valstybės biudžeto.

„Keleivių vežimas abejotina, kad bus pelningas. (...) Tos įmonės infrastruktūros ir krovinių vežimo tikimės, kad bus pelningos ir mokės dividendus į biudžetą. Iš biudžeto ta subsidija bus skirta ir tikimės, kad dividendai bus didesni už subsidiją“, – pirmadienį kalbėjo R.Masiulis.

Negalės ilgai murkdytis nuostoliuose

„Reikia tik pasidžiaugti, kad pagaliau veikla bus atskirta, nes dabar bus aiškiai pasakyta, kiek kainuoja vežti kiekvieną žmogų geležinkeliu. Tai daranti įmonė negalės būti visada nuostolinga, todėl turės ieškoti būdų, kaip sumažinti nuostolius“, – mano „INVL Asset Management“ Investicijų valdymo padalinio vadovas Vaidotas Rūkas.

Todėl vienas iš siūlomų būdų – nutraukti keleivių gabenimą nuostolingiausiais maršrutais ir skelbti konkursą vežėjams. Tokiu atveju keleiviai būtų vežami autobusais, o valstybė dotuotų šią paslaugą.

Į Marcinkonis – triskart per dieną ir žiemą

Patys „Lietuvos geležinkeliai“ teigia ir toliau vykdysiantys šią paslaugą, tad apie maršrutų karpymą bent jau viešai nekalba. Beje, Lietuvos banko valdybos pirmininko pavaduotojas Raimondas Kuodis kai kurių maršrutų keleivius yra pavadinęs „grybautojais“, turėdamas mintyse tik rudenį į Marcinkonis keliaujančius gyventojus.

Tačiau keleiviai į grybautojų pamėgtas vietas traukiniais gabenami ir kitais sezonais, pavyzdžiui, šiuo metu. Taigi žiemą „Lietuvos geležinkeliai“ keleivius į Marcinkonis gabena tris kartus per dieną.

„Gatvės gyvos“ nuotr./Traukinys Marcinkonys-Vilnius
„Gatvės gyvos“ nuotr./Traukinys Marcinkonys-Vilnius

„Vadinasi, tai yra socialinė paslauga, ir laikas paskaičiuoti, kiek ji kainuoja. Labai gerai, kad keleiviai gabenami ir į atokesnes vietas, tačiau tai turėtų dotuoti valstybė. Tai yra normali praktika Vakaruose“, – pastebėjo V.Rūkas.

Tiesa, nors „Lietuvos geležinkeliai“ išskaidomi į tris atskiras bendroves, tačiau visos jos ir toliau priklausys tai pačiai valstybės įmonei, prižiūrės ta pati – Susisiekimo ministerija. Anksčiau siūlyta skaidyti iš esmės – kad keleivių, krovinių vežimas ir infrastruktūra priklausytų skirtingoms ministerijoms. Tačiau dėl tranzito į Kaliningradą pasirinktas „švelnusis“ atskyrimas.

Bendrovė bando eksperimentuoti

„Lietuvos geležinkeliai“ gerokai anksčiau apkarpė maršrutus, tačiau dabar apie tai nekalba.

Geležinkelininkai bando prisivilioti daugiau keleivių į vykstančius reisus. Pavyzdžiui, vasarą „Lietuvos geležinkelių“ keleiviai iš Kretingos gabenti autobusais į Nidą ir Palangą, kur traukiniai nepasiekia.

„Mes svarstome apie keleivių vežimą iki artimiausios stoties kitu transportu iš tokių vietų, kuriose nėra geležinkelio. Tokio maršruto pavyzdys – „Pajūrio ekspresas“, kai keleiviai į Palangą ar Nidą buvo iš Kretingos ar Klaipėdos vežami autobusu. Tokie maršrutai atvertų naujas galimybes ir autobusų kompanijoms“, – sako „Lietuvos geležinkelių“ komunikacijos vadovas Mantas Dubauskas.

Negana to, atsirado ir naujų maršrutų, pavyzdžiui, šių metų sausį traukinys iš Klaipėdos kursavo į Sovetską Kaliningrade, o savaitgaliais jau galima nukakti traukiniu iš Vilniaus į Daugpilį Latvijoje.

Tiesa, kai kur imta ir taupyti. Pavyzdžiui, nuo praėjusių metų gegužės Vilniuje nebeprikabinami „lietuviški“ vagonai prie „Rusijos geležinkelių“ traukinio, važiuojančio iš Kaliningrado į Maskvą. Dėl to tikimasi sutaupyti per 2 mln. eurų. Taip pat sumažintas reisų iš Vilniaus į Naująją Vilnią skaičius, nes šiais traukiniais kartais važiuodavo vos vienas žmogus. Tai padės sutaupyti 120 tūkst. eurų per metus.

Subsidijuos – jei skirs dividendus

Tačiau panašu, kad valstybei reikės spręsti keleivių vežimo klausimą. Į šių metų biudžetą jau įtraukta subsidija keleivių vežimui – 35 mln. eurų. Tiesa, keleivių gabenimas bus subsidijuotas tik tokiu atveju, jei „Lietuvos geležinkeliai“ skirs analogišką sumą dividendų.

Ar tai realu? Žinant tai, kad „Lietuvos geležinkeliai“ neseniai sumokėjo Europos Komisijai 28 mln. eurų baudą už išardytą Rengės ruožą, tikėtis solidžių dividendų yra sunku.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Aktualu

„Čia – estai, čia – rusai“: rinkimų kampanijos plakatas sukėlė skandalą Taline

24sek

N.Wolterso žmonai linkėjimus siuntęs Šaras džiaugėsi pozityviais „Žalgirio“ postūmiais

15min iš Gdansko Aktualu

Gdanskas atiduoda paskutinę pagarbą nužudytam merui – karstą lydėjo tūkstančiai

Vardai

„Žmonės 2019“ apdovanojimai: vyriškos ašaros, naujoko sėkmė ir įkvepiančios kalbos

Aktualu

Prezidento rinkimai artėja – R.Žemaitaitis įvardijo naujas galimas pavardes

24sek

Juoda serija nutraukta įspūdingai – Kauno „Žalgiris“ parbloškė „Panathinaikos“

Vardai

Dūzgės neįprastoje aplinkoje: Operos ir baleto teatre įžymybės šventė kartu su metų geriausiais

Kultūra

Įvertino M.Ivaškevičiaus partizanus: vaizduoti ne kaip idealizuoti herojai, o kaip sudėtingos asmenybės

Vardai

Karolina Meschino ir Remis nustebino išskirtiniu stiliumi: aprangą derino prie reperio plaukų spalvos

15min iš Dakaro Gazas

Gera žinia: Balys Bardauskas po operacijos šypsosi ir drąsina kitus

Įspūdingiausi 2019 metų Dakaro ralio kadrai

24sek

Akinantį šou sukūręs Aaronas White'as: „Dėl to mes žaidžiame krepšinį“

Vardai

Operos ir baleto teatre – iškilmingi apdovanojimai: ant raudono kilimo sublizgo ryškiausios žvaigždės

Atsisveikinimas su Sauliumi Karosu

15min iš Berlyno Verslas

„Karas“ baigtas: nuo kitos savaitės lenkai vėl įsileis lietuviškas kiaules

Pasaulis kišenėje

„Wizz Air“ pakėlė bagažo kainas – norint pasiimti lagaminą teks mokėti daugiau

24sek

Sensacija Eurolygoje – „Budučnost“ nukovė Madrido „Real“ žvaigždes

Aktualu

Panevėžio rajone prie įklimpusio „Opel“ aptiktas vyras atsisakė tikrintis blaivumą

Verslas

Karalius nukarūnuotas: JAV rinką drebinusio namo kaina sumažinta beveik perpus

Aktualu

Vilniuje nufilmuotas „holivudinis“ epizodas: į veidą nukreiptas ginklas – baisiau už raudoną šviesoforą

15min iš Berlyno Verslas

Berlyno „Žaliojoje savaitėje“ liejasi alkoholis: mažiau už lietuvius turi tik lenkai ir rusai

Aktualu

Devynmetės įvaikinimo drama: buvęs garsus teisėjas nesupranta kolegos motyvų

Aktualu

Dūžta viltys išeiti į laisvę: amnestija bus pritaikyta tik nedaugeliui

15min iš Dakaro Gazas

Dakaro dienoraštis Nr.10. Kodėl Dakaro čempionas sveikinasi lietuviškai?

24sek

Milano „Olimpia“ krizė – po dramatiško finišo krito Vitorijoje

Naujienos

Aktualu

„Čia – estai, čia – rusai“: rinkimų kampanijos plakatas sukėlė skandalą Taline

24sek

N.Wolterso žmonai linkėjimus siuntęs Šaras džiaugėsi pozityviais „Žalgirio“ postūmiais

15min iš Gdansko Aktualu

Gdanskas atiduoda paskutinę pagarbą nužudytam merui – karstą lydėjo tūkstančiai

Vardai

„Žmonės 2019“ apdovanojimai: vyriškos ašaros, naujoko sėkmė ir įkvepiančios kalbos

Aktualu

Prezidento rinkimai artėja – R.Žemaitaitis įvardijo naujas galimas pavardes

24sek

Juoda serija nutraukta įspūdingai – Kauno „Žalgiris“ parbloškė „Panathinaikos“

Vardai

Dūzgės neįprastoje aplinkoje: Operos ir baleto teatre įžymybės šventė kartu su metų geriausiais

Kultūra

Įvertino M.Ivaškevičiaus partizanus: vaizduoti ne kaip idealizuoti herojai, o kaip sudėtingos asmenybės

Vardai

Karolina Meschino ir Remis nustebino išskirtiniu stiliumi: aprangą derino prie reperio plaukų spalvos

15min iš Dakaro Gazas

Gera žinia: Balys Bardauskas po operacijos šypsosi ir drąsina kitus

Įspūdingiausi 2019 metų Dakaro ralio kadrai

24sek

Akinantį šou sukūręs Aaronas White'as: „Dėl to mes žaidžiame krepšinį“

Vardai

Operos ir baleto teatre – iškilmingi apdovanojimai: ant raudono kilimo sublizgo ryškiausios žvaigždės

Atsisveikinimas su Sauliumi Karosu

15min iš Berlyno Verslas

„Karas“ baigtas: nuo kitos savaitės lenkai vėl įsileis lietuviškas kiaules

Pasaulis kišenėje

„Wizz Air“ pakėlė bagažo kainas – norint pasiimti lagaminą teks mokėti daugiau

24sek

Sensacija Eurolygoje – „Budučnost“ nukovė Madrido „Real“ žvaigždes

Aktualu

Panevėžio rajone prie įklimpusio „Opel“ aptiktas vyras atsisakė tikrintis blaivumą

Verslas

Karalius nukarūnuotas: JAV rinką drebinusio namo kaina sumažinta beveik perpus

Aktualu

Vilniuje nufilmuotas „holivudinis“ epizodas: į veidą nukreiptas ginklas – baisiau už raudoną šviesoforą

15min iš Berlyno Verslas

Berlyno „Žaliojoje savaitėje“ liejasi alkoholis: mažiau už lietuvius turi tik lenkai ir rusai

Aktualu

Devynmetės įvaikinimo drama: buvęs garsus teisėjas nesupranta kolegos motyvų

Aktualu

Dūžta viltys išeiti į laisvę: amnestija bus pritaikyta tik nedaugeliui

15min iš Dakaro Gazas

Dakaro dienoraštis Nr.10. Kodėl Dakaro čempionas sveikinasi lietuviškai?

24sek

Milano „Olimpia“ krizė – po dramatiško finišo krito Vitorijoje

Vardai

Gera keliauti kartu

Praktiški patarimai

Video

00:21
20:23
01:49

Maistas

Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką