Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2017 04 03 /10:47

Rusijos veiksmai kenkia Lietuvos logistikos verslui, gali skaldyti Baltijos valstybes

Valstybės saugumo departamentas (VSD) įspėja, kad Rusijos vykdoma protekcionistinė politika ir siekis apriboti krovinių srautus kenkia Lietuvos transporto verslui bei energetikai, be to, tai gali skaldyti Lietuvą, Latviją ir Estiją.
„Klaipėdos naftos“ bendrovės teritorijoje
„Klaipėdos naftos“ bendrovės teritorijoje / Aurelijos Kripaitės/15min.lt nuotr.

„Rusijos strategija nukreipti vietinės kilmės krovinius į savus jūrų uostus, skatinusi konkuruoti Baltijos šalių transporto kompanijas, gali sudaryti prielaidas skaldyti Baltijos valstybių pozicijas svarbiais regiono ekonominio saugumo klausimais“, – teigiama pirmadienį paskelbtoje VSD grėsmių nacionaliniam saugumui vertinimo ataskaitoje.

VSD direktorius Darius Jauniškis teigia, kad nukreipdama krovinius į savo uostus, Rusija gali skaldyti Baltijos šalių vienybę energetiniais klausimais – pavyzdžiui, dėl Astravo AE projekto.

„Aš manau, dėl to paties energetinio sektoriaus klausimais – ir dujų pirkimo, ir elektros pirkimo, pavyzdžiui. Kaip žinote, Lietuva kol kas viena kovoja dėl Astravo labai rimtai. Mes jokiais būdais nesistengiame susieti, bet yra tam tikrų terpių, kur gali kištis, bandyti paveikti politikus ar žiniasklaidą ir kitus žmones, kad įkaltų pleištą tarp Baltijos valstybių vienybės“, – spaudos konferencijoje pirmadienį sakė D.Jauniškis, atsakydamas į klausimą, kaip konkrečiai Rusija gali skaldyti Baltijos valstybes jų ekonominio saugumo kontekste.

Anot jo, Rusija tai gali daryti, naudodamasi savo įtaka Baltarusijai ir skatindama ją nevežti krovinių per Baltijos šalis.

„Žinoma, kad gali (veikti per krovinių nukreipimą – BNS) ir aš manau, kad vėl tas pats faktas, kas paminėta ataskaitoje – nukreipiant Baltarusijos krovinius per Rusijos uostus, ekonomiškai mums atsilieptų labai stipriai, Rusijai būtų į naudą. Vėlgi naudojant politinius svertus, įtaką Baltarusijai, tai galima padaryti. Čia reikėtų atkreipti dėmesį“, – tikino VSD vadovas.

Ataskaitoje pažymima, kad Rusija yra apribojusi naftos tiekimą Baltarusijai, kurią spaudžia mainais už geležinkelio tarifų nuolaidas nukreipti naftos produktų eksportą į Rusijos jūrų uostus.

„Baltarusijai pasidavus spaudimui nukreipti naftos produktų eksportą į Rusijos uostus, neigiamas pasekmes pajustų ir Lietuvos krovos kompanijos“, – rašoma ataskaitoje.

Anot VSD, Rusija siekė blokuoti Lietuvos įmonių tranzitu į Rusiją gabenamus krovinius, bandydama perimti krovinius pati. Pasak žvalgybos, Rusija taip pat spaudė Baltarusiją, kad ši stabdytų krovinių pervežimus iš Lietuvos.

„2016 metais Lietuvos autotransporto pervežimų įmonės buvo priverstos toliau konkuruoti su Rusijos įmonėmis nelygiavertėmis sąlygomis. Rusija ne tik darė spaudimą Baltarusijos muitinės kontrolės pareigūnams periodiškai stabdyti krovinių pervežimus Lietuvos–Baltarusijos pasienio kontrolės punktuose,bet ir pradėjo taikyti daugiau administracinių reikalavimų Lietuvos autotransporto bendrovėms ir valstybinėms institucijoms, be to, buvo padidinti kelių mokesčiai“, – rašoma ataskaitoje.

Rusijai ir Baltarusijai praėjusią savaitę vėl nepavyko rasti kompromiso daugiau negu metus besitęsiančiame ginče dėl dujų ir naftos tiekimo. Šis ginčas tiesiogiai veikia ir „Lietuvos geležinkelių“ bei „Klaipėdos naftos“ veiklą.

Maskvai nesutariant su Minsku dėl dujų kainos, pastarajam nuo 2016-ųjų vienašališkai už jas mokant mažiau, naftos tiekimą Baltarusijai nuo praėjusių metų vidurio sumažino daugiau nei trečdaliu, nuo spalio mėnesio – dar 15 proc., o šiemet tiekimą ir toliau riboja.

Be kita ko, Rusija bando nukreipti baltarusiškus krovinius į savo uostus. Rusijos valstybės kontroliuojama geležinkelių operatorė RŽD pernai spalį nustatytą 25 proc. nuolaidą Baltarusijos naftos produktų gabenimui geležinkeliais link Rusijos uostų Suomijos įlankos pakrantėje nuo kovo 10 dienos padidino iki 50 proc. Tačiau Baltarusijos naftos eksportuotojai šiuo pasiūlymu nesusigundė.

Premjeras Saulius Skvernelis anksčiau teigė neatmetantis, kad Latvija nepalaiko Lietuvos siekio boikotuoti Astravo AE elektros, nes tikisi sulaukti baltarusiškų krovinių, kurie būtų nukreipti ne per Klaipėdos, o per Ventspilio uostą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius