Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Vilniaus savivaldybė perka naujus troleibusus, kritikai pyksta: pirks brangiai ir prastus

Vilniaus miesto savivaldybė yra paskelbusi, kad ketina įsigyti ne mažiau kaip 40 naujų žemagrindžių troleibusų daugiau nei už 15,8 mln. eurų. Atrodytų, tereikia džiaugtis, tačiau judėjimo „Už troleibusus Vilniuje“ atstovai įžvelgia, kad miestas esą nenori įsigyti kuo daugiau troleibusų už priimtiną kainą, o siekia prisivilioti tik vieną gamintoją. Savivaldybė tokią kritiką vadina laužta iš piršto.
Troleibusas
Troleibusas / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Skelbimas apie viešąjį pirkimą patalpintas Centriniame viešųjų pirkimų portale, o pasiūlymų laukiama iki šių metų rugpjūčio 22 d. 10 val., kai jau bus susipažįstama su pasiūlymais. Skelbime apie pirkimą teigiama, kad „pirkimo objektas – keleivius miesto sąlygomis vežti pritaikyti nauji žemagrindžiai vienaaukščiai troleibusai“.

Maksimali vertė – 15,8 mln. eurų

Nustatyta maksimali pirkimo vertė be PVM – 15,829 mln. eurų, minimalus perkamas transporto priemonių kiekis – 40 troleibusų. „Perkančioji organizacija siekia įsigyti ir daugiau transporto priemonių, nei nurodytas minimalus transporto priemonių kiekis, t.y. didžiausią transporto priemonių kiekį, kurį galima įsigyti už nustatytą maksimalią pirkimo vertę be PVM“, – teigiama skelbime.

Pagal konkurso sąlygas, tiekėjai privalo siūlyti daugiausia transporto priemonių, kurias savivaldybė galėtų įsigyti už suplanuotus pinigus. Tačiau pasiūlymo kaina negali viršyti nustatytos maksimalios pirkimo vertės be PVM. „Pirkimo pasiūlyme visos siūlomos transporto priemonės turi būti vieno gamintojo, vieno modelio ir vienodos komplektacijos, su kintamos srovės asinchroniniais elektros traukos varikliais, turi būti naujos, pagamintos ne anksčiau nei 2017 m.“, – teigiama skelbime.

Visus troleibusus miestas norėtų gauti per 330 dienų nuo sutarties pasirašymo, jie gali atkeliauti partijomis. Konkursą laimėti turi galimybių mažiausią kainą pasiūlęs tiekėjas (lyginamasis svoris: 60). Taip pat svarios įtakos turės suteikiamos garantijos, techninis aptarnavimas ir priežiūra, transporto priemonės eksploatacinio laikotarpio poveikis energetikai ir aplinkai.

„Vilniaus miesto savivaldybė yra suplanavusi atnaujinti ne tik autobusų, bet ir troleibusų parką. Per ateinančius dvejus metus iš ES struktūrinių fondų lėšų ketinama įsigyti ir ne mažiau kaip 40 troleibusų. Skaičiuojama, kad ne mažiau kaip 40 troleibusų kainuos per 15 mln. 829 tūkst. eurų, iš kurių 13 mln. 455 tūkst. eurų bus ES investicijų lėšos, o 2 mln. 374 tūkst. eurų – savivaldybės biudžeto ir „Vilniaus viešojo transporto“ lėšos, sudarančios 15 proc. projekto biudžeto“, – 15min teigė Vilniaus miesto savivaldybės Administracijos direktorės pavaduotojas Arvydas Darulis

Už europinius pinigus

Atrodytų, belieka tik laukti naujųjų troleibusų, nes dabar mieste važinėjantys apie 250 troleibusų galėtų save vadinti senukais – net 99 proc. jų yra vyresni nei 10 metų. Tad girgžda, lūžta jie, vasarą juose karšta, žiemą – šalta.

Mieste važinėjantys apie 250 troleibusų galėtų save vadinti senukais – net 99 proc. jų yra vyresni nei 10 metų.

Naujuosius troleibusus Vilniaus miesto savivaldybė pasiryžusi pirkti gavusi Europos Sąjungos paramą pagal priemonę „Miesto viešojo transporto priemonių parko atnaujinimas Vilniaus mieste“. Esinvesticijos.lt patalpintoje paraiškoje nurodoma, kad šiuo projektu siekiama energijos efektyvumo ir atsinaujinančių išteklių energijos gamybos ir naudojimo skatinimo. Paraiškoje nurodyta projekto vertė yra 15,829 mln. eurų, prašoma finansavimo suma – 13,454 mln. eurų. Paraiška gauta liepos 31 dieną.

„Pastaraisiais metais Vilniaus miesto gyventojų ir į miestą atvykstančių „dienos gyventojų“ skaičius nuolat augo, o tai lėmė vis intensyvesnius individualių transporto priemonių miesto gatvėse srautus, transporto spūsčių didėjimą, oro užterštumą, ilgesnį kelionės laiką. Šias problemas bent iš dalies padėtų sumažinti intensyvesnis naudojimasis miesto viešuoju transportu, tačiau šiuo metu viešojo transporto paslaugos neretai neatitinka vartotojų lūkesčių, netenkina jų poreikių, ir tai skatina naudotis automobiliu, o ne viešuoju transportu, – teigiama paraiškoje. – Nors troleibusų maršrutų tinklas, ypač centrinėje miesto dalyje, yra labai gerai išvystytas, tačiau eksploatuojamas transporto priemonių parkas didžiąja dalimi nusidėvėjęs, troleibusai techniškai ir moraliai pasenę, menkas jų eksploatacinis greitis, prastos keleivių kelionės komforto sąlygos. Per paskutinįjį dešimtmetį troleibusų parkas visai nebuvo atnaujinamas, todėl šiuo metu vidutinis troleibusų amžius siekia per 22 metus, o apie 57 proc. viso parko sudaro 20–25 metų troleibusai. Didžioji dalis troleibusų nepritaikyti neįgaliesiems arba žmonėms su specialiaisiais poreikiais, o tai didina jų socialinę atskirtį.“

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Vilniaus viešasis transportas
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Vilniaus viešasis transportas

Kiek perveža keleivių?

Tačiau čia nurodomas skaičius, kuris, net žiūrint neprofesionalia akimi, kelia itin daug abejonių – teigiama, kad „2016 m. Vilniaus mieste troleibusais buvo pervežta beveik 55 tūkst. keleivių“. Dėl tiek keleivių vargu ar Vilnius gali tikėtis beveik 13,5 mln. eurų.

Tik kad pervežamų keleivių skaičius toli gražu ne toks. Vilniaus miesto savivaldybė patikslino: per metus viešasis transportas perveža milijonus keleivių. „Esame paskaičiavę, kad įsigijusi naujus autobusus ir troleibusus bendrovė „Vilniaus viešasis transportas“ galės gerokai sumažinti eksploatacijos sąnaudas, teikti inovatyvias, greitas ir kokybiškas paslaugas miestiečiams. Tikimės, kad per metus keleivių skaičius galėtų išaugti daugiau nei 4 proc. „Vilniaus viešasis transportas“ yra didžiausia Vilniaus miesto savivaldybės bendrovė, kasmet per metus pervežanti apie 195 mln. keleivių“, – teigė A.Darulis.

Tokia klaida nejučia priverčia susimąstyti, ar ir pats pirkimas parengtas profesionaliai. Judėjimo „Už troleibusus Vilniuje“ atstovai įsitikinę – konkurso sąlygos parengtos taip, kad miestas įsigytų kuo brangiau ir kuo prastesnių troleibusų. Kaip teigiama judėjimo parengtoje informacijoje, įtarimų konkurso sąlygos jiems sukėlė dar prieš pusantro mėnesio, kai tik pasirodė oficialiai. Tačiau esą tikėtasi, kad viešumas padės situaciją pataisyti ir konkursas pritrauks kuo daugiau dalyvių.

Turi įtarimų

Gal tie 5 mln. eurų Vilniui tėra smulkmena? O gal tie 5, 10 (o gal net ir 30!) papildomų troleibusų, kuriuos būtų galima įsigyti už numatytą sumą, taip pat yra smulkmena?

„Neapleidžia įtarimas, kad šio pirkimo sąlygos yra sudėliotos taip, kad pirkime realiai galėtų dalyvauti tik vienas gamintojas. Tai tarsi minų laukas, kur jeigu gamintojas/jo atstovas neužšoka ant vienos minos – jis pataikys ant kitos. Tokiu būdu kartojasi istorija, kuri buvo su liūdnai pagarsėjusiu 150 dyzelinių autobusų pirkimu – vos paskelbus pirkimo sąlygas, tuomet buvo garsiai kalbama, kad dalyvauti galės tik vienas gamintojas. Taip ir nutiko – artėjant numatyto termino pabaigai paraišką buvo pateikęs vos vienas gamintojas. Tuomet, galbūt pabūgus galimo skandalo, viena iš viešojo pirkimo sąlygų (po daugkartinių atsisakymų tai padaryti) buvo pakeista, tačiau per skirtą trumpą papildomą terminą paraišką suspėjo pateikti tik dar vieno gamintojo atstovai. Kalbama, kad dėl sąmoningai sumažintos konkurencijos Vilnius už anksčiau paminėtus 150 autobusų tiekėjams sumokės bent 2–3 mln. eurų daugiau, negu būtų mokėjęs, jeigu viešasis pirkimas būtų organizuotas skaidriai“, – tokį tekstą galima perskaityti troleibusas.lt.

Taip pat judėjimo šaltinių teigimu, dėl sąlygų, tinkančių tik vienam gamintojui, bent 2 mln. eurų gali būti permokėta ir už troleibusus. „Gal tie 5 mln. eurų Vilniui tėra smulkmena? O gal tie 5, 10 (o gal net ir 30!) papildomų troleibusų, kuriuos būtų galima įsigyti už numatytą sumą, taip pat yra smulkmena?“ – piktinamasi tekste.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Arvydas Darulis
Luko Balandžio / 15min nuotr./Arvydas Darulis

Anot A.Darulio, siekiant aiškumo gautų dalyvių pasiūlymų vertinimo metu, nekeičiant žemagrindžių troleibusų pirkimo dokumentų esmės, rugpjūčio 3 d. Centrinių viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje buvo viešai papildyti žemagrindžių troleibusų pirkimo dokumentai nauju priedu.

„Šiuo metu viešai yra paskelbtos troleibusų pirkimo sąlygos ir visi tiekėjai gali pateikti paklausimus dėl pirkimo sąlygų. Konkurso sąlygos parengtos ne vienam gamintojui, o visiems norintiems ir galintiems dalyvauti konkurse. Pasibaigus konkursui ir pasirašius sutartį, konkurso laimėtojas privalės ne vėliau kaip per 330 dienų pristatyti troleibusus. Konkurso vokų plėšimas numatytas jau po dviejų savaičių, rugpjūčio 22 dieną. Tikimės, kad troleibusai sostinės gatvėmis pradės riedėti jau kitų metų vasarą“, – teigė A.Darulis

Skubama prieš rinkimus?

Anot judėjimo „Už troleibusus Vilniuje“ atstovų, peršasi mintis, kad troleibusus pirkti paprasčiausiai skubama – juk rinkiminė kampanija ne už kalnų, o miesto valdžia bent tuo galės pasigirti.

Stebina ir tai, kad pirkimas esą tarptautinis, bet skelbiamas tik lietuvių kalba, o tai perša išvadą, jog laukiama tik Lietuvoje atstovus turinčių bendrovių. O ir laikas esą pasirinktas keistas – vasara, kai daugelis atostogauja, o Vakarų Europoje pasitaiko atvejų, kad vienu metu atostogauja visa bendrovė.

Gegužės pradžioje Vilniaus miesto savivaldybė taip pat paskelbė atvirą tarptautinį konkursą, norėdama atnaujinti 40 proc. viso „Vilniaus viešojo transporto“ autobusų parko. Išperkamosios nuomos būdu bus įsigyta 150 naujų autobusų – 100 dviašių ir 50 triašių žemagrindžių už ne didesnę nei 40,5 mln. eurų (be PVM) kainą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius