Dabar populiaru
Publikuota: 2013 birželio 25d. 11:32

Vilniaus viešojo transporto reforma: teks ne tik derinti eismo tvarkaraščius, bet ir laužyti keleivių įpročius

Kastytis Lubys
Irmanto Gelūno / 15min nuotr. / Kastytis Lubys

Nuo liepos 1 dienos gerokai keisis Vilniaus viešojo transporto sistema: išnyks maršrutiniai taksi, atsiras greitieji autobusai, mažės troleibusų, juos palaipsniui keis autobusai. Vilniaus savivaldybės Viešojo transporto projekto optimizavimo koordinatorius Kastytis Lubys tikina, kad reformai pasiruošta, nors vienas kitas nedidelis nesklandumas po liepos 1-osios gali kilti. Bet esą chaoso, kuriuo gąsdina pertvarkos kritikai, tikrai nebus.

– Ar esate pasiruošę po savaitės mieste turėti kitokią viešojo transporto sistemą?

– Būsime, privalome būti, nes neturime alternatyvų. Taip pasirinkome, taip suplanavome darbus, kad turime dėkingą laikotarpį, tad nebent liks tik kokios nežymios smulkmenos, neturinčios įtakos pačiam keleivių vežimui, tarkim, stotelių dailinimas. Turime laiko sudėti paskutinius akcentus ir padaryti projektą tokį, kokį įsivaizdavome.

– Kritikai sako – bus chaosas.

– Dėl to jie ir kritikai, kad niekuo netikėtų, bet mes esame optimistai ir realiai žiūrime į situaciją, manome, jog viskas bus gerai. Mes įvertiname blogiausia ir tikimės geriausio.

– Pertvarka didelė ir svarbi: atsiranda greitieji autobusai, kai kur mažėja troleibusų. Tad ir kritikos netrūksta, galbūt išties atsiras daug nepatogumų?

Dėl to jie ir kritikai, kad niekuo netikėtų, bet mes esame optimistai ir realiai žiūrime į situaciją, manome, jog viskas bus gerai.

– Aš neeskaluočiau, kad tai dėl autobusų ar troleibusų. Manau, pagrindinė pertvarka turi įvykti žmonių pasąmonėje ir galvose. Sudėtingiausia ir yra kėsintis į įprastą žmonių gyvenimo ritmą. Nesvarbu, ar tai buvo gerai, ar blogai, bet tai yra nusistovėjusi tvarka, todėl žmonėms sudėtinga suprasti, jie negali patikėti, kad taip bus. Viešuoju transportu važinėja apie 50 proc. mano kolegių, kurios aktyviai domisi ir kai kada negali patikėti, kad galės greitai atvažiuoti į darbą, kad bus tokie tvarkaraščiai, kurie pateikti, o juose nurodytas laikas yra realus. Todėl atsiranda abejonių, gal kažkas nepavyks – gal susidarys spūstys, gal A juosta nepraleis autobuso kas nors ar pan.

Bet mes čia kalbame apie pavienius atvejus, kuriuos galima ištaisyti. Ypatingai mums svarbu nuosekliai suderinti eismo tvarkaraščius, kad atvažiavęs prie pagrindinių ir greitųjų maršrutų keleivis nesijaudintų, ar nepavėluos į autobusą. Net jeigu greitasis autobusas, kurio tau reikia, nuvažiavo, po 5 minučių atvažiuos kitas.

– Vadinasi, greitieji autobusai nuolat važinės kas 5–7 minutes?

– Taip. Žinoma, dieną keleivių srautui sumažėjus intervalas tarp greitųjų autobusų pailgės iki 9–10 minučių, bet šiems maršrutams skirta pakankamai transporto priemonių. Tad jei matysime, kad autobusų trūksta, jų padaugės.

Mums, kaip projekto įgyvendintojams, truputį apmaudu, kad Vilniaus miesto taryba labiau politiškai susiejo su visu optimizavimo procesu ir du kartus nepatvirtino konkurso privatiems vežėjams parinkti rengimo aprašų. Tai kažkiek mus pristabdė, nes norėjome įtraukti privačius vežėjus, kurie turėtų naujesnes transporto priemones, efektyvesnę savikainą. Mes viliamės, kad rudenį bus grįžta prie šito klausimo ir mūsų gerbiami tarybos nariai pažiūrės iš kito taško į situaciją. Be to, jie jau galės realiai įvertinti tai, kas pasikeitė viešojo transporto sistemoje nuo liepos 1 dienos.

– Bet kaip privežimo paslauga? Skelbti konkursus parinkti privačius vežėjus savivaldybė negalėjo, neturėdama konkurso aprašo, tad ar „Vilniaus viešasis transportas“ bus pajėgus pasiekti pakraščių gyventojus?

Aš manau, kad realų laiką ne kartą yra apibrėžęs mūsų meras – iki Kalėdų turėtų viskas susigulėti.

– Privežimo maršrutai bus, bet privačių bendrovių prisijungimą įsivaizdavome su mažesnės talpos autobusais, negu dabar turimi standartiniai. Norėjome sumažinti intervalus tarp važiuojančių privežimo maršrutu autobusų, kad autobusai važiuotų dažniau. Pvz., šiuo metu vienas autobusas, aptarnauja tą maršrutą, o po konkurso būtų mažiausiai du, o gal ir trys mažesni. Jų važiavimo savikaina perpus mažesnė, tad turėtume galimybę pagerinti susisiekimą žmogui ir padažninti tą maršrutą.

Bet kadangi neturime instrumento skelbti konkursus ir pritraukti privatininkus, vadinasi, paliksime privežimo maršrutą su vienu autobusu kol kas, iki rudens, kol negrįšime su tais klausimais į tarybą. Mes negalime branginti kainos pridėdami dar vieną autobusą.

Gyventojams niekas nesikeis, jie turės tą pačią paslaugą jiems įprastu laiku, tik jiems labai pagerės susisiekimas atvažiavus į miestą. Tik tikėjomės, kad jiems reikės mažiau laukti ir jie galės lengviau planuoti laiką, nes kartais sudėtinga prisirišti prie konkretaus laiko, o kai vienas autobusas kas 40–50 minučių, tai daugiau baimių pražiopsoti jį. O technikai visko gali nutikti, gali sugesti, tektų laukti, kol atsiųsime rezervinį autobusą. Tokio pobūdžio nepatogumai mažinant savikainą ir turint mažos talpos autobusus buvo užprogramuoti optimizavimo projekte, tuomet pakraščių gyventojams gerokai pagerėtų susisiekimas. Bet kol kas to reikės palaukti.

– Sakote, sunkiausia yra pakeisti žmonių įpročius. Kaip manote, kiek prireiks laiko žmonėms priprasti prie naujos sistemos, naujų tvarkaraščių?

– Aš manau, kad realų laiką ne kartą yra apibrėžęs mūsų meras – iki Kalėdų turėtų viskas susigulėti.

Privalumas optimizuoti sistemą nuo liepos 1 dienos yra tas, kad dabar mažiausi keleivių srautai, atostogų metas, nėra studentų, moksleiviai nesimoko, o palaipsniui nuo rugpjūčio antrosios pusės grįžta darbuotojai, prisijungia studentai, ypatingai pirmamečiai, jie adaptuojasi, rugsėjį pradeda važinėti moksleiviai, kuriems kai kurios aktualios kryptys irgi gali būti koreguojamos. Per rugsėjo mėnesį vyks adaptacija, o spalį tikimės ir mažos talpos autobusų turėti.

Mato Dauginio/15min.lt nuotr./Nepatenkintų pertvarka vilniečių protestų buvo ne vienas.
Mato Dauginio/15min.lt nuotr./Nepatenkintų pertvarka vilniečių protestų buvo ne vienas.

Vasara yra tinkamas laikas koreguoti tvarkaraščius, dėlioti maršrutus, rugsėjį jau turėti sistemą, kurios norėtų žmonės ir kuri būtų efektyvi, subalansuota ir ekonomiškai naudinga savivaldybei.

– Ekonominė nauda savivaldybei ir „Vilniaus viešajam transportui“ buvo įvardijama kaip viena iš priežasčių, kodėl reikalinga tokia reforma. Kokios naudos miestas turės?

– Tai tikrai viena iš priežasčių. Prieš 3 metus turėjome 200 mln. Lt skolą „Vilniaus viešajam transportui“. Dėl tam tikrų, kartais ir nepopuliarių priemonių, suradę vidinių rezervų, sujungę autobusų ir troleibusų įmones, mes sumažinome tuos įsiskolinimus iki 111 mln. Lt. Bet kokia skola yra blogai, tad turime planų nepablogindami gyventojams paslaugų, o jas pagerindami, dar ir sutaupyti bei padengti tuos įsiskolinimus.

– Visa tai nauda savivaldybei ir jos įmonei „Vilniaus viešasis transportas“. O kokios naudos turės gyventojai?

– Kai sutaupysime, grąžinsime skolas, galbūt net turėsime pelno, daugiau lėšų liks toms sritims, kurios taip pat naudingos gyventojams, kad ir galėsime atnaujinti parkus, nes dalyvaujame Europos Sąjungos oro taršos programose. Pagal jas mes dabar gavome 18 autobusų, rudenį turėtume gauti dar 19, o žiemą – dar 22 transporto priemones. Savivaldybė prisideda labai nedidele dalimi, tarkim, šitie 18 autobusų savivaldybei kainavo tik 3 mln. Lt. Tai tikrai labai pigu, nes 80 proc. kaštų dengia ES fondai. Tie pinigai yra tiksliniai, jų negali panaudoti tam, kam nori, o tik transportui. Tad mes išnaudojome galimybę ir transporto gerinimui skirtus pinigus panaudojome atnaujindami parką.

– Kaip gausite dar 40 naujų autobusų, ar galėsime vadinti Vilniaus viešojo transporto parką gana moderniu ir apynauju?

– Tada greitaisiais maršrutais važinės tik naujos ir efektyvios transporto priemonės. Tai garantuos, kad neišsibalansuos greitųjų transporto maršrutų sistema. Jie neges, nepalankios klimato sąlygos jiems nedarys įtakos, tad greitieji maršrutai funkcionuos gerai. O tie autobusai, kurie dabar važinės greitaisiais maršrutais, „Volvo“, gauti prieš 7–8 metus, aptarnaus pagrindinius maršrutus ir miestiečiai jaus paslaugos kokybę. Jeigu dar atsiras privačių vežėjų su mažos talpos autobusais, tai bus visai šaunu, turėsime tikrai pakankamai pajėgų, galingą viešojo transporto parką, kuris bendromis jėgomis teiks kokybišką paslaugą.

– Ar visa tai leis sumažinti išlaidas degalams, eksploatacines išlaidas?

– Jau vien tai, kad turime autobusų, varomų suspaustomis gamtinėmis dujomis, padeda sutaupyti, nes Finansų ministerija yra priėmusi sprendimą, kad šitiems vietinio reguliaraus susisiekimo autobusams netaikomas akcizo mokestis. Taip mes taupome akcizą, mažėja ir savikainos kaštai. Negalime leisti, kad brangtų kelionė viešuoju transportu.

O sumokėjus skolas, normalizavus viešąjį transportą gal galima būtų svarstyti apie papildomas lengvatas. Galbūt Vilniaus mieste deklaruotiems gyventojams savivaldybės taryba suteiktų kokių lengvatų, svarstome galimybę senjorams, kuriems daugiau nei 80 metų, važiuoti už minimalią kainą, nors jie ir dabar turi 80 proc. nuolaidą, bet galėtų būtų praktiškai nemokamai važiavimas, jeigu mes tikrai žinotume, kad jie Vilniaus senjorai.

– Konkurencijos taryba nusprendė, kad Vilniaus miesto savivaldybė savo sprendimais neskelbti konkursų visiems maršrutams, o keleivių vežimą patikėti savo įmonei „Vilniaus viešasis transportas“, pažeidė Konkurencijos įstatymo nuostatas. Ar tai turės kokios nors įtakos tolesniems savivaldybės sprendimams dėl keleivių viešojo vežimo organizavimo?

Ar privatūs vežėjai bus pajėgūs tokiomis apimtimis, tokiu eismo intensyvumu ir tokiu grafiku nuo ankstyvo ryto iki nakties teikti paslaugą? Šiuo metu ne paslaptis vilniečiams ar miesto svečiams, kad tam tikru laiku, kai dingsta komerciniai mikroautobusai. Taip nutinka, kai nelieka didelių keleivių srautų.

– Konkurencijos taryba priėmė šį sprendimą, bet galbūt Konkurencijos taryba ne visur yra nuosekli. Viename iš savo sprendimų ji pabrėžė, kad „Vilniaus viešasis transportas“ ir privatūs vežėjai mikroautobusais dirba skirtinguose keleivių aptarnavimo segmentuose ir tarpusavyje nekonkuruoja. Nes vienur yra bendra bilietų sistema, o kitur – privatininkų verslas su sava kaina.

Kitas dalykas – Konkurencijos įstatyme yra tas 4 straipsnis, pagal kurį šis sprendimas ir buvo priimtas, bet reikia paklausti, ar tas 4 straipsnis yra aukštesnis už ES direktyvą. Mes dirbame vadovaudamiesi ES direktyva ir tai aukštesnis teisės aktas, kuris suteikia visoms ES narėms-valstybėms teisę savo vežėjui paskirti privalomai aptarnauti maršrutą be konkurso. Tai kur čia konkurencijos pažeidimas?

Kitas dalykas – ar privatūs vežėjai bus pajėgūs tokiomis apimtimis, tokiu eismo intensyvumu ir tokiu grafiku nuo ankstyvo ryto iki nakties teikti paslaugą? Šiuo metu ne paslaptis vilniečiams ar miesto svečiams, kad tam tikru laiku, kai dingsta komerciniai mikroautobusai. Taip nutinka, kai nelieka didelių keleivių srautų.

Pažiūrėkite, kiek buvo triukšmo, kai paskelbėme konkursus ir pakeitėme maršrutų trasas, kad keli maršrutai nevažiuotų per labiausiai apkrautą Žaliąjį tiltą, kur ir taip yra daug transporto. Kai paprašėme važiuoti lygiagrečiomis gatvėmis, privatūs vežėjai atsisakė dalyvauti konkursuose. Ką tai reiškia? Vadinasi, jie tėra pagrindinių miesto maršrutų satelitai, be pagrindinių maršrutų negali išgyventi. Vadinasi, nuveža mokius keleivius, susigeneruoja pelną, turi mažą savikainą, nes vairuotojų atlyginimai neįtikėtinai maži.

O mums reikia atlikti socialinę funkciją, vežti lengvatas turinčius keleivius, garantuoti grįžimą iš teatro, renginių, esant poreikiui – paleisti naktinius autobusus, anksti ryte nuvežti žmones į darbus. Mes į visus tuos žmonių lūkesčius reaguojame ir suteikiame paslaugą. Vežame žmones iš pakraščių, kur keleivių mažai. Ten važiuoja standartinis autobusas, kuris tikrai neprisirenka pilnas keleivių, vežame ir orą, bet garantuojame žmogui galimybę pasiekti miestą. Privatininkai to negarantuoja.

Konkurencijos tarybos sprendimas bus skundžiamas savivaldybės Teisės departamento. Savo teisės normų iškėlimas aukščiau ES normų, nežinau... Tam yra kompetentingos institucijos, specialistai, kurie spręs.

– Apibendrinant – kuriuos rajonus ši pertvarka labiausiai palies? Ar galima išskirti, kam pagerės susisiekimas, kas galbūt labiau turės prisitaikyti?

– Visi tie rajonai, į kuriuos atvažiuoja greitieji autobusai, pajus skirtumus, turės galimybę išbandyti, ar susisiekimas jais yra geresnis. Greitųjų autobusų tinklas siekia visus miesto rajonus.

Kalbant apie konkrečius rajonus, tai, tarkim, Lazdynuose po projekto viešinimo atsižvelgėme į gyventojų pasiūlymus. Taip susiklostė, kad šiuo metu ten gyvena daugiau vyresnio amžiaus žmonių, tad nusprendėme šiuo metu nekeisti maršrutų iš Lazdynų. Buvome numatę pokyčių, bet palikome tuos pačius maršrutus, kokie yra dabar. Be to, per Lazdynus Laisvės pr. važiuos greitasis autobusas. Lazdyniečiai gali greitai nuvažiuoti į Santariškes ir į Stotį. Išlieka ir 16 troleibusas, nors važinės rečiau, bet jis lieka tam, kad galima būtų pavažiuoti tuos nedidelius atstumus, kur nesustos greitieji autobusai.

Vieaasis transportas Vilniuje
Viešasis transportas Vilniuje

Pilaitės gyventojai reiškė daug nepasitenkinimo, kad jų mylimas 47 autobusas iki Lukiškių aikštes nebevažiuoja, kad jiems reikės persėsti. Bet iš Pilaitės greitasis maršrutas važiuoja Konstitucijos pr. Jeigu išlipsime Europos a., norėdami patekti į Lukiškių a., tai 5 minučių intervalu čia stos 3 greitasis autobusas, važiuojantis į Oro uostą. Tad problemos kaip ir nėra, tik reikia persėsti arba tokiu nuostabiu oru pasivaikščioti per Baltąjį tiltą, kas užims ne daugiau laiko, negu važiavimas autobusu nuolat sustojant prie šviesoforų.

Tad visa tai tik išankstinis nusistatymas, nenoras keisti savo įpročius. Blogai, nes reikės persėsti, bet Europoje jau seniai prie to visi pripratę ir nedaro iš to problemos. Tikimės, kad palaipsniui keleiviai ir Vilniuje pripras ir jiems tai bus patogu.

Kai 2005 metais darėme pertrauką, skelbėme konkursus, tuomet labai atsinaujino privačių vežėjų transportas, nebeliko senųjų mikroautobusų. Tada mes Vilniaus mieste turėjome apie 450 mikroautobusų. Šiandien jų yra mažiau nei 200, o važinėja apie 150–160 transporto priemonių. Tad gerokai sumažėjo mikroautobusų, o ar labai pajutote, kad jų nėra? Keleiviai prisitaikė, priprato, o jie išnyko, nes ekonomiškai nebebuvo to pelno, būnant pagrindinių maršrutų satelitais.

Ten, kur mes suintensyvinome viešąjį transportą, ten nebėra terpės įsiterpti mikroautobusams. Dabar turėsime greituosius autobusus kas 5 minutes, tai terpės liks dar mažiau. Juos visiškai atstos greitieji maršrutai. Aš suprantu, kad bus nepatenkintų vilniečių, ypač daug gaunu moterų priekaištų, kad buvo patogu – išeini iš namų, kilsteli ranką ir sustoja mikriukas bet kur, lygiai taip pat bet kur išleidžia. Bet iš 10 kokie 7–8 atvejai, kad jis sustoja pažeisdamas Kelių eismo taisykles. O kiek gauname vairuotojų skundų, kad prieš nosį mikroautobusai sustoja ir pan. Nuo tokio chaosas teks atprasti ir tai bus dar viena nauda iš reformos. Esu įsitikinęs, kad ir viešojo transporto keleiviai įvertins pokyčius ir po metų jie net nebegalės patikėti, kad kitaip yra įmanoma.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Aktualu

Afganistano moterys, neįveikusios dviejų pirštų nekaltybės testo, vis dar kalinamos su žudikėmis

Aktualu

15min paaiškina: kaip Lietuvoje vyks prekyba vaistais su kanapėmis?

Pasaulis kišenėje

Rudens magija: 5 vietos Vilniuje, kurias fotografas rekomenduoja puikioms nuotraukoms

Verslas

Ingrida Šimonytė: čia dar vienas „rekordinis“ biudžetas

Kultūra

Paskelbtas prestižinės „Man Booker“ premijos laureatas

„Ginčas“: kaip FIBA vadovo netektis pakeis pasaulio krepšinį?

Verslas

Obuolių supirkėjai: derlius geras, bet vaisiai – per pigūs

Sportas

J.Lowo košmaras tęsiasi: Vokietija Paryžiuje krito prieš planetos čempionus

Gyvenimas

Šeima trejus metus gyvena tik viena diena: Elzė gimė su sindromu, su kuriuo išgyvena tik vienetai

15min iš Stambulo 24sek

Prieš mūšį su „Anadolu Efes“ – geros žinios žalgiriečių stovykloje

Vardai

Ypatingą šou su scenos kolegomis surengęs Radžis: „Esu pirmas čigoniukas, koncertuojantis arenose“

Išankstinė Kanų liūtų reklamų peržiūra su 15min

24sek

Čempionų lyga: „Lietkabelis“ krito Izraelyje ir prarado D.Tarolį

Gazas

Mįslė: kaip pervažiuoti iš šalies, kurioje eismas vyksta kaire puse, į valstybę, kurioje automobiliai juda dešine?

Vardai

Marius Jovaiša iškilmingai pristatė antrą „Neregėtą Lietuvą“: fotografą sveikino garbūs svečiai

Vardai

Ieva Narkutė pristatė albumą ir papasakojo apie puodelį kavos, kuris baigėsi labai netikėtai

Vardai

Koncerte „Nekaltinu savo likimo“ Radžį sveikino garsūs bičiuliai ir jo gerbėja Raisa Šarkienė

Verslas

Konkursas „Už darnią plėtrą“: prie jūros kviečiantys apartamentai Kuršių nerijoje

24sek

L.Lekavičius ir „Panathinaikos“ krito Bavarijoje

Gyvenimas

Pienligė – ne tik moterų, bet ir vyrų liga

Naujienos

Aktualu

Afganistano moterys, neįveikusios dviejų pirštų nekaltybės testo, vis dar kalinamos su žudikėmis

Aktualu

15min paaiškina: kaip Lietuvoje vyks prekyba vaistais su kanapėmis?

Pasaulis kišenėje

Rudens magija: 5 vietos Vilniuje, kurias fotografas rekomenduoja puikioms nuotraukoms

Verslas

Ingrida Šimonytė: čia dar vienas „rekordinis“ biudžetas

Kultūra

Paskelbtas prestižinės „Man Booker“ premijos laureatas

„Ginčas“: kaip FIBA vadovo netektis pakeis pasaulio krepšinį?

Verslas

Obuolių supirkėjai: derlius geras, bet vaisiai – per pigūs

Sportas

J.Lowo košmaras tęsiasi: Vokietija Paryžiuje krito prieš planetos čempionus

Gyvenimas

Šeima trejus metus gyvena tik viena diena: Elzė gimė su sindromu, su kuriuo išgyvena tik vienetai

15min iš Stambulo 24sek

Prieš mūšį su „Anadolu Efes“ – geros žinios žalgiriečių stovykloje

Vardai

Ypatingą šou su scenos kolegomis surengęs Radžis: „Esu pirmas čigoniukas, koncertuojantis arenose“

Verslas

Konkursas „Už darnią plėtrą“: prie jūros kviečiantys apartamentai Kuršių nerijoje

24sek

L.Lekavičius ir „Panathinaikos“ krito Bavarijoje

Gyvenimas

Pienligė – ne tik moterų, bet ir vyrų liga

24sek

M.Kalnietis buvo rezultatyviausias, o ASVEL laimėjo

Gyvenimas

Viskas, ką turite žinoti apie seksą po persileidimo

24sek

Čekijoje – penki J.Mačiulio tritaškiai ir AEK triumfas po dviejų pratęsimų

Mokslas.IT

Tyrimas: 2018-aisiais smarkiai traukėsi Šveicarijos ledynai

15min iš Londono Mokslas.IT

E.Musko idėja virto serialu: „National Geographic“ parodė pirmą mirtį Marse ir pirmą gimusį kūdikį

24sek

Eurolyga: sunki CSKA pergalė ir sublizgėjęs „Daruššafaka“ latvis

Gera keliauti kartu

Video

32:10
01:02
01:11

BALTIJOS MAISTO IR GĖRIMŲ PARODA „BAF“ 2018

Įkvėpk daugiau gyvenimo

Nacionalinis sveikatos egzaminas 2018

Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką