Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Lenkija paviešino necenzūruotą garso įrašo išklotinę iš katastrofą patyrusio prezidento lėktuvo piloto kabinos (pokalbių išklotinė)

Lenkijos vidaus reikalų ministerija savo interneto svetainėje paviešino garso įrašą iš balandžio 10 dieną prie Smolensko sudužusio prezidento lėktuvo pilotų kabinos. Iš įrašo aiškėja, kad lėktuvo prietaisai ne kartą signalizavo kilti, tačiau pilotai lėktuvą vis dėlto bandė nutupdyti, nors ir žinojo apie blogas oro sąlygas.
Per aviakatastrofą žuvo Lenkijos prezidentas L.Kaczynskis ir dar mažiausiai 87 keleiviai.
Per aviakatastrofą žuvo visi lėktuvu skridę žmonės / „Scanpix“ nuotr.

Garso įrašą iššifravo Rusijos specialistai. Grifu „neplatinti“ pažymėtame dokumente užfiksuoti pokalbiai pilotų kabinoje, pokalbiai su dispečeriais, girdėti kitų praskrendančių lėktuvų pokalbiai su skrydžių valdymo specialistais.

Įrašo šifruotė paskelbta rusų ir lenkų kalbomis, taip pat yra angliškų frazių

Lenkų prezidento lėktuvo pilotai žinojo apie nepalankias oro sąlygas Smolenske, tačiau jie tikėjosi lėktuvą saugiai nutupdyti. Jei nepavyktų to padaryti iš antro karto, pilotai žadėjo skristi į atsarginį oro uostą.

„Pasirodė rūkas, neaišku, ar nusileisime“

Likus lygiai pusvalandžiui (8.11 val. Varšuvos laiku – 10.11 val. Maskvos laiku) iki katastrofos antrasis pilotas Robertas Grzywna tarė: „Ne, bet žemė matosi... Kažkas ten matosi... Katastrofa gal neįvyks.“

Apie 8.14 val. Varšuvos laiku (10.14 val. Maskvos laiku) dispečeriai pilotus informavo, kad Smolenske rūkas, matomumas prieš kurį laiką buvo 400 metrų. Dar po trijų minučių ir įgulos vadas majoras Arkadiuszas Protasiukas konstatavo: „Blogai. Pasirodė rūkas, neaišku, ar nusileisime.“

Andriaus Vaitkevičiaus/15min.lt nuotr./Prie Lenkijos prezidentūros Varšuvoje. 2010 m. gegužės pabaiga
Andriaus Vaitkevičiaus/15min.lt nuotr./Prie Lenkijos prezidentūros Varšuvoje. 2010 m. gegužės pabaiga

Apie 8.20 val. Varšuvos laiku (apie 10.20 val. Maskvos laiku) į pilotų kabiną užėjusi stiuardesė lėktuvo vado pasiteiravo, ar jau reikia segtis diržus. Vadas atsakė, kad laikas. Po keturių minučių skrydžių valdymo specialistai įgulos pasiteirauja apie atsarginius oro uostus, įgula atsako, kad esant reikalui rinktųsi Minską arba Smolenską. Dispečeriai patvirtina informaciją, kad Smolenske rūkas, matomumas – 400 metrų.

Dar po kelių sekundžių dispečeriai lėktuvo vadui diktuoja oro temperatūrą, slėgį, kitus meteorologinius duomenis, o antrasis pilotas radijo ryšiu bendrauja su kiek anksčiau Smolenske nusileidusio lenkų lėktuvo JAK–40 (jis atskraidino grupę žurnalistų) pilotais.

„Nuoširdžiai tave sveikiname. Tik žinai, bendrais bruožais, čia yra visiška pi***. Matomumas tik koks 400 metrų ir, mūsų požiūriu, apatinė debesų riba – vos 50 metrų nuo žemės“, – apie 8.24 val. Varšuvos laiku (10.24 val. Maskvos laiku) sako nusileidusio lėktuvo pilotas.

„Ačiū. Jeigu galima, pabandysime priartėti, jei nebus oro, nueisime antram ratui“, – dispečeriams sako lėktuvo vadas, o antrasis pilotas JAK–40 lakūnų paklausia, ar jie jau nusileido.

„Na, mums pavyko paskutiniu momentu. Nuoširdžiai sakau, galite pabandyti. Jei jums nepavyks ir antrą kartą, siūlau jums skristi, pavyzdžiui, į Maskvą ar kur nors kitur“, – atsako pilotas ant žemės.

Lenkijos prezidento orlaivio vadas A.Protasiukas dispečeriams patvirtina, kad degalų turi pakankamai, o antrasis pilotas majorą informuoja, kad Smolenske oro labai prastas, ir priduria, jog kitam lėktuvui net tokiomis sąlygomis pavyko nusileisti.

„Prezidentas kol kas nenusprendė, ką daryti toliau“

Andriaus Vaitkevičiaus/15min.lt nuotr./Prie prezidentūros Varšuvoje iki šiol plaikstosi iki pusės nuleistos vėliavos
Andriaus Vaitkevičiaus/15min.lt nuotr./Prie prezidentūros Varšuvoje iki šiol plaikstosi iki pusės nuleistos vėliavos

Po kelių minučių į įgulos kabiną užėjusiam Lenkijos užsienio reikalų ministerijos Diplomatinio protokolo skyriaus vadovui Mariuszui Kazanai sako: „Pone direktoriau. Atsirado rūkas. Šiuo metu, tomis sąlygomis, kokios yra dabar, mes nesugebėsime nusileisti. Pabandysime priartėti, atliksime vieną bandymą, tačiau greičiausiai nieko iš to neišeis“, – Protokolo skyriaus vadovui sako lėktuvo vadas.

„Na, tai turime problemą“, – atsako M.Kazana.

Lakūnai vėl teiraujasi nusileidusio lėktuvo įgulos apie oro sąlygas, klausia, ar atskrido rusų lėktuvai. Atsakymas – buvo, bet apsuko porą ratų ir kažkur nuskrido.

Iki katastrofos likus maždaug 10 min. ir 30 sek. į pilotų kabiną grįžęs M.Kazana įgulai tarė: „Prezidentas kol kas nenusprendė, ką daryti toliau.“

Iki katastrofos likus 8 min. 7 sek. orlaivio vadas tarė: „Leidžiamės. Jei nepavyksta, nuskrendame automatiniu režimu.“

Įgula ruošiasi nusileisti: išleidžiamas šasi, uždegami prožektoriai, atliekami keli manevrai.

Automatinė sistema signalizavo pavojų

Iki katastrofos likus 5 min. 36,5 sek. dispečeriai įspėja, kad likus 100 metrų iki žemės, jei nusileidimas nepavyks, pilotai būtų pasiruošę antram bandymui. Ant žemės esančio lėktuvo lakūnai iki nelaimės likus 4 min. 2 sek. prezidento lėktuvo įgulą informuoja, kad oro sąlygos blogėja, matomumas – jau tik 200 metrų. Prezidento lėktuvas leidžiasi toliau, įgula atlieka įprastus tokiais atvejais veiksmus.

Andriaus Vaitkevičiaus/15min.lt nuotr./Prie Lenkijos prezidentūros Varšuvoje. 2010 m. gegužės pabaiga
Andriaus Vaitkevičiaus/15min.lt nuotr./Prie Lenkijos prezidentūros Varšuvoje. 2010 m. gegužės pabaiga

Iki katastrofos likus 57 sek. automatinė kliūties sistema TAWS balsu signalizuoja: „TERRAIN AHEAD (angl. – priekyje žemė)“. Įspėjimą TAWS kartoja iki katastrofos likus 32,5 sek. O likus 23 sek. įspėjimas pakartojamas net du kartus.

Iki nelaimės likus 21 sek. TAWS praneša: „PULL UP, PULL UP (angl. – kilti, kilti)“. Pranešimas kartojamas iki katastrofos likus 19 sek., o dar po 3 sek. TAWS vėl siunčia pavojaus signalą: „ TERRAIN AHEAD, TERRAIN AHEAD.“ Įgula nereaguoja, lėktuvas leidžiasi į 100 metrų aukštį, 90 metrų...

„PULL UP, PULL UP“, – girdisi TAWS pranešimas, iki katastrofos likus 14 sek. Lėktuvas jau 80 metrų aukštyje.

„Odchodzimy (lenk. – traukiamės)“, – tuo metu sako antrasis pilotas R.Grzywna. Lėktuvas žemėja. Iki žemės lieka 60 metrų, 50 metrų, TAWS kartoja: „PULL UP, PULL UP.“

„Horizon 101“, – 10,5 sek. iki katastrofos sako dispečeris. Tai yra žemėjimo procedūros pabaigos nurodymas. Lėktuvas tuo metu turi būti ne mažiau kaip 100 metrų aukštyje. Lenkijos prezidento orlaivis tuo metu jau skrido 50 metrų aukštyje ir su kiekviena sekunde vis artėjo prie žemės.

40 metrų. „PULL UP, PULL UP“. 30 metrų. 20 metrų. „PULL UP, PULL UP“. „PULL UP, PULL UP“, – iki katastrofos liko 7 sek.

Savo įspėjimą TAWS kartoja likus 5 sek. iki nelaimės. Pasigirsta tragiškas lėktuvo ir medžių susidūrimo garsas, o dispečeris iki katastrofos likus 1,5 sek. šaukia: „Sukite antram bandymui!“

Dar sekundė ir pilotų kabinoje pasigirsta riksmas: „Ku***vaaaaaa....“

Įrašas nutrūksta.

Per Lenkijos prezidento lėktuvo TU–154M katastrofą prie Smolensko balandžio 10 d. žuvo visi juo skridę žmonės – prezidentas Lechas Kaczynskis ir dar 95 keleiviai bei įgulos nariai.

Necenzūruota įrašo šifruotę iš lėktuvo pilotų kabinos rusų ir lenkų kalbomis rasite čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius