Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Rupertas Murdochas: nuo velnio įsikūnijimo iki genialaus verslininko

Rupertas Murdochas
AFP/„Scanpix“ nuotr. / Rupertas Murdochas
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Vieniems jis – velnio įsikūnijimas. Kitiems – pats pažangiausias žiniasklaidos verslo variklis. Tokiais kraštutinumais apibūdinamas Jungtinę Karalystę krečiančio skandalo centre atsidūręs žiniasklaidos magnatas Rupertas Murdochas. Kad ir kaip ten bebūtų, per kelis dešimtmečius sukūręs per 40 mlrd. JAV dolerių vertės žiniasklaidos grupę, R.Murdochas aplinkiniams nuolat kėlė stiprias emocijas.

Jo sukurta imperija privertė drebėti ne vieną. Jis pravirkdė net buvusį Didžiosios Britanijos premjerą Gordoną Browną. Tačiau keliasdešimt metų pasaulį skandalingomis antraštėmis ir išraiškingomis iliustracijomis drebinęs magnatas, priverstas atsitraukti: Jungtinėje Karalystėje kilęs šnipinėjimo skandalas R.Murdochui nepaliko kitos išeities. Nuleidęs galvą jis paskelbė apie ketinimus parduoti visus Didžiojoje Britanijoje leidžiamus leidinius.

Suteršė žiniasklaidą?

Bemaž išraiškingiausiai R.Murdochą 1994 metais apibūdino garsus britų dramaturgas Dannisas Potteris. Nepagydoma vėžio forma sirgęs vyras duodamas interviu išrėžė: „Savo vėžį vadinu Rupertu. (...) Niekas nėra labiau atsakingas už ir taip jau gan užterštos spaudos teršimą, nei šis asmuo“.

Tai bemaž svarbiausi į R.Murdocho daržą metami kritikos akmenys: teigiama, kad žiniasklaidos magnato sėkmė pasiekta žiniasklaidos „nubukėjimo“ sąskaita. Esą būtent R.Murdocho leidiniai atsakingi už kokybiškų pramoginių naujienų ir orios žurnalistikos iškeitimą į lėkštą vulgarumą. Šios kalbos ne be pagrindo. Verslininko korporacijai priklausantis laikraštis „The Sun“ buvo pirmasis, drąsiai pradėjęs spausdinti nuogų krūtų nuotraukas, į kurias britai galėjo žiūrėti skaitydami laikraštį prie pusryčių stalo.

Itin nevienareikšmiškai jis buvo įvertintas ir 1980-aisiais, kai, atsisakęs pripažinti profsąjungas, jis lengva ranka atleido apie 5 tūkst. jo korporacijoje dirbusių darbuotojų. Ne mažiau R.Murdochas išgarsėjo ir po skandalo su „Google“ korporacija. Prieštaraudamas nemokamam žiniasklaidos turiniui internete, R.Murdochas siekia, kad visų jo leidinių turinys būtų pašalintas iš „Google“ paieškos rezultatų.

Įspūdingas kilimas

Stambiausiu pasaulyje žiniasklaidos magnatu tituluojamas R.Murdochas 1931 metais gimė pasiturinčioje australų šeimoje. Jo tėvas buvo šios šalies laikraščių leidėjas. Teigiama, kad dar būdamas vaikas, R.Murdochas turėjo savo aiškią nuomonę. Kaip sykį apie savo sūnų pasakojo jo mama, „Rupertas nebuvo tas, kuris mėgo žaisti komandoje“.

Baigęs Oksfordo universitetą, R.Murdochas dirbo Didžiosios Britanijos spaudoje. Tačiau 1952 metais, kai jam buvo vos 22-eji, mirė jo tėvas. Jaunasis Murdochas sugrįžo į Australiją, kur ėmė vadovauti paveldėtam šeimos verslui.

Sugrįžęs į tėvynę, R.Murdochas netrukus pakeitė savo laikraščiuose publikuotų straipsnių stilių. Norėdamas užsitikrinti didesnį savo leidinių skaitomumą, jis ėmė spausdinti daugiau gandų ir sporto naujienų. Tėvo sukurtas verslas buvo išplėtotas tik Melbourne, tačiau ilgai netrukus R.Murdochas sugebėjo išleisti pirmąjį nacionalinį Australijos dienraštį.

Jo įtaka spaudoje pamažu augo. 1968 metais R.Murdochas įsigijo tuo metu populiariausią britų laikraštį „News of the World“, dar po kurio laiko R.Murdochui priklausanti britų žiniasklaidos grupė „News International“ pradėjo leisti ir laikraščius „The Sun“, „The Times of London“ bei „The Sunday Times“.

R.Murdocho žiniasklaidos imperija dar labiau išsiplėtė po to, kai 1985 metais jis persikėlė gyventi į Jungtines Valstijas ir tapo šios šalies piliečiu. Amerikoje R.Murdochas įsigijo ir atgaivino laikraštį „New York Post“ bei žurnalą „New York Magazine“. Galiausiai, žiniasklaidos magnatas nusipirko kino studiją „20th Century Fox“, o 1989 metais įkūrė palydovinę stotį „BskyB“.

Šiandien jam priklausanti žiniasklaidos grupė „News Corporation“ valdo per 170 spaudos leidinių, keli televizijos kanalai, taip pat – bendrovė „Intermix Media Inc.“, kuriai priklauso tinklalapis „MySpace.com“.

Po kilusio etikos skandalo R.Murdocho žiniasklaidos verslas nuvertėjo 7 mlrd. JAV dolerių, ir
bendra valdomos korporacijos vertė smuko 15 proc., tačiau ji tebesiekia įspūdingą sumą – 41,2 mlrd. JAV dolerių.

Vienas iš įtakingiausių

R.Murdochas keletą dešimtmečių buvo vienas iš įtakingiausių asmenų Jungtinėje Karalystėje. Tarp jo bičiulių – ne vienas įtakingas šios šalies politikas. Verslininko valdomos korporacijos leidžiamas laikraštis „The Sun“ rėmė visus britų valdančiuosius nuo 1979 metų, kai šalies premjere tapo Margaret Thatcher.

Tačiau žiniasklaidos magnato įtaka jaučiama ir už Jungtinės Karalystės ribų. Geriausiai apie tai byloja jam priskirti titulai.

Antai 2008 metais žurnalas „Time Magazine“ R.Murdochą įvardino kaip vieną iš 25 įtakingiausių asmenų interneto rinkoje. 2009 metais Jungtinių Valstijų žurnalo „Forbes“ sudarytame galingiausių ir daugiausiai įtakos pasaulyje turinčių asmenų sąraše, R.Murdochas atsidūrė septintoje vietoje. Jį aplenkė tik JAV prezidentas Barackas Obama, Kinijos prezidentas Hu Jintao, Rusijos premjeras Vladimiras Putinas, JAV federalinio rezervo vadovas Benas B.Bernanke, „Google“ įkūrėjai Sergejus Brino ir Larry Pageo bei korporacijos „Telmex“ vadovas Carlosas S.Helu.

R.Murdochas nuolat puikuojasi ir turtingiausiųjų planetos žmonių sąrašuose.

Visą straipsnį skaitykite liepos 15 d. laikraštyje „15min“

Komentarai
Temos Verslas
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
KALĖDINIŲ DOVANŲ GIDAS
Parašykite atsiliepimą apie 15min