-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2017 04 26 /2020 05 25

Eksperimentas: ar įmanoma sutaupyti degalų, po pylimo pakėlus žarną, kodėl vairuotojai nukrato pistoletą?

Turbūt dažnai pastebite, kad kai kurie vairuotojai, papildę savo automobilių bakus degalais, pakelia pylimo žarną į viršų ir bando į baką sulašinti joje „užstrigusius“ lašus? Arba pakrato degalų pistoletą.

O galbūt ir jūs turite tokį įprotį? Ar iš tikro žarnoje po pylimo lieka šiek tiek dyzelino arba benzino, kuris nesubėga į automobilio baką? 15min pabandė išsiaiškinti ir pamatuoti, kiek tokiu būdu galima sutaupyti.

Prieš metus į degalines vykome kartu su Metrologijos inspekcijos darbuotojais. Specialiais prietaisais jie tikrino, ar degalinėse įpilamas toks kiekis degalų, už kurį susimoka klientas.

Tikrinimo procedūra ne tokia paprasta, kaip gali pasirodyti – neužtenka tik įpilti į specialią talpą nupirktą degalų kiekį. Rezultatai optimistiniai: įpilama tikrai tiek, už kiek sumokėta, pažeidimų degalinėse laikai baigėsi, apgauti klientus darosi vis sunkiau. Kitaip tariant, degalų vožtuvai veikia tinkamai.

O ar vairuotojai gali „pagudrauti“, įsipildami keliais lašais daugiau, nei kad sumokėjo?

Iš tikro, taip neturėtų būti. Igoris Tkačenko teigia, kad tai yra paprasčiausias technikos netobulumas – juk vožtuvas turėtų iš karto užsidaryti, kai baigiami pilti degalai.

TAIP PAT SKAITYKITE: 15min reidas: ar degalinės bando apgauti vairuotojus, įpildamos mažiau?

Testas degalinėje: pakelk žarną, nukratyk pistoletą

Šis bandymas – gerokai paprastesnis nei Metrologijos inspekcijos, tačiau jo rezultatai taip pat gali būti aktualūs daugeliui vairuotojų. Ypač motociklų ar motorolerių, kuriems reikia mažiau degalų, tad kiekviena dešimtis mililitrų gali būti svarbi.

Šį kartą patys atlikome vartotojišką bandymą, naudodami tik stiklinę laboratorinę kolbą. Pirmiausia apsilankėme degalinėje „Viada“: pylėme dyzelino ir patikrinome, ar žarnoje liks nors lašas degalų.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Dyzelinas
Luko Balandžio / 15min nuotr./Dyzelinas

Sumokėję už 10 litrų dyzelino, pradėjome eksperimentą. Metrologijos Inspekcijos Vilniaus padalinio viršininkas Igoris Tkačenko anksčiau yra minėjęs, kad patikrinimų metu 0,5 procento nuo viso kiekio nustatymas nepripylimas, taip pat ir perpylimas laikomas pažeidimu. Žinoma, mūsų patikrinimas nėra oficialus, tad, net ir išpylę iš žarnos 50 mililitrų, negalėtume teigti, kad užfiksavome pažeidimą.

Rezultatas: į baką įpylę 10 litrų, o likusius žarnoje lašus – į stiklinę kolbą, prilašinome apie 24–26 mililitrus nesubėgusio dyzelino.

Panaši situacija buvo ir kitose degalinėse – „Neste“ degalinėje pylėmės benziną ir taip pat į kolbą pripylėme panašų nesubėgusių į baką degalų kiekį. „Circle K“ degalinėje pirkome 5 litrus. Šie subėgo į automobilio baką, o į laboratorinį indą pakėlus degalų žarną – dar maždaug 15 mililitrų.

Nemokamo sūrio nebūna?

Garsus posakis, kad nemokamas sūris būna tik spąstuose, čia nelabai dera. Jokių pavojų čia nėra, bet ir naudos, tiesą sakant, nedaug.

Prilašinome apie 24–26 mililitrus nesubėgusio dyzelino.

„Circle K Lietuva“ degalų kategorijos vadovas Ignas Klimaitis teigia, kad nemokamų degalų, vien pavertus žarną į viršų, tikėtis nereiktų:

„Visose degalinėse Lietuvoje naudojame degalų pistoletus su vožtuvais, kurie uždaro degalų tiekimą iškart baigus pilti degalus. Todėl kiekvienas gauna tiksliai tai, už ką sumoka“.

VIDEO: Eksperimentas: kiek degalų lieka užpylimo žarnoje?

„UAB Viada“ („Lukoil“) Degalinių vadybininkas Laimutis Bakūnas taip pat primena anksčiau metrologo išsakytas mintis, kad degalų pylimo kolonėlėms leistina dozavimo paklaida yra 0,5 procentai nuo bendro degalų pylimo kiekio:

„Mes užtikriname, kad mūsų degalų pylimo kolonėlės yra patikrintos ir užplombuotos Valstybinės Metrologijos Inspekcijos plombomis pagal visus numatytus reikalavimus ir teisingai dozuoja degalus klientui“.

Laimutis Bakūnas taip pat primena, kad jeigu įtariate degalinę sukčiaujant, visada turite teisę skambinti metrologams, kurie atliks neplaninį patikrinimą jūsų nurodytoje degalinėje.

Tai iš kur tie papildomi mililitrai?

Luko Balandžio / 15min nuotr./Dyzelinas
Luko Balandžio / 15min nuotr./Dyzelinas

Tačiau, kiek beprilašintume tokio eksperimento metu – 15, 20 ar 30 mililitrų, tai jokiu būdu nereiškia, kad degalinės elgiasi netinkamai ar kad aparatūra neatitinka normatyvų. Kitaip tariant, tai reiškia, kad, net ir nepakėlę žarnos, gausite ne mažesnį kiekį, negu sumokėjote.

Čia greičiau veikia principas „keli lašai nemokamai“. Pilate X kiekį degalų – gaunate tiek, už kiek sumokėjote ir dar galite nemokamai šliūkštelėti kelias dešimtis mililitrų, pakėlę žarną į viršų.

Veikia elementari fizika? Bet juk yra ir vožtuvas!

Kai kurie skaitytojai socialiniuose tinkluose ar diskusijų forumuose teigia, vožtuvų darbas čia niekuo dėtas, nes veikia elementari fizika. Juk degalų pylimo žarna nėra idealiai tiesi. Ji, veikiama gravitacijos, išlinksta. Tokiu būdu žarnos pajungimo prie kolonėlės taškas ir degalų bakas yra aukščiau nei žemiausias išlinkusios žarnos taškas.

Tad natūralu, kad, slėgiui nebestumiant degalų į baką, dalis jų lieka žarnoje. Kai žarną pakeliame, gravitacija išjudina degalus – tie keli lašai teka iš viršaus į apačią.

Bet neskubėkite taip manyti, pasižiūrėkite šį filmą, kuriame parodoma, kaip veikia pistoleto vožtuvai.

VIDEO: How Nozzles Work

Taigi, nustojus veikti degalinės siurbliui, užsidaro ir pistoleto vožtuvas. Norint jį atidaryti, reikia iš naujo aktyvuoti siurblį. O už dyką to nepavyks padaryti. tai iš kur tie lašai mėgintuvėlyje? Negi visa tai – iš pistoleto?

Tomas Bešėnas, „Neste“ degalinių priežiūros vadybininkas 15min patvirtino šią versiją – dėl tų kelių lašų „kalta“ pistoleto konstrukcija. Ji yra sudėtinga ir todėl, kad pistoleto vožtuvas turi atšokti, kai bakas prisipildo ir per pistoleto ertmes nustoja cirkuliuoti oras.

Svarbu tai, kad degalų vožtuvas nėra pačiame pistoleto smaigalyje, jo vieta – šalia pistoleto gaiduko. Taigi, kaip matote filme, pistoleto ertmėje tarp vožtuvo ir vamzdžio galo lieka nemažai erdvės, kurioje ir susikaupia tos kelios dešimtys mililitrų degalų, kuriuos įmanoma iškratyti.

Ar verta kratyti pistoletą?

Paskaičiuokime kaip kurmiai iš animacinio filmuko. Jei vieno pylimo metu tokiu būdu privarvintume 20 ml degalų, o degalus piltume vidutiniškai kas antrą savaitę, t.y. 24 kartus per metus, per šį laikotarpį „sutaupytume“ 480 ml degalų.

Per 4–5 metus galima sutaupyti 2 Eur vertės degalų.

Tarkime kad vidutiniškai naudotą automobilį eksploatuojame ketverius penkerius metus (tokia dažniausia lizingo trukmė). Per šį laikotarpį iš pistoleto įmanoma sulašinti papildomai 1920 – 2400 ml degalų, arba 1,9 – 2,4 l. Šio kiekio vertė – vidutiniškai 2 eurai.

Ar verta taip vargti penkerius metus dėl tokios sumos, spręskite patys.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius