Metinė prenumerata vos už 7,99 Eur. 15-tos dienos proga!
Prenumeruoti

Apie ženklą, į kurį dauguma vairuotojų nekreipia dėmesio, ir atvejus, kai to pasigaili

Taisyklių privaloma laikytis, dėl to nekyla jokių abejonių. Kai visi laikosi taisyklių, mes galime numatyti, ką ketina daryti kiti eismo dalyviai. Jei taisyklių nesilaikoma, kiekvienas vairuoja taip, kaip nori, numatyti kitų veiksmus tampa labai sunku. Daug ką mums pasako ženklai, tačiau ne visada jų perteikta informacija yra tiesmuka, kartais ženklas yra tik nuoroda.
Automobilis
Automobilis / 123RF.com nuotr.

Tai tik rekomendacija, bet labai svarbi

Yra vienas ženklas į kurį gana daug vairuotojų nekreipia dėmesio – „Rekomenduojamas greitis“. Šis ženklas nurodo greitį, kuriuo rekomenduojama važiuoti tame kelio ruože iki artimiausios sankryžos. Kai kelio ženklas pastatytas kartu su įspėjamuoju kelio ženklu, rekomendacija galioja pavojingame ruože. Visi vairuotojai šį ženklą gerai žino – mėlynas kvadratas, o jo viduje – rekomenduojamą greitį nurodantis skaičius. Žino, bet dažnai ignoruoja, paprasčiausiai dėl to, kad jis – rekomendacija, o ne apribojimas. Nesilaikysi rekomendacijos – niekas tavęs nenubaus. Tad nemažai vairuotojų ir nepaiso – „pamanyk, kažkas rekomenduoja – juk aš geresnis vairuotojas, nei jie mano“.

Kad suprastumėte, kiek šis ženklas svarbus, papasakosime vieno skaitytojo istoriją, kuria jis pasidalino su 15min.

„Važiavau į atokų Aukštaitijos ežerą su šeima poilsiauti. Ežerą nurodęs draugas perspėjo: „kai paskutinius 10 kilometrų važiuosi siauru vingiuotu keliu ir pamatysi ženklą su rekomenduojamu 30 km/h greičiu, tai ir važiuok tokiu greičiu, ne daugiau“.

Paskutiniai kilometrai išsvajoto ežero link, kelias tuščias, oras puikus, niekur neskubu, matau, kad artėja mėlynas kvadratinis ženklas su užrašu 30, atleidžiu akseleratoriaus pedalą, greitis krenta iki 50 km/h, tiek ir laikau, juk greitis pakankamai mažas tuščiame užmiesčio kelyje. Įveikiu du kelio vingius ir staiga... akimis netikiu – asfalto nebėra, išnyko.

Tokio staigaus 90 laipsnių posūkio į kairę nesitikėjau. Nežinau kaip, bet kažkaip suvaldžiau automobilį – tikrai nedaug trūko, kad būčiau nulėkęs į griovį. Vėliau, daug kartų važiavau tuo keliu ir įsitikinau – nori saugiai įveikti klastingąjį posūkį, turi važiuoti ne didesniu nei rekomenduojamu greičiu, jei greitis kažkiek didesnis nei 30 km/h, situacija posūkyje tampa ekstremali. Kelis kartus buvau sustojęs ir išlipęs apžiūrėti posūkį – stabdymo žymės kelyje ir kelkraštyje, išrausti pėdsakai griovio žemėje – aiškiausi liudininkai, kad čia ne vienas automobilis nuvažiavo nuo kelio. Ar kas nors pasikeistų jei šioje vietoje ženklą „Rekomenduojamas greitis“ pakeistų apskritos formos draudžiamas ženklas „Ribojamas greitis“, sakantis, kad tame ruože draudžiama važiuoti didesnius nei 30 km/h greičiu?

123RF.com nuotr./Vairuotojas
123RF.com nuotr./Vairuotojas

Nemanau, nes vairuotojai linkę situaciją kelyje vertinti savo akimis (o ji iš pradžių neatrodė grėsminga), bet ne ženklų nurodymais. Gal suveiktų, jei virš ženklo būtų sumontuotas milžiniškas ekranas, nuolat rodantis nuo kelio nulekiančio automobilio vaizdus. Ši patirtis mane privertė labiau atkreipt į dėmesį į ženklą „Rekomenduojamas greitis“ – tad ir supratau, kad tokie ženklai nestatomi tik tam, kad būtų pastatyti. Tai reali pagalba vairuotojui“, – pasakoja 15min skaitytojas Deivydas.

Apie greitį kalbantis ženklas be skaičių

Iš visų su automobilių greičiu susijusių kelio ženklų dažniausiai matome daužiamąjį ženklą „Ribojamas greitis“. Tačiau ženklų, perspėjančių apie greitį, yra daugiau. Kad ir ženklas „Greičio mažinimo priemonė“. Šis ženklas įspėja apie kelyje įrengtą greičio mažinimo priemonę (kalnelį ir kitą), kurią vairuotojai kartais vadina „gulinčiu policininku“. Tokios, gana skirtingo aukščio, pločio, statumo priemonės įrengiamos šalia perėjų, nedidelių miestelių pradžioje, prie klastingų sankryžų, tankiai apgyvendintų vietų, mokyklų ir pan.

Ženklas nenurodo, kiek konkrečiai reikia mažinti greitį, bet jį pamačius vairuotojas turėtų net nedvejodamas mažinti greitį. Vis tik dalis vairuotojų reaguoja ne tiek į ženklą, kiek į ant kelio sumontuotą greičio mažinimo priemonę ir tik dėl to, kad nenukentėtų automobilis, o jei jos nepamato, tada automobilis šokinėja per kliūtis kaip geras žirgas konkūruose. Vis tik ženklas, o ne kažkas pūpsantis ant kelio, yra pagrindinis informacijos šaltinis, įspėjantis, kad reikia mažinti greitį. Ir svarbiausia, kad jis įspėja ne apie tai, kad kelyje sumontuotas kalnelis ar kita priemonė nori patikrinti jūsų automobilio važiuoklės tvirtumą, bet, kad artėjame prie pavojingos zonos, kur eisme dalyvauja ir daug pėsčiųjų, dviratininkų, tad reikia mažinti greitį, būti atidesniems.

Nevažiuokite ir per lėtai!

Yra vienas su greičiu susijęs ženklas, kurio daug vairuotojų net nėra matę Lietuvoje – „Ribotas minimalus greitis“. Tai mėlynos spalvos apskritas ženklas, su įrašytu skaičiumi, nurodančiu, kad leidžiama važiuoti tik tokiu arba didesniu greičiu. Taigi jei nurodyta 70 km/h, negalite važiuoti lėčiau. Tik nemanykite, kad šis ženklas skirtas greičio mėgėjams. Jis turi aiškią prasmę ir naudojamas tada, kai mažesnis greitis gali kelti pavojų. Pavyzdžiui, jei kelyje dažnai susiformuoja automobilių kolona ir visi automobiliai važiuoja 70 km/h greičiu, o jūs staiga lėtinate greitį iki 50 km/h, gerokai padidės greičio skirtumas tarp jūsų automobilio ir kitų eismo dalyvių. Greičio skirtumas tarp gretimomis eismo juostomis ta pačia kryptimi važiuojančių automobilių turi didelę reikšmę saugumui.

Jei jūs važiuojate lėčiau nei visa kolona, kiti automobiliai jus pradės lenkti. Kiekvienas toks veiksmas didina susidūrimo galimybę, be to iš galo artėjančių automobilių vairuotojai gali neįvertinti, kad važiuojate taip lėtai ir nespėti sustabdyti bei trenktis į jūsų automobilio galą. Tad važiuodami kolonoje, stenkitės išlaikyti tokį patį greitį, kokiu važiuoja kiti automobiliai, o jei pamatėte ženklą „Ribotas minimalus greitis“, tai net nesvarstydami „kam jis čia?“ laikykitės jo nurodymų. Aišku, svarbu atkreipti dėmesį, kad kolona negali viršyti ir saugaus leistino greičio.

Nurodymai, kurių negalima pamiršti

Nurodomieji kelio ženklai mus informuoja apie įvairiausius dalykus, pavyzdžiui, kad esame automagistralėje, kurioje šiltuoju metu (nuo balandžio 1 d. iki spalio 31 d.) leidžiama važiuoti ne didesniu kaip 130 km/h, arba greitkeliu, kuriame tuo pačiu metu leidžiamas ne didesnis kaip 120 km/h greitis. Šiuos ženklus vairuotojai gerai žino ir juos pamatę paprastai nepamiršta padidinti greičio. Kiek kitaip traktuojamas ženklas „Gyvenamoji zona“ sakantis, kad atvažiavome į teritoriją kur pėstieji turi pirmumo teisę prieš transporto priemones ir kur draudžiama važiuoti didesniu kaip 20 km/h greičiu.

123RF.com nuotr./Eismo įvykis
123RF.com nuotr./Eismo įvykis

Nors vairuotojai įpratę, kad viskas, kas yra draudžiama, turi bent kažkiek raudonos spalvos, tačiau šio ženklo fonas – tik mėlynos spalvos, o jame nupiešti automobilio, namo, nerūpestingai futbolą žaidžiančių veikėjų simboliai – balti. Tačiau nereiktų apsigauti – ženklas informuoja, kur jūs esate, o greičio ribojimus nustato Kelių eismo taisyklių reikalavimai, nustatantys eismo tvarką gyvenamosiose zonose. Ir ten labai griežtai pasakyta, kad automobilio greitis turi būti ne didesnis nei 20 km/h.

Reiktų atkreipti dėmesį į naują nurodomąjį kelio ženklą „Dviračių gatvė“. Jis taip pat susijęs su automobilių greičiu, nes šio ženklo galiojimo zonoje draudžiama važiuoti didesniu kaip 30 km/h greičiu.

Taigi automobilių greitį riboja ne tik draudžiamieji, bet ir nurodomieji ženklai, kurių galią plačiau atskleidžia Kelių eismo taisyklės.

VIDEO: 15min eksperimentas: ar „tik 10 km/val. greičiau“ yra toks jau mažmožis?

Saugaus eismo skiltis rengiama kartu su AB Lietuvos automobilių kelių direkcija.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Sutelktinio finansavimo ir tarpusavio skolinimosi platformos – ką reikia žinoti renkantis, kur investuoti
Reklama
Dantų balinimas: kaip pasiekti greitų ir efektyvių rezultatų?
Reklama
Benediktas Vanagas: stipriai išprakaitavus geriant vien vandenį kenčia kūno produktyvumas – trūksta energijos, sunku susikoncentruoti, darai klaidas
Reklama
Nauja automatika ir robotai leis „VLI Timber“ auginti gamybą daugiau kaip 40 proc.
Užsisakykite 15min naujienlaiškius