Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Pavasarinė dilema: pirkti vaikui mopedą ar nepirkti?

Daugelį tėvų kamuoja dilema, ar leisti vaikams nuo 15 metų mopedais važinėti gatvėmis ar ne. Pavasarį šis klausimas tampa dar aktualesnis: artėjant šiltajam sezonui daugelis paauglių nori išvažiuoti į gatvę ar krapštytis apie mopedą garaže.
Mopedas
Mopedas / 123RF.com nuotr.

Saugaus eismo specialistų nuomone, šis žingsnis ir pasirengimas jam yra labai svarbus nes, tikėtina, ateityje nuo mopedo jaunasis vairuotojas norės persėsti ant motociklo.

Reikalavimai mopedų vairuotojams

  • Mopedais vadinamos dviratės motorinės transporto priemonės, kurių didžiausiasis projektinis greitis ne mažesnis kaip 25 km/val. ir ne didesnis kaip 45 km/val. ir kurios variklio darbinis tūris ne didesnis kaip 50 kub. cm. (esant vidaus degimo varikliui), o didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 4 kW (esant elektros varikliui).
  • AM kategoriją, reikalingą vairuoti mopedus, kurių variklio darbinis tūris neviršija 50 kub.cm., gali įgyti asmenys ne jaunesni kaip 15 metų. AM – tai kategorija, kuri įrašoma į vairuotojo pažymėjimą. Ji suteikia teisę vairuoti L1, L2 ir L6 kategorijų transporto priemones, kurių variklio darbinis tūris ne didesnis kaip 50 cm3. Taip pat tokius negalingus mopedus gali vairuoti asmenys, kurie turi vairuotojo pažymėjimą, suteikiantį teisę vairuoti bet kokią kitą transporto priemonę, pavyzdžiui, B kategorijos.
  • Galingesniems nei 50 kub.cm. mopedams vairuoti AM kategorijos nepakaktų, nes pagal Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymą A1 kategorijos transporto priemonės laikomos ne mopedais, o motociklais (A1 kategorija – motociklai, kurių variklio darbinis tūris didesnis kaip 50 cm3, bet ne didesnis kaip 125 cm3, galia neviršija 11 kW, o galios ir svorio santykis ne didesnis kaip 0,1 kW/kg, taip pat triračiai, kurių galia ne didesnė kaip 15 kW).

Taip pat skaitykite: Vertinga atmintinė dviračių, paspirtukų ir mopedų vairuotojams

Ar Lietuva taps Italija?

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės vyresnysis patarėjas Vidmantas Pumputis sako, kad, pateikiant argumentus ,,už“ ir ,,prieš“, reikėtų įvertinti ir Lietuvos eismo specifiką. Jeigu mopedai būtų tokie pat populiarūs kaip Italijoje ir vairuotojai taip saugotų mopedo vairuotojus, atsakymas vienareikšmiškai būtų ,,taip“.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Vidmantas Pumputis
Luko Balandžio / 15min nuotr./Vidmantas Pumputis

,,Italijoje mopedų vairuotojai bendrauja šiltai vieni su kitais: gestais, žvilgsniais, vieni kitus mato ir supranta. Tokio bendravimo Lietuvoje beveik nėra. Mopedu važiuoti Lietuvos miestų gatvėmis nėra saugu, tą reikia pripažinti“, – sako Vidmantas Pumputis.

Mopedo specifika ir skirtumas nuo motociklo

Pasak Susisiekimo ministerijos specialisto, ne visi vairuotojai supranta, kad mopedas yra ,,lėta“ motorinė transporto priemonė ir tranzitinėse gatvėse jos nevažiuoja greičiau kaip 45 km/val. Šiose gatvėse galima pastebėti, kaip pro mopedų vairuotojus pavojingai pravažiuoja kiti vairuotojai.

Motociklininkų bendrijos atstovai teigia, kad vairuotojai pabandę važinėti mopedais Lietuvos miestų gatvėmis, dažnai pasako, kad tai pavojinga. Tačiau persėdus, kad ir ant ne itin galingų motociklų, eismo trukdžių problemų nebelieka, jie gali važiuoti bendru srautu su automobilių vairuotojais.

Problema, apie kurią nutylima

V.Pumputis pastebi, kad egzistuoja dar viena rimta problema apie kurią nutylima. Dažnai jauni vairuotojai bando ,,pastiprinti“ mopedus, tačiau tokie ,,patobulinimai“ greitai atsisuka prieš juos pačius. Nedrausmingus mopedų vairuotojus labai greitai sudrausmina policijos pareigūnai. Pamačius gatvėmis važiuojančius mopedus didesniu kaip 50 km/val. pareigūnai paprašo motociklininko vairuotojo pažymėjimo, o jeigu jo neturi pasekmės aiškios.

Asmeninio archyvo nuotr./Vairavimo mokytojas Laurynas Gedgaudas
Asmeninio archyvo nuotr./Vairavimo mokytojas Laurynas Gedgaudas

Važiavimas dviračiu – puikūs saugumo pagrindai

Vairavimo mokytojas Laurynas Gedgaudas sako, kad, prieš galvojant sėsti ant mopedo, reikia gerai mokėti vairuoti dviratį, nes tai ugdo žmogaus gebėjimą greičiau vertinti besikeičiančią situaciją eisme, priimti teisingus sprendimus ir kas svarbiausia – tą galima ugdyti be amžiaus cenzo.

Prieš galvojant sėsti ant mopedo, reikia gerai mokėti vairuoti dviratį.

,,Remiuosi paprastu pastebėjimu savo mokymo karjeroje: neįtikėtinus rezultatus tiek aikštelėje, tiek gatvėje visada parodo užkietėję dviratininkai“, – pastebi L.Gedgaudas.

Kita vertus, nieko nuostabaus, jei, pavažinėjęs mopedu, paauglys, sulaukęs leistino amžiaus, norės persėsti ant motociklo.

Ką tokiu atveju gali patarti tėvai?

Pedagogas sako, kad tėvų pareiga – paaiškinti, kad bet kuris mopedo vairuotojas tampa eismo dalyviu gatvėse, o tai yra grėsmė saugumui:

,,Išvažiavęs į kelią įgauni pareigas ir atsakomybes prieš kitus vairuotojus. Atsakomybės ir patirties stoka jaunystėje – pavojingas derinys asmenybei, turinčiai polinkį rizikuoti. Saugumą labiausiai lemia paties vairuotojo sprendimai – jie tiesiogiai susiję su jo charakterio savybėm ir drausmingumu“.

Antroje vietoje pagal svarbą saugumo įranga: šalmai, apranga su apsaugom, bei avalynė. Šie elementai mažina traumas patiriamas avarijos metu, bet nepadeda jų išvengti.

,,Tėvų kontrolė pasibaigia vaikui išvažiavus iš kiemo. Tad aiškių sąlygų nustatymas, kada galima važinėti, o kada ne – manau vienintelė priemonė kontroliuoti. Tai yra didelė laisvė jaunuoliui, kuri stipriai pagreitina gyvenimo tempą.

Taigi vaikas, pripratęs prie laisvesnio gyvenimo, jaus didesnę motyvaciją paklusti tėvams, bijodamas prarasti galimybę mėgautis įgauta laisve“, – apibendrina mokytojas L.Gedgaudas.

TAIP PAT SKAITYKITE: Vaikas nori važinėti mopedu: kaip jį paruošti eismui, kad nepražiltų tėvai

Brangink gyvybę. Laikykis kelių eismo taisyklių reikalavimų


Skiltis Saugukelyje.lt rengiama kartu su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius