Dabar populiaru
Publikuota: 2020 spalio 5d. 14:18

Dviejų vaikų mamą glumina ratuotų tėvų elgesys: „Taigi čia netoli“ – ne argumentas vaiką vežti ant kelių ar neprisegtą

Vaikas automobilyje
123RF.com nuotr. / Vaikas automobilyje

Viešoje erdvėje vis dažniau galima pamatyti nesaugaus vairavimo pavyzdžių, kai greitis viršijamas kelis kartus. Tačiau pastaruoju metu vis daugėja mamų, kurios filmuoja, kaip veža savo vaikus. Deja, nesaugiai.

Dažniausiai kūdikiai būna neprisegti automobilinėje kėdutėje, vežami pasisodinus ant kelių, glėbyje ar net tam nepritaikytuose gultukuose bei lopšiuose.

Susirūpinusi dviejų mažamečių mama Gabija Bekerė, instagrame besidalijanti naudinga informacija apie vaikų auginimą, paliečia ir jų saugumo klausimus.

O pavyzdžiai iš tiesų sukrečia. Neseniai G.Bekerė įkėlė ne vieną vaizdo įrašą, kur mamos (dažniausiai) elgiasi itin neatsakingai ir rizikuoja ir vaikų, ir savo gyvybėmis. Moteris teigia, kad tėvai rodo blogą pavyzdį visuomenei.

Asmeninio archyvo nuotr. /Gabija Bekerė
Asmeninio archyvo nuotr. /Gabija Bekerė

– Kaip kilo mintis su sekėjais dalytis vaiko saugumo klausimais? Ar tam įtakos turėjo socialinėje erdvėje demonstruojamas mamų ir tėčių nesaugus vaikų vežimas automobiliu?

– Vis pastebėdavau socialiniuose tinkluose šmėžuojančius vaizdus, kuriuose vaikai tai ant kelių vežami, tai automobilinėse kėdutėse neprisegti. Dar vasarą, važiuojant judria Vilniaus miesto gatve ir sustojus prie raudono šviesoforo signalo, prieš mane stovinčioje mašinoje ant galinės sėdynes pasilipę du vaikučiai, gal 2–3 metų, labai gražiai mojavo ir šypsojosi.

Jie nesėdėjo savo kėdutėse saugiai, jie dūko ant galinės sėdynės, ir bet koks staigesnis stabdymas galėjo pasibaigti nelaime. Mane kaip mamą tai suglumino ir susimąsčiau, kad tai, matyt, rimtesnė problema, nei galvojau.

Susisiekus su policijos atstovais, paruošėm trumpas informavimo skaidres apie tai, kaip saugiai vežti vaikus, kokios taisyklės galioja ir kokias baudos užtraukiamos, jų nesilaikant.

– Kaip manote, kodėl žmonės nesilaiko KET taisyklių ir tai demonstruoja socialiniuose tinkluose? Ar tai noras pasirodyti, KET neišmanymas, manymas, kad vaikui nieko nenutiks? Kas šitoje situacijoje jus sukrečia labiausiai?

– Kai kalbėjau su keliais policijos pareigūnais, jie įvardijo labai aiškią priežastį. Žmonės dažniausiai galvoja, kad jiems nieko nenutiks, kad jie puikūs vairuotojai, o tai saugo nuo visų nelaimių. Taip pat dažnas pasiaiškinimas – „taigi čia netoli“.

Iš savo pusės pastebėjau, kad žmonės labai gerai atsimena sovietmetį, kai nei automobilinių kėdučių buvo, nei saugos diržai buvo privalomi, ir „visi kažkaip išgyvenom“. Deja, istorija byloja, kad toli gražu ne visi išgyveno sovietmečio automobilių saugumo standartus.

Žmonės nepagalvoja, kad šiais laikais eismas daug intensyvesnis, daugiau eismo dalyvių ir didesnis leistinas greitis. Galų gale, automobiliai irgi saugesni, tačiau visi saugumo parametrai paremti faktu, kad vairuotojas ir keleiviai bus taisyklingai prisisegę.

Žmonės dažniausiai galvoja, kad jiems nieko nenutiks, kad jie puikūs vairuotojai, o tai saugo nuo visų nelaimių.

Kai pradėjau dalytis informacija, gavau labai daug žinučių, kaip net paprastas stabdymas, laikant ant rankų mažylį automobilyje, turėjo rimtų pasekmių – buvo sužaloti vaikai, o kai kurie – visam gyvenimui!

Aš pasidalijau atliktų testų vaizdo medžiaga, kur greitis tik 10–15 km/h. Net važiuojant tokiu greičiu ir staigiai bei netikėtai stabdant vaiko ant rankų tiesiog neįmanoma išlaikyti, jis išsprūsta.

Man sunku suprasti, kodėl kai kurie tėvai visiškai nesaugo savo vaikų ir neužtikrina jų saugumo. Piktos valios savo vaikų atžvilgiu juk tikrai negali būti, tad peršasi mintis, kad tai žinių ir sąmoningumo trūkumas.

„Scanpix“ nuotr./Vaikas
„Scanpix“ nuotr./Vaikas

– Ar esate pati parašiusi, pakomentavusi tiems žmonėms, ką turėtų žinoti apie saugų vaikų vežimą? Jeigu taip, kokio atsako sulaukėte?

– Esu. Deja, atsakymas buvo labai paprastas – „mano vaikai, aš auginu, kaip noriu“. Paaiškinus, kad tai nesaugu, be to, už tokias vaikų keliones numatytos baudos, jie vis tiek neįžvelgia savo kaltės.

Man sunku suprasti, kodėl kai kurie tėvai visiškai nesaugo savo vaikų ir neužtikrina jų saugumo.

– Kaip manote, kaip toks instagrame demonstruojamas žymių žmonių elgesys su vaikais automobilyje paveikia sekėjus?

– Aš labai tikiuosi, kas vis daugiau žmonių supras ir pamatys, kad toks elgesys negali būti toleruojamas, žmonės negali pasididžiuodami kelti į socialinius tinklus vaizdų, kaip rizikuoja savo vaikų sveikata ar net gyvybe, ypač jeigu esi laikomas nuomonės formuotoju.

Aš džiaugiuosi, kad vis dėlto labai didelė dalis žmonių po to, kai pradėjau dalytis informacija, suprato problemos esmę ir įžvelgė tokiame tėvų elgesyje pavojų. Iš palaikančių žinučių supratau, kad nemažai žmonių net nenumanė, kaip nesaugu vežti vaiką ant rankų.

– Ką jūs galite pasakyti visiems tėvams, vežantiems savo vaikus? Ką jie turėtų žinoti?

– Taisyklingai pasodinti vaiką į automobilinę kėdutę užtrunka vos kelias sekundes. Taisyklingas diržų užsegimas gali išgelbėti gyvybę. Ir net jei važiuojate netoli, jūs nežinote, kokie pavojai gali tykoti. Deja, vienas vairuotojas neatsako už visus eismo dalyvius ir negali garantuoti, kad neįvyks avarinė situacija.

Tomo Markelevičiaus nuotr./Automobilinė kėdutė
Tomo Markelevičiaus nuotr./Automobilinė kėdutė

– Kaip planuojate toliau plėtoti šią temą? Ar bandysite padėti visuomenei spręsti šią problemą ateityje?

– Šiuo metu bendrauju su policijos atstovais, labai tikiuosi, kad bus organizuojami reidai šiuo klausimu. Yra minčių gaminti skrajutes apie vaikų saugias keliones ir pradėti jas dalyti dar gimdykloje. Mane pasiekė informacija, kad, pavyzdžiui, Norvegijoje yra kursai būsimiems tėveliams ir juose skiriamas didelis dėmesys automobilinėms kėdutėms, dalijamasi informacija apie saugią aplinką vaikams.

Taip pat mamos pasakojo, kad kitose Europos šalyse daug griežtesnės numatytos baudos už nesaugų vaikų vežimą. Viliuosi, kad ši tema ateityje bus paliesta ir Seime, nes baudos Lietuvoje šiuo klausimu gerokai per mažos.

Noriu paminėti, kad kad Lietuvoje nė viena taksi kompanija nėra suinteresuota turėti automobilinių kėdučių (kurios tiktų iki 15 kg), nors ir važiuojant taksi jos privalomos. Taksi vairuotojai gąsdina tėvus, kad šie mokės baudas, tačiau už keleivių saugumą atsako vairuotojas, ir bauda priklausytų taksi vairuotojui, pavežėjui.

Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos valdybos Administracinės veiklos skyriaus vyresnioji specialistė komisarė inspektorė Aistė Dijokaitė teigė: „Tėvų pasiteisinimai neišgelbės vaiko.“

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Aistė Dijokaitė
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Aistė Dijokaitė

„Kiekvienas vairuotojas privalo užtikrinti, kad automobilio keleiviai – vaikai būtų vežami saugiai, tad pasirūpinti mažamečio saugia kelione -būtinybė. Reikia žinoti vaiko ūgį, svorį, kad parinktumėte tinkamą automobilinę kėdutę ir saugumo standartus atitinkančias vaikų prisegimo sistemas“, – sako specialistė.

Ji pabrėžia, kad žemesni nei 135 cm ūgio vaikai turi būti vežami prisegti jų svoriui pritaikytomis vaikų prisegimo sistemomis. O aukštesni kaip 135 cm – prisegami automobilyje įrengtais saugos diržais.

„Labai svarbu, kad saugos diržas būtų užsegtas taisyklingai, t.y. juosiant jį per petį ir per juosmenį arba kaip numatė transporto priemonės gamintojas.

Galva turėtų remtis į sėdynės atlošą arba galvos atramą, bet ne į tarpą, esantį tarp sėdynės atlošo ir galvos atramos. Į tai būtina atkreipti dėmesį, nes kilus eismo įvykiui, esant teisingai galvos padėčiai, apsaugome nuo stuburo dalies – kaklo slankstelių – sužalojimo. Šis patarimas svarbus ir automobiliu keliaujantiems suaugusiems“, – priduria A.Dijokaitė.

– Iki kada vaikui reikalinga automobilinė kėdutė?

– Visiems žemesniems nei 135 cm ūgio vaikams reikalinga kėdutė. Jos turi būti parenkamos atsižvelgiant į vaiko masę:

  • 0 grupė skirta vaikams, kurie sveria mažiau kaip 10 kg;
  • 0+ grupė skirta vaikams, kurie sveria mažiau kaip 13 kg;
  • I grupė skirta vaikams, kurie sveria nuo 9 iki 18 kg;
  • II grupė skirta vaikams, kurie sveria nuo 15 iki 25 kg;
  • III grupė skirta vaikams, kurie sveria nuo 22 iki 36 kg.

Dar naudojama vaikų prisegimo priemonė – specialūs paaukštinimai. Juos naudoti galima daugiau nei 23 kg sveriantiems vaikams. Tačiau patarčiau kuo ilgiau naudoti automobilinę kėdutę, nepaskubėti vaiko vežioti naudojant paaukštinimą. Pastarasis neturi nugarėlės, paaukštinimo, kas būdinga automobilinei kėdutei, todėl automobilinė kėdutė keliaujančiam vaikui – paprasčiausiai saugesnė.

– Papasakokite, kada kėdutė yra naudojama nesaugiai?

– Yra ne vienas atvejis ir visi jie svarbūs: pavyzdžiui, kai vaikas vežamas kėdutėje, kuri neatitinka jo ūgio ir masės, t.y. vaikas kėdutę „išaugęs“, ir jo galva išsikiša virš kėdutės atramos.

Jeigu kėdutė automobilyje pritvirtinta taisyklingai, tačiau kėdutėje esantis vaikas prisegtas netinkamai arba visiškai neprisegtas. Būna, kad vaikas kėdutėje prisegtas tinkamai, tačiau pati kėdutė nepritvirtinta prie automobilio sėdynės, o tik padėta.

Patarčiau naudoti kokybišką automobilinę kėdutę, nes būna taip, kad naudojama eismo įvykyje „dalyvavusi“ kėdutė. Tokia atrodys iš išorės gerai, deformacijų nesimatys, o tvirtumą bus praradusi.

Būna taip, kad naudojama eismo įvykyje „dalyvavusi“ kėdutė. Tokia atrodys iš išorės gerai, deformacijų nesimatys, o tvirtumą bus praradusi.

– Kaip tėvai teisinasi, jeigu vaiką veža nesaugiai – be kėdutės, laikydami ant rankų ar kitu būdu?

– Tėvai dažnai didžiuojasi gerais vairavimo įgūdžiais, užtikrinančiais saugią vaiko kelionę, todėl mano, kad nieko negali nutikti. Pasiteisinimai įprasti: sako, kad visada prisega, bet šį kartą nespėjo prisegti; taip pat skundžiasi, kad mielai prisegtų, tačiau vaikas nenori sėdėti kėdutėje, arba aiškina, kad važiuoja labai netoli. Tačiau ir netolimas kelias gali būti lemiamas.

– Kokias dar klaidas daro automobiliuose vaikus vežantys vairuotojai?

– Noriu pabrėžti, kad didelė klaida vaikus įlaipinti ir išlaipinti iš važiuojamosios dalies pusės. Tai galima daryti tik tuo atveju, jeigu to padaryti neįmanoma iš šaligatvio ar kelkraščio pusės ir jei netrukdoma kitiems eismo dalyviams.

Taip pat svarbu, kad pats vairuotojas ar kitas suaugęs asmuo išlipęs iš automobilio ir pasirūpintų iš automobilio išlipančio ar į jį įlipančio vaiko saugumu.

Suprasti akimirksniu

  • Lietuvos statistikos departamento duomenimis, per 2015–2019-ųjų metų laikotarpį buvo sužeisti 436 vaikai iki 6 metų; 6–9 metų – 693; 10–14 metų – 825; 15–17 metų – 1033.
  • Per 2015–2017 laikotarpį užfiksuotos trys vaikų iki 6 metų žūtys, tačiau per 2018–2019-ųjų metų žūčių pavyko išvengti.
  • Per 2015–2019-ųjų metų laikotarpį užfiksuota po 13 6–9 metų ir 10–14 metų vaikų žūčių; 15–17 metų – 14 vaikų žūčių.

– Daugelis įsivaizduoja, kad nelaimė gali nutikti važiuojant tik dideliu greičiu, todėl nevengia vaikų vežti trumpus atstumus nesaugiai. Kaip galėtumėte pakomentuoti tokią situaciją?

– Reikia žinoti, kad jeigu jūs važiuojate 50 km/h greičiu ir laikote vaiką glėbyje, staigiai stabdydami ar atsitrenkę į kokią nors kliūtį jo neišlaikysite. Tokiu atveju vaiko svoris išauga beveik 30 kartų, ir jis gali atsitrenkti į priekinį automobilio stiklą ar kitas automobilyje esančias dalis.

Su kolegomis pastebime, kad Lietuvos keliuose tėvai sėdi priekinėse sėdynėse ir segi saugos diržus, o štai vaikai būna tiesiog atsirėmę į priekines sėdynes arba stovi.

Automobilio vairuotojas turi pradėti važiuoti tik tada, kai pasirūpina visų transporto priemonėje esančių keleivių saugumu. Jei vairuotojas nepaiso šio reikalavimo, tai rodo jo atsainų požiūrį į kito žmogaus, o ypač vaiko, sveikatą ir gyvybę.

– Kaip skiriasi kūdikio (iki 1 m.) ir vaikų nuo metų ir vyresnių saugus vežiojimas, ką reikia žinoti? Kiek ilgai vaikai turėtų būti vežiojami prieš važiavimo kryptį?

– Visų pirma, reikia atsiminti, kad draudžiama ant priekinės automobilio sėdynės vežti vaiką specialioje jo ūgiui ir masei pritaikytoje sėdynėje, kuri atsukta kryptimi, priešinga įprastai automobilio važiavimo krypčiai, jeigu priekinė sėdynė apsaugota saugos pagalve ir priekinės saugos pagalvės veikimo mechanizmo neįmanoma išjungti. Jei minėtas mechanizmas išjungtas, ši nuostata netaikoma.

Su kolegomis pastebime, kad Lietuvos keliuose tėvai sėdi priekinėse sėdynėse ir segi saugos diržus, o štai vaikai būna tiesiog atsirėmę į priekines sėdynes arba stovi.

Į priešingą automobilio važiavimo krypčiai pusę atsuktos kėdutės yra saugesnės kūdikiams. Kūdikių galvytės, palyginti su kūno proporcijomis, yra gerokai didesnės nei suaugusiųjų, stuburo ir kaklo kaulai, skirtingai nei suaugusiųjų, dar nebūna susiformavę, todėl veidu į priekį (automobilių judėjimo kryptimi) pritvirtintose kėdutėse mažyliai gerokai labiau rizikuoja, esant eismo įvykiui, patirti kaklo ar galvos traumą.

– Kaip taisyklingai pritvirtinti kėdutę ir ką reikėtų žinoti renkantis? Kurioje vietoje saugiausia tvirtinti kėdutę?

– Reikia kuo tvirčiau pritvirtinti kėdutę prie automobilio sėdynės. Taisyklingai pritvirtinta kėdutė neturėtų judėti į šonus bei į priekį ar atgal daugiau nei porą centimetrų.

Kėdutės galinė sienelė turi kaip įmanoma tvirčiau priglusti prie automobilio sėdynės atlošo. Taip pat svarbu visiems tėvams žinoti, kad kėdutėje vaikas būtų prisegtas taisyklingai ir tuo pačiu neturėtų būti pernelyg prispaustas. Užsegus prisegimo sistemą tarp diržo ir vaiko kūno turi būti 2–3 cm (poros pirštų) tarpas.

Dar vienas dalykas – esant vėsesniam orui ir vaikams vilkint storesnius viršutinius drabužius (striukes), reikia įvertinti ir nepalikti per didelio tarpo. Paliekant didesnį tarpą tarp vaiko kūno ir diržo eismo įvykio metu vaikas gali išslysti iš už diržų.

Atlikti moksliniai tyrimai parodo, kad saugiausia vieta automobilyje – galinėje sėdynėje per vidurį, tačiau turite žiūrėti, kokia paties automobilio charakteristika. Jeigu per vidurį paaukštinimas, ten automobilinės kėdutės tvirtinti negalima.

Antroje vietoje pagal saugumą būtų galinė sėdynė už vairuotojo, trečia vieta – galinė sėdynė už priekyje sėdinčio keleivio, ketvirta vieta – vairuotojo vieta (žinoma, ten vaiko nesodiname) ir paskutinė vieta – priekinė sėdynė šalia vairuotojo.

– Kokios baudos gresia tiems, kurie netaisyklingai veža vaikus?

Administracinių nusižengimų kodekso 432. str. nustatyta:

1. Naudojimosi saugos diržais, vaikų ūgiui ir svoriui pritaikytomis atitinkamos grupės sėdynėmis, motociklininko šalmais tvarkos pažeidimas užtraukia baudą vairuotojams ir (ar) keleiviams nuo trisdešimt iki penkiasdešimt eurų.

2. Šio straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą nuo šešiasdešimt iki devyniasdešimt eurų.

Komentarai: 11

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Praktiškai su „Norfa“

Skanumėlis

Video

15:15
01:01:04
06:27

Esports namai

URBAN˙/

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką