Dabar populiaru
Publikuota: 2020 balandžio 2d. 20:00

Jaučiatės pavargę, dažnai sergate ar nepatenkinti odos būkle? Gali būti kaltas cinko trūkumas

Moteris žiūri į veidrodį
123RF.com nuotr. / Moteris žiūri į veidrodį

Mes jau pakankamai daug žinome apie tai, kuo naudingi mūsų organizmui įvairūs vitaminai ir mikroelementai, tačiau viena iš jų yra nepelnytai pamirštas. Tai cinkas. Nustebsite sužinoję, kad jis dalyvauja praktiškai visose organizmo medžiagų apykaitos reakcijose. Nuo jo priklauso mūsų imuninė sistema, kaulų būklė ir daugelis kitų funkcijų, o vyrams – net ir lytinis pajėgumas.

Kokias funkcijas cinkas atlieka organizme

Pasak laboratorijos „Antėja“ gydytojos Dangiros Babenskienės, cinkas yra vienas iš mikroelementų, kuris įeina į ląstelių sudėtį ir dalyvauja praktiškai visuose organizme vykstančiuose procesuose.

„Cinkas skatina ląstelių augimą ir dauginimąsi, dalyvauja daugiau nei 80 fermentų apykaitoje, baltymų gamyboje, taip pat jis būtinas, kad mūsų organizmas pasisavintų vitaminą D bei kalcį. Be jo ląstelės negalėtų funkcionuoti ir daugelis biocheminių reakcijų. O juk organizmo veikla pagrįsta biocheminėmis grandinėmis: išnykus vienam mikroelementui, sugriūva visa sistema. Mūsų organizme paprastai būna apie 3 g cinko, iš kurių beveik 2 g yra raumenyse. Taigi cinkas reikalingas ir mūsų raumenims, kad jie būtų sveiki ir stiprūs“, – aiškino pašnekovė.

Cinkas skatina kaulų formavimąsi, taip pat dalyvauja lytinės sistemos veikloje, be jo gali sutrikti lytinis brendimas, todėl šis mikroelementas labai svarbus augančiam organizmui. Jeigu vyrai turi problemų su potencija ar su vaisingumu, taip vertėtų pagalvoti apie tai, ar organizmui netrūksta cinko.

Pirmoji pagalba peršalus

Turbūt retas kuris yra girdėjęs patarimą sergant gerti cinko preparatų. Šis mikroelementas iš tiesų yra nepelnytai pamirštas, nors tikrai galėtų padėti įveikti peršalimą greičiau ar net ir nesusirgti. Esant cinko trūkumui silpnėja imuninė sistema, atsiranda uždegimo procesai organizme. Ir atvirkščiai – stimuliuodamas imuninę sistemą, cinkas didina organizmo atsparumą įvairioms infekcijoms.

„Cinkas labai svarbus imuninei sistemai, jo trūkstant dažnai sergama peršalimo ligomis. Taip pat dėl jo stokos gali atsirasti lėtinis nuovargis, kuriuo skundžiasi netgi jauni žmonės. Jie nesupranta, kas vyksta: net išsimiegojus ir pailsėjus nuovargis neišnyksta. Mokslinėje literatūroje rašoma, kad jeigu šio mikroelemento trūkumas yra labai didelis, gali atsirasti net psichikos sutrikimų, depresija, nemiga.

Todėl siūlyčiau kartą per metus išsitirti cinko ir kitų medžiagų kiekius ir pakoreguoti mitybą ar maisto papildų vartojimą. Be to, tokie tyrimai parodys, kokių cinko dozių reikia – užteks palaikomosios dozės ar reikia stipresnės“, – patarė D.Babenskienė.

Asmeninio archyvo nuotr./Dangira Babenskienė
Asmeninio archyvo nuotr./Dangira Babenskienė

Įvairioje literatūroje minima, kad cinkas taip pat gali prisidėti prie akių, širdies ir kraujagyslių, virškinimo sistemos, medžiagų apykaitos, diabeto, autoimuninių ligų, vėžio ir kitų susirgimų išsivystymo. Dėl šio mikroelemento trūkumo gali sulėtėti vaikų augimas, atsirasti alergija, dingti apetitas, kamuoti viduriavimas, sutrikti menstruacijų ciklas moterims, sumažėti skonio ir uoslės receptorių jautrumas, suprastėti atmintis.

Taip pat jis svarbus mūsų regėjimui, kadangi padeda vitaminui A akies ragenoje virsti pigmentu melaninu, saugančiu akis. Kai kurie tyrimai rodo, kad cinkas gerina regėjimą naktį, stabdo tinklainės degeneracinius procesus.

Be to, cinkas dalyvauja gliukozės apykaitoje, todėl svarbus svorio kontrolei. Jeigu po pietų norite ko nors saldaus, gali būti, kad jums trūksta cinko, dėl to padidėjęs gliukozės poreikis.

Grožio mikroelementas

Pasak medikės, dar viena cinko funkcija susijusi su grožiu ir mūsų odos būkle. Trūkstant šio mikroelemento, slenka plaukai, lūžinėja nagai, atsiranda odos problemų: „Mokslinėje literatūroje nurodoma, kad trūkstant cinko netgi vystosi nuplikimas. Taip pat šis mikroelementas, dalyvaudamas daugelio ląstelių atsistatymo procesuose, svarbus mūsų odai. Jeigu yra sunkiai gyjančių žaizdelių, įtrūkimų, kamuoja dažni dermatitai, pūliniai, tai gali būti cinko trūkumo požymis“.

Cinkas yra stiprus antioksidantas, stabdantis senėjimo procesus organizme, todėl pelnytai vadinamas grožio mikroelementu. Nors kalbant apie grožį pabrėžiama vitaminų A ir E svarba, būtent cinkas dalyvauja šių vitaminų apykaitoje, taigi be jo pastarieji nebūtų įsisavinami. Taip pat cinkas stimuliuoja kolageno sintezę ir neleidžia jam pasišalinti, o būtent nuo kolageno didelė dalimi priklauso odos būklė.

Mokslinėje literatūroje nurodoma, kad trūkstant cinko netgi vystosi nuplikimas.

Taip pat cinkas turi antibakterinį poveikį odai. Įvairūs tyrimai rodo, kad didesnės cinko dozės veiksmingai padeda sumažinti aknę.

Kokiame maiste cinko yra daugiausiai

Pasak D.Babenskienės, cinkas reikalingas visoms žmonių amžiaus grupėms, tačiau padidinto jo kiekio reikia nėščioms ir maitinančioms moterims, sergant tam tikromis ligomis, dėl kurių prastėja cinko įsisavinimas arba jis pašalinamas iš organizmo, taip pat vyresniame amžiuje: „Mokslinėje literatūroje nurodoma, kad vyresniame amžiuje padidėja cinko poreikis, kadangi su amžiumi prastėja jo, kaip ir visų kitų medžiagų, įsisavinimas. Mat juos vargina įvairios lėtinės, ypač virškinamojo trakto, ligos. Todėl vyresni žmonės turi didesnį cinko poreikį.“

Gydytoja pabrėžė, kad geriau cinkas pasisavinamas iš gyvulinės kilmės produktų nei iš augalinės kilmės produktų, be to, gyvulinės kilmės produktuose esantis cinkas vertingesnis, todėl vegetarai turėtų atidžiai stebėti, ar jiems netrūksta cinko.

„Daug cinko turi raudona mėsa (jautiena, aviena), kepenys, jūros gėrybės (austrės, silkė ir kitos žuvys), kiaušiniai, grūdai, ankštiniai (pupelės, avinžirniai), riešutai, sėlenos, daiginti kviečiai, mielės, pieno produktai ir pan. Nors literatūroje rašoma, kad cinko perdozuoti neįmanoma, visgi jeigu žmogus, neišsityręs cinko kiekio kraujyje, valgo ir daug cinko turinčių produktų, ir vartoja cinko papildų, nors jam tokio kiekio cinko nereikia, gali atsirasti tam tikrų perdozavimo simptomų – galvos skausmai, pykinimas, vėmimas“, – vardijo pašnekovė.

Kita vertus, kai kurie specialistai teigia, kad augaluose cinko kiekis yra labai sumažėjęs, kadangi jo sumažėję yra pačiame dirvožemyje. Spėjama, kad taip nutiko dėl ilgą laiką naudojamų tam tikros sudėties herbicidų, apsaugančių pasėlius nuo piktžolių, bet „surišančių“ cinką bei kitus mineralus.

Kaip pasirinkti maisto papildus

Norinčius mitybą papildyti maisto papildais, D.Babenskienė patarė nepamiršti, kad tam tikri vitaminai ir mikroelementai nedera tarpusavyje, nors multivitaminų bei kituose preparatuose neretai jie būna kartu. Todėl net jei žmogus geria tokius preparatus, organizmas reikiamo kiekio medžiagų iš jų nepasisavina.

„Pavyzdžiui, cinkas dėl pasisavinimo „konkuruoja“ su geležimi ir kalciu, t. y. vienas mineralas išstumia kitą iš organizmo, nors jie visi reikalingi kaulų struktūrai ir iš tiesų vienas kitą papildo. Todėl jei vartojate visus šiuos mikroelementus, tarp cinko ir visų kitų turėtų būti 2 valandų pertrauka. Tuomet iš tiesų pasireikš teigiamas šių medžiagų poveikis“, – teigė pašnekovė.

Straipsnį apie cinką inicijuoja „Walmark“.

Inicijuotas turinys

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Šiuolaikiškos studijos

Video

01:11
01:50
09:16

Esports namai

Susikurk savo vasaros namus su IKEA

URBAN˙/

Maistas

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką