Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Morka – ir skaisčiai odai, ir stipriai širdžiai

Imbierinė pomidorų ir lęšių sriuba
Fotolia nuotr. / Imbierinė pomidorų ir lęšių sriuba
Šaltinis: Partnerio turinys
Projekto partnerio inicijuotas ir parengtas turinys, turinio kontrolė – partnerio rankose
0
A A

Ne vienas esame girdėję, kad tie, kas valgo morkas, gali džiaugtis gera ir aštria rega. Šį faktą antrojo pasaulinio karo metais savo reklaminėje kampanijoje netgi panaudojo Britų karališkosios oro pajėgos, teigusios, kad aštrios jų pilotų regos paslaptis – morkos. Nepaisant to, kad už skambių reklaminių šūkių slėpėsi nauja radarų sistema, kurią britai laikė paslaptyje nuo vokiečių, morkos iš tiesų padeda ne tik geresniam regėjimui.

Daugiau 15min Gyvenimas naujienų – mūsų Facebook puslapyje!

Vienoje vidutinėje morkoje yra tik 30 kalorijų, 6 gramai angliavandenių, iš kurių 3 gramai cukraus, taip pat 1 gramas baltymų. Jose gausu vitamino A ir C, kurie yra mūsų organizmui būtini antioksidantai. Taip pat jose yra kalcio, geležies, magnio, seleno, cinko, būtinų darniai mūsų organizmo veiklai.

Pasak privačios ligoninės ir poliklinikos „Kardiolita“ gydytojos dietologės Eugenijos Časaitytės, viena svarbiausių morkų savybių yra ta, kad morkose esantis beta karotenas, kurio pavadinimas ir kilęs nuo žodžio „morka“ (angl. carrot), padeda išvalyti organizmą, skatina ląstelių atsinaujinimą, tad morkų mėgėjai gali džiaugtis sveika oda, plaukais ir nagais.

Kepenyse iš morkose esančio beta karoteno gaminamas vitaminas A, svarbus regėjimo aštrumui, naktiniam matymui. Be to, beta karotenas gali padėti apsisaugoti nuo geltonosios dėmės, atsakingos už regėjimo aštrumą, degeneracijos ir mažinti tikimybę susirgti glaukoma.

Morkas dietologė rekomenduoja rinktis kaip lengvą užkandį ir darbinių pertraukėlių metu. Jos skatina seilių ir virškinimui svarbių elementų išsiskyrimą. 

Morkose esančios skaidulos padeda mažinti blogojo cholesterolio ir didinti gerojo cholesterolio kiekį, mažina kraujo krešulių tikimybę, saugo nuo širdies ligų.

Morkas dietologė rekomenduoja rinktis kaip lengvą užkandį ir darbinių pertraukėlių metu. Jos skatina seilių ir virškinimui svarbių elementų išsiskyrimą. Morkose esantys fitonutrientai padeda palaikyti žarnyno sveikatą, sumažinti skrandžio opų ir kitų virškinimo sutrikimų tikimybę.

Įdomu tai, kad pirmosios morkos, augintos dabartinėje Afganistano teritorijoje, buvo violetinės, raudonos arba baltos ir buvo kartokos, savo skoniu primenančios medieną. Už dabartines salsvas, traškias ir aromatingas morkas turime būti dėkingi olandams, kurie XVI amžiuje Olandijos karališkosios šeimos garbei sukryžmino raudonas ir geltonas morkas.

Šiandien Europoje daugiausia morkų užauginama Jungtinės Karalystės daržuose – čia jų užauginama net iki 750 tūkst. tonų per metus. Kaip morkų augintojai garsėja prancūzai, olandai, italai, vokiečiai ir lenkai – pastarieji per metus užaugina iki 5 proc. visų pasaulio morkų.

Morkos gali būti ne tik sveikas užkandis darbinės pertraukėlės metu – iš jų lengvai galite pasigaminti gausybę gardžių patiekalų.

Receptai
Receptas: Brokolių ir morkų užkandis
5 asmenims
Pagaminsite per 40 min.
4.2 / 9
Peržiūrėti detalesnę informaciją
Ingredientai
Brokoliniai kopūstai: 1.00 vnt. (nemažo)
Morkos: 500.00 g (0,5 l - konservuotų)
Kiaušiniai: 7.00 vnt. (2 - tešlai)
Grietinėlė: 250.00 ml
Prieskoniniai žalumynai: 2.00 valg. š. (kapotų)
Miltai: 500.00 g (2 valg.š ir trečdalis stiklinės ir 400 g - tešlai)
Varškė: 1.00 vnt. (indelis tepamo sūrelio su žalumynais)
Mocarelos sūris: 150.00 g
Druska: 2.00 žiupsnelis (tešlai ir įdarui)
Juodieji pipirai: 1.00 žiupsnelis
Sviestas: 200.00 g (tešlai)
Kaip gaminti
  1. Miltus persijokite ant stalo, sumaišykite su druska.
  2. Sviestą supjaustykite mažais gabaliukais, sumeskite į miltus ir kapokite dideliu peiliu, kol susidarys vienodo dydžio trupiniai.
  3. Į juos įmuškite kiaušinius (juos galite pamaišyti) ir minkykite tešlą. Stenkitės tai padaryti greitai.
  4. Tešlą susukite į maistinę plėvelę ir 1,5 val. padėkite į šaldytuvą.
  5. Brokolius išskirstykite žiedynėliais ir nupjovusi kotelius patroškinkite garuose, kad suminkštėtų. 
  6. Gerai atšaldytą tešlą sutarkuokite stambia trintuve tiesiai į kepimo formą.
  7. Tvirtai suspauskite drėgnomis rankomis. Ant tešlos tepkite kreminės varškės, dėkite gerai nuvarvintas morkas ir garintus brokolius, užtarkuokite mocarelos.
  8. Kiaušinius išplakite su grietinėle, miltais, žalumynais, druska ir supilkite ant pyrago.
  9. Kepkite iki 180 0C įkaitintoje orkaitėje apie 35 min. 

Pagaminsite per 40 min. (neskaičiuojant tešlos šaldymo laiko).

 

Receptai
Receptas: Morkų traškučiai
6 asmenims
Pagaminsite per 1 val. 10 min.
3.8 / 30
Peržiūrėti detalesnę informaciją
Ingredientai
Morkos: 3.00 vnt. (didelės)
Aliejus: 1.00 valg. š.
Druska: 1.00 žiupsnelis
Cinamonas: 1.00 žiupsnelis (maltas)
Kaip gaminti
  1. Įkaitinkite orkaitę iki 220 ºC temperatūros. Kepimo popieriumi išklokite kepimo skardą. Apipurškite aliejumi.
  2. Morkas nuplaukite ir nuskuskite. Supjaustykite kuo plonesniais griežinėliais arba juostelėmis. Paprasčiausia tai padaryti su specialia daržovių pjaustykle. Jei tokios neturite, tiks ir bulvių skustukas ar aštrus peilis. Stenkitės, kad gabalėliai būtų kuo vienodesnio storio. Suberkite paruoštus morkų griežinėlius ar juosteles į dubenį.
  3. Nedideliame dubenėlyje išmaišykite aliejų, maltą cinamoną ir druską. Sudėkite morkų griežinėlius ar juosteles ir viską gerai sumaišykite.
  4. Perdėliokite paruoštus morkų griežinėlius ar juosteles ant kepimo popieriumi išklotos kepimo skardos.
  5. Kepkite įkaitintoje orkaitėje apie 10–20 min., kol morkų traškučiai gražiai parus ir taps traškūs. Kepimo laikas labai priklauso nuo gabalėlių storio, todėl nuolat juos stebėkite kepimo metu.
  6. Iškepusius morkų traškučius išimkite iš orkaitės ir atvėsinkite. Patiekite nedelsiant.
Receptai
Receptas: Korėjietiškos morkų salotos
4 asmenims
Pagaminsite per 1 val.
3.4 / 15
Peržiūrėti detalesnę informaciją
Ingredientai
Morkos: 500.00 g
Česnakai: 1.00 vnt.
Druska: 1.00 žiupsnelis
Cukrus: 1.00 žiupsnelis
Kalendros: 1.00 arbat. š. (maltos - žiupsnelis)
Aitrioji paprika: 1.00 žiupsnelis (malta)
Actas: 2.00 valg. š. (obuolių)
Saulėgrąžų aliejus: 80.00 ml
Svogūnai: 1.00 vnt. (1/3)
Kaip gaminti
  1. Morkas nuskuskite ir sutarkuokite plonais šiaudeliais specialia tarka.
  2. Druską, cukrų, maltą aitriąją papriką ir maltą kalendrą sumaišykite.
  3. Šį mišinį gerai išmaišykite su morkomis. Česnakų skilteles išspauskite preseliu, išmaišykite su obuolių actu ir morkomis.
  4. 80g saulėgrąžų aliejuje pakepinkite pusę svogūno, kad aliejus įgautų gerą skonį, svogūną išmeskite, verdančiu aliejumi užpilkite morkas, jas greitai išmaišykite ir padėkite į šaldytuvą.
  5. Morkos skaniausios, kai per naktį pastovi šaldytuve. Šių morkų galima pasigaminti ir didesnį kiekį, nes šaldytuve uždengtame inde jas galima laikyti 4-5 dienas.
  6. Patiekiant, galima užbarstyti smulkiai supjaustytų svogūno laiškų.

Receptą atsiuntė Rita D.

Kampanija „Penki per dieną“

Primename, kad Pasaulio Sveikatos Organizacija rekomenduoja kiekvienam žmogui per dieną suvalgyti 400 gramų vaisių ir daržovių – maždaug penkias saujas. Tai daryti skatina ir pasaulyje ne vieną dešimtmetį vykstanti kampanija „Penki per dieną“, praeitais metais prasidėjusi ir Lietuvoje.

Kampanija „Penki per dieną“ yra pagrindinė programos „Europos Sąjungos kilmės vaisių ir daržovių žinomumo didinimas Lietuvoje“ priemonė. Kampanijos tikslas – paskatinti mūsų šalies gyventojus gyventi sveikai ir suvalgyti per dieną bent penkis Europos Sąjungoje užaugintus šviežius vaisius ar daržoves.

fhfhj-541aeeb03a00e
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką