Dabar populiaru
Publikuota: 2018 liepos 25d. 11:28

Pravartu žinoti: klaidos, kurias daro net ir patyrę sportininkai

Krosfitas
Vida Press nuotr. / Krosfitas

Sveika gyvensena yra neatsiejama nuo mitybos ir judraus gyvenimo būdo. Kaip teigia trenerė Ugnė Poškaitė, „Turbūt visi yra girdėję pasakymą, kad 70 proc. rezultato lemia mityba, o sportas – tik 30 proc.” Visgi ši kiek mažesnė nei trečdalis dalis yra neatsiejama nuo mūsų sveikatos ir norimų rezultatų. O jos žala gali būti didelė.

Pasak sveikos gyvensenos specialistės, sportuojančių žmonių didžiausios klaidos yra susijusios su jų įsitikinimais. Pavyzdžiui, kai kurie nusistato tikslus, neatitinkančius jų galimybių, ir taip save traumuoja.

„Tokie žmonės tikisi greitų rezultatų, todėl neištobulinę pratimo atlikimo technikos, bando kilnoti didelius svorius. Ši žmonių grupė pasižymi dar ir tuo, kad sportuoja per daug ir bando stiprinti visus raumenis, nors kai kuriuos reikia ne stiprinti, o kaip tik atpalaiduoti“, – konstatuoja trenerė.

Asmeninio archyvo nuotr./Trenerė Ugnė Poškaitė
Asmeninio archyvo nuotr./Trenerė Ugnė Poškaitė

Kada raumuo ne auga, o nyksta?

Raumenų augimui svarbu treniruotės ilgis. Pašnekovė pabrėžia, kad „sportas bus produktyvus, kai truks iki valandos. Tačiau paplepėjimai ir laukimas prie užimto treniruoklio gali šį laiką prailginti“. Jeigu asmuo sportuoja ilgiau, jis stipriai sumažina treniruotės produktyvumą.

„Jėgos treniruotės metu pagrindinis energijos šaltinis yra glikogenas – angliavandeniai. Kai šios medžiagos atsargos išsenka, ji imama iš raumenų. Galima sakyti, kad tada raumenį deginame, nors norime jį užauginti“, – dėsto mintis U.Poškaitė.

Treniruotė bus produktyvi, kai truks iki valandos, – teigia U.Poškaitė.

Specialistė teigia, kad visuomenės dalis, kuri yra įsitikinusi, jog kardio treniruotės padės numesti svorio, yra teisi. Visgi ji atkreipia dėmesį, kad toks sportas naikina kūno svorį ir apimtis ne tik riebalų, bet ir raumenų sąskaita. Todėl be jėgos treniruočių kūnas netaps stangrus.

Didžiausia kardio treniruočių nauda ta, kad stiprinamas pagrindinis raumuo – širdis. „Todėl reikia derinti jėgos ir kardio treniruotes, tik su pastarosiomis nepersistengti. Be kardio treniruočių raumeningi asmenys po dviejų minučių lengvo bėgimo gali sunkiai gaudyti orą“, – sako trenerė. Kitaip tariant, šios rūšies sportas didina ištvermę.

„Beje, nesustiprinus per silpnų raumenų ir neatpalaidavus per daug įtemptų, kardio treniruotės, ypač bėgimas, gali išprovokuoti traumą“, – papildo savo srities žinovė.

Trenerė atskleidžia, kad treniruotės su svoriais yra priešas riebalams. „Toks sportas padeda išsaugoti raumenis, o kuo daugiau raumenų išsaugoma, tuo daugiau kalorijų sudeginama ramybės būsenoje. Tai reiškia, kad, nors kardio metu neteksime daugiau kalorijų, tačiau treniruotės su svoriais pagreitina medžiagų apykaitą, ir daugiau kalorijų ištirpsta ilsintis“, – konstatuoja pašnekovė.

Mitai vyrauja ir sporto srityje

Vienas labiausiai paplitusių mitų, kaip teigia U.Poškaitė, svorių kilnojimas skirtas tik vyrams, o lankstumo pratimai – tik moterims. „Treniruoti reikėtų savo silpnąsias vietas. Vyrams dažniau nei moterims trūksta mobilumo.

Dėl to dažnai atsiranda nugaros, pečių ir kitų kūno vietų skausmai, tad keli tempimo pratimai labai pagelbėtų. O moterims dažnai trūksta jėgos, tačiau jos bijo padirbėti su svoriais, nes galvoja, kad užaugs dideli, vyriški raumenys“, – trenerė paaiškina visuomenėje įsivyravusį stereotipą.

Kitas mitas, kurį dažnai specialistei tenka girdėti iš žmonių, „jei kažką skauda, tai reikia tą vietą stiprinti“. Tačiau pašnekovė teigia, kad dažnai skaudamas vietas reikia kaip tik atpalaiduoti, o stiprinti priešingus raumenis – antagonistus.

Fotolia nuotr./Sportuojanti mergina
Fotolia nuotr./Sportuojanti mergina

Pavyzdžiui, jei skauda apatinę nugaros dalį, dažnai ją reikia kaip tik atpalaiduoti, o stiprinti pilvo giliuosius ir sėdmenų raumenis. Turint silpnus pilvo raumenis, nugara atlieka dvigubą darbą: ir už save, ir už pilvo raumenis. Taip nugara gauna neadekvatų krūvį ir patiria įtampą.

Trenerė atskleidžia antagonistinių raumenų stiprinimo naudą: „Būna tokių atvejų, kai žmonės į sporto salę ateina po 8 val. sėdimo darbo su skaudama nugara. Tokiu atveju tą dieną treniruojame pilvo ir sėdmenų raumenis, patempiame klubų lenkiamuosius, „išvoluojame“ nugarą, ir skausmas dingsta, nes aktyvinome miegančius raumenis.“

Kitas mitas, kurį galima perskaityti interneto platybėse, – jei sportuojant skauda, vadinasi, tai yra veiksminga. „Treniruojantis raumenys turi jaustis, bet siekti skausmo nerekomenduočiau. Tai dažnai būna signalas, kad kažkas yra ne taip.

Raumenų disbalansas sutrikdo taisyklingą judesį, yra jaučiamas skausmas ir tai gali išprovokuoti lėtinę traumą. Pavyzdžiui, atliekant pratimus skauda nugaros juosmeninę dalį, ir vėliau atsiranda struktūriniai stuburo pakitimai.

Turint silpnus pilvo raumenis, nugara atlieka dvigubą darbą: ir už save, ir už pilvo raumenis.

Kitas pavyzdys – atliekant pratimus tarpumenčio raumenims, ima kilti pečiai, ir skauda viršutinės trapecijos raumenį. Tai reiškia, kad dėl per didelio krūvio treniruojame ne tai, ką reikia“, – komentuoja U.Poškaitė.

Sporto taisyklės

Sportas koja kojon eina su sveika mityba. Pasak specialistės, pasakymas, kad 70 proc. lemia mityba, o likusius 30 proc. – sportas, ne iš piršto laužtas. „Kai kurie žmonės galvoja – sportuoti kaip nors prisiversiu, bet mitybos tai tikrai nekeisiu. Toks požiūris greitai pasikeičia, kai rezultatai ir savijauta nelabai džiugina“, – papildo pašnekovė.

Taip pat trenerė konstatuoja, kad sportavimas kelias dienas iš eilės tinka ne visiems, nes reto žmogaus raumenys pakelia tokį didelį krūvį ir spėja atsistatyti per tokį trumpą laiką. Ji primena, kad raumenys atsistato tada, kai ilsimės ir pakankamai valgome.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Aktualu

Kalinių maištui įsisiūbuojant, teisingumo ministras ramina: „Situacija kontroliuojama“

Aktualu

Karininko papirkimu įtariamas buvęs Šiaulių oro uosto vadovas R.Mikšys

Sportas

Nuteistas E.Petrauskas: „Jei toks Lietuvoje teisingumas, tai kam nešu šiai šaliai medalius?“

Aktualu

Naktį į šeštadienį vairuotojai turėtų būti atsargesni: bus slidu, laukia lietingas savaitgalis

24sek

Joe Arlauckas prabilo istorijomis: su Sabu ir Kurtinaičiu gėrė 15 butelių degtinės

Aktualu

Demaskuota grupuotė, per 5 metus Lietuvos šešėlinėje ekonomikoje panaudojusi 60 mln. eurų

Aktualu

Penktadienį dalį Vilniaus užvaldė eismo chaosas: avarijos, neveikiantys šviesoforai ir spūstys

„Eurolygos diena“: kaip M.Grigonis pagaliau sulaukė Šaro skambučio (3/4)

Vardai

Stanislavas Stavickis-Stano: „Aš sergu vėžiu, bet pasveiksiu“

Aktualu

15min paaiškina: kodėl streikuoja mokytojai ir ko jie reikalauja?

Lapkričio TOP 13: knygų antplūdis artėjant šventėms

Vardai

Po skyrybų dramos Sigitas Martinavičius Balyje vedė Editą Rupeikaitę: nuotaka švenčia ne tik vestuves

Vardai

15min studijoje – Mantas Katleris ir Mantas Stonkus: kaip du komikai surenka pilnas arenas

Gyvi regionai

Merų forumas. Stebėkite tiesiogiai 15min portale

24sek

Trys „Žalgirio“ bosai: kaip jie išsprendė Šaro galvosūkį?

Pasaulis kišenėje

Artimųjų Rytų magija: kelionė į spalvingąjį Omaną

Verslas

Seimas skuba lopyti turtuoliams palankias mokesčių reformos spragas, buhalteriai piktinasi

Mokslas.IT

Nustatyta, kurie metai buvo patys blogiausi žmonijos istorijoje

Aktualu

Lietuvos ambasadoriumi Lenkijoje pradeda dirbti Eduardas Borisovas

Naujienos

24sek

D.DeRozanas vis dar siunta dėl „Raptors“ išdavystės: „Tai mėšlas“

Gazas

Vyriausybė siūlo, kad baudos už KET pažeidimus būtų išrašomos automatiškai

Mokslas.IT

Seimo tinkle – įsilaužimo pėdsakai: į ekspertų pranešimus nereaguota pusantrų metų

24sek

Antanas Sireika: „Noriu, kad sirgaliai verktų, kai komanda pralaimi, o ne švilptų jai“

Kultūra

B.Christensen ir N.Dikli į teatro sceną atveda niekada joje nebuvusius žmones

Kultūra

15min konkursas: laimėkite knygą apie kinų filosofiją „Kelias“

Vardai

Legendinio serialo „Galingieji reindžeriai“ žvaigždė atvyksta į Lietuvą

Aktualu

Spaudimą patiriantis E.Macronas bando gesinti apsaugininko sukeltą skandalą

Mokslas.IT

„Telia“ vartotojai skundžiasi: į pagalbos centrą prisiskambinti neįmanoma

Aktualu

Kur veda JAV ir Irano žodžių karas?

Maistas

Knygos „Prancūzijos virtuvė“ autorės receptas: cukinijų tarta su varške

24sek

„Rytą“ palikęs Egidijus Mockevičius sukirto rankomis su Italijos klubu

Gazas

Mirė ilgametis „Fiat Chrysler“ vadovas S.Marchionne

Gyvenimas

Kaip išsirinkti ir prižiūrėti drabužį, kad jis tarnautų kuo ilgiau?

Aktualu

„Novičiok“ apsinuodijęs britas Charlie Rowley šią medžiagą palaikė kvepalais

Aktualu

Tragiškas antradienis Lietuvos keliuose – žuvo 3 žmonės, sužeista dar 20

Vardai

Demi Lovato skubiai išgabenta į ligoninę: įtariamas narkotikų perdozavimas

Lietuvos bankas atkreipė dėmesį į gyventojų nusiskundimus dėl galimai diskriminuojančios kredito reitingų nustatymo metodikos – paprašė bendrovės „Creditinfo“ paaiškinti. Geresnių paskolos sąlygų norintys gyventojai dabar baudžiami didinant jų kredito reitingą.
Verslas

Gyventojams širstant dėl neteisingų kredito reitingų Lietuvos bankas prašo pasiaiškinti

Verslas

„Ryanair“ grasina Dubline panaikinti 300 darbo vietų

Gyvenimas

Kaip vaiką paruošti pirmajai kelionei?

Vardai

Ypatingos

07:40
07:22

Gera keliauti kartu

Ko reikia šiuolaikiniam pirkėjui?

Sveikata

Mamos prieš meningokoką

Būk nesustabdoma

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką