-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

15min studijoje – pokalbis apie autorių teises teatre: kuris autorius svarbesnis – režisierius ar dramaturgas

Trečiadienio rytą 15min studijoje tęsiasi diskusijų ciklas apie autorių teises. Trečiajame pokalbis skirtas buvo teatrui – aptarėme autorių teisių pažeidimus teatro scenoje.
15min studijoje – Evelina Brusokaitė ir Aleksandras Špilevojus
15min studijoje – Evelina Brusokaitė ir Aleksandras Špilevojus
Temos: 2 LATGA Teatras

15min studijoje lankėsi Asociacijos LATGA Dramos poskyrio vadovė Evelina Brusokaitė ir žinomas dramaturgas, Auksinių kryžių laureatas, Aleksandras Špilevojus.

Beveik tris dešimtmečius Lietuvos autorių teises ginanti asociacija LATGA administruoja įvairių meno sričių kūrėjų turtines teises – muzikos, audiovizualinių (kino), vizualinių, dramos. Kad ir kaip būtų keista, pastaroji sritis – viena problematiškiausių.

VIDEO: Pokalbis apie autorių teises teatre: svarbesnis režisierius ar dramaturgas?

„Dažniausiai pažeidimai vyksta iš nežinojimo, o tos spragos atsiranda dėl nepakankamo švietimo. Visuomenė labai mažai ką žino apie autorių teises, nes apie tai praktiškai nekalbama nei universitetuose, nei mokyklose. Kol kas atrodo, kad autorių teisės rūpi tik mums, jiems atstovaujančiai organizacijai, bet ne valstybei“, – sako LATGA Dramos poskyrio vadovė Evelina Brusokaitė.

Kaip Lietuvoje užtikrinamos dramos autorių teisės, kokį atlygį jie gauna, kaip užsienio autorius pasiekia atlygis, už Lietuvoje sukurtus pastatymus ir kokie yra pagrindiniai iššūkiai, su kuriais susiduria autorių teisių teatre gynėjai – tiesiogiai iš 15min studijos.

Šiek tiek istorijos – dramos autorių teisių atsiradimo pradininku yra laikomas Pierre’as Beaumarchais, pjesių „Sevilijos kirpėjas“ ir „Figaro vedybos“, vėliau tapusių ir garsių operų libreto pagrindu, autorius.

XVIII a. kūręs dramaturgas sunkiai galėjo išgyventi iš gaunamo honoraro, kurį mokėdavo teatrai už pjesių statymą. Su panašia situacija susidūrė ir kiti to laikotarpio dramaturgai. Tuo metu teatras buvo labai populiari aukštuomenės pramoga, lankomumas buvo didelis, kitaip tariant, teatrai klestėjo. Tą matydamas P.Beaumarchais negalėjo susitaikyti su tokia situacija ir nusprendė kovoti už dramaturgų teises.

Jis paragino visus žinomiausius prancūzų dramaturgus priešintis ir visus metus nerašyti jokių naujų pjesių. Tokia situacija, žinoma, greitai paveikė teatrus, lankytojai reikalavo naujų spektaklių, teatrai jų pasiūlyti negalėjo, pradėjo katastrofiškai mažėti pajamos ir teatrams nebeliko nieko kito, kaip tik pradėti derėtis su dramaturgais.

Po šio streiko ne tik buvo padidinti dramaturgams mokami honorarai, bet pirmą kartą istorijoje atsirado ir autorinis atlyginimas nuo spektaklio pajamų už viešą kūrinio atlikimą.

Projektą „Vaizdo konferencijos-diskusijos apie autorių teises“ inicijavo ir vykdo Asociacija LATGA. Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba pagal Autorių teisių ir gretutinių teisių apsaugos programą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius