Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Pasaulio teatro scenas užkariauti pasiryžę „anužiukai“ pradeda nuo sostinės

Spektaklis „Devynbėdžiai“
Tomo Stasevičiaus nuotr. / Spektaklis „Devynbėdžiai“
Šaltinis: 15min
0
A A

Juozo Miltinio dramos teatro gastrolės Vilniuje šią vasarą – išskirtinės. Į Lietuvos nacionalinį dramos teatrą atvyksta jauniausieji legendinio teatro aktoriai – visas Lietuvos muzikos ir teatro akademijos vaidybos specialybės diplomantų kursas.

Panevėžį savo pastatymais sudrebinęs aštuonioliktukas – žinomų aktorių ir teatro pedagogų Veltos ir Vytauto Anužių ugdytiniai, kurių siekis, kaip teigia vienas jų, režisierius Marius Meilūnas: „Užkariauti pasaulį“. 

LIETUVOS NACIONALINIAME DRAMOS TEATRE:

  • Birželio 17 d. 18.30 val. – F.Dostojevskio „PAŽEMINTIEJI IR NUSKRIAUSTIEJI“, 2-jų dalių, 11 paveikslų drama su prologu. Rež. Velta ir Vytautas Anužiai.
  • Birželio 21 d. 18.30 val. K. Sajos „DEVYNBĖDŽIAI“, 2-jų dalių muzikinis spektaklis G.Kuprevičiaus muzikos motyvais. Rež. Marius Meilūnas. Pastatymo vadovai – Velta ir Vytautas Anužiai.  

Šiuolaikiškas pastatymas įgijo naujų prasmių

Žiūrovai, net ir skeptiškiausieji, kurie iš šiuolaikinio teatro nesitiki nieko gero, po „DEVYNBĖDŽIŲ“ išeina priblokšti. Begalinis aktorių nuoširdumas, profesinis maksimalumas, jaunatviška energija pavergia ilgam. „Spektaklį kūrėme drąsiai, negailėdami savęs, ieškodami šviežios, ekspresyvios teatrinės kalbos“, – sako spektaklio režisierius Marius Meilūnas, kurso draugų visiškai rimtai charakterizuojamas, kaip „esantis arti genijaus“. 

Tomo Stasevičiaus nuotr./Spektaklis „Devynbėdžiai“
Tomo Stasevičiaus nuotr./Spektaklis „Devynbėdžiai“

Atrodė, kad  prieš 40 metų statytą 1974-ųjų muzikinę pasaką atkurti nebus lengva, – vyresnieji žiūrovai dar mena Vaclovo Blėdžio režisuotą nuostabų spektaklį su Kaziu Vitkum – Aleliumu, šiemet birželį 90-metį pasitinkančia Regina Zdanavičiūte – Boba Vienaake ir kitais Juozo Miltinio mokiniais. Be to, LMTA studentų kursas buvo laikomas nedainuojančiu, o spektaklis – muzikinis. Kur dar „Lietuvos“ ansamblio pastatymas su vienu už kitą garsesniais atlikėjais?

Bet jaunieji miltinukai–anužiukai nesidairė į autoritetus, ieškojo visais laikais universalių ir nūdienos kontekste aktualių prasmių. Rado su kaupu. Amžiną konfliktą tarp dvasinių ir materialiųjų vertybių, grėsmę šimtametėms tautos tradicijoms, kurias užgožia „užjūrio blizgučiai“, griaunančią puikybės ir karjerizmo jėgą (Daunoras – akt. Dovydas Laukys), savo gerbūvio kūrimą kitų laimės sąskaita, pataikavimą tironui dėl riebesnio kąsnio. Spektaklyje Skalno (akt. T.Junevičius) lūpomis suskamba atsakomybės prieš bendruomenę, kuri tave užaugino, tema, išryškėja šiandieniniai emigracijos skauduliai.

Tomo Stasevičiaus nuotr./Spektaklis „Devynbėdžiai“
Tomo Stasevičiaus nuotr./Spektaklis „Devynbėdžiai“

„Devynbėdžių“ autorius Kazys Saja po panevėžiečių spektaklio liko sužavėtas: „Visų vaidmenys tokie, kad nėra antraeilių. Labai įdomus prisistatymas, daug išradingų dalykų. Žiūrint spektaklį buvo malonu nuolat nustebti. Manau, kad nustebs ir tie žiūrovai, kurie seniai lankėsi Miltinio teatre. Ankstesni „Devynbėdžiai“ buvo žemiškesni. Čia tokie sacrum, pakylėti muzikos. Kai kurių tekstų pasigedau, bet visai nesigailėjau. Laikas vėl atrasti Panevėžį“, – tikino rašytojas.

Šiemet balandį „Devynbėdžiai“ pelnė Geriausio festivalio „Lietuvos teatrų pavasaris“ spektaklio titulą. Prizais apdovanoti režisierius M.Meilūnas ir aktorius T.Junevičius. Aktorius Andrius Gaučas išrinktas JMDT žiūrovų mylimiausiu aktoriumi. Agnieška Ravdo jau sukūrė brandžius vaidmenis Oskaro Koršunovo teatro spektakliuose. Aistė Diržiūtė filmuojasi Lietuvos, Sankt Peterburgo kino kūrėjų filmuose, Berlyno festivalyje pripažinta kaip viena perspektyviausių jaunosios kartos aktorių. 

Taigi, šis muzikinis spektaklis – gera proga pamatyti jaunus talentus, toli gražu nebeprimenančius „nedainuojančio kurso“.

Dostojevskis – be įprastų stereotipų

Fiodoro Dostojevskio dramą „Pažemintieji ir nuskriaustieji“ Velta ir Vytautas Anužiai laiko rimčiausiu savo auklėtinių darbu. Tai sąlytis su pasauline literatūros klasika.

Tomo Stasevičiaus nuotr./Spektaklis „Pažemintieji ir nuskriaustieji“
Tomo Stasevičiaus nuotr./Spektaklis „Pažemintieji ir nuskriaustieji“

„Bandėme nuvalyti istoriją nuo išankstinių įsivaizdavimų, dostojevskiškų stereotipų. Neatkūrinėjame rašytojo laikmečio, akcentuojame tai, kas svarbu aktorių bendraamžiams, „žmonėms iki trisdešimties“. O svarbu tiek, kiek svarbu meilė, ištikimybė, kančia, tėvų ir vaikų santykiai, gyvenimas aplinkoje, kur įteisintas melas“, – teigia kurso vadovai.  

Spektaklis, nėra, anot Veltos Žygurės-Anužienės, muziejinė restauracija ar XIX a. kostiuminė drama. Kaip ir prieš šimtmetį jauni žmonės myli tą, kuris nemyli jo, kenčia ir klysta. Ir šiandien gyvas paradoksas, kai savo ambicijose paskendęs, užsispyręs kaip ožys tėvas dvasiškai subręsta vėliau už savo vaiką. Akys atsiveria tik tada, kai jo principus nugali Meilė, pažadinusi tingią dvasią, užvaldytą Blogio.

„Pažemintieji ir nuskriaustieji“ – aiškiai, nuosekliai papasakota likimo surištų šeimų gyvenimo istorija. Ir spektaklis baigiasi taip, kaip turi baigtis.

Tomo Stasevičiaus nuotr./Spektaklis „Pažemintieji ir nuskriaustieji“
Tomo Stasevičiaus nuotr./Spektaklis „Pažemintieji ir nuskriaustieji“
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Sužinokite daugiau