Dabar populiaru
Publikuota: 2015 rugsėjo 12d. 13:47

Teatrai.lt tiesiai iš „Naujojo cirko savaitgalio'15“: trečioji festivalio diena

Teatro spektaklis
Teatrai.lt nuotr. / Teatro spektaklis

Rugsėjo 11-ąją „Naujojo cirko savaitgalis’15“ pristatė du reginius: Etienne Marceau solo pasirodymą „Pastebėjimai“ („Company Sacekripa“, Prancūzija) bei pirmąjį profesionalų palestiniečių šiuolaikinio cirko spektaklį „B-Orders“ (idėjos autoriai ir atlikėjai Ashtar Muallem ir Fadi Zmorrod).

„Pastebėjimuose“, kuriuos taikliausiai apibrėžtų terminas „objektų cirkas“, žiūrovas kviečiamas stebėti nykios kasdienybės mizansceną ir pastebėti joje galimybes virsti neįprasta, magiška, nors ir beviltiškai rutinine, kartotine.

Vidutinio amžiaus vyriškis klajoja savo stalo visatoje, ieškodamas progų elementarius veiksmus paversti triukais. Jis moka save nustebinti (pasidžiaugti taikliai nuskriejusiu cukraus gabalėliu ar tiksliai ant nosies nukritusiais akiniais), save apdovanoti (tarp dovanų – saldinta arbata, zefyras, per šiaudą sugerti dūmai), save įbauginti (virtuviniu kirviu kapojant ant pirštų užsimautus antpirščius).

Kuriama namų džiaugsmų ir drauge čia užsibuvus patiriamo siaubo laboratorija: namuose atsidūręs pats prieš save, susiduri su dideliu pavojumi, tačiau kartu sau leidi žaisti žaidimus, kurių kitiems matyti nereikėtų.

Pradžioje ne sykį versdamas šyptelti, ilgainiui niekaip nesiplėtojantis spektaklis ima varginti: perpratus veiksmo logiką, užklumpa nuobodulys. Žiūrovų prablaškymui skirta sąveika su publika irgi bereikalingai išsitęsia: surasti lipnios juostelės galą ar pakelti cukraus gabaliuką vis kviečiama ir kviečiama ta pati žiūrovė, kurios vaikščiojimas pirmyn atgal galiausiai ima kelti egzistencinį klausimą: kodėl?

Bet kuriuo atveju, „Pastebėjimus“ verta pamatyti siekiantiems atrasti rutinos magiją ir – būtinai – norintiems pasimokyti, kaip iš tikro išradingai uždegti degtuką, į puodelį „įpūsti“ arbatžolių maišelį ar pienu pabaltinti arbatą.

Palestiniečių „B-Orders“ sukelia esminę dilemą: kaip spektaklio temą įvertinti nekontekstualiu žvilgsniu? Natūralu, jog aktoriai, kilę iš komplikuoto politinio statuso vietovės, kurioje vienaip ar kitaip ribojamas kiekvienas individo judesys, ribų ir jų kirtimo temą nagrinėja kaip fundamentalią.

Lietuvos mene ši tema, tam tikru istoriniu laikotarpiu taip pat buvusi esminė, šiandien jau reikalauja žymiai gilesnio, kompleksiškesnio požiūrio, šalia kurio palestiniečių noras kalbėti apie vaikystėje vyresniųjų demonstruojamą kontrolę ir dėl to įgyjamus kompleksus atrodo pernelyg švelnus. Vienintelė išeitis šiuo atveju – atmesti nori nenori kylantį priekaištą ir žvelgti naivia akimi.

O naiviai akiai pamatyti tikrai yra ką. Akrobatų poros tarpusavio sąveika, pereinanti susipažinimo / erzinimo / išsikalbėjimo / atsivėrimo / išsilaisvinimo etapus, duoda impulsų mąstyti apie kūną ir jo judėjimą kaip apie savipakankamą, priešinantis bet kokiai brukamai verbalinei minčiai. Pagauli vizualinė plėtotė ir jaučiama intensyvi akrobatų tarpusavio įtampa veda į priklausomybę: norisi dar.

Stulpas ir dvigubas audeklas, tapę atitinkamai vyriškos ir moteriškos raiškos vertikalėmis, atlikėjams virsta ir iškrovos, ir flirto, ir savęs įveikimo įrankiais. Visas spektaklio laukas pritvinkęs priešinimosi ir drauge negalėjimo pasipriešinti potyrių, kurių baigiamuoju tašku tampa iš medinių kaladėlių, čia tapusių žaidimo / ribų kūrimo / pasaulio pertvarkymo simboliu, sudėtas individas pakeltomis rankomis: padarius viską, lieka pasiduoti.

Rekomenduojama visiems, kuriems yra tekę palikti draugus toliau žaisti su kamuoliu ar su cigarete, nes taip buvo liepta „iš viršaus“. Taip pat ir visiems kitiems.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Kviečiame anties

Video

07:45
02:10
03:18

Esports namai

Maistas