Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2018 11 20

Automobilių atsisakančių vilniečių daugėja: pataria, kaip susiplanuoti kelionę viešuoju transportu

Diena be automobilio minima tik kartą metuose, tačiau net ir tuomet retas vairuotojas atsisako savo transporto priemonės. Ir kaip atsisakysi tokio, iš pirmo žvilgsnio, patogumo – juk mašina dažniausiai būna čia pat, po ranka, joje šilta (arba vėsu, kai karšta), nelyja virš galvos, visuomet gali pasileisti mėgstamą muziką. Tačiau ar iš tiesų šie privalumai yra verti spūstyse praleisto laiko, iššvaistytų nervų, kai nespėjama laiku nuvykti į susitikimą, išlaidų degalams ir automobilio remontui?
Naujieji Vilniaus viešojo transporto autobusai
Naujieji Vilniaus viešojo transporto autobusai / Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr.

Nepaisant to, vis dažniau atsiranda žmonių, sąmoningai pasirenkančių atstumus įveikti ne automobiliu, o kitais būdais. Jie dalijasi tokio sprendimo privalumais ir pataria, kaip greitai ir patogiai susiplanuoti keliones mieste.

Keliauti viešuoju transportu kartais trukdo mitai

Televizijos laidų vedėja muzikologė Zita Kelmickaitė – dažnas viešojo transporto keleivis. „Mieste aš visą gyvenimą keliauju viešuoju transportu“, – sakė Z.Kelmickaitė. Jos nuomone, dažnas iš mūsų automobilį tiesiog „prievartaujame“.

„Man nesuprantama, kaip atstumą, kurį gali įveikti pėsčiomis arba autobusu per dešimt ar keliolika minučių, žmonės renkasi nuvažiuoti automobiliu“, – sakė Zita.

Juk mokėti didelius pinigus už tai, kad ta mašina stovi, yra švaistymas.

Pati ji iki darbo važiuoja keturias stoteles ir užtrunka dar vos kelias minutes pėsčiomis: „Pavyzdžiui, užsienio šalyse automobilių parkavimas miesto centre yra nežmoniškai brangus, Vilniuje – taip pat. Aš pažįstu žmonių, kurie, nors ir galėtų mokėti už parkavimą tiek, kiek prireiks, renkasi kitas alternatyvas, ne automobilį. Juk mokėti didelius pinigus už tai, kad ta mašina stovi, yra švaistymas.“

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Zita Kelmickaitė
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Zita Kelmickaitė

Z.Kelmickaitė sutinka su nuomone, kad vis dar egzistuoja stereotipas, jog viešuoju transportu naudojasi tik mažas pajamas turintys žmonės arba moksleiviai, studentai. Tačiau, jos nuomone, tokius stereotipus reikia keisti, o asmeninis pavyzdys tam puikiai pasitarnauja.

„Viešasis transportas nėra nuosavas automobilis, tu nepasirinksi, kokie keleiviai važiuos drauge. Vis dėlto tai – socialinė erdvė, todėl mums visiems, joje esantiems, pirmiausiai reiktų atkreipti dėmesį vieniems į kitus. Turiu galvoje, kad ir vairuotojai, ir kontrolieriai, ir keleiviai vieni su kitais turi elgtis pagarbiai, mandagiai, paprasčiausiai pamatyti šalia esantį. Jei visi tą draugišką aplinką kursime, tai ir kelionės viešuoju transportu bus patrauklesnės“, – kalbėjo pašnekovė.

Laidų vedėja pastebi, kad jaunimas maršrutus ir atvykimo laiką tikrinasi mobiliųjų programėlių pagalba. Ji pati tokios nenaudoja, nes žino mintinai. Z.Kelmickaitės nuomone, jei tik tinkamai įvertini atstumą ir laiką, keliauti viešuoju transportu gali sklandžiai.

Be automobilio sutaupo laiko

Gyvendama Vilniuje jauna veterinarijos gydytoja Monika Kairaitytė vietoje automobilio renkasi keliones viešuoju transportu. Tokio sprendimo ji nesigaili, priešingai – su malonumu rekomenduoja jos pavyzdžiu sekti ir kitiems.

Atsisakius automobilio galima sutaupyti laiko.

„Didelis privalumas atsisakant automobilio yra „nematoma“ nauda sveikatai – nori nenori, tenka daugiau vaikščioti, būti gryname ore, stebėti aplinką. Taip asmeniškai prisidedama ir prie oro taršos mažinimo mieste. Manau, atsisakius automobilio kai kuriais atvejais netgi galima sutaupyti laiko: važiuojant autobusu, jei tik yra galimybė atsisėsti, laiką galima praleisti naudingai.

Aš dažniausiai skaitau, bet taip pat pažįstu žmonių, kuriems pavyksta atlikti dalį dienos darbų kompiuteriu būtent kelionės metu. Taigi dviguba nauda -ir iš taško A pasiektas taškas B, ir padaryta dalis darbų, kas vairuojant tikrai nepavyktų“, – pasakojo Monika.

Asmeninio albumo nuotr. /Vilnietė Monika Kairaitytė
Asmeninio albumo nuotr. /Vilnietė Monika Kairaitytė

Pasak M.Kairaitytės, važiuojant autobusu galima tiesiog atsipalaiduoti, mintyse planuoti dienos darbus, stebėti kelią ir žmones. To padaryti vairuojant aktyviose miesto gatvėse nelabai pavyktų. Mažiau ir streso, nes vairuojant pačiam jo dėl didelio srauto išvengti dažnai nepavyksta.

„Manau toks gyvenimo būdas netgi ugdo charakterį – atsiranda daugiau disciplinos, laiko ir kelionių planavimo įgūdžių, yra vietos pasireikšti kūrybingumui ir smalsumui, pvz., kokį maršrutą ir transporto priemonę pasirinkti šiandien?“ – sakė M.Kairaitytė, kuri be kelionių viešuoju transportu kartais pasirenka važiuoti dviračiu arba įveikti atstumą pėsčiomis.

Svarbu ir patogi gyvenamoji vieta

Kaip „susistyguoti“ savo gyvenimą, kad automobilio poreikis sostinėje būtų minimalus? „Esminis dalykas – gyvenamoji vieta“, – sako Monika.

Taip pat svarbu, kad netoliese būtų didesnė parduotuvė, viešojo transporto stotelė su tinkamo maršruto transportu, o jei netoli ir darbas – idealu.

Kraustantis, ruošiantis nuomotis ar pirkti būstą ir planuojant kuo mažiau naudotis automobiliu būtent gyvenamosios vietos aspektą Monika siūlytų apsvarstyti labai rimtai.

„Priimant sprendimą, kurį būstą rinktis, man tikrai būtų svarbu, ar netoliese yra stotelė.

Kelionės užima laiko, pastangų ir finansų, tad geriau jau jos būtų kiek įmanoma trumpesnės ir patogesnės. Žinoma, žmonėms, mėgstantiems vaikščioti ar naudotis dviračiu joks atstumas neatrodys per didelis, nes yra nemažai saugių ir prižiūrėtų dviračių ir pėsčiųjų takų“, – sakė M.Kairaitytė.

Autobusu – greičiau nei automobiliu

Vilnietė sako pastebėjusi, kad važiuodama viešuoju transportu į darbą kas rytą iš namų ji gali išeiti bent dešimt minučių vėliau nei važiuodama automobiliu.

„O juk ryte svarbi kiekviena minutė. Viešasis transportas greitai važiuoja tik jam vienam skirta juosta, o aš ne kartą gailėjau vairuotojų, užstrigusių spūstyse, sėdėdama juos lenkiančiame greitajame autobuse“, – sakė M.Kairaitytė.

Ne kartą gailėjau vairuotojų, užstrigusių spūstyse, sėdėdama juos lenkiančiame greitajame autobuse.

Pasak Monikos, „Vilniaus viešojo transporto schema išvystyta, pagrindiniai maršrutai kursuoja gana dažnai, gelbėja ir greitieji autobusai, tad nėra sunku protingai susiplanuoti kelionę.

Ar vis dėlto galvotų apie automobilio įsigijimą ateityje, Monika tvirtai sako, jog ne: „Automobilio nesinori ir dėl transporto keliamos taršos ir CO2 – didelis automobilių kiekis, kamščiai kenkia visiems ir kiekvienam. Keliavimas mieste be automobilio suteikia daugiau laisvės ir dargi naudingas sveikatai. Žinoma, svarbus ir finansinis aspektas, man tiesiog atrodo, kad asmeninio automobilio teikiama „nauda“ nėra verta su juo susijusių išlaidų, vargo, laiko ir taršos“.

Vienas iš motyvų – siekis mažinti oro taršą

Keliones viešuoju transportu renkasi ir ikimokyklinio ugdymo mokytoja Aistė Kalvaitytė: „Nuo mano namų iki darbo, sporto klubo ar miesto centro yra nedidelis atstumas, tad man automobilis neatrodo reikalingas. Aš einu pėsčiomis arba renkuosi viešąjį transportą“.

Aistė sako, kad tokio savo sprendimo nesigaili, priešingai, net šiek tiek didžiuojasi.

„Manau, automobilio atsisakymas turi begalę privalumų: pradedant ekonominiais sumetimais, taip pat laiko planavimu, ir baigiant man labiausiai imponuojančiu – ekologiniu požiūriu“, – kalbėjo mergina.

Jei tik daugiau žmonių rinktųsi keliones viešuoju transportu ar dviračiu, pėsčiomis, ir atsisakytų automobilio (kad ir ne visiškai, tačiau bent kelionių juo mieste), Aistės nuomone, sostinės gyventojai neabejotinai džiaugtųsi ne tik švaresniu oru, bet ir dėl aktyvesnio judėjimo pagerėjusia sveikata: „O dar ir kiek triukšmo gatvėse sumažėtų!“

Asmeninio albumo nuotr. /Vilnietė Aistė Kalvaitytė
Asmeninio albumo nuotr. /Vilnietė Aistė Kalvaitytė

Pasak A.Kalvaitytės, suplanuoti savo kelione viešuoju transportu nėra sudėtinga: trumpas keliones mieste planuoti padeda įvairios mobiliosios programėlės, kuriose patogiai išdėstyta visa informacija, reikalinga norint keliauti autobusais ar troleibusais, jose gali matyti ne tik išvykimo, bei atvykimo laikus.

„Be to, pastaraisiais metais sostinės viešasis transportas yra gerokai pasikeitęs, o vykti nauju, moderniu autobusu dar maloniau bei greičiau“, – A.Kalvaitytė.

VIDEO: „Zuikiai“ viešajame transporte: kiek naujų autobusų jie kasmet kainuoja?
291 naujiena infografikas

Medžiaga parengta pagal SĮ "Susisiekimo paslaugos" užsakymą. Turinys apmokėtas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius