Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Vilkikų vairuotojai baiminasi vykti į Šiaurės Italiją, tačiau specialistai nemato tam pagrindo

Į 15min redakciją kreipėsi tolimųjų reisų vairuotojas, tvirtinantis, kad baiminasi vežti krovinius į koronaviruso paliestą Šiaurės Italiją. Tačiau Darbo inspekcija tvirtina, kad atsisakyti dirbti galima tik tuo atveju, kai gresia pavojus sveikatai, pavyzdžiui, darbuotojai verčiami vykti į karantino zonas. Tuo tarpu Lietuvos vežėjai tęsia krovinių pervežimą Italijoje ir tvirtina kol kas nejaučiantys jokių pasekmių.
Vilkikų eilė
Vilkikų eilė / LŽ nuotr.

Kol kai kurios stambios Lietuvos IT įmonės ragina darbuotojus laikinai atsisakyti komandiruočių į užsienio šalis, Lietuvos vežėjai tęsia darbą su plintančiu virusu kovojančioje Italijoje.

Į 15min redakciją kreipęsis tolimųjų reisų vairuotojas skundėsi, kad Lietuvos transporto bendrovės liepia darbuotojams ir toliau vežti krovinius į Šiaurės Italijos miestus – visai šalia karantino zonų. Pasak vienos transporto įmonės darbuotojo, jei vairuotojas atsisako važiuoti, vietoj jo siunčiamas kitas, o nevažiavęs nukenčia finansiškai – negauna krovinio ir paliekamas laukti kito užsakymo.

„Yra išvažiavusių kolegų. Žinau, kad buvo pasiūlyta nusipirkti medicininių kaukių, dezinfekcinio skysčio ir važiuoti. Čia jau nežmoniška. Be to, kur kaukių pirkti, kai nebėra. Mano nuomone, dabar Italijoje atsirado daug laisvų krovinių, kuriuos nemaža dalis logistikos kompanijų atsisako vežti. Todėl yra tokių lietuviškų įmonių, kurios ima viską iš eilės, kad tik pinigai“, – skundėsi vairuotojas.

Pasak jo, į Italiją išsiųstas vienas jo draugas baiminasi dėl sveikatos, nes iki pirmo posto karantino zonos link – vos keli kilometrai.

„Jis pasakojo, kad tame regione transporto beveik nėra, visos pakelės degalinės uždarytos, pilnos greitosios pagalbos automobilių, medikų su specialiais rūbais kažko laukiančių. Draugas išsikrovė krovinį be kaukės, nes jos neturi. O visi italai darbuotojai dėvi kaukes“, – pasakojo vairuotojas, baiminęsis atskleisti, kurioje Lietuvos įmonėje dirba.

Darbo inspekcija: negali siųsti į karantino zoną

Tuo tarpu specialistai ramina, kad ne visa Italija yra rizikos zona, ir primena darbuotojų pareigas. Kaip 15min komentavo Valstybinė darbo inspekcija (VDI), darbuotojai gali atsisakyti vykti tik į tas vietoves, kuriose paskelbtas karantinas. Tačiau nesutikti vykti į kitas Italijos vietoves nėra pagrindo.

Atsisakymas būtų pagrįstas tik tuo atveju, kai darbdavys reikalauja vykti į regionus, kuriuose paskelbta ekstremali situacija ir karantinas.

„Darbuotojas turi teisę atsisakyti dirbti tik tuo atveju, kai gresia pavojus jo saugai ir sveikatai. Atsisakymas vykti į kelionę būtų pagrįstas tik tuo atveju, kai darbdavys reikalauja vykti į regionus, kuriuose paskelbta ekstremali situacija ir karantinas. Tačiau tai netaikytina visos šalies (pvz., Italijos) mastu“, – teigiama 15min atsiųstame komentare.

Kita vertus, VDI pabrėžia, kad kiekvienu atveju darbdavys turi įvertinti galimą riziką ir parinkti saugų kelionės maršrutą, taip pat aprūpinti asmeninėmis saugos priemonėmis (pvz., kaukėmis, dezinfekcinėmis higienos priemonėmis).

Skundų dėl darbdavių reikalavimo vykti į Italiją VDI dar nėra sulaukusi.

Lietuvos profesinių sąjungų aljanso vadovas Audrius Cuzanauskas 15min informavo sulaukiantis paklausimų iš vairuotojų, kaip elgtis koronaviruso paliestose šalyse ir kaip apsisaugoti, tačiau nesusidūrė su atsisakančiais vykti į Italiją.

Valdo Kopūsto / 15min nuotr./Lietuvos profesinių sąjungų Aljanso pirmininkas Audrius Cuzanauskas
Valdo Kopūsto / 15min nuotr./Lietuvos profesinių sąjungų Aljanso pirmininkas Audrius Cuzanauskas

Pasak A.Cuzanausko, profesinė sąjunga vairuotojus informuoja apie prevencijos priemones, kurių reikia imtis, tačiau pabrėžia, kad „darbas yra darbas“.

„Darbuotojas šiuo metu nelabai gali atsisakyti vykti į Italiją. Jeigu būtų paskelbta grėsmė nacionaliniu lygmeniu, tada tokias keliones uždraustų. Tačiau darbuotojas nėra profesionalus epidemijos vertintojas, kad galėtų įvertinti riziką. O vien vadovautis emocijomis negalima, nes kiekvienas gali susigalvoti, kad negali daryti to ar ano, bet yra darbuotojų pareiga ir atsakomybė“, – pabrėžė A.Cuzanauskas, patariantis keliaujant į Italiją laikytis higienos normų, vengti lankytojų susibūrimo vietų.

Tam pritarė ir Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ generalinis direktorius Mečislavas Atroškevičius, pridūręs, kad visgi darbas nėra priverstinis, tad kiekvienas darbuotojas, norintis grįžti į Lietuvą ar pasiimti atostogas, gali tai padaryti.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Mečislavas Atroškevičius
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Mečislavas Atroškevičius

„Bet ar nebus taip, kad darbuotojas nenorės vežti krovinio, bet norės gauti atlyginimą. Jeigu bus didelis pavojus ir, kaip matėme, kad kai kuriuose miestuose įvedamas karantinas, apribojimas, natūralu, kad mes ten ir nevažiuosime“, – 15min sakė M.Atroškevičius.

Italija – svarbi rinka vežėjams

Su sparčiai plintančiu virusu kovojanti Italija yra svarbi rinka Lietuvos pervežimo bendrovėms.

„Turime 30 tūkst. automobilių, kurie dirba Europoje ir tikrai nemaža jų dalis važinėja tarp Italijos ir Vokietijos, tarp Italijos ir Prancūzijos“, – pastebi „Linava“ vadovas.

„Scanpix“/„SIPA“ nuotr./Koronaviruso plitimas Italijoje
„Scanpix“/„SIPA“ nuotr./Koronaviruso plitimas Italijoje

Italijos svarbą pabrėžė ir įmonės „Baltic Transline“ logistikos vadovas Donatas Nickus. Pasak jo, kiekvieną dieną dešimtys įmonės vilkikų su kroviniais vyksta į Italiją ir iš Italijos.

„Tai mums pakankamai svarbus regionas ir pakankamai svarbi šalis. Prekių judėjimas į Italiją ir iš Italijos tikrai didelis – pervežami rūbai, maisto produktai, vaisiai, daržovės“, – komentavo D.Nickus.

Stebime tik tokius pokyčius, kad klientai Šiaurės Italijoje prašo mūsų vairuotojų atvykus į pakrovimo ar iškrovimo vietą dėvėti kaukes, – teigia D.Nickus.

750 vilkikų turinti įmonė kol kas savo planų nekeičia ir toliau vežioja krovinius Italijoje. Tiesa, į užsienį vykstantiems vairuotojams įmonė ėmė dalinti medicinines kaukes.

„Stebime tik tokius pokyčius, kad klientai Šiaurės Italijoje prašo mūsų vairuotojų atvykus į pakrovimo ar iškrovimo vietą dėvėti kaukes. Mes jų spėjome laiku užsipirkti ir daliname vairuotojams, išvažiuojantiems dirbti į užsienį, o tiems, kurie šiuo metu yra Europoje, rekomenduojame važiuoti į artimiausias vaistines jų įsigyti“, – pasakojo D.Nickus.

Jo nuomone, vairuotojai beveik visą laiką praleidžia izoliuoti savo kabinose, nelanko masinio susibūrimo vietų, tad rizika užsikrėsti nedidelė.

„Vairuotojai nebūna masinio susibūrimo vietose – nei oro uostuose, nei metro, nei traukiniuose, nei prekybos centruose. Mūsų maršrutai driekiasi greitkeliais ir pramonės zonose, todėl vairuotojas turi ribotą kontaktą su žmonėmis ir didelės rizikos nėra. Nesame susidūrę, kad kažkas atsisakytų vykti“, – sakė D.Nickus.

Vežėjai koronaviruso įtakos dar nepajuto

M.Atroškevičius tikino nepastebėjęs, kad Šiaurės Italijoje kilusi koronaviruso epidemija jau būtų atsiliepusi lietuvių vežėjams, tačiau tai galėtų nutikti, jei pramonė imtų stabdyti gamybą.

Šiaurės Italija – pramoninis rajonas, jei pradės stabdyti gamybos procesą, tai tikrai mus paveiks, – svarstė M.Atroškevičius.

„Mes aptarnaujame pramonę, bet natūralu, kad jei bus įvesti apribojimai ir įmonės stabdys gamybą, mažės vartojimas, tai atsilieps ir transporto sektoriui. Tą matėme ir Kinijoje. Šiaurės Italija – pramoninis rajonas, jei pradės stabdyti gamybos procesą, tai tikrai mus paveiks“, – svarstė M.Atroškevičius.

Tuo tarpu D.Nickus neatmeta ir priešingo varianto, kad užsakymų į Italiją ims daugėti.

„Scanpix“/AP nuotr./Koronaviruso plitimas Italijoje
„Scanpix“/AP nuotr./Koronaviruso plitimas Italijoje

„Manome, kad pajudės prekių pervežimas į Italiją, nes per televizijos žinias matome tuščias lentynas Italijos prekybos centruose“, – kad krovinio srautas į Italiją turėtų padidėti, prognozuoja D.Nickus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius