Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Mokesčių sistema Lietuvoje: jei būtų paprastesnė, būtų mažiau veiksminga

Nors viešojoje erdvėje neretai pasigirsta diskusijų, kad Lietuvos mokesčių sistema yra sudėtinga, būdama paprastesnė ji būtų mažiau socialiai veiksminga. Taip LRT.lt sako Vilniaus universiteto ekonomistas Justas Mundeikis. Tiesa, ji, pasak ekonomisto, galėtų tapti lengvesnė – tam reikalingas visuotinis pelno apmokestinimas bei veiklos rūšių ir joms taikomų išlygų sumažinimas.
Eurai
Eurai / „Scanpix“/„PA Wire“/„Press Association Images“ nuotr.

– Įvairiose diskusijose vis pastebima, kad Lietuvoje mokesčių sistema yra sudėtinga. Ar manote taip pat, ir kas ją tokią daro?

– Mano supratimu, mūsų mokesčių sistema nėra labai sudėtinga. Pavyzdžiui, Vokietijos mokesčių sistema yra kur kas sudėtingesnė. Esminis dalykas, kurį visuomenė turi suprasti, yra tai, ko siekiame. Kuo sąžiningesnių mokesčių norime, tuo mokesčių sistema tampa sudėtingesnė. Kuo mes mokesčiais mažiau norime sumažinti, pavyzdžiui, pajamų nelygybę, tuo mūsų mokesčių sistema gali būti paprastesnė. Egzistuoja sąsaja tarp to, kiek mokesčių sistema yra efektyvi, kiek padeda pasiekti tam tikrų socialinių tikslų, ir tarp to, kiek ji yra paprasta.

Sudėtinga mūsų mokesčių sistema tuo, kad šalyje neegzistuoja visuotinis pajamų apmokestinimas – darbo, kapitalo, individualios veiklos pajamos apmokestinamos skirtingais tarifais, turi skirtingas išlygas. Tiesa, reikia pripažinti, kad ir kitose ES šalyse šiuo požiūriu situacija turi panašumų, nesame labai išskirtiniai.

E.Genio / Lrt.lt nuotr./Justas Mundeikis
E.Genio / Lrt.lt nuotr./Justas Mundeikis

Kuo mūsų mokesčių sistema yra labiau komplikuota – tai nenuoseklumu ir gan dažnais mokestiniais pakeitimais, prie kurių nespėjama adekvačiai prisitaikyti.

– Tai, kad paprastas žmogus kartais sunkiai suvokia, kiek jis sumoka gyventojų pajamų mokesčio, bei kur jis keliauja, kiek jis moka privalomojo sveikatos draudimo, kitų įmokų yra sudėtingos mokesčių sistemos požymis?

– Problema yra tame, kad mūsų visuomenės finansinis raštingumas yra labai prastas. Tai parodo ir ne viena Lietuvos banko apklausa. Žmonės rodo labai menką susidomėjimą finansiniais klausimais, o tai labai gerai atsispindi, kai tenka pildyti metines pajamų deklaracijas. Žinoma, reikia pripažinti, kad ir Valstybinė mokesčių inspekcija galėtų palengvinti deklaracijų pildymo procesą, ir tai daryti yra bandoma.

Tačiau deklaracijų pildymas nėra kažkas tokio, ko nereikėtų daryti, pavyzdžiui, Vokietijoje. Pripažinsiu, pats esu joje ne kartą deklaravęs mokesčius, ir tai padaryti buvo kur kas sudėtingiau. Taigi, tai nėra kasdienė veikla, kodėl reikia pasistengti įsigilinti, kaip tai daroma, tačiau Lietuvoje tai nėra taip sudėtinga ir blogai, kaip kartais bandoma pateikti.

– Pastarojo meto reformos, kai buvo sujungti darbdavio ir darbuotojo mokami mokesčiai, padaryti kiti pakeitimai, mūsų mokesčių sistemą padarė dar mažiau sudėtingą ir lengviau suprantamą?

– Mokesčių reforma turėjo labai didžiulį minusą – ji buvo prastumta buldozeriu tam, kad ją būtų suspėta pateikti iki liepos 1 dienos prezidentei pasirašyti ir ji galėtų įsigalioti nuo kitų metų sausio 1 dienos. Todėl absoliučiai trūko laiko viešoms diskusijoms su visuomene, įvairiomis socialinėmis grupėmis, kaip ta reforma turėtų atrodyti, ar ji yra teisinga.

Tačiau tai, kad yra sujungiami darbdavio ir darbuotojo mokami „Sodros“ mokesčiai, yra teigiamas ėjimas, nes pats darbuotojas matys, kiek jis sumoka socialinių įmokų už save. Būtų labai gerai, jei kiekvienais metais gyventojas galėtų matyti ataskaitą, kiek įmokų jis sumokėjo ir kiek sunaudojo viešųjų paslaugų. Nes dabar neretas moka mokesčius, tačiau neįsivaizduoja, ką už tai gauna, o tuomet atsiranda kalbos apie tai, kad žmogaus sumokami mokesčiai yra netinkamai „ištaškomi“.

– Jau minėjote, kad yra gerokai sudėtingesnių mokesčių sistemų nei Lietuvoje. O ar yra paprastesnių, tačiau ne mažiau efektyvių?

– Tai yra tiesiog neįmanoma. Kuo mokesčių sistemą bandome padaryti paprastesnę, tuo ji tampa mažiau socialiai veiksminga. Tokios sistemos, kuri būtų paprasta ir tuo pat metu labai veiksminga, nebūna.

JAV mokesčių sistema yra santykinai paprasta, tačiau nėra socialiai veiksminga, nėra pernelyg atsižvelgiama į individualius asmenų poreikius.

Tai, kad yra sujungiami darbdavio ir darbuotojo mokami „Sodros“ mokesčiai, yra teigiamas ėjimas, nes pats darbuotojas matys, kiek jis sumoka socialinių įmokų už save.

– Tai reiškia, kad mūsų sistemos nereikia paprastinti, ar vis tik yra sričių, kuriose, neprarandant veiksmingumo, pokyčių link paprastėjimo įmanoma padaryti?

– Mūsų mokesčių sistema galėtų tapti pastebimai lengvesnė, jei būtų mažiau išlygų mokesčių išvengimui bei būtų visuotinai apmokestinamos pajamos. Žmonėms, kurie nėra labai finansiškai raštingi, pagelbėtų paprastesnis mokesčių deklaravimo procesas.

Žinoma, turime aibę veikos rūšių ir skirtingų mokestinių sistemų. Tai nėra gerai ir galima jų mažinti. Tai irgi padėtų supaprastinti mokestinę sistemą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
Užsisakykite 15min naujienlaiškius