Dabar populiaru
Sužinokite daugiau
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Psichologė Rita Zykienė: „Užmigti neretai trukdo fizinio aktyvumo trūkumas ir vidinės asmenybės savybės“

Nemiga
Fotolia nuotr. / Nemiga
Šaltinis: 15min
0
A A

Vis daugiau atsiranda žmonių, besiskundžiančių prastai išmiegota naktimi, nemiga ar net miego sutrikimais. Vieni griebiasi vaistų, antri prieš miegą išgeria alaus ar pieno, treti bando skaičiuoti menamas avis, o ketvirti apskritai neišmano, ką daryti, todėl gulėdami lovoje spokso į lubas ir laukia, kol užmigs.

Apie tai 15min.lt kalbasi su psichologe psichoterapeute Rita Zykiene.

– Teko girdėti, kad organizmui bemiegė naktis kenkia labiau, nei nuo nemigos išgerta tabletė. Ar tai tiesa?

– Vienos nemiegojimo nakties žalos ir vaistų žalos palyginimas skamba kaip abstraktus reklaminis šūkis. Neteko skaityti tokių moksliškai pagrįstų straipsnių. Kartais žmonės vieną kitą naktį neužmiega dėl jaudinančių džiugių įvykių, džiugių jausmų. Vargu ar tokia naktis be miego tiek žaloja organizmą, kad reikėtų gerti vaistus. Jie skiriami, kai patiriami ilgalaikiai įvairūs miego sutrikimai. Apie kokią nors vaistų žalą tokiais atvejais negali būti nei kalbos, nei minčių. Gydant miego sutrikimus, gydoma ir depresija, išvengiama rimtesnių psichikos susirgimų, dažnai tai yra ir tam tikra infarkto, insulto profilaktika.

– Yra žmonių, kurie užmiega prie televizoriaus. Tačiau psichologai teigia, kad prieš miegą bent porą valandų geriau nieko neskaityti ir nežiūrėti televizoriaus – kad pailsėtų smegenys.

– Patarimai prieš miegą nežiūrėti dirginančių, sukrečiančių televizijos laidų ar filmų yra skirti tik žmonėms, kurie turi užmigimo problemų. Žmonėms, kurie miega puikiai, galima žiūrėti ir televizorių, ir gerti kavą ar arbatą. O jeigu turite miego problemų, verta laikytis miego higienos patarimų.

– Gal yra kokių nors nekenksmingų nemigos gydymo būdų?

– Yra įvairių būdų, kaip padėti sau užmigti be vaistų. Žmonės žino tuos būdus, tačiau reikia įdėti pastangų: turėti fizinės veiklos, pažinti savo jausmus, išmokti atleisti, atsiriboti, išmokti atsipalaidavimo būdų, laikytis miego higienos reikalavimų. Deja, žymiai lengviau ir paprasčiau yra išgerti vaistų tabletę.

– Kaip atskirti paprastą nemigą nuo miego sutrikimų? Kada geriau kreiptis į gydytojus, o ne užsiimti savigyda?

– Jeigu bėgant metams miegas po truputį trumpėja – tai gali būti dėl organizmo senėjimo, tam tikrų hormoninių pokyčių. Dėl to nerimauti neverta. Tačiau jeigu žmogus dvi naktis iš eilės visiškai neužmiega, arba dvi savaites miega nevisavertiškai – vakarais ilgai neužmiega arba rytais kelias valandas atsibunda anksčiau ir nebeužmiega, rekomenduoju kreiptis pas šeimos gydytoją, o jeigu yra galimybė – pas gydytoją psichiatrą. Jei kreipiamasi laiku, gali padėti ir psichologiniai/psichoterapiniai pokalbiai.

Kai miego sutrikimai būna negydomi daug mėnesių ar net metų, reikalingas miego tyrimas miego laboratorijoje, medikamentinis gydymas ir ilgalaikė psichoterapija.

– Dabartinis žmonių gyvenimo tempas, sudėtingas protinis darbas trukdo atsipalaiduoti, atsikratyti įtampos ir streso. Ar neįveikus šių kliūčių geras miegas neįmanomas?

– Mums trukdo atsipalaiduoti ne tiek gyvenimo tempas ar protinis darbas, kiek fizinio judėjimo trūkumas ir mūsų vidinės asmenybės savybės, pavyzdžiui – perfekcionizmas, sunkumai „persijungti“ iš darbo į poilsį, darbo, karjeros sureikšminimas, nuolatinis savęs gąsdinimas dėl ateities, baimė prarasti kontrolę, neįsisąmoninta mirties baimė, tikėjimo, dvasingumo stoka, perdėtas jautrumas, polinkis dramatizuoti ir daugelis kitų konkrečių asmeninių savybių, požiūrių bei nuostatų.

Atsipalaidavimo, „persijungimo" technikų, atsparumo stresui galima išmokti, jeigu netingime ir įdedame pastangų, skiriame tam laiko.

Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie 15min