Dabar populiaru
Publikuota: 2015 vasario 13d. 14:26

Paulius Sviklas: Norite būti ekologiškas? Tai nepirkite elektromobilio

Paulius Sviklas Elektromobilis – naujausia ekologijos mada? Taip, bet tik mada – praktinė nauda ekologijai yra mažesnė nei galima įsivaizduoti. Tokios transporto priemonės privalumai kiti – maži išlaikymo kaštai, komfortas važiuojant, stulbinantis įsibėgėjimas mieste, praktiškai nemokamas stovėjimas senamiestyje, autobusų juostų naudojimas. Jų daug ir juos galima vardinti ilgai.

Tik reikėtų pamiršti pagrindiniu vadinamą privalumą, ant kurio joja visa „žaliųjų“ vilkstinė – ekologija. Norite būti ekologiškas, tai už pusę elektromobilio kainos įsigykite daugiametį taksi abonementą, o už likusią – penkiasdešimt senų „bulkų“ iš autogido ir visas jas atiduokite į metalo laužą. Karmos taškų gausite daugiau nei nusipirkę transporto priemonę.

Europos Komisijoje kalbama apie tai, kaip būtų blogai, jeigu staiga visi pradėtų vairuoti elektromobilius.

Vasario 10-ą dieną Liepojoje vyko elektromobilių konferencija, kurioje tokie protingi žmonės iš Europos Komisijos kaip Dorothee Coucharriere, Heike Barlag ir kiti bei įvairių šalių elektromobilių plėtros įmonių kalbėjo ne apie tai, kaip būtų gerai, jei visi vairuotų elektromobilius. Sakė, kaip būtų blogai, jeigu staiga visi pradėtų vairuoti elektromobilius.

Problema Nr.1 – elektros tiekimas. Skaičiuojant vidutinius žmogaus poreikius, elektromobilio aprūpinimas elektra kainuotų panašiai kaip vidutinės klasės buto – apie 3-4 tūkst. kWh per metus. Didėjant elektromobilių skaičiui, elektros irgi reikia daugiau. Ji kartais gaunama iš atsinaujinančių šaltinių, pavyzdžiui, vėjo jėgainių ar saulės baterijų, tačiau visa kita – atominės elektrinės.

Ne mažiau svarbi problema – elektromobilių koncentracija prie daugiabučių. Elektromobilių skaičius bet kuriuo atveju didės, kaip ir tradiciniais degalais varomų mašinų skaičius mažės – su tuo reikia susitaikyti, benzino gerbėjai. 

Greitai atsiras ir atskiros parkingo vietos prie daugiabučių, skirtos tik elektromobiliams, kur juos bus galima įkrauti. Problema – tokių stovėjimo vietų atsiradimas prie senesnių daugiabučių, kurių elektros linijų pajėgumas mažesnis. Vienu metu prijungus 7-8 elektromobilius prie senų daugiabučių elektros įvadų, galimi srovės trūkinėjimai ir kiti nesklandumai. 

Čia turima galvoje ne tik Lietuva, bet ir visa Europa, kurios dalyje miestų statyti naujus įrenginius fiziškai yra labai sudėtinga. 

Pavyzdžiui, kodėl nuo transporto spūsčių dūstančiame Turine nėra metro? Ilgą istoriją turinčiuose miestuose atlikti bet kokį veiksmą po žeme yra sudėtinga. Kur tik pakasi, ten – senovinio pastato griuvenos, kurias turi apžiūrėti archeologai, jų svarbą įvertinti istorikai, o finansininkai konstatuoti, kad statybų kaina staiga pakilo dvigubai. 

„Smart Charge“ sistema, atrodanti kaip išsigelbėjimas, kartais gali tapti galvos skausmu.

Ta pati situacija ir elektros srityje – kada mieste matėt kabančius laidus? Viskas paslėpta po žeme, tad pusę senų kabelių įkasti iš naujo – nemažas ir daug kainuojantis darbas.

Norint to išvengti, yra kuriamos įvairiausios „elektros dalijimosi“ programos pavadinimu „Smart Charge“, kurių veikiančius pavyzdžius pamatysime jau po metų – tiesa, ne Lietuvoje.

Po darbo 10 elektromobilių savininkai juos prijungia prie vieno daugiabučio ir visi jie, jeigu daugiabutyje naudojama „Smart Charge“, kitą rytą bus įkrauti, elektrą dalijant tai vieniems, tai kitiems. Jeigu atjungsi savąjį elektromobilį po trijų valandų, gali būti, kad jo baterija liks prie 0 proc. – tai neigiamas „Smart Charge“ niuansas. 

Skamba truputį mazochistiškai. Nusiperki elektromobilį tam, kad gyvenimas taptų lengvesnis, bet jis tik pasunkėja.

Valstybės nemažai laiko skiria elektromobiliams populiarinti. Jų pirkimui suteikiamos lengvatos, kurioms pinigai gaunami apmokestinant tradiciniais degalais varomus automobilius – tai yra logiška ir taikoma daugelyje valstybių.

Šiandien elektromobilio įkrovimas greitojoje stotelėje Latvijoje kainuoja 5 Eur.

Be to, valstybės daug investuoja į elektromobilių greitojo įkrovimo stoteles, kurios šių transporto priemonių pirkėjams atrodo kaip nemaža teigiama paskata – jose nemokamai galima įsikrauti savo elektromobilį per pusvalandį.

Tiksliau, buvo galima vakar. Šiandien tai – mokama. Latvijoje – 5 eurai už pusvalandį, Estijoje – 4,5 Eur. Kitose Europos valstybėse taip pat veikia aparatai, į kuriuos reikia kišti banko kortelę. Tai yra kaina, mokama už 100 įveikiamų kilometrų.

Lietuvoje greitojo įkrovimo stotelės kol kas yra nemokamos, bet vargu ar taip bus ir 2016-aisiais. 

Namuose tą patį kiekį elektros, kuria galima įveikti 100 kilometrų, galima gauti per 7-8 valandas ir tai kainuos triskart mažiau. Apsimoka? Žinoma. Tačiau kam tada valstybėms investuoti 20 tūkst. eurų į vieną tokią stotelę, kurių trečdalis, pagal įvairius apskaičiavimus, atsiperka per 5 metus? O du trečdaliai – per dar ilgesnį laiką?

Elektromobiliai sukėlė revoliuciją tiek juos naudojantiems žmonėms, tiek valstybių mokesčių sistemoms. Tai yra nuostabi ir labai patogi transporto priemonė, kurią propaguoti verta dėl jos suteikiamo komforto ne tik ją vairuojantiems žmonėms, bet ir aplinkiniams. 

Didelis elektromobilių skaičius miestuose jų gyventojams taps dideliu pliusu, bet valstybiniu mastu tai reikalaus dar daugiau investicijų – ne tik piniginių vienetų, bet ir gamtinių išteklių. 

Ruošiatės pirkti elektromobilį, nes jums svarbi ekologija? Nemeluokite sau – elektromobilis yra tiesiog labai patogus daiktas, o apie ekologiją derėtų galvoti sodinant medį.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Aktualu

15min primena: kas žinoma apie tyrimą dėl Rusijos kišimosi į JAV rinkimus?

Verslas

Grėsmės Lietuvos energetikai: „blackout'as“ už 3 milijardus ir VSD įspėjimai

Gyvenimas

Vulvos vėžiu serganti mokytoja gyvena tik viltimi: po dviejų mėnesių jos dukros gali likti našlaitės

Pasaulis kišenėje

Kelionė į Latviją, kuri niekam ne pakeliui: kur Dauguva skiria Sėlą ir Latgalą

Gyvenimas

Nėščiųjų akis fotografuojanti Vaida: pagimdžiusios moters žvilgsnyje atsiveria gelmė

Mokslas.IT

Liepos 27-ąją – ilgiausias XXI a. Mėnulio užtemimas. Ką reikia žinoti?

Aktualu

„Naisių vasara“: politinė reklama ar politinė komunikacija?

Gyvenimas

Specialistai pataria: dešimtmetis jau turėtų mokėti skalbti ar įkalti vinį

Vardai

Tarptautine afera apkaltintas šokėjas Andrius Kandelis neteko licencijos: prasideda teismai

Vardai

Lauros ir Šarūno Mazalų dukrą pakrikštijo kunigas A.Toliatas: šventas vardas – prosenelės garbei

Kultūra

Skulptorius V.Kančiauskas Druskininkų savivaldybę kaltina nuplagijavus miesto ženklą

Interviu Kultūra

Fotografė Gabrielė Vingraitė: apie kitokias erdves ir iš vienatvės gimusį projektą

Kultūra

Kolekcininkas R.Valiūnas: žmonėms reikia meno, nes taip jie taps geresni

Sportas

Sporto psichologija ir ne tik: patarimai, padėsiantys siekti pergalių ir tikslų

Aktualu

Anglijos juvelyrinę parduotuvę su žaisliniais ginklais apiplėšę lietuviai pripažinti kaltais

Verslas

Nesutaria dėl kaimo turizmo sodybų: vis dar populiaru ar jau atgyvena?

Gazas

Beprotiška, chaotiška „Formulė 1“ Vokietijoje: S.Vettelis paslydo ant lietaus lašo, L.Hamiltonas sukūrė stebuklą

Aktualu

Miškų gaisrai Latvijoje suniokojo 800 hektarų žemės

Konkursas Gyvenimas

Konkurso „Mano kiemas“ dalyviai iš Skuodo: „Šį grožį sukūrė mokiniai ir mokytojai“

Pasaulis kišenėje

Nešventos Šventosios paslaptys: švedų išdavystė, kontrabanda ir „šis bei tas“

Naujienos

Aktualu

15min primena: kas žinoma apie tyrimą dėl Rusijos kišimosi į JAV rinkimus?

Verslas

Grėsmės Lietuvos energetikai: „blackout'as“ už 3 milijardus ir VSD įspėjimai

Gyvenimas

Vulvos vėžiu serganti mokytoja gyvena tik viltimi: po dviejų mėnesių jos dukros gali likti našlaitės

Pasaulis kišenėje

Kelionė į Latviją, kuri niekam ne pakeliui: kur Dauguva skiria Sėlą ir Latgalą

Gyvenimas

Nėščiųjų akis fotografuojanti Vaida: pagimdžiusios moters žvilgsnyje atsiveria gelmė

Mokslas.IT

Liepos 27-ąją – ilgiausias XXI a. Mėnulio užtemimas. Ką reikia žinoti?

Aktualu

„Naisių vasara“: politinė reklama ar politinė komunikacija?

Gyvenimas

Specialistai pataria: dešimtmetis jau turėtų mokėti skalbti ar įkalti vinį

Vardai

Tarptautine afera apkaltintas šokėjas Andrius Kandelis neteko licencijos: prasideda teismai

Vardai

Lauros ir Šarūno Mazalų dukrą pakrikštijo kunigas A.Toliatas: šventas vardas – prosenelės garbei

Kultūra

Skulptorius V.Kančiauskas Druskininkų savivaldybę kaltina nuplagijavus miesto ženklą

Interviu Kultūra

Fotografė Gabrielė Vingraitė: apie kitokias erdves ir iš vienatvės gimusį projektą

Sportas

Teismo nuosprendžio laukiantis C.McGregoras išsisuks atlikdamas viešuosius darbus?

Aktualu

Kauno rajone nukritus lėktuvui nukentėjo juo skridę lietuvis ir anglas

15min iš Argentinos Aktualu

Užrašai iš Lietuvos Argentinoje (III): Maironio poeziją mėgstančios močiutės Anos nostalgija Lietuvai

Kultūra

15min rekomenduoja: kokių renginių nepraleisti kitą savaitę?

Vardai

Karolina Meschino vėl džiaugiasi meile: nauja jos simpatija – reperis Remigijus

Kultūra

Kolekcininkas R.Valiūnas: žmonėms reikia meno, nes taip jie taps geresni

Sportas

Sporto psichologija ir ne tik: patarimai, padėsiantys siekti pergalių ir tikslų

Aktualu

Anglijos juvelyrinę parduotuvę su žaisliniais ginklais apiplėšę lietuviai pripažinti kaltais

Vardai

Idėjos savaitgaliui

Išmanus kaimas

Festivalis „Galapagai”

Parašykite atsiliepimą apie 15min