Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2019 07 10 /2019 07 11

Aistros dėl alaus: feisbuko vartotojus antrus metus kiršina ta pati suklastota nuotrauka

Aukštos prekių ir paslaugų kainos – mėgstama socialinių tinklų diskusijų tema. Piktavaliai tuo naudojasi ir kiršina žmones klastodami ažiotažą keliantį turinį.
„Oktoberfest“ alaus šventė Miunchene
„Oktoberfest“ alaus šventė Miunchene / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Dabar „ant bangos“ socialinio tinklo grupėje „Sportuokime“ platinama nuotrauka, kuria siekiama parodyti esą lietuviško alaus kaina užsienyje – keliskart mažesnė nei Lietuvoje. Nuotraukoje matomas mūsų šalyje gaminamas alus, kurio kaina neva siekia vos 23 centrus už skardinę.

Analogiškas produktas Lietuvoje kainuoja maždaug vieną eurą. Tiesa, Lietuvos aludarių gildijos duomenimis, nuotraukoje matoma alaus rūšis nebegaminama jau dvejus metus.

15min nuotr./Socialiniuose tinkluose plintantis įrašas
15min nuotr./Socialiniuose tinkluose plintantis įrašas

Nuotrauka feisbuke pasirodė dar 2017 m. liepą, todėl bendras pasidalinimų ja skaičius viršija 16 tūkst. Pastarosiomis dienomis nuotrauka vėl tapo populiari. Tai jau ne pirmas kartas, kai sena melagystė išnaudojama ieškant lengvatikių.

Panašu, kad įrašo autoriai tikslą pasiekė – liepos 8-10 dienomis nuotrauka buvo pasidalinta kelis tūkstančius kartų, o emigruoti dėl aukštų prekių ir paslaugų kainų skatinantis prierašas komentaruose įžiebė ne vieną diskusiją.

Pasirodžius 15min publikacijai, nuotrauka iš socialinio tinklo buvo pašalinta. Atsakyti į redakcijos klausimus vengę puslapio „Sportuokime“ administratoriai po publikacijos pasirodymo paaiškino nesantys nuotraukos savininkai, o ją radę internete.

Aišku, būna akcijų, kai besibaigiančio galiojimo alus parduodamas pigiau, bet tokia kaina, kokia čia nurodyta – neįmanoma.

Eurai ar svarai?

Greta nuotraukos pateiktame įraše teigiama, kad „Belgijos parduotuvėje šalia Prancūzijos sienos dėžė (alaus kainuoja aut. past.) 4,7 euro“. Tai nesutampa net su melagingoje nuotraukoje pateikta informacija. Nuotraukoje rašoma, kad 24 skardinės alaus kainuoja 4,7 svarų sterlingų arba 5,5 euro.

Kodėl, kaip teigia įrašo autoriai, euro valiutą naudojančiose valstybėse kaina pateikiama Jungtinės Karalystės valiuta – neaišku.

Dar daugiau, patikrinę įrašo redagavimo istoriją, pastebėjome, kad pirmą kartą patalpinus nuotrauką buvo teigiama, kad alkoholio kaina užfiksuota Vokietijoje. Belgijos ir Prancūzijos pasienis greta įrašo buvo pateiktas tik šių metų sausį, praėjus pusantrų metų po to, kai nuotrauka buvo pirmą kartą patalpinta grupėje „Sportuokime“.

Bandėme susisiekti su grupės administratoriais, tačiau šie, perskaitę mūsų žinutę, nusprendė į ją neatsakyti.

15min nuotr./Melagingo įrašo redagavimo istorija
15min nuotr./Melagingo įrašo redagavimo istorija

Naudodami viešai prieinamus skaitmeninės nuotraukų analizės įrankius aptikome, kad baltame fone pateikiami skaičiai galėjo būti koreguoti. Panašu, kad dalis raudonų raidžių buvo naudojamos suformuoti skaičius, o vietoj trijų skaitmenų kainoje galimai turėtų matytis keturi.

Nebegaminama rūšis

Siekdami išsiaiškinti ar Lietuvoje gaminamo alaus kaina užsienyje galėtų siekti vos 23 centus, susisiekėme su Lietuvos aludarių gildijos, kurios nariais yra ir „Utenos“ prekės ženklas, prezidentu Sauliumi Galadausku. Pašnekovas patikino, kad pateikiama kaina negali būti tikra, o pavaizduoto gėrimo gamyba nevyksta jau dvejus metus.

„Pasak „Švyturys-Utenos alus“ eksporto vadovo, tokia pakuotė Utenos alaus turėtų kainuoti nuo 19 iki 28 eurų. Kaina skirtųsi perkant skirtingus kiekius ir skirtingose parduotuvėse. Aišku, būna akcijų, kai besibaigiančio galiojimo alus parduodamas pigiau, bet tokia kaina, kokia čia nurodyta, – neįmanoma“, – 15min paaiškino S.Galadauskas.

Panašaus pobūdžio melaginga naujiena socialinius tinklus užplūdo 2017 m. vasarą, kuomet suklastotoje nuotraukoje buvo siekiama parodyti, kad butelis mineralinio vandens „Vytautas“ užsienyje kainuoja vos 3 centus.

Tiesa, tuomet tai buvęs komiko Olego Šurajevo pokštas, kuriuo buvo siekiama parodyti, kad socialinio tinklo vartotojai per daug pasitiki jiems pateikiama informacija.


Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Facebook“ programoje, kuria siekiama stabdyti melagingų naujienų plitimą socialiniame tinkle.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius