Dabar populiaru
Publikuota: 2020 lapkričio 23d. 10:02

Gitanui Nausėdai prezidentu tapti padėjo ir nematomas rėmėjas

Gitanas Nausėda, Valdas Sutkus (dešinėje) ir Paulius Tamulionis 15min tyrimas
Ronaldo Gutmano/15min vizualizacija / Gitanas Nausėda, Valdas Sutkus (dešinėje) ir Paulius Tamulionis

Per prezidento rinkimus Gitanas Nausėda iš komunikacijos verslo gavo paslaugų, už kurias nemokėjo. Kandidatą nemokamai konsultavo ir prie rinkimų kampanijos prisidėjo verslininkas Paulius Tamulionis, vadovaujantis viešųjų ryšių agentūrai „Idea prima“. Specialistai sako, kad panašios paslaugos galėtų kainuoti apie 100 tūkst. eurų, su tokiu vertinimu sutinka ir pats P.Tamulionis, tačiau oficialiose sąskaitose įrašyti skaičiai – dešimtkart mažesni. Ši verslininko pagalba primena apie G.Nausėdos ryšius su Lietuvos verslo konfederacija.

Dar vykstant 2019-ųjų prezidento rinkimams viešojoje erdvėje buvo keliami klausimai, kodėl Gitano Nausėdos prezidentinės kampanijos biudžetas yra gerokai mažesnis nei kitų kandidatų.

Saulius Skvernelis, net nedalyvavęs antrajame rinkimų ture, deklaravo išleidęs apie 595 tūkst. eurų, Ingrida Šimonytė – 692 tūkst. eurų. O štai G.Nausėda sugebėjo išleisti perpus mažiau nei pagrindiniai jo varžovai – 331 tūkst. eurų.

VIDEO: Nematomas prezidento rėmėjas || Davidonytės ir Pancerovo tyrimas || Laisvės TV

Ankstesnis tyrimas apie G.Nausėdos komandą: Gitano Nausėdos rėmėjų liudijimai kelia abejonių, kas VSD perdavė jų sąrašą

Nepaisant ryškių finansinių skirtumų, žiniasklaidos stebėseną ir monitoringą atliekančios įmonės „Mediaskopas“ duomenimis, I.Šimonytės ir G.Nausėdos matomumas viešojoje erdvėje buvo panašus, o prasidėjus oficialiajai rinkimų kampanijai G.Nausėda buvo netgi ryškiau matomas politikas.

Per prezidentinius debatus paklaustas apie tokius piniginius skirtumus, G.Nausėda atsakė: „Mes tiesiog taupiau naudojome savo išteklius, naudojome juos prasmingiau, štai kodėl susidarė įspūdis, kad, pasiekdami tokią pačią raišką arba sklaidą, mes kažkokiu stebuklingu būdu sugebėjome sunaudoti mažiau pinigų.“

G.Nausėdos štabo atsakas dėl abejonių finansais: nuo I.Šimonytės veido nukrito kaukė

Tačiau 15min ir Laisvės TV atliktas žurnalistinis tyrimas rodo, jog viena iš tokio taupumo priežasčių – nedeklaruota verslininko parama.

Komunikacijos agentūros „Idea prima“ akcininkas ir direktorius Paulius Tamulionis prisidėjo prie G.Nausėdos prezidentinės kampanijos, konsultavo jį ir atliko kitus su viešaisiais ryšiais susijusius darbus. P.Tamulionis tvirtino už dalį paslaugų pinigų neėmęs, dirbęs savanoriškai, tačiau sutiko, kad įprastai tokių rinkiminių paslaugų kainos galėtų siekti ir 100 tūkst. eurų.

Nemokamai per rinkimus G.Nausėdai dirbęs P.Tamulionis yra glaudžiai susijęs su lobistine veikla užsiimančia Lietuvos verslo konfederacija. Dėl ryšių su šia organizacija ir buvusiu jos vadovu Valdu Sutkumi G.Nausėda ne kartą sulaukė nemalonių klausimų – tiek prieš rinkimus, tiek jau tapęs prezidentu, kai toliau rodė palankumą konfederacijai.

Komunikacija už 9,3 tūkst. eurų

Prieš dvejus metus, 2018-ųjų spalio 19-ąją, kandidato G.Nausėdos komanda paskelbė per prezidento rinkimus dirbsianti su komunikacijos agentūra „Idea prima“. Buvo sutarta, kad pastaroji užsiims strateginės komunikacijos konsultacijomis ir taktiniu įgyvendinimu.

„Rimtas iššūkis, – tada kalbėjo agentūros vadovas P.Tamulionis. – Laukia labai dinamiškas ir įdomus laikotarpis visai mūsų komandai.“

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Gitano Nausėdos rinkiminio štabo pristatymas. P.Tamulionis - trečias iš kairės.
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Gitano Nausėdos rinkiminio štabo pristatymas. P.Tamulionis - trečias iš kairės.

Tuo, kad „Idea prima“ tikrai prisidėjo prie G.Nausėdos rinkiminės kampanijos, galima įsitikinti iš viešųjų duomenų.

Pavyzdžiui, tą pačią dieną, spalio 19-ąją, G.Nausėdos štabas išplatino pranešimą spaudai, kviečiantį į kandidato renginį. Pranešimą pasirašė rinkimų štabo atstovas Aistis Zabarauskas, bet dokumento metaduomenys rodo, jog pranešimą sukūrė „Idea prima“ direktorius P.Tamulionis. Jį per rinkimų kampaniją buvo galima matyti G.Nausėdos aplinkoje, įvairiuose kandidato renginiuose, be to, P.Tamulionis viešai reiškė palaikymą G.Nausėdai.

Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Paulius Tamulionis (kairėje) su Diana ir Gitanu Nausėdomis rinkimų naktį.
Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Paulius Tamulionis (kairėje) su Diana ir Gitanu Nausėdomis rinkimų naktį.

Jeigu „Idea prima“ dalyvavimas prezidentinėje kampanijoje abejonių nekelia, tai oficialiai skelbiamos pinigų sumos kelia pagrįstų klausimų – už G.Nausėdai suteiktas paslaugas agentūrai „Idea prima“ buvo sumokėta 9,3 tūkst. eurų. Klausimų kyla, nes įprastai politinių kampanijų strateginė komunikacija ir taktinis įgyvendinimas kainuoja brangiau.

Kreipėmės bemaž į visų didžiųjų komunikacijos agentūrų atstovus prašydami neoficialiai pakomentuoti, ar įmanoma tokias paslaugas nusipirkti už 9–10 tūkst. eurų? Specialistai tvirtino, jog kaina priklauso nuo konkrečių darbų ir apimties, bet pripažino, kad įprastai tokios paslaugos kainuoja gerokai daugiau.

„Idea prima“ vadovas P.Tamulionis situaciją aiškina šitaip: per prezidento rinkimus jis neėmė pinigų iš G.Nausėdos ir padėjo kandidatui savanoriškai. Kitaip tariant, dirbo už dyką.

Nemokamai dirbo kaip „privatus asmuo“

P.Tamulionis tvirtino G.Nausėdą pažįstąs nuo seno ir prie rinkiminės kampanijos prisidėjęs ne kaip komunikacijos agentūros „Idea prima“ akcininkas ir direktorius, bet kaip privatus asmuo, palaikantis kandidatą.

„Aš tapau vienu iš tų žmonių, kurie rūpinosi komunikacijos klausimais, nes kompetencijos toje srityje turiu“, – kalbėjo P.Tamulionis.

Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Žurnalistė Jolanta Svirnelytė ir viešųjų ryšių konsultantas Paulius Tamulionis buvo pakviesti į uždarą prezidento Gitano Nausėdos inauguracijos šventę
Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Žurnalistė Jolanta Svirnelytė ir viešųjų ryšių konsultantas Paulius Tamulionis buvo pakviesti į uždarą prezidento Gitano Nausėdos inauguracijos šventę

Jis kelis kartus sakė už „savo asmenines paslaugas“ pinigų neskaičiavęs ir atlyginimo neprašęs, nes G.Nausėdai talkinęs privačiai – suprask, ne kaip komunikacijos agentūros direktorius.

Kodėl tokiu atveju išvis buvo sudaryta sutartis tarp G.Nausėdos štabo ir agentūros „Idea prima“, jeigu pastarosios savininkas ir vadovas sako dirbęs už dyką? P.Tamulionis aiškino, esą sutartis buvo reikalinga tam, kad prireikus agentūros darbuotojų pagalbos viskas būtų „skaidru, aišku, nebūtų kažkokių neapibrėžtumų“.

„Mes ten šį bei tą padarėme, keletą darbelių, labai iš tikrųjų nedaug, – apie agentūros dalyvavimą G.Nausėdos rinkiminėje kampanijoje sakė P.Tamulionis. – Aš kaip žmogus, kaip asmuo ten pakankamai daug laiko leidau. Tai buvo neatlygintinas mano darbas.“

Labai svarbu pabrėžti: G.Nausėdos štabas ir komunikacijos agentūra „Idea prima“ turėjo sutartį, kurioje buvo numatytos paslaugų kainos, tačiau šios agentūros savininkas ir vadovas P.Tamulionis tikina kandidatui dirbęs ne pagal oficialią sutartį, o savanoriškai, kaip privatus asmuo.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Paulius Tamulionis per Gitano Nausėdos rinkiminio štabo pristatymą
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Paulius Tamulionis per Gitano Nausėdos rinkiminio štabo pristatymą

Kiek rinkoje galėtų kainuoti komunikacijos ir konsultavimo paslaugos, kokias už dyką G.Nausėdai suteikė verslininkas P.Tamulionis? Mūsų kalbinti kitų agentūrų atstovai sakė įvairius skaičius, bet apibendrintai galima sakyti, jog tokios paslaugos galėtų kainuotų apie 100 tūkst. eurų.

Pats P.Tamulionis sutinka, kad tokia suma būtų reali: „Manau, kad realu. Jeigu neturi vidinių resursų, neturi savanorių komandos visoj Lietuvoj, tai tikrai kainuotų 100 tūkstančių eurų, – kalbėjo P.Tamulionis. – Bet jeigu nueini kitu keliu, jeigu suburi, randi arba motyvuoji žmones dirbti savanoriškais pagrindais, talkinti štabe, ir jie yra pakankamai kompetentingi, kad išeitų rezultatas, tada <...> sutaupai tuos 100 tūkstančių.“

Kitaip tariant, jeigu P.Tamulioniui už suteiktas paslaugas būtų sumokėta pagal oficialią sutartį, tai, galima spėti, G.Nausėdos rinkiminės išlaidos būtų gerokai didesnės.

VRK: privalėjo apmokėti arba deklaruoti

Lietuvoje verslas negali remti politinių kampanijų, o bet kokia parama politikams privalo būti deklaruota, todėl kyla pagrįstas klausimas: ar P.Tamulionio nemokamos paslaugos G.Nausėdai buvo suteiktos teisėtai? Bandydami tai išsiaiškinti, kreipėmės į Vyriausiąją rinkimų komisiją.

VRK tvirtina, kad toks verslininkas kaip P.Tamulionis negali politikams nemokamai teikti komunikacijos paslaugų, nes užsiima tokiu verslu.

„Politinės kampanijos dalyviui ar partijai suteiktos neatlygintinos paslaugos nebūtų laikomos savanorišku darbu, jei šių paslaugų teikimas yra fizinio asmens veikla, iš kurios jis gauna pajamas“, – atsakė VRK atstovė Indrė Ramanavičienė.

Paprastai tariant, kadangi P.Tamulionis verčiasi komunikacijos verslu, tai jis negali politikams teikti tokių paslaugų nemokamai. Pagal įstatymus, P.Tamulionio darbas turėtų būti apmokėtas arba deklaruotas kaip parama kandidatui. Nei viena, nei kita nebuvo padaryta.

„Nuolaidos suteikimas kampanijos dalyviui ar politinei partijai būtų vertinamas kaip nepiniginės aukos suteikimas, o jei nedeklaruota – paslėpto finansavimo aspektu“, – teigė VRK atstovė.

V.Sutkaus konfederacijos palaikymas

Labai svarbu pabrėžti: tuo metu, kai P.Tamulionis teikė nemokamas paslaugas G.Nausėdai, jo valdoma agentūra „Idea prima“ buvo Lietuvos verslo konfederacijos ilgametė narė ir atstovė – konfederacija šiai agentūrai už viešųjų ryšių paslaugas kasmet sumokėdavo keliolika tūkstančių eurų.

Lietuvos verslo konfederacija viešai rėmė G.Nausėdą prezidento rinkimuose. Pasitaikė netgi tokių atvejų, kai jų parama sukėlė abejonių dėl teisėtumo. Pavyzdžiui, 2019-aisiais naujienų portalas delfi.lt aprašė atvejį, kai Lietuvos verslo konfederacija skelbė nežymėtą G.Nausėdos politinę reklamą savo feisbuko paskyroje.

Prieš pat prezidento rinkimus, 2019-ųjų vasarį, kandidatas G.Nausėda susitiko su tuomečiu Lietuvos kariuomenės vadu Jonu Vytautu Žuku, vėliau tapusiu prezidento patarėju. Po kelių mėnesių paaiškėjo, kad tame susitikime dalyvavo ir jį suorganizavo tuometinis Lietuvos verslo konfederacijos prezidentas, įtakingas lobistas Valdas Sutkus. Kilus skandalui, G.Nausėda šį faktą pripažino.

„Taip, buvo ponas Sutkus, tačiau aš nesuprantu, kodėl jūs dabar šitą žmogų staiga čia įvardinote visokiausiais pasaulio baisumais“, – paklaustas, kodėl į kariuomenės vado kabinetą jį atvedė įtakingas verslo lobistas, atsakė G.Nausėda. Po metų V.Sutkus buvo sulaikytas Specialiųjų tyrimų tarnybos dėl įtarimų korupcija.

Nuotr. iš Gitano Nausėdos feisbukopaskyros/Gintanas Nausėda apie susitikimą su Jonu Vytautu Žuku jo kabinete paskelbė savo feisbuko paskyroje
Nuotr. iš Gitano Nausėdos feisbukopaskyros/Gintanas Nausėda apie susitikimą su Jonu Vytautu Žuku jo kabinete paskelbė savo feisbuko paskyroje

Taigi viešai prieinami duomenys rodo, kad Lietuvos verslo konfederacija, kurios nariais ir atstovais yra P.Tamulionio agentūra, įvairiomis formomis palaikė G.Nausėdą per rinkimus. Palaikė ir po rinkimų.

Iškart po to, kai G.Nausėda tapo prezidentu, Lietuvos verslo konfederacijos prezidentas V.Sutkus buvo paprašytas palyginti naująjį prezidentą su kadenciją baigusia Dalia Grybauskaite. „Daug atviresnis, komunikabilesnis, šiltesnis, – kalbėjo V.Sutkus. – Nors tiek mažai laiko praėjo nuo jo inauguracijos, jau kelis kartus susitiko su verslo organizacijomis.“

Regis, šie susitikimai verslininkams, parėmusiems G.Nausėdą per rinkimus, buvo naudingi.

Pavyzdžiui, 2020-ųjų pradžioje Lietuvos verslo konfederacijos prezidentas V.Sutkus išplatino pranešimą, kuriame viešai sukritikavo Seimo priimtą Civilinio turto konfiskavimo įstatymą, ir prašė prezidento G.Nausėdos vetuoti šį verslininkams nenaudingą įstatymą.

„Labai gaila, tačiau tokia tvarka primena dabartinę Rusiją arba kitas Rytų valstybes, kurioms demokratijos ir žmogaus teisų principai yra svetimi“, – atvirame laiške rašė V.Sutkus.

Po savaitės G.Nausėda vetavo Civilinio turto konfiskavimo įstatymą.

Kitas pavyzdys: per koronaviruso krizę prezidentas G.Nausėda pasiūlė mažinti pelno mokestį įmonėms, taip pat gyventojų pajamų mokestį, o Lietuvos verslo konfederacijos prezidentas V.Sutkus pareiškė viešą palaikymą sakydamas, jog prezidento siūlymas „duotų greitą efektą ir nuo įstatymo įsigaliojimo dienos iš karto galėtų palikti daugiau pinigų žmogaus kišenėje“.

Neigė, kad sąskaitas apmokėjo verslas

Taigi Lietuvos verslo konfederacija rėmė G.Nausėdą per rinkimus, o konfederacijai atstovaujančios agentūros „Idea prima“ savininkas P.Tamulionis neatlygintinai teikė konsultavimo ir komunikacijos paslaugas kandidatui.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Valdas Sutkus ir Gitanas Nausėda
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Valdas Sutkus ir Gitanas Nausėda

V.Sutkaus paklausėme, ar konfederacija prisidėjo prie tų nemokamų paslaugų teikimo G.Nausėdai. Jis nenorėjo komentuoti situacijos, sakė nebesantis viešas asmuo: „Sakau, jūs kalbėkit su Tamulioniu, aš esu dabar privatus asmuo ir jūs dabar čia mane spaudžiate.“ Vėliau pridūrė, kad jam vadovaujant Lietuvos verslo konfederacija neprisidėjo prie paslaugų G.Nausėdai teikimo.

Paklausėme ir paties P.Tamulionio, galbūt už jo suteiktas paslaugas atsilygino Lietuvos verslo konfederacija? Į tai P.Tamulionis atsakė neigiamai.

„Ne, nepadengė. Manau, kad tai yra išgalvotas dalykas, tiesiog neatitinkantis tikrovės manymas. Tam nėra jokio pagrindo, – kalbėjo P.Tamulionis. – Aš tik noriu pasakyti, kad bandymas ieškoti pinigų, kurie čia atseit neaiškiais pagrindais atsirado ar cirkuliavo, tai – neatitinka tikrovės. Per tą rinkimų kampaniją narstė po kaulelį kiekvieną klientą, ieškojo kažkokių sąsajų, ryšių su bankais, finansų įstaigom. Iš tikrųjų, kadangi nebuvo daroma nieko slapto, nešvaraus, neskaidraus, tai nieko nešvaraus neskaidraus ir nėra.“

Paprašėme prezidento G.Nausėdos komandos paaiškinti, kodėl komunikacijos ir konsultavimo paslaugas P.Tamulionis teikė ir nemokamai, nors su jo agentūra „Idea prima“ buvo sudaryta oficiali sutartis ir numatyti konkretūs paslaugų įkainiai? Kodėl kandidatas iš viso priėmė tokią komunikacijos verslininko paramą? Kokia buvo jam suteiktų paslaugų vertė? Taip pat, ar G.Nausėda arba jo komanda sulaukė prašymų tiesiogiai arba netiesiogiai atsilyginti už P.Tamulionio suteiktas paslaugas?

Į visus šiuos klausimus prezidentūra atsiuntė trumpą apibendrintą atsakymą raštu.

„Kampanijos metu su bendrove „Idea Prima“ buvo dirbama pasirašius paslaugų teikimo sutartį, kurioje numatyti paslaugų įkainiai ir kitos paslaugų teikimo sąlygos. Paulius Tamulionis dirbo tik atstovaudamas jo vadovaujamą agentūrą „Idea Prima“. Su agentūra atsiskaityta pagal jos pateiktas sąskaitas“, – rašoma prezidentūros atsakyme.

Apie tyrimą ir šaltinius

Šį tyrimą atliko buvę 15min tyrimų skyriaus žurnalistai Birutė Davidonytė ir Dovydas Pancerovas. Tai buvo paskutinis šios sudėties tyrimų komandos darbas portale 15min.

Tyrime rėmėmės viešai prieinamais VRK archyve saugomais dokumentais apie kandidato į prezidentus G.Nausėdos ir kitų kandidatų rinkiminės kampanijos finansus, rėmėjus, sudarytas sutartis. Taip pat naudojome Registrų centro duomenis ir žiniasklaidos stebėseną atliekančios įmonės „Mediaskopas“ duomenis.

Rėmėmės žiniasklaidoje viešai skelbta informacija apie rinkimus ir kandidato G.Nausėdos štabo išplatintais pranešimais.

Atlikdami tyrimą bendravome su prezidento G.Nausėdos komanda, buvusiu Lietuvos verslo konfederacijos prezidentu V.Sutkumi, VRK atstovais, neoficialiai kalbėjome su kitų komunikacijos agentūrų atstovais ir politinių kampanijų dalyviais.

Šiame tyrime labai svarbus buvo „Idea prima“ direktoriaus ir akcininko P.Tamulionio liudijimas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Praktiškai su „Norfa“

Esports namai

URBAN˙/

Parašykite atsiliepimą apie 15min