-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2017 02 06

Pacientai jaučiasi poliklinikos vadovo įkaitais: savo kortelių neatgauna net su policija

Apie tris tūkstančius kauniečių tapo buvusios jų poliklinikos vadovo įkaitais. Kaip teigia naujos gydymo įstaigos atstovai, pastarasis, dėl nemokamos nuomos paprašytas išsikelti iš patalpų ir negavęs gydytojų, kuriems kelis mėnesius nemokėjo algų, palaikymo, išsivežė visas pacientų korteles, kuriose užfiksuota jų ligų istorija, o valstybinės institucijos jaučiasi bejėgės.
Medicina
Medicina / „Fotolia“ nuotr.

Susikrovė korteles ir išsivežė

Ši kurioziška situacija prasidėjo dar praėjusių metų lapkritį. „Naujosios klinikos“ gydytojai, motyvuodami tuo, kad du mėnesius negauna algų, pareiškė norą išeiti iš darbo ir pradėti dirbti kitame šeimos centre „Signata“.

„Gydytojai, netekę kantrybės, pareiškė norą dirbti pas mus ir kreipėsi su pasiūlymu atidaryti šiose patalpose mūsų filialą, kadangi žinojo, kad su jų įstaiga nuomos sutartis nutraukta, tačiau pacientams būtų patogu, jeigu jie galėtų ateiti pas savo gydytoją toje pačioje vietoje. Mūsų žiniomis, Edmundo Jonyno-Koževnikovo įstaiga jau kelis mėnesius nemokėjo už patalpų nuomą, todėl jam kelis kartus buvo įteiktas reikalavimas išsikraustyti. Galiausiai patalpos buvo išnuomotos mums. Dauguma buvusios klinikos gydytojų tapo mūsų įstaigos darbuotojais“, – pasakojo „Signatos“ atstovas Egidijus Buika.

Mes buvome su juo pasirašę sutartį, kad jis gali likti tose patalpose, bet jis viską susidėjo į maišus ir tą pačią dieną išvežė korteles nežinoma kryptimi.

Pasak jo, E.Jonynui-Koževnikovui buvo pasiūlyta dar savaitę nemokamai naudotis vienu kabinetu, esą netgi yra toks raštas surašytas, nors jis pats vėliau tikino, kad buvo iškraustytas be perspėjimo ir staigiai. Šiaip ar taip, prieš išsikraustydamas jis pasirūpino su savimi išsivežti ir visas buvusių pacientų ambulatorines korteles, taip pat kompensuojamų vaistų pasus, invalidumo pažymėjimus ir kitus dokumentus.

„Mes buvome su juo pasirašę sutartį, kad jis gali likti tose patalpose, bet jis viską susidėjo į maišus ir tą pačią dieną išvežė korteles nežinoma kryptimi. Ir naudoja jų duomenis nežinomiems tikslams – skambučiai, kažkokia informacija. Kur dar panaudos?

Pavyzdžiui, jis skambina pacientams kortelėse nurodytais numeriais ir juos klaidina, sakydamas, kad senojoje vietoje nebedirbame, ankstesnio šeimos gydytojo nebėra, ir siūlo ateiti registruotis į kitą vietą. Ir dalis žmonių suklaidinti nuėjo, susimokėjo pinigus už naują prisirašymą. Įdomiausia, kad naują įstaigą jis kuria Šilainių poliklinikos patalpose. Nei poliklinikai, nei savivaldybei neparanku, kai jos patalpose įsikuria alternatyvi privati klinika, bet nieko negali padaryti – yra anksčiau pasirašyta nuomos sutartis“, – teigė E.Buika.

Kortelės pasiimti atėjusiai pacientei iškvietė policiją

Kaip pasakojo viena iš kortelės neatgaunančių pacienčių, ji pati nuėjo pas E.Jonyną-Koževnikovą į naująją kliniką paprašyti, kad šis grąžintų kortelę.

„Pasakiau, kad norėčiau atgauti savo kortelę, dėl kurios mano poliklinika į jį kreipėsi dar lapkričio 29 d. Man iš tiesų reikalinga kortelė. Esu ligonė, reikalinga ligos istorija norint išrašyti nukreipimą pas specialistus. Visas mano gyvenimas toje kortelėje.

Pagrasinau, kad kol neatgausiu kortelės, neišeisiu. Jis man pagrasino iškviesiąs policiją. Pasakiau – gerai, nieko bloga nepadariau.

Jis pareikalavo parašyti prašymą. Aš sutikau, nors nesuprantu, kodėl turėčiau tai daryti, kai įstaiga jau kreipėsi. Pagrasinau, kad kol neatgausiu kortelės, neišeisiu. Jis man pagrasino iškviesiąs policiją. Pasakiau – gerai, nieko bloga nepadariau. Jis iš tiesų ją iškvietė, o aš toliau aiškinausi, kad noriu atgauti kortelę. Abu apsižodžiavome. Pareikalavau, kad atšviestų prašymą ir pasirašytų, kad gavo, o jis tiesiog išplėšė jį man iš rankų ir neatidavė“, – pasakojo moteris.

Netrukus atvyko policininkai. Išklausę situaciją jie patarė moteriai kreiptis į ligonių kasas ir pasakė, kad turi rimtesnių iškvietimų.

„Fotolia“ nuotr./Gydytojas
„Fotolia“ nuotr./Gydytojas

„E.Jonynas-Koževnikovas ir toliau man tvirtino, kad nieko neturi, kad čia kita įstaiga, bet pasakė, kad rytoj duos užduotį mergaitėms, jos ras mano kortelę ir išsiųs. Bet juk turėjo seniai tai padaryti, argi reikėjo tokios situacijos? Esu sukrėsta – pirmą kartą atsidūriau tokioje situacijoje“, – teigė pašnekovė.

Kortelių vis dar neturi apie 2 tūkst. pacientų

Pašnekovo teigimu, pagal nustatytą tvarką buvusi paciento klinika ambulatorinę kortelę turi persiųsti naujai klinikai per 3 dienas po prašymo gavimo datos.

„Signata“ yra išsiuntusi apie 3200 prašymų, tačiau iki šios dienos gauta tik vos apie tūkstantį kortelių. Senosios klinikos savininkas tai motyvuoja didele darbų apimtimi.

„Dabar maždaug kas antrą dieną gauname po keliolika ar keliasdešimt kortelių, nors nuo lapkričio mėnesio tikrai buvo galima jas persiųsti visas. Reikia sunumeruoti jų lapus, surašyti lydraštį, bet tai įkandama darbų apimtis. Jei ir toliau tokiu tempu jos bus siunčiamos, užtruks dar keletą mėnesių. Be kortelių galima gydyti pacientus, bet dažnai visa jų ligų istorija, kardiogramos, echoskopų nuotraukos, kiti tyrimai yra labai svarbūs gydymo procese. Žmonės nori, kad jų asmens duomenys būtų jų klinikoje.

Iš tiesų yra spraga įstatyme, nes nėra baudų, jei nepersiunčiamos kortelės per 3 dienas, todėl dabar kortelės neatiduodamos kelis mėnesius. Pacientai skambino į Kauno teritorinę ligonių kasą, bet ji niekuo negali padėti, nes tai pirmas toks atvejis, o už tvarkos nesilaikymą baudos nenumatytos. Beje, Darbo inspekcijos Ginčų komisija, į kurią kreipėsi gydytojai, įpareigojo buvusį jų vadovą sumokėti atlyginimus, kurių jie negavo, tačiau tai irgi iki šiol nepadaryta“, – teigė „Signatos“ atstovas.

Sužinojo atsitiktinai, kad dingo kortelės

Pirmą kartą nenormali situacija įstaigoje paaiškėjo, kai praėjusių metų rudenį į 15min kreipėsi buvusios poliklinikos pacientas.

„Susirgo mano vaikas, todėl pasiskambinęs nuvežiau jį pas savo gydytoją, kad galėčiau pasiimti biuletenį. Gydytoja paprašė užpildyti lapą, nes nėra kortelės. Ji paaiškino, kad maždaug prieš porą savaičių visas korteles išvežė direktorius. Netrukus man reikės atlikti privalomąjį sveikatos patikrinimą, kadangi esu pareigūnas. Tam reikia atvykti tik tą dieną, kurią užsiregistravau, ir atvežti iš kortelės paimtą formą. Ir niekam nebus įdomu, kur ta mano kortelė. Jei neatlieku sveikatos patikrinimo, vadinasi, netinkamas tarnybai, netenku darbo.

Įstatymais nėra apibrėžta, kad išsivežti ligos istorijas, laikyti jas nežinia kur be pacientų žinios, yra nusikaltimas.

Arba, neduok Dieve, man reikėtų skubios pagalbos, įvyktų koks nelaimingas atsitikimas ir iš mano ligos istorijos staigiai reikėtų informacijos, o kortelės nėra ten, kur ji turėtų būti. Kai pasiskambinau direktoriui, jis pasiūlė atvykti adresu, kuriame dabar esą jie įsikūrę, ir duos kortelės kopiją. Už šią kopiją reikės susimokėti. O originalas kadanors bus pristatytas atgal į įstaigą, kurioje dirba mano šeimos gydytoja. Ar dabar turiu gaišti savo laiką, mokėti pinigus tik todėl, kad mano kortelė savavališkai buvo išvežta?“ – tuomet teigė pašnekovas.

Kadangi su buvusios poliklinikos vadovu taip ir nepavyko susitarti, gruodžio mėnesį pacientai kreipėsi į teisėsaugą. Pradėti ikiteisminį tyrimą buvo atsisakyta neradus nusikalstamos veikos požymių. Mat įstatymais nėra apibrėžta, kad išsivežti ligos istorijas, laikyti jas nežinia kur be pacientų žinios, yra nusikaltimas.

Neseniai dar kartą kreiptasi į prokuratūrą su prašymu pakartotinai peržiūrėti sprendimą dėl ikiteisminio tyrimo, kadangi ambulatorinės pacientų kortelės yra vis dėlto įstaigos nuosavybė ir jos neturėjo būti išvežtos iš įstaigos privataus asmens.

Direktorius neigia turintis korteles

Pats E.Jonynas-Koževnikovas rudenį 15min sakė, kad korteles išsivežė, kadangi jo vadovaujama įstaiga pakeitė adresą.

„Gydytojai, kurie dirba pas mus, tie dirba, kurie nedirba, tie nedirba. O dėl kortelių yra tokia tvarka. Žmogus, norintis keisti įstaigą, į rankas kortelės negauna, bet parašo prašymą, kad nori prisiregistruoti prie tam tikro gydytojo tam tikroje įstaigoje, ir tuomet tos įstaigos administracija rašo užklausą jo buvusiai gydymo įstaigai, kad ši atsiųstų kortelę. Problema ta, kad šeimos gydytojai neužpildo reikiamos formos, o sako žmonėms, kad jie patys ieškotų kortelės. Man skambina žmonės ir aš turiu jiems aiškinti tai, ką jiems turėtų paaiškinti šeimos gydytojas. Į rankas žmogui kortelės juk niekas neatiduoda, kad ji nedingtų“, – vardijo pašnekovas.

Šiuo metu E.Jonynas-Koževnikovas kategoriškai paneigė, kad kur nors išvežė korteles, ir tikino, kad niekada su niekuo apie tai nekalbėjo.

Teisės aktai nenumato ligonių kasoms įgaliojimų taikyti kokias nors poveikio priemones perduodant pacientų korteles iš gydymo įstaigų.

„Niekas nieko nepasiėmė. Kas jums čia sakė, kad kortelės dingo? Ką pacientai žino... Vyksta bankroto procedūra. Yra administracinė tvarka, pagal kurią viskas tvarkoma. Aš nieko nepasiėmiau, nes nieko neturiu, su niekuo nekalbėjau, niekam nieko nežadėjau. Negali būti, nes šitam darbui advokatai vadovauja. O išsigalvoti galima taip, kaip nori.

Kadangi iškeltas bankrotas, mes nieko nei komentuoti, nei paskubinti negalime. Vyksta taip, kaip vyksta. Dabar korteles siunčiame ne mes, o bankroto administratorius. Tie dokumentai dabar skaičiuojami, siunčiami. Tai didelė procedūra. Tų kortelių nesutvarkė prieš tai ten dirbančios mergaitės, tai dabar už jas tvarko kiti ir sutvarkę – išsiunčia. Jei kortelė turi 5 puslapius, tai viena, bet yra kortelių po 150–250 puslapių. Jas suskaičiuoja, sunumeruoja, suantspauduoja, suregistruoja ir siunčia per kurjerį. Pabandykite 250 lapų sunumeruoti, suregistruoti ir išsiųsti. Vyksta toks darbas. Aš dabar čia niekuo dėtas“, – tikino pašnekovas.

VLK nuotr./Valstybinė ligonių kasa (VLK)
VLK nuotr./Valstybinė ligonių kasa (VLK)

VLK pataria kreiptis į teisėsaugą

Pasak Valstybinės ligonių kasos (VLK) specialistų, pati įstaiga negali savo nuožiūra imtis kokių nors poveikio priemonių, kadangi tokia galimybė nereglamentuota teisiškai. Tai būtų įmanoma tik tuo atveju, jeigu įstaigos funkcijos būtų deklaruotos kitaip.

„Apgailestaujame dėl nesklandumų perduodant pacientų, prisiregistravusių prie Naujosios klinikos, medicininę dokumentaciją. Informuojame, kad teisės aktai nenumato ligonių kasoms įgaliojimų taikyti kokias nors poveikio priemones perduodant pacientų korteles iš gydymo įstaigų. Atkreipiame dėmesį, kad teisės aktai įpareigoja visas sveikatos priežiūros įstaigas Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka saugoti pacientų medicinos dokumentus. Pavyzdžiui, nustatyta, kad ambulatorinės asmens sveikatos istorija privalomai turi būti saugojama sveikatos priežiūros įstaigoje 15 metų.

Taip pat, sveikatos apsaugos ministro įsakymu numatyta, kad pacientui, pasirinkus kitą pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigą, jo asmens sveikatos istorija perduodama paciento pasirinktai įstaigai, šiai pateikus prašymą. Asmens sveikatos istorija turi būti perduodama per 3 darbo dienas nuo prašymo gavimo dienos“, – teigiama VLK atsakyme.

Kauno teritorinė ligonių kasa sutartį su Naująja klinika nutraukė 2016 m. lapkričio mėn. Specialistai sutinka, kad padėtis yra nenormali. Ambulatorinėse kortelėse esanti informacija teisės aktais griežtai ginama – ji negali būti prieinama bet kam, todėl pacientai aktyviai turėtų kovoti už savo duomenų slaptumo išsaugojimą ir kortelių grąžinimą į jų gydymo įstaigą.

„Manytina, kad dėl medicininės dokumentacijos praradimo pacientai galėtų kreiptis į teisėsaugos institucijas“, – patarė VLK.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius