-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2021 04 20

Vilniaus autobusų vairuotojai piketuos: piktinasi, kad eilinius darbuotojus atleidžia, o vadovų – daugėja

Vilniaus autobusus vairuojantys ir prižiūrintys bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ darbuotojų profesinės sąjungos atstovai piketuos, kaip teigia, norėdami atkreipti dėmesį į netinkamas pertvarkas įmonėje, taip pat – atleidžiamus eilinius darbuotojus, bet didinamą direktorių ir vadovų skaičių. Bendrovė tvirtina, kad naujų autobusų nereikia tiek remontuoti, kiek reikėjo senuosius, tad ir nekvalifikuoto darbo lieka vis mažiau.
Vilniaus viešojo transporto profsąjungos piketas
Vilniaus viešojo transporto profsąjungos piketas / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Vadovus išlaiko

„Vilniaus viešojo transporto“ (VVT) darbuotojų profesinės sąjungos vadovo Algirdo Markevičiaus teigimu, bendrovė ketina atleisti dešimtis darbuotojų.

Tačiau tai žemiausios grandies administracijos darbuotojai, kasininkės, pameistriai ir pan., tuo pat metu išsaugant vadovų ir specialistų gretas, keičiant jų pareigybes. Tarkim, skyrių vadovai tampa vadybininkais, tik išlaikomas jų pareigų aprašas ir atlyginimas.

„Pastarųjų kelerių metų įmonės administracijos ir valdybos veiksmai kelia nuostabą – neatsakingai mažinamas eilinių darbuotojų skaičius, bet kuriamos direktorių ir vadovų pareigybės. Vykdoma neva struktūrinė pertvarka yra labiau kosmetinė nei duodanti naudos – padaliniai skaidomi ir keičiami jų pavadinimai, atsiranda naujų pareigybių, bet kokybė dėl to tikrai negerėja“, – teigiama A.Markevičiaus komentare, kuris platintas kartu su informacija apie balandžio 21-23 d. planuojamus piketus šalia Vilniaus miesto savivaldybės.

Prieš piketą VVT darbuotojų profesinės sąjunga sudėliojo savo sąlygas ir reikalavimus: nekurti naujų direktorių ir vadovų etatų atleidžiant eilinius darbuotojus ir nuolat pranešant, kad bendrovė dėl pandemijos patiria finansinius sunkumus ir veda su bankais derybas dėl paskolų gavimo; persvarstyti remonto dirbtuvių darbuotojų etatų mažinimą, atsižvelgiant ne į trumpalaikę finansinę naudą, o įvertinant galimas neigiamas pasekmes bendrovės darbui 2021 metais.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Algirdas Markevičius
Luko Balandžio / 15min nuotr./Algirdas Markevičius

Taip pat profesinė sąjunga reikalauja pateikti informaciją, kiek bendrovei per metus papildomai prireiks lėšų naujiems eksploatacijos direktoriaus ir komunikacijos vadovo etatams išlaikyt, iš kokių lėšų bendrovė siūlo nuo 10 iki 20 proc. didinti bendrovės vadovų, jų pavaduotojų, specialistų ir tarnautojų ketvirtinę premiją.

Darbuotojai norėtų susitikti su bendrovės valdyba ir surengti konsultacijas dėl struktūrinių pertvarkų, nors esą tokį siūlymą valdybos pirmininkė Danuta Narbut jau atmetė.

Ir nauji autobusai sensta

Kaip sako A.Markevičius, VVT siekia atleisti dalį techninę priežiūrą atliekančių įmonės darbuotojų, nes esą atnaujinus autobusų ir troleibusų parkus jų reikia mažiau.

Apie tai, kad atnaujinus Vilniaus autobusų parką, reikia mažiau erdvės jų remontui, prieš savaitę feisbuke užsiminė ir Vilniaus meras Remigijus Šimašius.

Tiesa, jis savo įraše minėjo tik Verkių autobusų parko teritoriją, kuri dabar yra beveik miesto centre, tačiau ji „uždara, nedraugiška miestui ir nekurianti vertės aplinkiniams gyventojams“.

Sauliaus Žiūros nuotr./Verkių autobusų parkas
Sauliaus Žiūros nuotr./Verkių autobusų parkas

„Netrukus tai pasikeis. Autobusų parką iš čia iškelsime 2023-aisiais. Į kelias mažesnes vietas, iš kur patogiau pradėti ir pabaigti maršrutus. Į kompaktiškesnes teritorijas, nes su naujais autobusais reikia mažiau erdvių jų remontui“, – rašė meras.

Anot A.Markevičiaus, profsąjungos sutinka, kad iš dalies yra teisinga atsisakyti dalies darbuotojų, kurių gal tiek ir nebereikia.

„Bet negalime sutikti su nepagrįstu siekiu atleisti net 40 remonto darbuotojų, teigiant, kad prireikus bus priimti. Taip šioje bendrovėje elgiamasi su darbuotojais, neatsižvelgiant į jų lūkesčius ir žaidžiant jų likimais. Neskaičiuojama, kiek bendrovė, siekdama darbo kokybės ir našumo, investavo į juos lėšų ir laiko.

Negalime sutikti su siekiu atleisti net 40 remonto darbuotojų, teigiant, kad prireikus bus priimti. Taip šioje bendrovėje elgiamasi su darbuotojais, neatsižvelgiant į jų lūkesčius ir žaidžiant jų likimais.

Kalbant apie autobusų priežiūrą, negalima manyti, kad pagrindinis dalykas – tik autobusų ar troleibusų remontas. Turime kalbėti apie techninę priežiūrą, kad jų apskritai nereikėtų taisyti ir jie būtų saugūs keleiviams“, – kalbėjo A.Markevičius.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vilniaus viešojo transporto profsąjungos piketas
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vilniaus viešojo transporto profsąjungos piketas

Jo teigimu, garantinė 150 naujų autobusų priežiūra baigsis jau kitų metų pradžioje, tada tai daryti turės pati įmonė, tik štai kas tuo užsiims, jeigu didžioji dalis remonto darbuotojų bus atleisti.

Be to, VVT darbuotojų profesinės sąjungos vadovas teigia nesuprantąs, kodėl dabar už autobusų „Solaris“ remontą bendrovė moka 55 eurus už darbo valandą. Tai esą be galo didelė suma, palyginti su 8–10 eurų bendrovės darbuotojo valandiniu darbo užmokesčiu.

Atmosfera – slogi

A.Markevičius sako, kad atmosfera įmonėje jau kelerius metus slogi – nuolat vykdomos pertvarkos demotyvuoja darbuotojus.

„Nuo 2016 metų tai ketvirti struktūriniai pertvarkymai. Kiekviena pertvarka yra žinia apie naujus etatus, etatų mažinimą ir t.t., kas turi poveikį darbuotojų teisiniai ir socialinei padėčiai. Mes labai aiškiai matome, kaip darbuotojai tiesiog pavargo. Mes ne kategoriškai prieš, bet norime įvertinti situaciją iš esmės – matome, kad bendrovė puola į kraštutinumus.

Nuo 2016 metų tai ketvirti struktūriniai pertvarkymai. Kiekvienas pertvarka yra žinia apie naujus etatus, etatų mažinimą ir t.t.

Audito išvadose išdėstyta pozicija dėl bendrovės valdymo, administracijos etatų dubliavimosi, neefektyvaus tiek turto, tiek finansų valdymo, todėl mus stebina, kad bendrovė negali konstruktyviai įvertinti darbo jėgos poreikio, susidėlioti aiškios valdymo struktūros ateičiai ir neturi jokių gairių.

Tiesiog bando prisitaikyti ir įtikti audito išlaidoms. Labai audito išvadose užkliuvo vadovų etatai. Tai ką bendrovė daro? Bendrovė Transporto departamento vadovo pavaduotojų pareigybę keičia į vadybininko pareigybę paliekant tas pačias darbo funkcijas, tą patį atlygį, tas pačias sąlygas“, – aiškino vienos iš VVT profesinės sąjungos vadovas.

Bendrovė Transporto departamento vadovo pavaduotojų pareigybę keičia į vadybininko paliekant tas pačias darbo funkcijas, atlygį.

Jis taip pat sako, kad darbuotojams nuolat primenama apie finansinius bendrovės sunkumus, lėšų trūkumą, tačiau esą naujiems Eksploatacijos direktoriaus, Komunikacijos vadovo etatams pinigų atsiranda. Ir tai esą ne vieninteliai tokie pavyzdžiai.

Net ir sutikdamas, kad naujiems autobusams reikia mažiau priežiūros, A.Markevičius vis dėlto nesutinka, jog darbuotojus reikia atleisti dabar – apie tai galbūt reikėję galvoti 2018 m., kai tie autobusai atvažiavo į Vilnių. Nes dabar atleidus darbuotojus beliks keli mėnesiai iki metų pabaigos, kai baigsis pirmųjų autobusų garantinis priežiūros laikas ir jie bus remontuojami VVT.

SĮ „Susisiekimo paslaugos“ nuotr./Naujieji Vilniaus autobusai ir troleibusai
SĮ „Susisiekimo paslaugos“ nuotr./Naujieji Vilniaus autobusai ir troleibusai

VVT: su profesinėmis sąjungomis konsultuotasi

Bendrovės viešųjų ryšių specialistės Patricijos Elžbietos Zarankaitės parengtame VVT komentare teigiama, kad „UAB „Vilniaus viešasis transportas“ kaip verslo subjektas, kurio pagrindinis valdymo organas yra nepriklausoma valdyba, o vienintelis akcininkas Vilniaus miesto savivaldybė, prisiima visą verslo riziką, kuri yra įvertinta ir suformuota“.

Valdyba yra pritarusi bendrovės struktūrinių padalinių pertvarkymui ir įpareigojo VVT vykdyti konsultacijas su įmonėje darbuotojus telkiančiomis profesinėmis sąjungomis. Su piketus planuojančia VVT darbuotojų profesine sąjunga, kaip teigiama komentare, įvyko trys konsultacijos.

Deja, bet toliau bendrovė negali už nekvalifikuotą darbą mokėti daugiau nei priklausytų ir todėl ketina mažinti remonto darbuotojų skaičių 35 žmonėmis.

VVT teigimu, „įsivertinus, kokios darbinės funkcijos yra perteklinės, o kokias sritis reikia stiprinti, darbdavys taipogi optimizuos ir administracijos darbuotojų etatų skaičių.“ Planuojamame piketo, anot VVT, kaip tik ir keliami tie klausimai, dėl ko buvo konsultuojamasi, nors esą darbdavys nuosekliai vykdė savo įsipareigojimus trijuose vykusiuose posėdžiuose.

„Darbdavys siūlo atsisakyti autobusų ir troleibusų remonto darbininkų 7,8,9,10 darbo užmokesčio lygių ir tokiu būdu padidinti tose kategorijose dirbančių darbuotojų darbo užmokestį.

Šiuo metu iš visų eksploatuojamų autobusų daugiau nei 50 proc. yra nauji, kurių remontu rūpinasi autobusų tiekėjai, todėl sumažėjo remonto darbų kiekis, todėl savaime iškilo perteklinių žmogiškųjų resursų mažinimo klausimas. Pandemijos metu perteklinių remonto dirbtuvių darbuotojų darbas organizuotas vykdant transporto priemonių dezinfekavimą, todėl nėra pagrindo kaltinti darbdavio, kad jis nesirūpino šių darbuotojų užimtumu.

Pažymėtina, kad nekvalifikuotą darbą atliekantiems 35 remonto departamento darbuotojai mokėtas jų darbo užmokestis bei mobilumo priemoka 16 Eur. už darbo dieną. Deja, bet toliau bendrovė negali už nekvalifikuotą darbą mokėti daugiau nei priklausytų ir todėl ketina mažinti remonto darbuotojų skaičių 35 žmonėmis“, – teigia bendrovė.

Planuojama, kad 2022 m. įmonė įsigys apie 100 naujų autobusų, kurie pakeis eksploatuojamus senus autobusus, todėl remonto darbų kiekis neturėtų didėti, nereikės ir daugiau remonto darbuotojų.

„Vilniaus viešasis transportas“ kaip verslo subjektas, priimdamas sprendimus dėl struktūrinių pokyčių bendradarbiauja su pagrindiniu įmonės valdymo organu – valdyba. Finansinė bendrovės veikla organizuojant etatų išlaikymą yra suderinta su įmonės valdyba. Norėtume atkreipti dėmesį, kad informavimo ir konsultavimo procedūros nėra baigtos, todėl profesinės sąjungos organizuojamas piketas yra tiesioginis spaudimas darbdaviui priimti nepalankius ekonominius sprendimus“, – apie piketus pasisako įmonės atstovai.

Atlyginimus kėlė ir per pandemiją

Per pirmuosius pandemijos VVT, kurioje dirba daugiau nei 1300 vairuotojų, neturėjo prastovų, darbuotojams buvo siūlo išnaudoti sukauptas atostogas ar imtis dezinfekuoti transporto priemones.

Informavimo ir konsultavimo procedūros nėra baigtos, todėl profesinės sąjungos piketas yra tiesioginis spaudimas darbdaviui priimti nepalankius ekonominius sprendimus.

Bendrovė sako darbo užmokesčio galimybes peržiūrinti kiekvienų metų balandžio mėnesį, atsižvelgus makroekonominės situacijos pokyčius, bendrovės ūkinės-finansinės veiklos rezultatus, šalies vidutinio darbo užmokesčio kitimą ir Viešųjų paslaugų teikimo sutarties indeksavimo pokyčius.

Ir esą 2017 metais atlygis vairuotojams padidintas 6 proc., kitiems darbuotojams 2 proc., 2018 metais visiems darbuotojams 6,2 proc. ir pradėta mokėti metinė sveikatingumo priemoka, 2019 metais atlyginimas padidintas troleibusų vairuotojams 12 proc. (jų atlyginimas suvienodintas su autobusų vairuotojų atlyginimu), 2020 metais balandžio mėnesį visiems bendrovės darbuotojams, išskyrus vadovus ir specialistus, atlyginimai padidinti 3,4 proc., o vadovams ir specialistams įvesta ketvirtinė 10 proc. priemoka

Tačiau VVT darbuotojų profesinė sąjunga savo ketinimų tris dienas po dvi valandas piketuoti prie Vilniaus savivaldybės neatsisako. Anot A.Markevičiaus, gal taip bus atkreiptas dėmesys į jų keliamas problemas, nes esą konsultacijose profsąjungų pastabos ignoruotos.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius