Dabar populiaru

Naujausios

Publikuota: 2015 rugsėjo 17d. 11:46

Justas Ingelevičius: Laikas iš senamiesčio išguiti tranzitinį eismą

Justas Ingelevičius Šią savaitę Europos miestai mini Europos judriąją savaitę, kurios metu įvairiomis iniciatyvomis bandoma atkreipti vietos valdžios institucijų dėmesį į su transportu susijusias problemas ir paskatinti daugiau dėmesio skirti tvariam, aplinkai draugiškam transportui.

Vilnius pagal automobilizacijos lygį tarp pasaulio pirmūnų

Vilnius jau ne vienus menus rikiuojasi vienoje gretoje su didžiausią automobilizacijos lygį pasiekusiais pasaulio miestais.

Mūsų sostinė pagal automobilizacijos lygį patenka į pasaulio miestų dešimtuką, kuriuose automobilių skaičius didžiausias. 1000 Vilniaus gyventojų tenka 634 automobiliai ir jų skaičius kasmet vis auga.  

Europos miestai užleidžia gatves pėstiesiems ir dviratininkas

Daugelis Europos miestų tam tikrose jų dalyse riboja automobilių eismą, kuria daugiau pėstiesiems ir dviratininkams skirtų zonų, tinkamai sutvarko kelius, viešąjį transportą, kad juo gyventojai galėtų patogiai nuvykti į jiems reikalingą miesto dalį ir tuo pačiu gatvėse sumažėtų oro tarša.

Paryžiaus centre savaitgaliais automobilių eismas leidžiamas tik gyvenantiems centrinėje miesto dalyje. Netrukus tokia tvarka turėtų įsigalioti ir darbo dienomis.

Paryžiaus centre savaitgaliais automobilių eismas leidžiamas tik gyvenantiems centrinėje miesto dalyje. Netrukus tokia tvarka turėtų įsigalioti ir darbo dienomis.

Milano gyventojai skatindami automobilius palikti namuose ir naudotis viešuoju transportu. Tai padeda padaryti speciali automobilyje įdiegta įranga, kuri užfiksuoja, ar gyventojas paliko automobilį namuose ir už tai jis gauna čekį viešojo transporto bilietams įsigyti.

Kopenhaga dar prieš kelis dešimtmečius pamažu centre pradėjo įrenginėti laisvas nuo automobilių zonas, aktyviai vystyti dviračių takų tinklą ir dabar mieste jau turi įrengusi daugiau nei 300 kilometrų dviračių takų, o automobilizacijos lygis yra žemiausias Europoje.

Vilniuje tvarkant kelius, tiesiant aplinkkelius vis dar pamirštama įrengti dviračių takus, per mažai dėmesio viešojo transporto populiarinimui. Laikas atverti daugiau erdvių, skirtų tik dviratininkams ir pėstiesiems, o Vilniaus senamiestis būtų puiki to pradžia.

Vilniaus senamiesčio problema – tranzitinis eismas

Tyrimai rodo, jog beveik 40 proc. automobilių pravažiuoja  senamiestį tranzitu niekur nesustodami, tačiau šis skaičius gali būti ir  didesnis, nes išsamūs matavimai dar nėra atlikti. Dėl tokio tranzitinio eismo senamiestyje kenčia visi: ir miestiečiai, senamiesčio gyventojai, ir miesto svečiai. Didelis automobilių srautas sukelia triukšmą, oro taršą.

Tam, kad šioje miesto dalyje būtų apribotas tranzitinis eismas, nereikia papildomai diegti brangių technologijų – pakaktų  pakeisti eismo organizavimą.

Kad Senamiestyje būtų apribotas tranzitinis eismas, nereikia papildomai diegti brangių technologijų – pakaktų  pakeisti eismo organizavimą.

Įvažiavimo apmokestinimas – nėra išeitis. Vilniaus miesto savivaldybės pareiga – panaikinti tranzitinį eismą senamiestyje, o ne sudaryti galimybę kirsti jį tranzitu tiems, kas gali už tai susimokėti.

Be to, įdiegus apmokestinimą, kyla pagunda sudaryti išimtis tam tikroms miestiečių grupėms. Šios išimtys paskatina konfliktus, sudaro nelygias sąlygas, kai tam tikros miestiečių grupės gali važiuoti tranzitu senamiestyje, o kitos – negali.

Tranzitiniam eismui nukreipti užtektų gatvių ženklinimo

Lietuvos žaliųjų partija siūlo šią problemą spręsti paprastu, patikimu, daugelyje užsienio miestų taikomu principu: panaikinti galimybę kirsti senamiestį tranzitu, eismą organizuojant vienpusio eismo gatvėmis, išdėstytomis kilpomis.

Tokiu būdu išliktų galimybė privažiuoti prie objektų, tačiau nebūtų galimybės kirsti senamiestį tranzitu. Taip pertvarkius eismo organizavimą, senamiestyje sumažėtų triukšmas, oro tarša, gatvės taptų patrauklesnės ir vietos gyventojams, ir čia įsikūrusiam verslui: kavinėms, parduotuvėms.

Atsirastų daugiau erdvės dviratininkams

Tuo tarpu, pagal šį modelį, dviračiai ir pėstieji galėtų judėti visomis kryptimis. Sumažinus transporto srautus nebeliktų poreikio įrenginėti atskirus dviračių takus ar piešti ant šaligatvių kreivų linijų.

Dviračių eismas būtų organizuojamas tose pačiose gatvėse. Platesnėse gatvėse būtų pažymimos eismo juostos dviračiams abejomis kryptimis, siauresnėse – dviratininkai važiuotų bendrame sraute su automobiliais, o priešinga automobilių eismui kryptimi – pažymėta juosta.

Tai reikėtų užtikrinti įrengianti ženklus 503 „Vienpusis eismas“ ir 301 „Įvažiuoti draudžiama“ su papildoma lentele 853 „Išskyrus dviratininkus“. Taip pat reikėtų, kad 4,5 – 5 m pločio gatvių dešinėje pusėje atsirastų 1,5 m pločio dviračių juosta, pažymėta siaura brūkšnine linija, 6 m pločio gatvėse tokios juostos – abejose kelio pusėse. Tokia eismo organizavimo tvarka dažna kitose valstybėse.

Laikas pašalinti iš gatvių absurdišką ženklinimą

Taip pat verta pagalvoji apie tai, ar nereikėtų atsisakyti nereglamentuotų ir be pagrindo naudojamų dviračių eismo kryptį nurodančių rodyklių. Lietuvoje eismas vykdomas dešiniąja kelio puse ir tinkamai pažymėtose gatvėse neturi kilti jokių abejonių, kuria kryptimi važiuoti.

Išimtis dėl dviračių juostų ženklinimo galėtų būti itin intensyviose pėsčiųjų gatvėse tokiose, kaip Pilies gatvė ar Vokiečių gatvės senoji dalis, kur apskritai nereikia jokių dviračių takų ar juostų.

Blogasis eismo senamiestyje organizavimo be jokios koncepcijos pavyzdys yra Vilniaus gatvė, kurioje viena dviračių juostos atkarpa pažymėta ta pačia kryptimi kaip automobilių srautas, antra atkarpa jau nupiešta ant šaligatvio, o trečia jau pažymėta priešinga kryptimi nei automobilių srautas.  Akivaizdu, kad tokias, viena po kitos einančias atkarpas, sujungti į darnią, aiškią, estetišką sistemą yra neįmanoma.

Dviračių eismo schema
Panašūs, painiavą keliantys, dviračių takų ir dviračių juostų ženklinimo pavyzdžiai matomi ir kitose senamiesčio gatvėse. Rūdninkų gatvėje nupieštas dvipusis 1 m pločio dviračių „takas“. Tokie dviračių „takai“ pažeidžia dabar galiojančių statybos techninių reglamentų reikalavimus. Taip pat susidaro kurioziška situacija, kad sekdami tokiu ženklinimu dviratininkai iš esmės pažeidžia kelių eismo taisykles.

Įgyvendinus aiškesnę siūlomą eismo organizavimo tvarką nekils konfliktų ar nesisusipratimų tarp eismo dalyvių, gatvės taps saugesnės, ir patrauklesnės tiek dviračių transportui, tiek visiems eismo dalyviams.

Justas Ingelevičius yra Lietuvos žaliųjų partijos valdybos narys, architektas, dviratininkas

Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Verslas

Atgimusi Žemės ūkio ministerijos perkėlimo į Kauną idėja: vietos valdininkams pakaktų

Interviu Aktualu

Kultūros geografas Laimonas Briedis apie Vilniaus tapatybę: „Tai emigrantų ir imigrantų miestas“

Aktualu

Liustracijos komisija: S.Sondeckis ir D.Banionis su KGB nebendradarbiavo

Aktualu

Kauno bei Vilniaus savivaldybes apmulkinęs ir „tiesos serumą“ naudojęs „STT agentas“ kalėjimo išvengė

Vardai

Štai kaip atrodo karališkas vestuvių tortas, kainuojantis 57 tūkst. eurų

Aktualu

Bernardas Gailius: Europos federacija bus. Bet mes galėtume padaryti ją geresnę

Mokslas.IT

Modernizuojamas dūmų juodumu pagarsėjęs Rusijos lėktuvnešis „Admiral Kuznecov“: ką keis?

15min iš Belgrado 24sek

Europą sužavėjęs „Žalgiris“: kodėl ši pergalė didesnė nei trečioji vieta Eurolygoje

Vardai

Su Simu Jasaičiu poruojama Arūnė atskleidė, už ką jai Oksana Pikul galimai siūlė pinigus

Aktualu

Iš frakcijos pašalintas P.Gražulis: rėmiau ir remsiu „valstiečių“ reformas

Atgaivinta XVIII a. Serbijos gyventojus šiurpinusi vietinio vampyro legenda

Pasaulis kišenėje

Kas naujo šiemet laukia Klaipėdos paplūdimiuose?

Verslas

Vilkiko draudimo kaina viršija verslininko pelną: dabar prasidės kova už išgyvenimą ir „maklės“

Įspūdingas ledo urvas Sibire

Aktualu

Žemės ūkio ministras Giedrius Surplys: „Žadu imtis drąsių veiksmų“

Gazas

Karališkų vestuvių proga sukūrė unikalų „Mini“: kėbulas dažytas rankomis, o posūkiai – su širdelėmis

Vardai

Serialo „Pasmerkti IV“ nepavykusiuose kadruose – aktorių juokas: išrinkite mylimiausią personažą

Pasaulis kišenėje

Ką verta aplankyti, jei savaitgalį pasuksite Panevėžio kryptimi?

Laikas griliui

Maiste mes vengiame visų E, o štai sėkmingiems santykiams kurti kaip tik turėtume paisyti tų E: Empatijos, Emocinio intelekto ir sveiko Egoizmo. Ne tokio, kuris partnerį verčia gūžtis kamputyje, o tokio, kad jis norėtų drauge augti, kurti ir puoselėti santykius.

Gyvenimas

15min studijoje viešėjusi G.Petronienė – apie vyrų ir moterų santykius: kai investuojate į save, tai neinvestuojate į porą

Naujienos

Verslas

Atgimusi Žemės ūkio ministerijos perkėlimo į Kauną idėja: vietos valdininkams pakaktų

Tiesiogiai 24sek

Kaunas griausmingai sutinka savo didvyrius: „Žalgiris“ grįžta namo

Interviu Aktualu

Kultūros geografas Laimonas Briedis apie Vilniaus tapatybę: „Tai emigrantų ir imigrantų miestas“

Aktualu

Liustracijos komisija: S.Sondeckis ir D.Banionis su KGB nebendradarbiavo

Verslas

Prekybos tinkluose – lietuviškos braškės su Ispanijos ir Albanijos kilmės įrašais

Aktualu

Molenbeko merė paduos britę žurnalistę į teismą: šį Briuselio rajoną išvadino „Europos džihadistų sostine“

Aktualu

Kauno bei Vilniaus savivaldybes apmulkinęs ir „tiesos serumą“ naudojęs „STT agentas“ kalėjimo išvengė

Vardai

Štai kaip atrodo karališkas vestuvių tortas, kainuojantis 57 tūkst. eurų

Aktualu

Bernardas Gailius: Europos federacija bus. Bet mes galėtume padaryti ją geresnę

Mokslas.IT

Modernizuojamas dūmų juodumu pagarsėjęs Rusijos lėktuvnešis „Admiral Kuznecov“: ką keis?

Atgaivinta XVIII a. Serbijos gyventojus šiurpinusi vietinio vampyro legenda

15min iš Belgrado 24sek

Europą sužavėjęs „Žalgiris“: kodėl ši pergalė didesnė nei trečioji vieta Eurolygoje

Vardai

Su Simu Jasaičiu poruojama Arūnė atskleidė, už ką jai Oksana Pikul galimai siūlė pinigus

Įspūdingas ledo urvas Sibire

Pasaulis kišenėje

Kas naujo šiemet laukia Klaipėdos paplūdimiuose?

Aktualu

Žemės ūkio ministras Giedrius Surplys: „Žadu imtis drąsių veiksmų“

Vardai

Serialo „Pasmerkti IV“ nepavykusiuose kadruose – aktorių juokas: išrinkite mylimiausią personažą

Aktualu

Sirijos kariuomenė iš sostinės Damasko visiškai išstūmė „Islamo valstybę“

Gazas

Sukūrė unikalų „Mini“: kėbulas dažytas rankomis, o posūkiai – su širdelėmis

Gyvenimas

Avižos padeda nuo skrandžio ligų ir nemigos. O kodėl jų reikia sportuojantiems?

Grąžinti verta

Metas rinktis

Maistas

Laikas griliui

Išlaikyk atostogų ritmą

Sveikata

Automobilių švaros centras AINAVA

Ryškiems įvarčiams

Pasaulis kišenėje

Sulčių nauda

Daugiau skonio

Praktiški patarimai

Unicef vaikų bėgimas „Už kiekvieną vaiką“

Renginių gidas

Parašykite atsiliepimą apie 15min