Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Prenumeruoti
2019 01 23 /2019 01 24

Dviračių treniruotėje tragiškai žuvusios 11-metės tėtis: „Karstas įlūžo, o byla dar nebaigta“

„Pavargau“, – net keletą kartų pokalbio metu ištaria alytiškis Gedas, jau penkmetį tęsiantis atsakingų dėl jo dukros mirties paieškas. 2014 m. 11-metė mergaitė žuvo dviračių treniruotės metu, kai miško kelyje griuvo ir pateko po sunkvežimio ratais. Į teisiamųjų suolą sėdo trenerė Gintarė Petraškienė, tačiau teismai jos kaltę tai atranda, tai paneigia. Byla ėmė sukti antrąjį teisingumo ratą.
Kauno apygardos teisme
Kauno apygardos teisme / Eriko Ovčarenko / BNS nuotr.

Pagal bylos medžiagą, alytiškė Gintarė Petraškienė kaltinama tuo, kad būdama valstybės tarnautojui prilygintu asmeniu, bei būdama atsakinga už sportininkų saugumą, gyvybę bei poilsio režimą, netinkamai atliko savo pareigas, nes pažeidė teisės aktų nustatytas specialias elgesio saugumo taisykles ir taip dėl neatsargumo atėmė gyvybę kitam žmogui.

Tiksliau, G.Petraškienė 2014 m. gegužę, dviračių treniruotės metu, pažeisdama tuo metu galiojusios Kelių eismo taisyklių (KET) redakcijos (galiojimas nuo 2013 m. sausio 19 d. iki 2014 m. spalio 11 d.) 63 punkto reikalavimą „važiuoti keliais dviračiu leidžiama ne jaunesniems kaip 14 metų asmenims, o išlaikiusiems atitinkamą mokymo kursą ir turintiems mokymo įstaigos išduotą pažymėjimą, – ne jaunesniems kaip 12 metų amžiaus asmenims“, neužtikrindama saugių treniravimosi sąlygų, išvažiavo su dviem mažamečiais ugdytiniais į kelią, einantį mišku. Viena iš ugdytinių – žuvusioji šioje byloje, prasilenkdama su priešpriešais atvažiuojančia sunkiasvore autotransporto priemone, griuvo kelio važiuojamojoje dalyje ir pateko po automobilio galiniais ratais. Jai buvo pervažiuota galva. 11-metė mirė vietoje.

Eglės Indrelytės/AlytusPlius.lt nuotr./Nelaimės vietoje
Eglės Indrelytės/AlytusPlius.lt nuotr./Nelaimės vietoje

Byla buvo nagrinėta tiek pirmos instancijos teisme Alytuje, tiek apeliacine tvarka Kauno apygardos teisme. Vienas teismas trenerę nuteisė, kitas išteisino. Galiausiai prokuratūra ir nukentėjusiųjų atstovas pateikė kasacinius skundus Lietuvos Aukščiausiajam Teismui. Kasaciniuose skunduose buvo prašoma panaikinti Kauno apygardos teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2018 m. kovo 23 d. nuosprendį ir perduoti bylą iš naujo nagrinėti apeliacine tvarka.

Alytaus VPK nuotr./Įvykio vietoje
Alytaus VPK nuotr./Įvykio vietoje

Bylos nagrinėjimas atidėtas

Teismas tenkino kasacinius skundus ir grąžino bylą iš naujo nagrinėti apeliacine tvarka. Pirmasis posėdis Kauno apygardos teisme įvyko sausio 23 d.

Prie posėdžių salės žurnalistę ir fotografą pasitikęs G.Petraškienės advokatas ėmė apeliuoti į sąžinę, tikino, kad ši byla – išskirtinė ir subtili, kad nereikėtų fotografuoti jo ginamosios. Prašė pasigilinti į viską plačiau.

„Kodėl mergaitę pervažiavęs sunkvežimio vairuotojas neteisiamas?“, – teiravosi jis?

Posėdis neįvyko, nes buvo gautas nukentėjusiųjų advokato raštas, kuriuo informuojama apie negalėjimą dalyvauti procese. Teisėjų kolegija nusprendė atidėti bylos nagrinėjimą.

Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Gintarė Petraškienė
Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Gintarė Petraškienė

Vyko tilto statybos

Posėdyje dalyvavo žuvusios mergaitės tėtis Gedas, teisybės ieškantis jau penkmetį. Alytiškis 15min sutiko papasakoti, kaip jaučiasi, kai atsakingų asmenų Lietuvos teisingumo sistema niekaip neatranda iki šiol. Prieš kiek mažiau nei metus jis su žmona susilaukė vaikelio, augina ir dar vieną sūnų, jaunesnį už žuvusią dukrą metais.

„Sukasi ratas iš naujo. Iš pradžių bandė tiek viena, tiek kita pusė – policija ir Alytaus sporto ir rekreacijos centras, susitvarkyti, nutraukė bylą. Suvertė viską ant vienos trenerės. Mano nuomone, abu jie kalti – tiek trenerė, tiek centras.

Pats esu sunkiasvorio transporto vairuotojas. Įsivaizduoju, kaip buvo. Pirma, trenerė turėjo sustoti su vaikais, o nevažiuoti kiaurai miško keliu, kur mažai vietos prasilenkti su sunkiasvoriu automobiliu. Turėjo stabtelėti ir sunkiasvorio automobilio vairuotojas.

Trenerė teigė nežinojusi, kad ten vyksta tilto statybos, kad važiuoja begalės sunkvežimių. Visas Alytus žinojo, o ji ne? Kaip gali nežinoti, kai dažnai ten važinėji su vaikais? Kodėl rinktis tokį kelią treniruotėms?“, – kad eismas kelyje, kuriame įvyko nelaimė, tuo metu buvo daug intensyvesnis, paaiškino Gedas.

Per tuos metus, kol bylinėjamasi, vyras teigia patyręs visko, tiksliau, išgirdęs visokių pateisinimų, kodėl nutiko tai, kas nutiko. \

„Bandė teismui įrodyti ir tai, kad mano dukra pati kelyje dėl ligos nukrito. Iškart po įvykio centro direktorius dar tikino, kad buvo duobė kelyje, dėl to mergaitė griuvo. Iš kur jis žino jau kitą dieną?

Dukra važiavo paskutinė. Trenerė neva tai įvertino, kad jie gali saugiai prasilenkti. Koks tas saugus prasilenkimo atstumas? Ten, kur labiau išvystas dviračių eismas, užsienyje, tas atstumas – 1,5 metro juk“, – tikino žuvusios mergaitės tėvas.

Trenerė atsiprašė ir dalyvavo laidotuvėse

Labiausiai kalta, anot jo, šioje situacijoje yra trenerė. Nesvarbu, kad tuometės taisyklės leido į kelią išvažiuoti asmeniui iki 14 metų amžiaus, tačiau jie tą galėjo padaryti tik su atsakingais asmenimis. O ką reiškia būti atsakingam?

„Juk ne šiaip išvažiavo pasivažinėti. Vyko treniruotė. O trenerės pareigybėse parašyta, kad ji atsakinga už ugdytinio saugumą, sveikatą, gyvybę“, – tikino Gedas, atskleidęs, kad jo dukra buvo itin sportiška mergaitė, – prieš tai lankė rankinio ir dziudo treniruotes, dviračių sportas jai buvo naujas.

Paklaustas, ar iškart po įvykio trenerė atsiprašė, ar bandė kontaktuoti, vyras patikino, kad atsiprašymo sulaukė, G.Petraškienė netgi dalyvavo mergaitės laidotuvėse: „Žmogus, aišku, išgyveno. Ne iš blogos valios taip nutinka. Nei norėjo, nei ką. Paprasčiausiai, nepagalvojo. Negalėjo ji būti trenere – visi reikalingi dokumentai atsirado tik po įvykio. Dabar, manau, jau kaltę vienas ant kito pradės mėtyti. Vairuotojas bus kaltas.“

Vyras prisipažino, kad su žmona jau buvo nusiraminę, kai teismas nuteisė G.Petraškienę trejiems metams lygtinai. Nuovargis darė savo. Tačiau viskas tuo nesibaigė – kitas teismas trenerę išteisino.

„Kai jie ėmė siekti visiško išteisinimo... Kad jie nekalti. Norėjo mane durniaus vietoje palikti. Atsiprašau, būkime biedni, bet teisingi. Vaikas mirė ir kaip nieko nebuvę? Kas už vaiką atsakys? Šunį nutrenkia, į kalėjimą pasodina. Tai jei paimčiau svetimą vaiką, vesčiau per gatvę, jį nutrenktų, sakyčiau, nekaltas? Aiškinčiau tėvui, kad ėjo kartu ir viskas. Reikėjo savo veiksmus ir atsakomybę persvarstyti.

Dukros karstas įlūžo, o dar niekas nebaigta... Eisiu iki galo. Jei reikės –ir iki Strasbūro. Užteks jėgų ir laiko. Man svarbiausia, kad pagaliau paaiškėtų, kas atsakingas už dukros žūtį“, – nusivylęs kalbėjo alytiškis.

Alytaus VPK nuotr./Įvykio vietoje
Alytaus VPK nuotr./Įvykio vietoje

Kur dingo Seimo nariai?

G.Petraškienė, anot Gedo, gyvena „per keletą namų“, tad žuvusios mergaitės artimieji ją dažnai sutinka, pasisveikina, kaip civilizuoti žmonės.

„Skaudžiausia buvo pamatyti, kaip socialiniuose tinkluose ji toliau ieškojo naujų ugdytinių. Kaip nieko nebūtų nutikę. Dirba sau savo darbą. Tik teisme nuleidus galvą pasėdi“, – teigė Gedas.

Jam kyla ir toks klausimas: kur dingo tie visi Seimo nariai, kurie televizijos laidose stojo kenčiančių tėvų pusėn ir žadėjo, kad visko taip nepaliks, kad padės laimėti bylą?

„Tik tam kartui papolitikuoti reikėjo?“, – gėdino Gedas.

Karolinos Stažytės nuotr./Žuvusios mergaitės tėtis Gedas
Karolinos Stažytės nuotr./Žuvusios mergaitės tėtis Gedas

Sunkvežimio vairuotojui kaltinimai nepareikšti

15min primena, kad ši itin skaudi nelaimė įvyko 2014 metų gegužės 29 dieną Alytuje, Dainų slėnio teritorijoje, dviračių treniruotės metu. Dviračiu per treniruotę važiavusi mažametė nugriuvo ir buvo pervažiuota sunkvežimio.

Po šios avarijos sunkvežimio vairuotojui jokie įtarimai nebuvo pareikšti, tuo metu trenerė G.Petraškienė apkaltinta tinkamai neprižiūrėjusi sportuojančių vaikų ir atsidūrė teismo suole.

2017 m. spalį visuomenei buvo pranešta, kad Alytaus apylinkės teismas tuomet buvusią dviračių sporto trenerę G.Petraškienę pripažino kalta dėl vienuolikametės ugdytinės žūties. Moteriai buvo skirta 3 metų laisvės atėmimo bausmė, tiesa, ir jos vykdymas buvo atidėtas tam pačiam laikotarpiui.

Tas pats Alytaus teismo nuosprendis buvo tapęs bent šiokia tokia paguoda ir dukters netekusiems alytiškiams – civiliniai ieškiniai tenkinti iš dalies ir priteisti 5 259 eurai turtinei žalai atlyginti bei po 23 000 eurų kiekvienam iš tėvų neturtinei žalai atlyginti. Kompensacijas buvo įpareigotas mokėti Alytaus sporto ir rekreacijos centras, kurio trenere G.Petraškienė nutikus nelaimei dirbo.

Tačiau Centras pinigų taip ir neišmokėjo, nes neįsiteisėjusio nuosprendžio apeliacine tvarka ėmėsi Kauno apygardos teismas.

Aukštesnysis teismas, išnagrinėjęs bylą apeliacine tvarka, padarė išvadą, jog pirmosios instancijos teismo apkaltinamasis nuosprendis naikintinas, kadangi nepadaryta veika, turinti nusikaltimo ar baudžiamojo nusižengimo požymių.

Liko nepriteista iš viso 170 000 eurų suma, kurios žuvusios šeima prašė kaip moralinės kompensacijos.

Kauno teisėjai įsigilino į Kelių eismo taisyklių (KET) reikalavimus. „Šiuo metu galiojančioje KET 55 punkto redakcijoje, kuri buvo papildyta 2015 m. lapkričio 6 d., nuostata, kad prižiūrint suaugusiajam, važiuoti važiuojamąja dalimi dviračiu leidžiama ne jaunesniems kaip 8 metų asmenims, liko galioti“, – pažymi teismas. Tuo metu mergaitei buvo 11, tad prižiūrima trenerės minti pedalus ji galėjo.

O tai reiškė, kad liko nepriteista iš viso 170 000 eurų suma, kurios žuvusios šeima prašė kaip moralinės kompensacijos. Kur kas mažesnė suma, kurią iš Alytaus sporto ir rekreacijos centro buvo priteisęs Alytaus teismas, taip pat nebuvo išmokėta.

Pagal tuo metu susiklosčiusią situaciją, atsakingų už mažametės žūtį Alytuje neliko. Byla galiausiai pasiekė Aukščiausiąjį teismą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Vasarinių padangų sezonas: kur rasti geriausią kainos ir kokybės santykį?
Reklama
Pranešimas apie prašymų dėl triukšmo mažinimo priemonių įgyvendinimo išlaidų kompensavimo priėmimą
Reklama
Atėjo metas apsitverti sklypą: specialistų patarimai
Reklama
„CFMOTO“ tapo naujos motociklų vairavimo akademijos Lietuvoje partneriais
Užsisakykite 15min naujienlaiškius