Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Vilniuje trečią vakarą iš eilės lazeriais bandyta akinti lėktuvų pilotus

Kariškių skrydis
Andriaus Vaitkevičiaus / 15min nuotr. / Pilotų kabina
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Ketvirtadienį Vilniuje vėl bandyta lazerio spinduliais akinti besileidžiančių lėktuvų pilotus. Tai kartojasi jau trečią vakarą iš eilės.

Pirmą pranešimą apie lazerį, kuriuo taikytasi į Vilniaus oro uoste besileidžiantį lėktuvą pilotai skrydžių valdymo centrui perdavė apie 21.44 val. Lakūnai paprašė apie įvykį pranešti policijai.

Po dviejų minučių kito lėktuvai pilotai irgi pranešė apie bandymą juos apakinti lazeriu.

Lakūnai nurodė apytikslę vietą, iš kurios šviesta lazeriu. Pasak pilotų, į juos taikytasi iš Rasų arba Dunojaus gatvių.

Tuo tarpu Liepkalnio gatvės rajone patruliavusiems policijos pareigūnams pasirodė, kad lazerio spindulys kilo iš Olandų arba Filaretų gatvių.

Ieškoti chuliganų buvo mestos nemažos Vilniaus policijos pajėgos. Policijos patrulis Drujos g. sulaikė keturis išgėrusius jaunuolius. Tačiau lazerio su savimi jie neturėjo. Pareigūnai teigia, kad vaikinai nebūtinai susiję su pilotų terorizavimu. Nepaisant to, tolimesniam aiškinimuisi jie nuvežti į policijos komisariatą.

Kelios sekundės iki katastrofos

Lazerio spindulio apakintas pilotas gali nesuvaldyti lėktuvo ir tėkštis į žemę. Tai pripažįsta visi su šia problema susidūrę specialistai. Pasirodo, šiais itin pavojingais „žaisliukais“ Lietuvoje prekiaujama be jokių apribojimų.

Šią savaitę vakarais į Vilnių skridusių lėktuvų pilotai Civilinės aviacijos administracijai (CAA) pranešė, kad į juos taikomasi žaliais lazerio spinduliais.

Antradienio vakarą Skrydžių valdymo tarnybos pamainos viršininkas policijai 22.11 val. pranešė, kad prieš 4–5 minutes lazeriu buvo apakintas virš sostinės skridusio „Boeing“ pilotas. Piloto manymu, žalia lazerio šviesa sklido maždaug nuo prekybos centro „Audėjas“ pusės.

Trečiadienio vakarą, apie 22.15 val., maždaug iš Zarasų ir Liepkalnio gatvių sankirtos vėl mėginta akinti besileidžiančio „Boeing“ pilotą. Po pusantros valandos pranešta apie dar vieną į dangų nukreiptą lazerio spindulį, kuris šįkart į lėktuvą nepataikė.

Pernai ir šiemet pilotai jau devynis kartus akinti lazeriu. Anksčiau daugiausia tokių atvejų fiksuota Kaune.

Toks spiginimas į lėktuvus pasaulyje ne naujiena – JAV per metus fiksuoja beveik 3 tūkst. bandymų apakinti lakūnus, tuo tarpu Lietuvoje per metus pasitaiko vos keli atvejai.

Pažeidė viešąją tvarką?

Kol kas policijai nepavyko sučiupti įtariamojo, ar įtariamųjų, šią savaitę kreipusių lazerio spindulį į besileidžiančius lėktuvus. Pasak Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato atstovo spaudai Pauliaus Radvilavičiaus, nėra konkrečios nuobaudos už trukdymą pilotuoti lėktuvą, tad žibinęs į lėktuvus pilietis būtų baudžiamas tik už viešosios tvarkos pažeidimą.

Civilinės aviacijos administracija Teisingumo ministerijai prieš porą savaičių pateikė Administracinių teisės pažeidimų pataisas, pagal kurias lazerio spinduliais pilotus akinantys asmenys turi būti baudžiami pinigine bauda iki 3 tūkst. Lt. Baudos dydis priklausytų nuo įvykio pasekmių.

Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus pavaduotojas Alvydas Šumskas mano, jog tokia bauda yra pakankama, kad piliečiai būtų atgrasyti nuo neatsargių žaidimų pavojingais įrankiais. Tuo tarpu, jei dėl tokio elgesio įvyktų katastrofa, būtų taikomos jau kitos bausmės, tarp jų ir ilgalaikis įkalinimas.

Kol kas dar neapakino

A.Šumskas 15min.lt sakė, kad, nepaisant vis dažnėjančio lėktuvų „puolimo“ lazerio spinduliais, pilotai nėra įspėjami, kad jiems leidžiantis Vilniaus oro uoste vertėtų būti atidiems dėl galimo apakinimo lazeriu.

Lazeriai, kurių galia didesnė nei 5 milivatai, yra pavojingi. Deja, dabar iš Kinijos į Lietuvą atvežama ir 10 ir 30, ir 50 milivatų galios lazerių, kurie tikrai pavojingi ir neturėtų būti parduodami bet kam, – sakė Gediminas Račiukaitis„Nesiruošiame pilotų įspėti. Tai būtų neracionalu. Net diskusijų apie tokią galimybę nėra. Tikimės, kad policija vakarais atkreips dėmesį, o patys dirbame įprastu režimu“, – sakė A.Šumskas.

Jis pripažino, kad lakūnai apskritai nėra mokomi, kaip saugotis tokio apakinimo ir pabrėžė, kad to nedaroma niekur pasaulyje. „Jums atrodo, kad čia tik Lietuvoje taip būna. Bet niekas pasaulyje dar nesugalvojo, kaip apsisaugoti nuo lazerių lakūnams, nors tai nėra nauja problema“, – kalbėjo Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus pavaduotojas.

Kol kas pasaulyje nėra išrasta ir jokių techninių priemonių pilotams apsisaugoti nuo lazerių spindulių. Dėvėti fizikų laboratorijose nešiojamų akinių jie negali, nes nematytų žalių mygtukų ant valdymo pultelio.

Šią savaitę bandyti apakinti lakūnai, anot A.Šumsko, nepatyrė jokių sunkumų suvaldyti lėktuvus, patys nebuvo apakinti, tik pastebėjo tokius bandymus, leisdamiesi Vilniaus oro uoste.

Lazeriai akina ir degina

Katastrofos tikrai gali įvykti. Tai 15min.lt tvirtina Fizikos instituto Taikomųjų tyrimų laboratorijos Lazerinių technologijų skyriaus vedėjas Gediminas Račiukaitis. Anot jo, apakintas lazeriu pilotas regėjimo gali netekti nuo kelių sekundžių iki visos minutės. Tai pakankamai ilgas laikotarpis, kad besileidžiantį lėktuvą taptų sunku suvaldyti.

Pasak fiziko, pilotus spindulys pasiekia iš itin tolimo atstumo, todėl tikimybė jam visiškai prarasti regėjimą sumažėja. Tačiau lazeris sukelia ir ilgalaikes pasekmes – piloto regėjimas gali susilpnėti taip, kad jis nebegalės tęsti karjeros.

Tuo tarpu iš arti pašvietus žmogui į akis galingu lazeriu, jis gali visam gyvenimui apakti, o ilgai švitinant daiktą – šis užsidegtų. Todėl fizikui kyla nuostaba: kodėl Lietuva neriboja galingų lazerių pardavimo ir jie tampa prieinami kone bet kam?

„Lazeriai, kurių galia didesnė nei 5 milivatai, yra pavojingi. Deja, dabar iš Kinijos į Lietuvą atvežama ir 10 ir 30, ir 50 milivatų galios lazerių, kurie tikrai pavojingi ir neturėtų būti parduodami bet kam“, – sakė G.Račiukaitis.

Už deginantį bei 50 milivatų galią turintį itin pavojingą lazerį internete prašoma nuo 90 iki kelių šimtų litų.

Pasak fiziko, už neatsargų elgesį su lazeriais bausti piniginėmis baudomis nepakanka, verčiau numatyti pačią didžiausią atsakomybę prekybininkams, parduodantiems pavojingus lazerius bet kam.

„Amerikiečiai su šia bėda kovoja ant pakuočių nurodydami, kur lazerį griežtai draudžiama naudoti, tačiau lietuvių nei užrašais, nei baudomis juk nepaveiksi – reikia, kad jiems tokie „žaisliukai“ taptų apskritai neprieinami“, – įsitikinęs mokslininkas.

Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Sužinokite daugiau
Parašykite atsiliepimą apie 15min