TIESAI REIKIA TAVO PALAIKYMO PRISIDĖK
Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Seksas ir melas: Rusijos kampanija Europoje

Maskva
AFP/„Scanpix“ nuotr. / Maskva
Šaltinis: 15min
3
A A

Išprievartavimai, pedofilija, kraujomaiša, sodomija – Rusijos žiniasklaida jau ne vienerius metus Prancūziją ir Vokietiją atakuoja išgalvotomis arba iškraipytomis istorijomis, kurių dauguma skirta tam, kad sukeltų seksualinį pasibjaurėjimą prieglobsčio prašytojais ir politikais, kurie suteikia jiems globą, rašo „EUobserver“ žurnalistas Andrew Rettmanas.

Labiausiai pagarsėjęs to pavyzdys – pranešimai apie trylikametę rusų kilmės mergaitę Lisą Vokietijoje, kuri esą buvo išprievartauta grupės migrantų. Ji nebuvo namuose kelias dienas, o grįžus šeimai pasakė, kad ją pagrobė ir prievartavo arabai. Vokietijos policijos teigimu, tai buvo netiesa, ir galiausiai ji prisipažino viską išgalvojusi.

Lisos istorija taip pat buvo tik viena iš dešimčių, kuriose buvo naudojamasi seksualiniais tabu tam, kad būtų galima manipuliuoti žmonių jausmais.

Tačiau ši istorija buvo pateikiama kaip faktas visose didžiosiose Rusijos naujienų agentūrose, apie ją kalbėjo net šalies užsienio reikalų ministerija. Ji taip pat buvo kelis mėnesius platinama prorusiškose naujienų svetainėse visoje Europoje, o nuorodomis ypač aktyviai dalijosi Rusijos troliai ir botai socialiniuose tinkluose.

Rusijos „Pervyj Kanal“ netgi paskelbė netikrą interviu su mergaitės teta ir dėde – vėliau tą interviu iš interneto pašalino.

Svarbi Rusijos pateikiamos istorijos dalis buvo ta, kad Vokietijos pareigūnai esą bandė viską nutildyti – o tai reiškė, kad pareigūnų teiginiai, jog viskas yra išgalvota, tik dar labiau stiprino konspiracines teorijas ir istoriją išlaikė aktualią dar ilgai po to, kai ji buvo paneigta.

Lisos istorija buvo skirta tam, kad pakenktų Vokietijos kanclerei Angelai Merkel – ES sankcijų Rusijai advokatei. Buvo mėginama parodyti, kad jos politika priimti pabėgėlius stato į pavojų vokiečius.

Taip pat buvo siekiama įžiebti etninę neapykantą Vokietijos visuomenėje – prie to prisidėjo ir Rusijos išeivių organizuojami protestai gatvėse.

Istorija atskleidė Rusijos modus operandi – kaip žiniasklaidos gigantai, tokie kaip RT ir „Sputnik“, dirba ranka rankon su kraštutinėmis svetainėmis ir individualiais tinklaraštininkais, troliais, botais tam, kad skleistų propagandą.

„Scanpix“/„RIA Novosti“ nuotr./RT
„Scanpix“/„RIA Novosti“ nuotr./RT

Ji taip pat buvo tik viena iš dešimčių, kuriose buvo naudojamasi seksualiniais tabu tam, kad būtų galima manipuliuoti žmonių jausmais.

„EUobserver“ išstudijavo 2 951 netikrą Rusijos skleistą žinią, kurią surinko ir paskelbė „East Stratcom“ – ES padalinys kovai su propaganda. Daugumos jų tikslas buvo legitimizuoti Rusijos užsienio politiką – pavyzdžiui, Krymo aneksiją ar karinę intervenciją Sirijoje. Taip pat – legitimizuoti stiprėjančią Vladimiro Putino totalitarinę valdžią namuose, aiškinant, kad Vakarai ir NATO bando apsupti Rusiją.

Europos diplomatas sakė, kad sekso kaip propagandos ginklo naudojimas tikrai nėra atsitiktinumas.

„East Stratcom“ identifikavo 189 istorijas, kurių taikiniai buvo Prancūzija ir Vokietija. 28 iš jų (15 proc.) rėmėsi seksualiniais kaltinimais migrantams arba LGBT bendruomenei tose šalyse.

Dar dešimtys naudojo seksualines temas ir buvo nukreiptos į kitas ES šalis, ypač – Skandinaviją, kad sudarytų klaidingą įvaizdį apie visoje Europoje kylantį pavojų dėl A.Merkel, Prancūzijos prezidento Francois Hollande'o ir ES institucijų politikų.

Europos diplomatas, norėjęs likti anonimu, „EUobserver“ sakė, kad sekso kaip propagandos ginklo naudojimas tikrai nėra atsitiktinumas. „Seksas įsirėžia į atmintį, – sako jis. – Jis sukelia daug emocijų, o kai tikslas yra ne informuoti žmones, o juos suskaldyti, destabilizuoti, įbauginti, įpykdyti, tuomet tai yra būtent tai, ko ieškai.“

„European Values“ idėjų kalvės ekspertas Jakubas Janda aiškina, kad „seksas naudojamas todėl, kad jis emociškai mobilizuoja ir paremia naratyvą, jog Vakarų/Vokietijos vadovybė yra silpna ir negali arba nenori apginti savo žmonių“.

Migrantų vykdomi prievartavimai

Lisos istorija pasirodė kartu su iškraipytais pranešimais apie arabų seksualinius užpuolimus prieš vokietes Naujųjų metų naktį Kelne. Užpuolimai tikrai vyko, tačiau Rusijos žiniasklaida klaidingai skelbė, kad A.Merkel atsisakė juos pasmerkti, o Vokietijos policija nesikišo dėl politinio korektiškumo.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Kelnas Naujųjų metų naktį
AFP/„Scanpix“ nuotr./Kelnas Naujųjų metų naktį

Praėjusių metų birželį Rusijos televizija pranešė, kad migrantas pastūmė vokietę po traukiniu. Ataka buvo tikra, tačiau užpuolikas – ne migrantas.

Rugsėjį Rusijos žiniasklaida skelbė, kad daugelyje Vokietijos miestų moterys bijo sutemus išeiti į gatves, nes jas gali išprievartauti migrantai. Jokių įrodymų nebuvo.

Taip pat be jokių įrodymų teigta, kad Vokietijos teismai skęsta bylose dėl migrantų įvykdytų seksualinių nusikaltimų, o Vokietijos policija vos spėja registruoti statistiką.

Prieš pora mėnesių Rusijos žiniasklaida melavo, kad Vokietijos karys iš NATO dalinio Lietuvoje išprievartavo merginą.

Vasario mėnesį Rusijos tinklaraštininkai skleidė netikrus pranešimus, kad migrantai seksualiai užpuldinėjo moteris per Naujųjų metų naktį Frankfurte.

Tokie nešvarūs triukai naudojami ir Prancūzijoje.

Gegužės mėnesį „Vesti nedeli“ laida citavo prancūzę Raphaelle Tourne, esą migrantai ją užgauliojo ir ji dabar bijo išeiti iš namų, tačiau vėliau paaiškėjo, kad citatos buvo išgalvotos.

Prieš porą mėnesių Rusijos žiniasklaida melavo, kad Vokietijos karys iš NATO dalinio Lietuvoje išprievartavo merginą.

Rusijoje skelbta apie su seksu susijusias migrantų istorijas Austrijoje, Belgijoje, Danijoje, Suomijoje, Italijoje, Norvegijoje, Švedijoje. Daugelis jų buvo arba be įrodymų, arba su iškraipytomis aplinkybėmis, arba visiškai išgalvotos (pavyzdžiui, kad po to, kai vienuolės Italijoje priglaudė migrantus, esą penkios jų pastojo).

Rusijos žiniasklaida taip pat darė skandalingus pranešimus apie grupinius išprievartavimus Belgijoje ir Švedijoje. Pastarąją dėl didelio migrantų skaičiaus net pavadino „Europos prievartavimo sostine“.

Kampanija, kuria siekiama išprovokuoti seksualinį ir politinį pasibaisėjimą, naudojasi ir dar pikantiškesnėmis išgalvotomis žiniomis. Praėjusių metų pradžioje prorusiška žiniasklaida paskelbė, kad Vokietija pasamdė čekų prostitutes tam, kad jos pasimylėtų su migrantais ir tuomet Čekijoje platintų lytiškai plintančias ligas. Esą tai kerštas Prahai už jos nenorą sutikti su migrantų perskirstymo kvotomis.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Prostitucija
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Prostitucija

Praėjusių metų vasarį – žinoma, be jokių įrodymų ir pagrindo – Rusijoje žiniasklaida skelbė, kad Vokietijoje išaugo lytinių santykių su gyvūnais atvejų dėl čia atvykusių gausybės migrantų iš Afrikos.

Prorusiška Čekijos svetainė 2015-ųjų lapkritį paskelbė, kad Vokietija planuoja legalizuoti pedofiliją ES. Vėliau tinklaraštininkai skelbė apie tariamus planus legalizuoti ir kraujomaišą, kanibalizmą ir nekrofiliją.

Praėjusių metų gegužę „Pravda“ laikraštis teigė, kad A.Merkel yra lesbietė, norinti legalizuoti pedofiliją. „Ren TV“ aiškino, kad Europos vyrai nori praktikuoti poligamiją, nes pavydi musulmonams migrantams, kurie turi daugiau nei vieną žmoną.

Praėjusių metų gegužę „Pravda“ laikraštis teigė, kad A.Merkel yra lesbietė, norinti legalizuoti pedofiliją.

Sausį socialiniuose tinkluose plito absurdiška netikra žinia, esą Švedijos užsienio reikalų ministrė yra tokia ekstremali feministė, kad pasisako už masinę baltaodžių vyrų kastraciją.

Daro įtaką nuomonei?

Nėra apklausų, ar tokios istorijos keičia visuomenės nuomonę Prancūzijoje ar Vokietijoje. Tačiau amerikiečių apklausų agentūra „Pew“ praėjusiais metais nustatė, kad Rusijos propaganda tiki dalis europiečių. Pavyzdžiui, Prancūzijoje, Vokietijoje, Italijoje ir Ispanijoje nuo 25 iki 30 proc. gyventojų tikėjo, kad Rytų Ukrainoje nėra Rusijos karių.

„Ši didelė žiniasklaidos „ekosistema“ turi skirtingas dalis ir skirtingus tikslus. O mūsų išmanymas apie ją vis dar yra labai menkas. Gana baugu ir akivaizdu, kad jie pažįsta mūsų publiką geriau nei mes“, – sakė ES diplomatas.

Jo teigimu, kai kurios „ekosistemos“ dalys veikia nepriklausomai „nuo Rusijos centrinių smegenų“. Tačiau pridūrė, kad jeigu Europos žiniasklaida ar tinklaraštininkai pradeda atkartoti Rusijos „centrinių smegenų“ melus, tuomet tai – idealus šio neįtikėtino informacinio bombardavimo rezultatas.

„Šie atvejai yra dar pavojingesni – kai ne Kremliaus įtakoje esančios žiniasklaidos priemonės skleidžia prokremlišką dezinformaciją. Tuomet jai suteikiama daugiau patikimumo“, – sakė diplomatas.

Stačiatikių vertybės

Migrantų prievartavimo istorijos taip pat yra dalis platesnio naratyvo, kuris V.Putiną ir proputiniškas kraštutinės dešinės partijas Europoje vaizduoja kaip stačiatikių vertybių saugotojus.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Vladimiras Putinas
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Vladimiras Putinas

Jos skleidžiamos kartu su homofobiškomis netikromis žiniomis, kurios skirtos atsigręžti prieš LGBT bendruomenę Europoje ir prieš liberalius politikus bei ES institucijas, kurie gina mažumų teises.

Per vieną prieš Prancūziją nukreiptą informacinę ataką Rusijos televizija kovo mėnesį paskleidė gandus, kad Maskvą kritikuojantis Prancūzijos kandidatas į prezidentus Emmanuelis Macronas turėjo romaną su vyru.

Praėjusiais metais Rusijos žiniasklaidoje skelbta, kad Europos Parlamentas skatina homoseksualumą Prancūzijoje tam, kad išsitrintų lyčių ribos. Vasarą aiškinta, kad prancūzai buvo šokiruoti Rusijos futbolo chuliganų elgesio, nes prancūzų vyriškumo idėja yra iškraipyta ir pažeminta – nes vyrai čia dalyvauja homoseksualų eitynėse.

Rusijos televizija paskleidė gandus, kad Maskvą kritikuojantis Prancūzijos kandidatas į prezidentus Emmanuelis Macronas turėjo romaną su vyru.

Homofobinės netikros istorijos derinamos ir su religija – pavyzdžiui, skelbta, kad homoseksualai Europoje nori „ištrinti krikščionybę“. Aiškinta, kad Europos Žmogaus Teisių Teismas esą planuoja uždrausti krikštą ir kad žmonės ES valstybėse baudžiami baudomis už papuošalus su kryžiais.

Kremliaus operacijoms dažnai trūksta nuoseklumo. Rusija save vaizduoja kaip kovotoją su fašizmu Europoje, tačiau remia tokias neonacistines partijas kaip NPD ar „Pegida“ judėjimas Vokietijoje.

Ji daugiausia remia kraštutinės dešinės partijas (Nacionalinį frontą Prancūzijoje, AfD Vokietijoje), tačiau palaiko ir kraštutinės kairės partijas, kurios nusistačiusios prieš ES (Komunistų partiją ir Kairiųjų partiją Prancūzijoje, „Die Linke“ Vokietijoje).

Šiame kontekste centrinė homofobijos vieta Kremliaus antieuropietiškoje ideologijoje labai aiškiai išryškėjo Nyderlanduose. Rusija čia nebendradarbiavo su Geertu Wildersu, kraštutinės dešinės atstovu.

Rusijos ekspertas Antonas Šechovcovas „EUobserver“ aiškino, kad G.Wildersas neįtiko dėl savo politikos homoseksualų atžvilgiu. „Rusijos veikėjai, kurie ieško ryšių su Europos kraštutine dešine, yra homofobiški. O G.Wildersas save pristato kaip pro-LGBT“, – teigė jis.

Ilgalaikė žala

J.Janda prognozuoja, kad Rusijos propaganda E.Macrono atžvilgiu dar labiau suintensyvės po pirmojo turo Prancūzijos prezidento rinkimuose. „Rusijos tikslas aiškus – bet kas, bet ne E.Macronas“, – sakė jis.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Emmanuelis Macronas
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Emmanuelis Macronas

Eksperto nuomone, Maskvos sėkmė darant įtaką Prancūzijos rinkimuose priklausys nuo to, kiek dezinformacija sugebės pakenkti E.Macronui.

Kai vasarį buvo paleisti gandai apie jo homoseksualius santykius, buvo pradėta platinti ir išgalvota žinia, esą jo kampaniją finansuoja Saudo Arabija. Ja net savo „Twitter“ paskyroje pasidalijo Marine Le Pen dukterėčia Marion Marechal-Le Pen.

Rusijos propagandos „ekosistemoje“ susipina Kremliaus finansuojama žiniasklaida, naudingi idiotai ir dėmesys ypač emociškai stipriems klausimams.

ES diplomatas prognozuoja, kad Rusijos kampanija Vokietijos atžvilgiu dėmesį sutelks į migrantus ir suintensyvės artėjant rinkimams rudenį. „Bus daugiau netikrų aukų, netikrų istorijų ir bus vystomas naratyvas, kad Vokietija žlunga – dėl A.Merkel imigracijos politikos“, – teigė jis.

Pati Vokietijos ir Prancūzijos žiniasklaida deda pastangas, kad sugriautų Rusijos skleidžiamus melus, Vokietijos valdžia ėmėsi žingsnių, kad už tokias žinias būtų baudžiama.

Laikas parodys, ar Rusija Europoje gali pasiekti tiek, kiek ji prisidėjo išrenkant Donaldą Trumpą JAV. Tačiau Maskvos kampanija, kuri prasidėjo gerokai anksčiau nei buvo įkurtas „East Stratcom“, nesibaigs su rinkimais Prancūzijoje ir Vokietijoje, net jei juose rezultatai ir bus ne tokie, kokių nori Kremlius.

JAV kraštutinės dešinės portalai, tokie kaip „Breitbart“, ir britų tabloidai prieš D.Trumpo išrinkimą ir „Brexit“ referendumą taip pat aktyviai prisidėjo prie to, kad sužadintų antivyriausybinius ir antieuropietiškus jausmus.

Rusijos propagandos „ekosistema“, kurioje susipina Kremliaus finansuojama žiniasklaida, naudingi idiotai ir dėmesys ypač emociškai stipriems klausimams, dabar Europoje kuria derlingą žemę politiniams šokams tiek trumpuoju, tiek ilguoju laikotarpiu.

Kaip sakė Europos diplomatas, „seksas įsirėžia į atmintį“.

Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Sužinokite daugiau
Parašykite atsiliepimą apie 15min