Ir vasarą naujienų netrūksta. 3 mėn. prenumerata vos už 1,49 Eur!
Išbandyti

Jeanas Todas: Lietuva galėtų būti geras pavyzdys kaip mažinti mirčių skaičių keliuose

Šio vizito laukėme aštuoniasdešimt metų. Tokia skambia fraze prasidėjo FIA prezidento Jeano Todto spaudos konferencija skirta apibendrinti jo vizito Lietuvoje metu aptartas temas. Konferencijos metu ponas Todtas neišvengė ir klausimų apie jo karjerą „Formulėje-1“, ir apie tai kuris, jo nuomone, lenktynininkas geresnis – Schumacheris ar Vettelis.
Konferencijos su Jeanu Todtu akimirka
Konferencijos su Jeanu Todtu akimirka / Pauliaus Sviklo/GAZAS.LT nuotr.

Ir iš tikro, per aštuoniasdešimt Lietuvos autosporto istorijos metų toks aukštas Tarptautinės automobilių sporto federacijos Lietuvoje nebuvo viešėjęs. Tačiau pasak Jeano Todto, aplankyti visas šalis, dalyvaujančias FIA veikloje, buvo vienas pagrindinių jo tikslų tapus šios organizacijos prezidentu.

„Džiaugiuosi būdamas pirmas. Keista, kad niekas anksčiau čia nebuvo užsukęs, juk Lietuva galėtų būti geras pavyzdys visam pasauliui kaip kovoti mažinant mirčių skaičių keliuose. Manau, kad toks puikus rezultatas negalėjo būti pasiektas be glaudaus institucijų, tokių kaip Susisiekimo ministerija ar Kelių direkcija, ir šalies autosporto klubų bendradarbiavimo“, – sako buvęs „Ferrari“ komandos vadovas, nuo praėjusių metų einantis FIA prezidento pareigas Jeanas Todtas.

Šio vizito metu apsilankęs Susisiekimo Ministerijoje, „Plytinės“ kartodrome, apžiūrėjęs Stasio Brundzos automobilių kolekciją, ponas Todtas visus sutiktus vadino savo draugais. Drauge su šiais naujais draugais dalyvavęs spaudos konferencijoje jis atsakė į žurnalistų klausimus.

Ar nemanote, kad autosporte didėjanti pinigų įtaka trukdo jauniems talentams pasiekti autosporto viršūnę?

Žinote, aš visad sakau, kad turėti pinigų ir sveikatos yra geriau, nei jų neturėti. Tačiau pinigai nėra viskas. Turėkite galvoje, kad Sebastianas Vettelis nėra kilęs iš turtingos šeimos, o jis, būdamas 23-eju, yra antrą kartą „Formulės-1“ čempionas. Schumacheris irgi neturėjo turtingų tėvų užnugario. Kaip ir Sebastienas Loebas ir dar daug kitų čempionų. Reikia didelio užsispyrimo ir atkaklaus darbo – tada ir be didelių pinigų lydės sėkmė.

Ar FIA negalvoja remti jaunų talentingų lenktynininkų?

Mane stebina žmonės, kurie iš FIA reikalauja pinigų. Juk neaste girdėję, kad kažkas būtų reikalavęs pinigų iš FIFA (Tarptautinė Futbolo Federacija, red.past.) ar Olimpinio komiteto. Mūsų pagrindinė funkcija yra reguliuoti, kurti taisykles ir prižiūrėti, kad jų būtų laikomasi. Darome viską, kad taisyklės būtų vienodos visiems ir visi turėtų šansą pasiekti viršūnę.

Pauliaus Sviklo/GAZAS.LT nuotr./Konferencijos su Jeanu Todtu akimirka
Pauliaus Sviklo/GAZAS.LT nuotr./Konferencijos su Jeanu Todtu akimirka

Šioje vietoje į pokalbį įsiterpia Lietuvos automobilių sporto federacijos prezidentas Gintaras Furmanavičius. „Nenuvertinkime savęs ir nepulkime iš visų prašyti pinigų! Tai tikrai ne FIA darbas. Ir nėra taip blogai – šių metų FIA akademijoje dalyvavo trys lietuviai, o Jonas Gelžinis papuolė į vieną paskutinių etapų“.

Ar nemanote, kad elektroninės sistemos gadina autosporto įvaizdį?

Visų pirma, paprastuose automobiliuose aš norėčiau matyti kuo daugiau elektronikos. Juk ji gelbsti gyvybes. Statistika sako, kad automobiliai su ESP stabilumo sistema yra net 16 proc. saugesni. Na, o kas liečia lenktyninius automobilius, čia norėčiau matyti daugiau mechanikos ir kuo mažiau elektronikos. Bėda yra, kad mes negalime tiesiog prigalvoti draudimų. Mes turime būti tikri, kad sugebėsime užtikrinti, jog jų būtų laikomasi.

Koks yra šio jūsų vizito tikslas?

Kai buvau išrinktas FIA prezidentu, pažadėjau aplankyti visus automobilių sporto klubus ir pabendrauti su jų vadovais. Tai ypač svarbu norint suprasti su kokiomis problemomis jie susiduria. Taip keliauju jau beveik du metus ir aplankiau 95 šalis. Šiandien čia atvykau iš Latvijos, o prieš tai lankiausi Danijoje.

Ar galite palyginti situaciją Lietuvoje su situacija Latvijoje?

Situacija panaši. Autosporto prasme daug dėmesio skiriama raliui, krosui, tendencijos yra panašios. Tačiau saugumo keliuose prasme lyginti sunku, nes Lietuvoje keliai žymiai geresni, bet Latvijoje yra visu milijonu mažiau žmonių. Vyriausybių priemonės gerinti situaciją yra panašios.

Kaip FIA prisideda prie saugumo keliuose?

Pauliaus Sviklo/GAZAS.LT nuotr./Konferencijos su Jeanu Todtu akimirka
Pauliaus Sviklo/GAZAS.LT nuotr./Konferencijos su Jeanu Todtu akimirka

Tai yra dalis visos FIA organizacijos esmės. 1904 metais įkurta organizacija užsiima įvairiomis veiklomis, tačiau viena svarbiausių yra saugumas keliuose. Automobilių skaičius pasaulyje per metus padidėjo dramatiškai. Praėjusiais metais keliuose žuvo 1,3 mln. žmonių, dar 50 mln. buvo sužeista. Jei nieko nedarysime, jau 2020-aisiais šie skaičiai pakils iki 2 mln. ir 80 mln. Drauge su Europos Sąjunga inicijavome bendra projektą, sudarėme dešimtmečio darbų sąrašą ir smarkiai ties šiomis problemomis dirbame.

Neseniai Lietuvoje kilo skandalas, kai Europos komisija nusprendė Lietuvą paduoti į teismą dėl draudimo šalyje registruoti automobilius su vairais dešinėje pusėje. Ką apie tai manote?

Man ši problema yra žinoma. Tačiau pabūsiu korektiškas ir pasakysiu, kad tiesioginės įtakos šiems sprendimams nedarysiu. Man, kaip vairuotojui, akivaizdu, kad važiuoti dešine kelio puse su vairu dešinėje pusėje nėra saugu.

Buvote visos „Ferrari“ komandos vadovas, nuskynėte daug pergalių, dabar priėmėte dar didesnį iššūkį ir tapote FIA prezidentu. Ar nesinorėjo poilsio?

Aš autosportui jaučiu didžiulę aistrą nuo vaikystės. Pradėjau be didelių pinigų ir tai jums geras pavyzdys kiek galima pasiekti. Po karjeros „Formulėje-1“ pabaigos turėjau rinktis. Pasiūlymas atostogauti buvo labai viliojantis, tačiau jaučiau atsakomybę už sėkmę. Jaučiu, kad turiu privilegiją padaryti daug gero, atiduoti dalelę savo sėkmės visuomenei. Jaučiu, kad galiu pasiekti gerų rezultatų, kurie, viliuosi, išgelbės gyvybes, o taip pat – suteiks talentams galimybių autosporte.

Kas geresnis vairuotojas – Michaelis Schumacheris ar Sebastianas Vettelis?

Keistas klausimas. Juk jie važiuoja skirtingais automobiliais, skirtingose komandose. Negalima lyginti Fangio, Clarko ar Schumacherio. Tai skirtingos epochos, skirtingos komandos, skirtingi automobiliai ir skirtingi laikai. Abu, tiek Michaelis, tiek Sebastianas yra puikūs ir kaip lenktynininkai, ir kaip žmonės.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Energetikos ekspertas: elektros sistema be smegenų – tarsi primityvus organizmas, nesiorientuojantis aplinkoje
Reklama
„Playtime 2024“ – jau rugsėjį Kauną sudrebins didžiausias Lietuvoje kompiuterinių žaidimų festivalis
Reklama
Kaip sutaupyti įsirengiant automatinę laistymo sistemą?
Reklama
Testas apie vėjo elektrines: ką žinote apie elektros gamybą iš vėjo?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius