Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Alkoholio kontrolieriai universiteto pavadinimui ant alaus butelio nepritarė: prilygino reklamai

Alų iš lietuviškų veislių apynių, užaugintų Vytauto Didžiojo universitetui (VDU) priklausančiame Kauno botanikos sode, pristatyti norėjusi alaus darykla turėjo keisti pradinį sumanymą ir rinktis saugesnį kelią. Vietoj VDU ar botanikos sodo ant etikečių teko vaizduoti linksmą, dviračiu važiuojantį katiną. Universiteto simbolių atsisakyta po to, kai Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (NTAKD) tai prilygino reklamai.
Apyniai
Apyniai / 123rf.com nuotr.

Alaus daryklos „Genys Brewing“ vadovas Laurynas Lisauskas 15min pasakojo, kad viena iš įmonės veiklos rūšių – mažų partijų kartu vykstantys alaus virimai, kai partneriais vienokia ar kitokia forma tampa kitos įmonės ar, kaip šiuo atveju, įstaigos.

Beieškant netradicinių sprendimų, aludarius sudomino Kauno botanikos sode auginamos lietuviškos apynių rūšys. Lietuviški apyniai Lietuvoje beveik neauginami, kadangi ES subsidijos daugiausia tenka Vidurio Europos regionui.

Pamanę, kad tradicinės apynių rūšys jų produkcijai galėtų pridėti išskirtinumo, aludariai susitarė su Kauno botanikos sodu ir jį valdančiu Vytauto Didžiojo universitetu, nusiskynė derlių, išvirė alų, o patį botanikos sodą ir universitetą, kaip partnerius, nutarė įprasminti alaus etiketėje.

VDU Botanikos sodo nuotr./VDU Botanikos sode pražydo bijūnai
VDU Botanikos sodo nuotr./VDU Botanikos sode pražydo bijūnai

Ant alaus butelio buvo panaudotas Vytauto Didžiojo universiteto Botanikos sodo atvaizdas, Botanikos sodo logotipas, užrašai – „Sukurta bendradarbiaujant su Vytauto Didžiojo universiteto Botanikos sodu“ ir angliškas jo atitikmuo („Created in collaboration with Vytautas Magnus University Botanical Garden“).

Vis dėlto, prieš pradėdami prekybą, atstovai kreipėsi į NTAKD, iš kurių sulaukė komentaro, kad tokie veiksmai galėtų būti laikomi reklama ir potencialiai Alkoholio kontrolės įstatymo pažeidimu. Anot departamento, aukštojo mokslo įstaigos paminėjimas šio konkretaus alaus platinime galėtų pridėti teigiamų konotacijų.

„Labai sunku suprasti NTAKD ir apskritai jų logiką, nes įstatymo interpretacijos vyksta nuolatos. Aišku, jie yra vykdomoji institucija, todėl bėda ta, kad pats įstatymas yra neaiškus. Jis buvo parašytas Aurelijaus Verygos su draugais per naktį ir tai leidžia NTAKD interpretuoti“, – komentavo L.Lisauskas ir pridūrė, kad konkretaus ir aiškaus draudimo tai daryti įmonė negavo.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Alus
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Alus

„Visada, ko paklausi, atsakymas 99 proc. atvejų yra, kad tai gali būti reklama. Ar tai būtų vizualinis sprendimas, ar tik užrašyta tekstu, jie sakytų, kad tai yra sąsajos su mokslo įstaiga“, – apie ligšiolinę įmonės praktiką kalbėjo L.Lisauskas.

Galiausiai bendrovė pakeitė etiketes su Kauno Botanikos sodo oranžerijos vaizdu. Ant dabar jau išparduotos alaus partijos puikavosi animuotas dviračiu važiuojantis katinas.

Departamentas sako nieko nedraudęs, tik išsakęs nuomonę

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento atstovai 15min pabrėžė, kad svarstyti etiketės tinkamumą ėmėsi po to, kai gavo VDU prašymą suteikti konsultaciją. Departamento atstovai patvirtino, kad buvo pateikta nuomonė dėl alaus etiketėje nurodytos informacijos atitikimo Alkoholio kontrolės įstatymo reikalavimams, tačiau neigia, kad jų komentaras buvo draudimas.

VDU buvo atsakyta, kad alaus etiketėje pateikti su universitetu susiję atributai gali informuoti vartotojus apie ypatingas alaus gamybos aplinkybes, o kadangi alaus sukūrime dalyvavo švietimo įstaiga, vartotojas gali sieti alaus gamybą su mokslu, su žinomu Lietuvos universitetu.

Alaus etiketės vaizdinė ir tekstinė informacija, Departamento nuomone, gali formuoti klaidingą ir neobjektyvią vartotojų nuomonę apie alkoholinių gėrimų gamybą ir vartojimo kultūrą, apie alaus išskirtinumą, ypatingas savybes ir pan.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas

„Departamento nuomone, alaus etiketės tekstinė ir vaizdinė informacija išskirtų šį alų iš kitų alkoholinių gėrimų, pritrauktų vartotojų ypatingą dėmesį, tuo skatindama alų įsigyti ir (ar) vartoti. Tokia informacija buvo vertinama kaip galima alkoholio reklama, kuri, vadovaujantis Alkoholio kontrolės įstatymu, Lietuvos Respublikoje yra draudžiama“, – rašoma 15min atsiųstame išaiškinime.

VDU: svarbu rasti balansą tarp draudimo ir švietimo

Minėtos alaus partijos bendraautoriu tapęs VDU situaciją vertina dvejopai. Universiteto rektorius, profesorius Juozas Augutis komentavo, kad alkoholio vartojimo, jo reklamos tema yra labai jautri ir svarbi.

„Negalima nesutikti, kad dabar, kai Lietuva vis dar tarp pirmaujančių šalių pagal alkoholio kiekį vienam gyventojui, svarbiausia yra sumažinti jo prieinamumą, atsisakyti jo reklamos – tai nėra diskutuotina“, – teigė rektorius.

Kita vertus, jis pabrėžė, kad egzistuoja ir kitų aspektų, susijusių su gėrimų kūrimu ir jų kokybe, į kuriuos reikėtų žiūrėti plačiau. J.Augutis pastebėjo, kad savaime mokslo ir alkoholio industrijos bendradarbiavimas neturėtų būti iškart demonizuojamas.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Juozas Augutis
Luko Balandžio / 15min nuotr./Juozas Augutis

„Nieko keista, kad mokslas dalyvauja šiame procese visame pasaulyje. Atskiros universitetų laboratorijos, alaus ar vyno mokslinių tyrimų institutai Vokietijoje, Austrijoje ar Italijoje yra įprastas dalykas“, – teigė VDU rektorius.

Jis taip pat atkreipė dėmesį, kad nors Lietuvoje būtina mažinti alkoholio prieinamumą, daliai žmonių, kurie jį vartoja, alkoholis turi tapti daugiau simboline bendravimo dalis, kuri teiktų džiaugsmą, o ne apsvaigimą. To pasiekti galima tik švietimu.

„Turbūt niekas nesitiki, kad alus, vynas, šampanas ar kiti gėrimai greitu laiku ims ir išnyks. Kol jie yra, kol jie sudaro bendravimo, kultūros, istorijos, kulinarinio paveldo dalį, reikia išmokti ir išmokyti visuomenę teisingai, kultūringai ir saikingai jais naudotis“, – teigė rektorius.

Komentuodami VDU rektoriaus žodžius, kad kitose šalyse egzistuoja atskiros alkoholinių gėrimų gamybai skirtos laboratorijos, NTAKD teigia, kad toks bendradarbiavimas įmanomas ir Lietuvoje, tik yra keletas sąlygų.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Alus
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Alus

„Alkoholio kontrolės įstatymas nedraudžia alkoholio gamintojų bendradarbiavimo su mokslo įstaigomis, siekiant sukurti kokybiškesnį, saugesnį alkoholio produktą. Tačiau informacija apie tokį bendradarbiavimą negali turėti alkoholio reklamos požymių“, – rašoma 15min gautame atsakyme.

Alaus daryklos vadovas toliau dairysis į mokslą

L.Lisauskas pasakoja šiek tiek nusivylęs tuo, kaip galiausiai susiklostė ši situacija, tačiau bendrovė nenori atsisakyti tolesnio bendradarbiavimo su mokslu.

Šiuo metu „Genys Brewing“ dirba vienas studentas, rašantis magistro darbą, susijusį su darykla. L.Lisausko įmonę domina ir Kauno technologijos universitetas (KTU), kuris ruošia specialistus maisto pramonei ir turi nedidelę laboratoriją.

Planuose yra ir gana netradicinių sprendimų – bendradarbiauti su aukštųjų technologijų įmone „Brolis semiconductors“.

„Jie norėjo įmonėje atlikti tam tikrus tyrimus ir lazerius integruoti į aludarystę. Mokslo bendradarbiavimas su gamintojais yra neišvengiamas – mes visi esame vienoje ekosistemoje, mums reikia naujovių ir žmonių su žiniomis. O mokslui norisi įdarbinti ir testuoti“, – pasakojo L.Lisauskas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius