Dabar populiaru
Publikuota: 2019 liepos 18d. 12:25 , Atnaujinta: 2019 liepos 18d. 22:00

Šaltiniai: „Orlen Lietuva“ įsivežė užterštos rusiškos naftos, įmonė tai neigia

ORLEN Lietuva naftos perdirbimo gamykla
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr. / ORLEN Lietuva naftos perdirbimo gamykla

Lenkijos kapitalo naftos perdirbimo bendrovė „Orlen Lietuva“, tikėtina, atsigabeno chloru užterštos rusiškos naftos krovinį – jį birželio pabaigoje tiesiai į geležinkelio cisternas iškrovė „Klaipėdos nafta“, o ne bendrovei priklausantis Būtingės naftos terminalas, per kurį „Orlen Lietuva“ importuoja žaliavą Mažeikių naftos perdirbimo gamyklai. Ketvirtadienio vakarą bendrovė šią informaciją paneigė.

Portalo vesselfinder.com duomenimis, su Liberijos vėliava plaukiojantis tanklaivis „Mendeleev Prospect“ į Klaipėdą iš Lenkijos Gdansko uosto atplaukė birželio 29 dieną. BNS žiniomis, tai buvo vienintelis žalią naftą į Klaipėdą birželį atplukdęs tanklaivis.

Nei „Orlen Lietuva“, nei „Klaipėdos nafta“, nei „Lietuvos geležinkeliai“ nekomentavo, kam krovinys buvo skirtas ir kokią naftą jis gabeno.

„Reuters“ birželio pabaigoje skelbė, kad į „Mendeleev Prospect“ Rusijos Ust Lugos uoste Suomijos įlankos pakrantėje pakrauta chloro junginiais užterštos naftos. Nerasdamas pirkėjo, norinčio priimti krovinį, tanklaivis prie Gdansko uosto stovėjo nuo balandžio 27 dienos.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Naftos cisternos
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Naftos cisternos

Apie tai, kad birželį pirmą kartą tanklaivis atgabeno žaliavos vienai iš regiono naftos perdirbimo gamyklų, „Klaipėdos nafta“ pranešė praėjusią savaitę, tačiau įmonės atstovai nesutiko atskleisti, kam ji skirta. BNS šaltiniai patvirtino, kad krovinys nugabentas į Mažeikius, o ne kitai „Klaipėdos naftos“ klientei – Mozyrio naftos perdirbimo gamyklai Baltarusijoje.

„Klaipėdos nafta“ taip pat pranešė, kad priimant krovinį terminale panaudota reta krovos schema, kai nafta iš laivo perkrauta tiesiai į geležinkelio cisternas.

„Orlen Lietuva“ BNS atsisakė komentuoti, ar įsivežė naftos per „Klaipėdos naftą“ ir kokios buvo tokio sprendimo priežastys.

„Orlen Lietuva“: užteršta nafta į gamyklą nepateko

Ketvirtadienio vakarą „Orlen Lietuva“ išplatintame pranešime spaudai vis tik užtikrino, kad užteršta naftą į gamyklą nepateko.

„Pranešame, kad nėra tiesa, jog į Mažeikių naftos perdirbimo produktų gamyklą pateko užteršta nafta. Užtikriname, kad Mažeikiuose perdirbama žaliava atitinka GOST standartą bei kokybės reikalavimus“, – laiške nurodė „Orlen Lietuva“ atstovė Kristina Gendvilė.

Anot „Reuters“, siekiant parduoti užterštą naftą ir išvengti didėjančių nuostolių dėl tanklaivių prastovų, ji siūloma su 10–15 JAV dolerių nuolaida nuo 65 dolerių už barelį kainos. Tipinio „Suezmax“ tanklaivio atveju nuolaidos dydis siekia apie 10–15 mln. JAV dolerių.

Tačiau, pasak „Reuters“, iki šiol Europoje užterštą naftą sutiko priimti vos kelios gamyklos – neoficialiais agentūros duomenimis, Ispanijos „Repsol“, Švedijos „Preem“ ir Suomijos „Neste Oil“, iki birželio 25 dienos įsivežusios apie 600 tūkst. tonų šios naftos. Birželio 25 dieną Europos vandenyse buvo keturi tanklaiviai, įskaitant „Mendeleev Prospect“, su užteršta nafta, tačiau jų skaičius dar galėjo keistis, nes krovinį atsisakius priimti Kinijos gamykloms, bent dalis joms skirtos naftos buvo grąžinama į Europą.

„Reuters“ teigimu, norint perdirbti chloro junginiais užterštą naftą, ją reikia atskiesti gera nafta, kartais vieną užterštą barelį sumaišant su 20 geros naftos barelių. Dėl to užterštos naftos perdirbimas gali užtrukti keletą mėnesių.

123rf.com nuotr. /Naftos gavyba
123rf.com nuotr. /Naftos gavyba

Dienraštis „Verslo žinios“ gegužę skelbė, kad „Orlen Lietuva“ atsisakė Būtingės terminale priimti du nešvarią rusišką naftą gabenusius tanklaivius. „Orlen Lietuvos“ vadovas Michalas Rudnickis dienraščiui tuomet tvirtino, kad Mažeikiuose gaminami naftos produktai yra švarūs, kokybiški ir atitinka visus reikalavimus.

Rusijos naftotiekis „Družba“ buvo sustabdytas balandžio 19-ąją, jame nustačius didelę koncentraciją dichloretano – toksiškos, stiprų korozijos poveikį turinčios medžiagos. Pirmoji apie šį incidentą pranešė Baltarusija.

Buvo nutrauktas užterštos naftos tiekimas į Baltarusiją, Lenkiją, Vokietiją, Vengriją, Slovakiją, Čekiją. Tokia nafta buvo pakrauta ir į daugiau kaip dešimt tanklaivių Ust Lugos uoste.

Gegužės pradžioje rusiška nafta rezervine „Družbos“ atšaka vėl padėjo tekėti į Baltarusiją, kiek vėliau – Ukrainos kryptimi – į Slovakiją, Vengriją, Čekiją, o birželio pradžioje – į Lenkiją ir Vokietiją.

Rusijos valstybinės magistralinių naftotiekių operatorės „Transneft“ viceprezidentas Sergejus Andronovas gegužės pabaigoje žiniasklaidai yra sakęs, kad per „Družba“ ir Ust Lugos uostą buvo transportuota apie 3 mln. tonų užterštos naftos.

BNS
Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „BNS“ sutikimo draudžiama.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Praktiški patarimai

Skanumėlis
Gerumu dalintis gera
Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką