Dabar populiaru
15min be reklamos
Publikuota: 2021 birželio 16d. 14:18

Kada sulauksime bepiločių kurjerių į namus?

Dronas žmogaus darbą atlieka saugiau, greičiau, o svarbiausia, nebereikia rizikuoti gyvybe
Asmeninio archyvo nuotr. / Dronas žmogaus darbą atlieka saugiau, greičiau, o svarbiausia, nebereikia rizikuoti gyvybe
„Dronai labai sparčiai žengia į priekį. Jau šiandien jie daug kur žmogų pavaduoja, tad, neabejoju, kad netolimoje ateityje sulauksime bepiločių kurjerių, nešinų pirkinių krepšiais, ir į namus”, – žada penktus metus Dronai.lt verslą vystantis Dominykas Vileikis (35 m.).

Kasdien jis drauge su kolegomis, tarp kurių yra ir profesionalių dronų pilotų, moko ir suveda su dronais visus, kurie šios technikos dar nespėjo pažinti.

Ekonominį bankinį išsilavinimą ISM įgijęs pašnekovas sako, kad pats gyvenimas nubloškė jį į e. komercijos sritį, už kurią jis nepaliauja dėkoti kas rytą.

Asmeninio archyvo nuotr./Dronai.lt verslo vystytojas Dominykas Vileikis
Asmeninio archyvo nuotr./Dronai.lt verslo vystytojas Dominykas Vileikis

– Dominykai, kodėl pasirinkote dirbti su dronais? Kokia jūsų istorija?

Internetinė prekyba, kaip ir e. komercija, man buvo įdomi ir perspektyvi sritis. Mūsų veikla būtent ir prasidėjo nuo internetinės parduotuvės Dronai.lt.

Anksčiau turėjome nedidelę parduotuvėlę ir ten plėtojome dronų projektą. Tačiau praėjusių metų sausio mėnesį atvėrėme pirmąją ir vienintelę autorizuotą DJI parduotuvę Baltijos šalyse (artimiausia panaši Varšuvoje). Mums tai buvo didelis įvertinimas ir pasitikėjimas iš gamintojo pusės.

Jei kalbėtume apie dronų plėtrą ir perspektyvas, kaip manote, ar ateityje kiekvienuose namuose bus po droną?

– Neabejoju, kad dronai taps vis labiau neatsiejama gyvenimo dalimi. Jeigu pats žmogus neturės ir nenaudos, tai tikriausiai nemažai įvairių paslaugų bus suteikiama būtent pasitelkiant dronus. Kalbant apie prekių pristatymą dronu,

tai vienas iš nedaugelio dalykų, stabdančių šią veiklą, yra akumuliatorių klausimas.

Technologijos dar nesugeba užtikrinti ilgo skrydžio laiko (tam reikia daug energijos). Jei dronas skrenda nuo pusės valandos iki valandos, sakoma, kad tai yra labai gerai.

Bet, kai tik dronų akumuliatorių technologijos patobulės, neabejoju, atsiras ir prekių pristatymas jais, ir tam tikrų krovinių transportavimas, ir pan. Įvairios veiklos sritys pasitelks būtent juos.

Asmeninio archyvo nuotr./Labai svarbu, kad pilotas nusistatytų saugų autonominio grįžimo į pakilimo vietą aukštį, kad dronui savarankiškai parskrendant šis neatsitrenktų į pakeliui esančią kliūtį.
Asmeninio archyvo nuotr./Labai svarbu, kad pilotas nusistatytų saugų autonominio grįžimo į pakilimo vietą aukštį, kad dronui savarankiškai parskrendant šis neatsitrenktų į pakeliui esančią kliūtį.

Pasiklysta paežerėje ir mieste

– Kas šiandien yra pagrindinis dronų pirkėjas?

– Tai jaunesnės auditorijos žaislas. Dažniausiai juos perka žmonės iki 50–60 metų. Esame pastebėję, kad įprastai dronus pilotuoja vyrai, nors ir moterims esame apie juos ne kartą mokymus vedę.

Kai kurie mūsų dronų pilotai yra ir 70 ar 80 metų, visuomet stengiamės palaikyti klientų entuziazmą, juos pakonsultuoti.

Ar sudėtingas dronų valdymas ir kaip dažnai jie pabėga nuo savo šeimininkų?

– Kad dronas pabėgtų ne dėl piloto kaltės labai retas atvejis. Svarbu, kad jį pilotuojantis asmuo tinkamai įsivertintų skrydžio aplinkybes, tokias kaip atstumus iki kliūčių, vėjo stiprumas.

Pasitaiko, kad pakelia droną virš ežero apsidairyti, o žmogus neapskaičiavęs jo sugrįžimo laiko (dėl stipraus vėjo) praranda jį tiesiog ežero viduryje.

Yra kas mėgina naktį juos skraidinti, taip dronai įsipainioja į laidus, įvairiausių istorijų prisiklausome.

Nemažai privačių ir valstybinių įmonių atranda dronus, kurie labai gelbėja kasdienėje jų veikloje.

Būna, kad ir pirmo įsigijimo dieną žmogus teiraujasi, ką daryti, nes droną vėjas nupūtė ar atneša jau sudaužytą droną.

Taip nutinka tinkamai nesusipažinus su technika ir nepaklausius profesionalų patarimų. Žinoma, būna, ir technika paveda, bet per kelerius metus ji labai patobulėjo – atsirado automatinio grįžimo ir kliūčių vengimo funkcijos.

– Jūsų klientai dronus perka daugiau asmeniniam ar profesiniam naudojimui?

Vos tik pradėję dirbti matėme, kad kone devyniasdešimt procentų pirkėjų juos pasitelkdavo asmeniniam fotografavimui ar filmavimui. Tačiau netrukus jais susidomėjo ir įmonės. Dronai labai gelbėja kasdienėje jų veikloje.

Šiuo metu vieni ir kiti pasiskirsto tolygiai. Šalia dronų pardavimų, dar ir edukuojame, kaip tinkamai išnaudoti šio prietaiso funkcijas.

Asmeninio archyvo nuotr./dronai
Asmeninio archyvo nuotr./dronai

Bijo karščio ir drėgmės

Kaip šią technikos priemonę apibūdintumėte žmogui, kuris dar nėra susipažinęs su drono galimybėmis ?

Sakyčiau tai sraigtasparnio ir kameros hibridas. Aparatas su primontuota vaizdo kamera, gebantis skristis, sustoti ir kabėti viename taške filmuojant ar fotografuojant. Visi drono ir kameros nustatymai kontroliuojami nuotoliniu būdu valdymo pulteliu.

– Nuo ko reikėtų saugoti dronus?

Dauguma dronų nėra apsaugoti nuo drėgmės. Reiktų saugoti, kad lietus ar rūkas nepažeistų jų elektronikos. Taip pat, jei lauke drėgna, o temperatūra artima nuliui, ant drono propelerių pradeda kauptis drėgmė, o pakilus aukščiau, temperatūra nukrenta žemiau 0 ir propeleriai ima ledėti. Žmogui to neįvertinus dronas gali nukristi.

Kas kita industrinio naudojimo dronai: jie turi tam tikro atsparumo vandeniui ir dulkėms klases, gali skristi per nedidelį lietų (žinoma, jie ir kainuoja brangiau kainos prasideda nuo penkių–šešių tūkstančių eurų).

Vasarą gamintojai rekomenduoja dronu skraidyti esant iki keturiasdešimties laipsnių temperatūros, kad neperkaistų akumuliatoriai, taip pat pataria nepalikti jų automobilio salone saulės kaitroje.

Akumuliatoriai taip pat jautrūs ir šalčiams. Žiemą nerekomenduojama skraidyti esant minus dvidešimties laipsnių temperatūrai, taip pat svarbu pasirūpinti, kad akumuliatoriai nebūtų sušalę, nes tokiu atveju jų talpa labai sumažėja.

Tokiu atveju įdiegtos apsaugos sistemos net neleidžia drono įjungti. Paprastesnių dronų atveju vos pakilus su šaltu akumuliatoriumi dronas gali nukristi dėl energijos trūkumo.

– Kokiu greičiu įprastai skraidinamas dronas?

Dronas yra oro srautui jautri priemonė. Jo greitis priklauso ir nuo vėjo greičio. Jeigu drono maksimalus greitis penki metrai per sekundę, o vėjo – 10, tuomet susumavus vėjo ir drono greitį, galima pasiekti gana didelį greitį.

Tačiau jei tokį droną skraidinsime prieš vėją, šis gali droną ir nupūsti. Tad kiekvienu atveju būtina įsivertinti jo galimybes sugrįžti. Esant labai stipriam vėjui skraidinti drono nerekomenduojame.

Įprastai dronai gali įsibėgėti iki 70 km/val. greičio, yra sportinių dronų, su kuriais galima skristi ir 150 km/val. ar net didesniu greičiu.

Asmeninio archyvo nuotr./dronas
Asmeninio archyvo nuotr./dronas

Dirba ir privačioms, ir valstybinėms įmonėms

Ar daug laiko reikia norint perprasti svarbiausias drono funkcijas?

Klientams, ateinantiems į parduotuvę pirkti drono, stengiamės parodyti pagrindinius dalykus. Vidutiniškai skiriame jiems dešimt penkiolika minučių, kad susipažintų su pagrindinėmis drono funkcijomis, jo valdymu ir pan.

Jei žmogus jaučiasi nedrąsiai, galime jam skirti ir valandą ar dvi, pereiti su juo drauge visas drono funkcijas, parodyti, kaip šis veikia (žinoma, tai jau bus mokoma paslauga).

– Kokių profesijų atstovai dažniausiai pasitelkia dronus savo veikloje?

Dažni klientai yra fotografai, nekilnojamojo turto brokeriai ir pan. Taip pat žinau nemažai kita veikla užsiimančių įmonių, kurios naudoja juos kasdienėje savo veikloje.

Dronų panaudojimas labai platus. Vienas iš galimų panaudojimo būdų yra įvairių matavimų atlikimas. Pvz., galima praskristi virš kokio žvyro ar kitų naudingųjų iškasenų karjero, pasidaryti nuotraukų, iš jų specialia programine įranga sugeneruoti 3D modelį.

Palyginus skirtingų dienų modelius, pamatysime, kiek per tą laiką buvo iškasta naudingųjų iškasenų. Tai labai palengvina skaičiavimus ir atsako į klausimus, kiek mokesčių teks sumokėti valstybei už iškasenas, leidžia planuoti, kiek bus iškasama per dieną, apskaičiuoti, kiek sunkvežimių reiks iškasenoms išvežti ir pan.

Kita jų panaudojimo sritis – saulės elektrinių montavimas. Labai daug statytojų dronus naudoja fotografuoti stogus, ant kurių bus sumontuotos saulės elektrinės.

Esame turėję ne vieną ir ne du klientus, kurie sugebėjo sudaužyti droną pačią pirmąją jo įsigijimo dieną. Tai nevyksta kasdien, bet bent du kartus per metus pasitaiko.

Iš nuotraukų atkuriamas stogo 3D modelis ir jame projektuojama saulės jėgainė. Dronas sutrumpina paruošimo ir matavimo darbų laiką, nebelieka rizikos žmogui nukristi nuo stogo ar kaip kitaip susižeist.

Taip pat dronai labai praverčia gaisrininkams – gesinant gaisrus ir ieškant žmonių.

Pasitelkus droną su termovizoriumi galima pasižiūrėti, kur yra karščiausi gaisro taškai, ar kur po dūmų užsklanda nėra žmonių, kuriems reikia pagalbos. Ir tai tik keli scenarijai, kur galima pasitelkti dronus.

– Kiek laiko dronas gali išbūti ore?

Standartiškai vienas akumuliatorius suteikia apie 25 minutes skrydžio. Tad planuojantis darbus verta pasiskaičiuoti, ką spėsi nuveikti, kaip toli galėsi nuskristi, nes dar reikės ir parskristi.

Dronams labai aktualu ir radijo signalo sklidimo galimybės. Jei esi atviroje vietovėje, kurioje nėra didelių pastatų ar medžių, su dronu gali nuskristi tris ar keturis kilometrus, bet, jei skraidai mieste, tas atstumas labai sumažėja dėl pastatų, radiotriukšmo, kurie blokuoja valdymo signalą.

Mieste gali prarasti ryšį su dronu vos už pusės kilometro, kai tuo tarpu užmiestyje gali nuskristi kelis kartus toliau. Šiandieniniai dronai pasižymi autonomine funkcija, kuri, nutrūkus ryšiui su valdymo pultu, droną apsuka ir tiesiausiu keliu parskraidina jį į pakilimo vietą.

Dar labai svarbu, kad pilotas pasiskaičiuotų ir nustatytų aukštį, kokiame būtų saugu dronui grįžti į pakilimo vietą autonominiu režimu, kad neatsitrenktų į kokią kliūtį.

Asmeninio archyvo nuotr./dronai
Asmeninio archyvo nuotr./dronai

Siūlo bepiločius apdrausti

– Kaip aukštai galima kelti nusipirktą droną?

Visoje ES maksimalus leidžiamas aukštis yra 120 metrų. Iki jo galima kelti droną be papildomų leidimų. Ties šia riba prasideda kontroliuojama oro erdvė, kuria naudojasi malūnsparniai, lėktuvai. Joje bepiločių orlaivių būti negali.

Nuo šių metų sausio mėnesio įsigaliojo bendros ES taisyklės, reglamentuojančios dronų naudojimą: kas, kur ir kada gali juos naudoti siekiant užtikrinti saugų naudojimąsi dronais ir apsaugoti žmones nuo nelaimingų atsitikimų.

Jei jūsų dronas sveria iki 250 gramų, pakaks užsiregistruoti kaip drono savininku, ant drono užklijuoti registracijos lipduką ir galėsite juo naudotis. Norint skraidinti sunkesnius dronus reikia išklausyti bent jau internetinį mokymosi kursą ir išlaikyti internetinį egzaminą.

Ar labai brangus dronų remontas?

Tai labai priklausys nuo to, kas jūsų dronui nutiko. Gamintojas, su kuriuo bendradarbiaujame, visiems savo gaminamiems dronams siūlo draudimą. Draudimo kaina sudaro apie dešimt procentų nuo drono kainos.

Tad prireikus remontuoti, draudimas dažnai atsiperka. Jei gedimai smulkūs, tarkime, nulūžo drono kojelė, galime ją pakeisti ir vietoje. Bet, jei rimtesnis gedimas, siunčiame gamintojui į autorizuotą servisą, kuriame dronas už remonto kainą tiesiog keičiamas nauju, su nauja garantija.

Svarbu tai, kad garantinis servisas yra Europoje, nes daugelio mažiau žinomų gamintojų aptarnavimo centrai įsikūrę Kinijoje.

– Kuo jums svarbu būti smulkiojo verslo bendruomenės „Kiekvienas gali“ nariu?

Buvimą šios bendruomenės nariu vertinu labai teigiamai. Smagu, kad bankas prisideda prie savo klientų augimo ir sėkmės per įvairias verslo skatinimo iniciatyvas.

Svarbu nepatingėti ir jomis pasinaudoti, ypač tiems, kurie versle žengia pirmuosius žingsnius. Tai kuria ir pasitikėjimą tarp verslo atstovų ir banko, o pasitikėjimu grįsti santykiai, manau, yra vertybė.

Tapkite ir jūs „Kiekvienas gali“ bendruomenės nariu!

Norėdamas tęsti – užsiregistruok

Remiamas turinys

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Metas rinktis

Auk, Lietuva

Esports namai

Kiekvienas gali

URBAN˙/

Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką