Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Ar „saldu“ = „skanu“? Ir kiek cukraus yra „virš normos“

Saldžios uogos
123rf.com nuotr. / Saldžios uogos
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Poreikis cukrui yra užprogramuotas genetiškai, daugeliui žodis „saldu“ siejasi su žodžiu „skanu“. Mūsų organizmui cukrus nėra būtinas. Raumenys, organų ląstelės energijos gauna iš gliukozės.

Mūsų smegenims – taip pat būtina energija. Tačiau būtiną gliukozės kiekį organizmas pajėgus pasigaminti iš duonos, makaronų ir kitų krakmolo turinčių produktų. Todėl gryno cukraus vartojimas dedant jo į arbatą, kavą, valgant su blynais ar košėmis, jau būna kaip sakoma „virš normos“. Žmonėms, neturintiems antsvorio, rekomenduojama neviršyti 5-6 šaukštelių per dieną.

Cukrus – tai kalorijos

Cukraus dedama į daugelį produktų, gaminių. Jis yra ir konservantas, ir maisto priedas, ir pagardas. Vartotojams kartais sunku žinoti, kiek vartojamame maiste yra cukraus, ne visada tai aiškiai būna parašyta ant produktų pakuočių. Kartais vietoje cukraus, rašoma sacharozė, fruktozė ar gliukozė.

 Tačiau ir už šių sudėtinių dalių slepiasi nutukimas, nes cukrus – tai pirmiausia kalorijos. Tai iliustruoja faktai, paskelbti žurnale Stern. Ir čia teigiama, jog per paskutiniuosius kelis dešimtmečius suvartojamo cukraus kiekis labai išaugo. Skaičiais tai būtų nuo 3 iki 34 kilogramų per metus. Tai įrodo Maisto institute atlikti tyrimai su 31 produktu. Daugelyje šių produktų cukrus sudarė 20 procentų maistinės sudėties, kituose šis skaičius – dar didesnis.

Pavyzdžiui, vaikų mėgstamo gazuoto gėrimo litre yra apie 40 kubelių cukraus. Mėgstamo šokoladinio sviesto su riešutais indelyje – 78 kubeliai cukraus. Skardinėje energinio gėrimo – 10 kubelių cukraus. Be to, cukraus dedama ne tik į saldžius produktus, jo yra ir kečupe, jogurtuose, padažuose, sausuose pusryčiuose, duonoje.Gazuoto gėrimo litre yra apie 40 kubelių cukraus. Mėgstamo šokoladinio sviesto su riešutais indelyje – 78 kubeliai cukraus. Skardinėje energinio gėrimo – 10 kubelių cukraus.

Niekas nedraudžia cukraus vartoti, tačiau reikia žinoti, kad saikas, vartojant cukraus turinčius produktus, yra būtinas.

VU ligoninės Santariškių klinikų Endokrinologijos centro vadovas prof. Vaidotas Urbanavičius sako, jog cukraus neigiamas poveikis yra siejamas su jo pertekliumi. Jei žmogus geria arbatą, ją

Photos.com nuotr./Cukrus
Photos.com nuotr./Cukrus

saldindamas bent 5 šaukšteliais į puodelį, tai jau negerai. Nes per didelis cukraus kiekis siejamas su nesubalansuota mityba, tai skatina antsvorį, o šis – daugelio ligų priežastis. Cukrinis diabetas – nėra tiesiogiai susijęs su cukraus vartojimu. Šios ligos priežastys yra žymiai sudėtingesnės.

Vaikų konsultacinės poliklinikos endokrinologė Gražina Mickūnaitienė sako, jog ir vaikams cukraus kiekis turi būti ribojamas ir skaičiuojamas. Draudžiamas vaisius visada saldesnis, todėl vaikus reikia mokyti valgyti tvarkingai ir sveikai. Visi saldūs gėrimai, saldžios sultys, saldainiai – tai turėtų būti ne kasdieniai produktai, o tarkime, kaip paskatinimas vaikui. Yra įrodyta, kad besaikis saldumynų vartojimas, gali turėti įtakos mažesniam vaiko ūgiui. Tačiau vaikui sunku tai įteigti. Medikė pataria kartais palepinti vaikus tuo, ką jie mėgsta, tokiais atvejais vaikai, gavę saldainį, nesistengs jo suvalgyti paslapčia.

Cukraus pakaitalai – ar gelbsti?

Besirūpinantieji savo sveikata neretai atsisako cukraus ir vartoja jo pakaitalus. Ar jie iš tiesų pagelbsti? „Cukraus pakaitalai – cheminės medžiagos, kurios apgauna organizmą, yra daug kartų saldesnės už cukrų, sukelia saldumo įspūdį, bet didelis jų kiekis taip pat nėra gerai. Medus – geresnė alternatyva, nors kalorijų taip pat turi, todėl piktnaudžiauti neverta.“, – sako prof. Vaidotas Urbanavičius.

Ką rinktis – baltą ar rudą cukrų?

Rudojo cukraus sudėtis nuo balto cukraus skiriasi labai menkai. Rudasis – mažiau valytas, todėl likę kai kurių mikroelementų. Ir rudas, ir baltas cukrus yra tik energijos šaltinis ir kalorijos.
 

Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
KALĖDINIŲ DOVANŲ GIDAS
Parašykite atsiliepimą apie Žmonės.lt